Suurin osa Euroopan markkinoilla myytävistä pikkuautoista on kolmiovisia. Tähän saumaan, Saxon seuraajaksi, Citroën päätti tehdä kolmiovisen C3:n sijaan C2:n. Samalla merkki panostaa tosissaan pikkuautoluokkaan.

Kuten jo alkukesällä julkaistuista tiedoista selvisi (ks. TM 11/03), C2 ja C3 käyttävät samaa perusrakennetta. C3:een verrattuna akseliväliä on lyhennetty 14,5 sentillä. Kokonaispituudessa eroa on runsaat 18 senttiä. C2 on melkein kuusi senttiä matalampi, mutta vain vajaan sentin verran kapeampi. Kutistuneet mitat merkitsevät tinkimistä lähinnä tavara- ja takaistuintiloista. Vaikka C2 ja C3 poikkeavatkin toisistaan ulkomuodoltaan ja mitoiltaan, on osista yli puolet yhteisiä ja kokoonpanotyövaiheista peräti 90 prosenttia samoja. Näin yhteisten valmistuslinjojen käyttö on luontevaa ja tehokasta.

C2:n tekniikka periytyy lähes sellaisenaan C3:sta. Etuakselistolta löytyvät siis joustintuet ja takaa yhdystukiakselisto. Ennalta tuttuja moottoreita tuotannossa on neljä, joista dieseliä ei aiota sisällyttää Suomen valikoimaan. Niinpä meillä valinnanvara muodostuu 1,1-, 1,4- ja 1,6-litraisista bensiinimoottoreista. Vaihteita on aina viisi. Pienimmän moottorin yhteydessä vaihteisto on aina käsivalintainen, 1,4:ään saa myös automatisoidun Sensodrive-version, ja 1,6:een liitetään ainakin toistaiseksi vain Sensodrive.

Kahteen suuntaan säätyvä ohjauspyörä ja istuimen laaja korkeussäätövara ovat tervetulleita myös pikkuautossa. Kaikenkokoiset kuljettajat löytävät epäilemättä miellyttävän ajoasennon. Istuimet ovat VTR:ssä sivutukien osalta hieman voimakkaammin muotoillut, mikä voi leveämpää vartaloa haitata.

C2:n olemusta leimaa yhtäältä näppäryys, mutta toisaalta kelvollisuus myös suoremmille ja nopeammille teille. Sähkötehosteinen ohjaus on hitaassa vauhdissa kevyt, joskin samalla aika tunnoton. Tehostus heikkenee vähitellen ja häviää kunnollisessa maantienopeudessa kokonaan. Tällöin tunto on kunnossa ja ainakin sileällä tiellä auto pysyi lyhyestä akselivälistä huolimatta vakaasti suunnassaan.

Suomessa pikkuautojen myynti on kasvanut jopa muuta automyyntiä kiivaammin. Niinpä C2:lla on hyvät lähtöasetelmat. Varsinkin, kun se astuu tavallaan kahdelle tontille, sillä kilpailijoita voi löytää sekä perinteisten pikkuautojen edullisimmista kolmiovisista versioista että vielä hieman pienempien nelipaikkaisten joukoista. Esimerkiksi tähän mennessä Fiat Puntoon, Toyota Yarisiin tai VW Poloon kuin myös Ford Ka’han, Renault Twingoon tai Seat Arosaan päätyneet asiakkaat kuuluvat C2:n saalistuslistalle.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 15/03, s. 132-133)