Pikkuhiljaa historialliseksi muuttuva mainoslause väitti, että mitä enemmän muut autot kehittyvät, sitä enemmän ne ryhtyvät muistuttamaan Citroënia. Tiedä sitten mihin suuntaan kehitys on kulkenut, mutta uusi C5 muistuttaa jo aika paljon muita autoja. Lähempi tarkasteltu silti kannattaa, sillä myös uusia ideoita pakettiin sisältyy.

C5 on Citroënin uuden mallimerkintäpolitiikan ensimmäinen ruumiillistuma. Jatkossa eri mallit tunnistaa C-kirjaimesta, jota seuraa kokoluokkaa tarkoittava numero. Skaalasta voi saada käsityksen, kun tietää, että C5 saapuu sekä Xantian että XM:n seuraajaksi. Uusi, iso C6 on tulossa vasta vuonna 2003.

Citroën C5:n lähtökohtana on täysin uusi perusrakenne, jota tulevat käyttämään kaikki PSA-yhtymän ylempien kokoluokkien autot. C5:n voi mitoiltaan luokitella isoksi keskiluokan autoksi tai kompaktiksi suureksi autoksi. Pituutta sillä on 4,62 ja leveyttä 1,77 metriä. Sisätilojen kannalta merkityksellisiä mittoja ovat eritoten 2,75 metrin akseliväli ja 1,48 metrin korkeus. Xantiaan verrattuna akseliväli on vain sentin pidempi, mutta sekä pituus että korkeus ovat kasvaneet vaaksan verran. Korin ulkomuodostakin näkee sisätiloille annetun painoarvon. Korkeuden ja pitkälle vedetyn kattolinjan avulla sisään saadaan väljyyttä. Takaosasta on selkeästi muotoiltu perinteistä porrasperää muistuttava, mutta takaluukku ulottuu kuitenkin takaikkunan yläreunaan saakka.

Myynnin aloitus viivästyy näillä näkymin helmikuulle. Ensimmäisinä myyntiin tulevat huippumallit eli kolmilitrainen V6-bensiinimoottori (147 kW) ja 2,2 litrainen, hiukkassuodattimella varustettu HDi-diesel (98 kW). Molemmat saa sekä käsivalintaisena että nelivaihteisella automaatilla varustettuna. Myöhemmin ohjelmaan liittyvät 1,8- ja 2,0-litraiset bensiinimoottorit sekä kaksilitrainen HDi. Alustapuolella C5:ssä säilyy kaasunestejousitus, jonka uusinta älykästä kehitysastetta kutsutaan nimellä Hydractive 3

C5 pääsee paljon vartijaksi. Entisten XM-asiakkaiden suosion voittaminen on sille varmasti suurempi haaste kuin Xantian maineen jatkaminen. C5:n ulkonäkö ei välttämättä heti herätä intohimoa tai täysin lunasta niitä odotuksia, joita Citroënille aikanaan asetettiin. Ostopäätöksen kannalta tärkeämpiä ovat uutuuden ominaisuudet. Ne vaikuttavat paperitietojen perusteella mainioilta, joten C5 on vahvasti pelissä mukana. Suomessa C5 3,0 V6 asettuu alustavasti 250000 markan hintaluokkaan ja pienemmät mallit aikanaan Xantian kilpailijoiden osoittamalle tasolle.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 17/2000, s. 4-5)