Uuden Chrysler Sebringin myynnin alkaessa Euroopassa ensimmäinen maa on yllättäen Suomi. Yllättäen sikäli, että uuden henkilöautomallin markkinoiden alkaessa Suomi on yleensä jäänyt aikataulussa häntäpäähän. Syytkin ovat tiedossa. Miksi sitten Chrysler haluaa nousta takaperin puuhun.

Tavallaan Chrysler Sebring on vanha tuttu. Se esiteltiin jo lähes vuosi sitten Geneven autonäyttelyssä. Tuolloin sen tuloa Eurooppaan ei vahvistettu sanallakaan. Olemukseltaan ylempään keskiluokkaan kuuluva Sebring on tyypillinen nyky-Chrysler. Sen muodoille on leimaa antavana Chryslerin nimiinsä omima arkkitehtuuri ”Cab Forward”. Auton matkustamoa tuulilaseineen on venytetty pitkälle eteen, joilloin keulasta on tullut melko lyhyt. Akseliväli on puolestaan pitkä ja pyörät lähellä auton kulmia.

Suomalaisessa tuontimallistossa on voimanlähteenä kokonaan kevytmetallirakenteinen V6, jonka iskutilavuus on 2 736 cm3 ja teho 149 kW (202 hv). Voima välittyy etupyöriin nelinopeuksisen automaattivaihteiston kautta. Ohjelmassa on kaksi varustetasoa, LE ja LX, joista varustellummasta löytyy mm. nahkaverhoilu ja ajotietokone. Chrysler Sebringin hinnat alkavat 229 900 markasta. Kun ajatellaan, että Yhdysvaltain dollarin kurssi leijuu euroon nähden huikean korkealla ja että EU:n ulkopuolella valmistetuilla henkilöautoilla on rasitteenaan kymmenen prosentin tulli, hinnoittelu ei tunnu pahalta.

Chrysler Sebring on täällä tuota pikaa. Ensimmäisiä odotetaan myyntipisteisiin nyt tammikuun aikana. Suomi on tällä kertaa todella etulyöntiasemassa, sillä Sebring esitellään eurooppalaiselle lehdistöllekin vasta helmikuussa. Miksi nyt lähdetään takaperin puuhun, siihen ei vastausta ole annettu.

(Tiivistelmä Hannu Lindellin artikkelista TM 1/2001, s. 4-5)