Suomen pakettiautomarkkinoilla kahden teknisen varusteen suosio on noussut yllättävän suureksi. Ostajat haluavat autoonsa automaattivaihteiston ja nelivedon. Mikäli niitä ei ole tarjolla, vaatii myynti entistä enemmän ponnisteluja.

Citroënin ja Peugeotin pakettiautojen myynti on kääntynyt tänä vuonna pitkän alamäen jälkeen pieneen kasvuun. Käyrän kulmaa on tarkoitus kääntää jyrkemmäksi tuomalla syksyn taittuessa talveen markkinoille nelivetoversiot Jumpysta ja Expertistä.

Nelivedon suunnittelusta vastaa ranskalainen Dangel, jonka kanssa PSA on tehnyt yhteistyöstä neljänkymmenen vuoden ajan. Nelivetotekniikka on saatu niin kevyeksi, ettei se pienennä autojen kantavuutta merkittävästi. Nelivedon mukana tulevat pohjapanssarointi ja 20 mm korotus maavaraan.



Mikäli haluaa erittäin maastokelpoisen vaihtoehdon, saatavilla on 60 mm korotus sekä takatasauspyörästön lukitus. Vaihto etuvedosta nelivetoon valitaan sähköisesti, joten nelivetoa ei tarvitse käyttää koko aikaa. Nelivedon saa mallisarjojen M- ja XL-pituisiin malleihin. Uutuuksien hinnat kerrotaan lokakuussa.

Maahantuojan tiedotteessa kerrotaan, että tämä on ensimmäinen kerta, kun Citroën- ja Peugeot-pakettiautoihin saa nelivedon. Olisi hyvä perehtyä historiaan vähän tarkemmin, sillä 1990-luvun alussa Auto-Bon myi nelivetoista Citroën Jumperia ja Maan Auton mallistosta löytyi nelivetoinen Peugeot Boxer.