Citroënin suurimpiin malleihin – isoihin kissoihin – on ”Andréesta” ja DS19:stä lähtien liittynyt vaihteleva määrä uusia teknisiä ideoita, joista osa on ollut jopa mullistavia. Uusi C5 ei petä odotuksia ainakaan tässä suhteessa, ja sisätiloiltaankin se ansaitsee epiteetin ”iso”.

CItroën C5 on iso auto. Se jopa näyttää teutonisen tukevalta paksuine A-pilareineen ja picassomaisine siltarakenteineen. Autossa on pienehkö taka- ja suurehko etuylitys, mutta silti todella reilu tavaratila, joka porrasperästä huolimatta aukeaa katonrajaa myöten. Akseliväli 2,75 metriä ja korkeus 1,47 metriä kertovat, missä mitoissa sisätilojen osalta liikutaan, ja varsinkin sisäleveys sekä edessä että takana – yli puolitoista metriä – tekevät autosta väljän, vaikka pitkän takana istujan pää onkin kiinni katossa, jos nojaa reilusti taakse.

C5:ssä Citroën esittelee Hydractiv 3:n, joka melkoisen tietokonekapasiteetin avulla säätyy ajajan ajotyylin, tien pinnan ja luonteen sekä ajonopeuden mukaan.Hydractiv 3 jäykistää jousitusta kaarteissa, jos tietokone on tulkinnut kuljettajan ajotyylin reippaaksi. Jos ajaja itse haluaa olla urheilullinen, hän voi painonapilla valita asennon sport, jolloin jousitus on jämäkämpi jatkuvasti. Eron havaitsee, mutta se ei ole dramaattinen. Sen sijaan jousitus toimii kaiken kaikkiaan erittäin hienosti ja antaa ajajalle tunteen helposta hallittavuudesta kaikenlaisilla tienpinnoilla. Ohjaustunto ei ole hurrattava, mutta on silti loogisen tarkka. Jarruista jää hyvin positiivisen vaikutelma, joskin hätävilkut hämäsivät niiden alkaessa vilkkua tiukkaan kaarteeseen hiukan voimakkaammin jarrutettaessa. Ruuhkaisilla Keski-Euroopan moottoriteillä toiminnasta on varmaan iloa, ja jos se tuntuu pitkän päälle häiritsevältä, se voidaan huollossa kytkeä pois.

Mukavuus, sisämitoitus, ergonomia ja käytännöllisten varusteludetaljien runsaus tekevät C5:stä reilun perheauton, ja maahantuoja on päättänyt pitää myös Suomessa varustelutason korkeana; muun muassa ilmastointi tulee olemaan vakiona. Citroën C5 tulee meillä myyntiin maaliskuun lopulla ja 1,8-litrainen moottoriversio toukokuussa. Hinnat alkavat näillä näkymin 150 000-160 000 markasta.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 5/2001, s. 16-17)