Aiemmat Citroënin yritykset päästä mukaan katumaasturimyyntiin ovat olleet Suomessa melkoisia floppeja, mutta nyt ollaan liikkeellä vakavissaan. Ensin Citroën esitteli vuonna 2007 C-Crosserin ja viisi vuotta myöhemmin C4 Aircrossin. Molemmat olivat hivenen muutettuja Mitsubishin malleja, joista puuttui Citroënin DNA, kuten yhtiön markkinointi- ja viestintäjohtaja Arnaud Belloni asian esittää.

Uusi Citroën C5 Aircross kuuluu osana ranskalaismerkin uuteen strategiaan, johon kuuluu kahdeksan silhuettia. Kaikki mallit ovat maailmanautoja, joita myydään lähes samanlaisina kaikilla markkinoilla.

Uutuus perustuu vuonna 2015 Shanghain autonäyttelyssä esiteltyyn Aircross-tutkielmaan. Itse asiassa muodot ovat säilyneet tuotantomalliin lähes ennallaan, eli ne noudattavat merkin tyyliä olla valtavirtaa rohkeampi.

Kiinalla on suuri merkitys C5 Aircrossin tarinassa, sillä siellä sen myynti aloitettiin jo viime syyskuussa. Citroënin ensimmäinen oma katumaasturi käänsi heti laskusuunnassa olleet rekisteröintiluvut kasvuun ja Kiinassa autoa on myyty jo yli 40 000 kappaletta.

Citroënin uusi yhden mallin strategia tarkoittaa sitä, että Kiinassa myytävän ja vuoden 2019 alussa Suomessa kauppoihin tulevan auton välillä on hyvin vähän eroa. Merkittävin muutos löytyy matkustamosta. Kiinassa takaistuin on taaempana ja se on yhtenäinen penkki. Euroopassa matkustetaan vähän edempänä, millä on haluttu kasvattaa tavaratilaa.

Kolmelle matkustajalle on jokaiselle oma pituussäädöllä ja selkänojan kallistuksella varustettu istuin. Muunneltavuus on tärkeää, sillä C5 Aircross korvaa nykyisen C4 Spacetourerin (aiemmin C4 Picasso).

Perusrakenne on sama EMP2, jota PSA käyttää monissa malleissaan. Akseliväliltään ja kooltaan 4,5 metriä pitkä C5 Aircross sijoittuu Peugeot 3008- ja 5008-mallien väliin. Omassa luokassaan uutuus on kookkaiden puolella ja sisällä on hyvin tilaa niin etu- kuin takaistuimella.

Moottorivalikoima on tuttua PSA-tavaraa eli perusmoottorina on kolmesylinterinen 96 kilowatin tehoinen 1,2-litrainen ja toisena bensiinimoottorina on 132 kilowattia kehittävä 1,6-litrainen. Jälkimmäinen tulee aina 8-vaihteisen automaatin kanssa. Dieselmoottorien tehot ovat aivan samat ja niistä tehokkaampi on aina automaattivaihteinen. Pienemmän kanssa voi valita käsivalintaisen tai automaattivaihteiston.

Uudella Citroën C5 Aircrossilla on markkinoilla hurja määrä kovia kilpailijoita. Menestys on kiinni hinnasta, josta ei ole vielä mitään tietoa. Hintaneuvottelut ovat vasta käynnistymässä, mutta alkaen hinta yritetään puristaa 25 000 euron tienoille.