Vaati melkoista rohkeutta nuorelta suunnittelijalta lyödä pöytään idea uudesta, valmiiksi vanhan näköisestä autosta, ja pyytää saada autotehdas käyttöönsä niiden valmistamiseksi. Nuoresta iästään huolimatta Seniordesigner Brian Nesbitt (29) heitti kuitenkin itsensä peliin. Sen sijaan, että hänelle olisi sanottu – Brian, älä suotta istu, tämä ei kestä kauan, hänelle sanottiin – TEE SE! Tässä se nyt on.

Uusvanhat luomukset ovat aina jostakin syystä kiinnostaneet ja innostaneet ihmisiä. Paluu menneisyyteen tehdään mieluummin kuitenkin mistään luopumatta eli riittää, kun tuotteen ulkonäkö on vanhahtava. Tekniikka saa mieluiten olla uutta ja toimivaa. Chrysler PT Cruiser on siinä mielessä erikoinen, että se ei ole mikään määrätyn merkkisen entisajan auton hahmoon puettu, vaan eräänlainen yhteenveto tietyltä aikakaudelta. Se aikakausi asettuu 1930-40-lukujen taitteeseen vaikka myöhemminkin valmistettiin saman tyylisuunnan autoja. Ehkä eniten PT Cruiser muistuttaa -37 Fordia.

Aito amerikkalainen Streedrod-koulukunta on ollut mallin yhtenä kirkkaana esikuvana. Kuten arvata saattaa, nämä vuoden 1947 ja sitä vanhempien aitojen streetrodien rakentajat arvostavat PT-kuskeja yhtä paljon kuin oikeat Harleymiehet joukkoon pyrkiviä ikääntyviä optiohemmoja. Kuinka vain tilanne on joka tapauksessa sellainen, että Meksikossa sijaitseva PT-Cruiserin tehdas työntää autoja markkinoille ylipaineen vallassa, ja silti autoa jonottavien lista vain pitenee. PT Cruisereita aletaan valmistaa myös Euroopassa, Itävallassa. Kun tähän päästään, se merkitsee sitä, että kaikki vanhalla mantereella myytävät autot tullaan myös valmistamaan täällä.

Tällä hetkellä korimalleja on yksi eli viisiovinen. Tulossa on myös etuistuinten takaa umpikorinen pakettiversio, ja siitä ei voi sanoa kuin että idea vaikuttaa tosi rautaiselta. Eipä avolavamuunnoskaan ihan mahdoton ajatus olisi. Suomessa PT Cruiseriin on tarjolla vain yksi moottori eli 2,0-litrainen, nelisylinterinen, 16-venttiilinen bensiinimottori. Tehoa se tuottaa 104 kW. Tehtaan ohjelmassa on tarjolla myös 2,4-litrainen vaihtoehto. Tulossa on kuitenkin mielenkiintoisia moottoreita: Todennäköisesti, ainakin täällä Euroopassa, suosiota tulee niittämään 2,2-litrainen diesel, joka on tuttu uuden C-Mercedeksen nokalta. BMW:n valmistama 1,6-litrainen bensiinimoottori on myös kehityksen alla.

Chrysler PT Cruiser Limited voidaan ”purkittaa” monella eri tavalla. Jos tarkastellaan sitä puhtaasti ja kuivakkaasti vain autona, siinä ei ole mitään autoteknisesti eikä muotoilullisesti uutta, edistyksellistä tai hämmästeltävää. Se on yksi näkemys viisipaikkaisesta tila-autosta. Citroën Picasso, Opel Zafira tai Renault Scenic antaisivat varmasti tällä sektorilla monipuolisen ja voimakkaan vastuksen. Mutta jos katsotaan PT Cruiseria eräänlaisena ilmiönä tai esineenä, siihen on saatu ladattua melkoinen jännite. Se, että niin monet ihmiset Cruiserin sisällä tai ulkopuolella tuntevat samaa hyväntahtoista hyrinää, ei voi olla sattumaa.

Chrysler PT Cruiser Limited M5

MAAHANTUOJA: Aro-Yhtymä Oy, Ristipellontie 5, 00390 Helsinki

puh. (09) 54 771

HINTA: 202 500 mk

(Tiivistelmä Jarmo Sukavan artikkelista TM 14/2000, s. 128-133)