Citroën halusi 1990-luvulla kasvaa suureksi autonvalmistajaksi. Saavuttaakseen tavoitteensa se joutui esittelemään malleja, jotka kaikkien oli helppo hyväksyä, siis käytännössä varsin tavallisia autoja. Noustuaan nyt miljoonavalmistajaksi Citroën uskaltaa palata takaisin perinteisille ja rohkeammille linjoilleen.

Citroën Xsara oli aivan hyvä kokoluokkansa edustaja vuonna 1997, jolloin se esiteltiin. Mutta aika on ajanut sen ohi kilpailijoiden uudistuttua kerran tai jopa kaksi sen aikana. Xsaran seuraaja C4 onkin autona aivan eri luokkaa. Tärkein mitta, akseliväli, on venynyt 2,61 metriin. Myös muilta mitoiltaan C4 on kasvanut reilusti. Kun korkeuttakin on tullut viisi senttiä lisää, niin C4 on kaikin puolin edeltäjäänsä suurempi auto.

Citroën on tehnyt kaksi ulkomuodoltaan toisistaan poikkeavaa korimallia. Viisi- ja kolmioviset korimallit halutaan ulkonäöllisesti erottaa selvästi toisistaan. Siinä missä viisiovinen Berline edustaa dynaamista pyöreyttä, kolmiovisen Coupén perässä on urheilullista särmikkyyttä.

Ensitesti ajettiin Tanskassa suomalaisittain katsottuna todella hyvillä teillä. Näissä olosuhteissa Citroën C4 antoi itsestään mainion vaikutelman. Ensimmäinen huomio oli auton hiljaisuus. Sekä moottori että alusta antoivat kuulua itsestään harvinaisen vähän. Aivan lopullista arviota ei voi kuitenkaan tässä vaiheessa vielä antaa. Totuus paljastuu vasta koeajossa Suomessa.

Ajettavuudessa ei muutenkaan ole mitään ongelmia. Äkkinäisissä väistöissä C4 käyttäytyy erittäin vakaasti. Ajonvakautusjärjestelmä puuttuu peliin varsin eleettömästi. Vakaa meno jatkuu myös maantiellä. Korjaavia ohjausliikkeitä ei juuri tarvita. Jousitus ansaitsee myös hyvän arvosanan. Ainakin tasaisilla teillä meno on mukavaa; C4:ssä ei ilmene monelle nykyautolle tyypillistä jousituksen pintakovuutta.

Konepellin alle on heti alusta alkaen tarjolla runsaasti erilaisia voimapaketteja. Bensiinimoottoreita on viisi, joissa kaikissa käytetään neliventtiilikantta. Iskutilavuudet ovat 1,4, 1,6 ja 2,0 litraa. Kolmesta dieselmoottorista 66 kW:n tehoinen 1,6 HDi on nyt ensimmäistä kertaa PSA Peugeot Citroënin mallistossa.

Koeajetussa versiossa ollut vaisumpi 1,6 HDi oli kaikkea muuta kuin vaisu. Varsinkin sen 215 Nm:n vääntö loi tunteen, että voimaa on aivan riittävästi, etenkin kun toisessa vaakakupissa on erinomainen taloudellisuus. EU-normin mukaan mitattu yhdistetty keskikulutus jää alle viiden litran sadalla kilometrillä.

Turvallisuus on noussut autonostajien valintakriteereissä tärkeimmäksi tekijäksi. Citroën on kehittänyt C4:n läpäisemään Euro NCAP -törmäystestin viiden tähden tuloksella. Onko tässä onnistuttu, nähdään lähikuukausina, kun auto on käynyt virallisessa testissä.

Turvavarustus on nykyaikaisella tasolla: kuusi turvatyynyä, lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakautusjärjestelmä. Vakio- tai lisävarustelistalta löytyy muiden muassa kaistavahti. Kaistavahti varmistaa, ettei auto ajaudu kuljettajan huomaamatta vastaantulijan kaistalle tai pientareelle. Jos keski- tai reunaviiva ylittyy, järjestelmä täristää istuimen sitä puolta, jonne ollaan ajautumassa. C4:n voi myös varustaa monipuolisella NaviDrive-järjestelmällä, joka tarjoaa navigointilaitteen ja puhelimen langattoman hands free -käytön.

CITROËNIN tapauksessa malliuudistus ei ole vain edistysaskel, vaan suorastaan harppaus. Ajo-ominaisuuksiltaan ja tiloiltaan uusi C4 on kilpailijoidensa tasolla, vähintäänkin. Ulkonäössä on jälleen Citroënille ominaista rohkeutta.

(Tiivistelmä Martti Merilinnan artikkelista TM 18/04, s. 10-15)