Sille sukupolvelle, joka on leikkinyt lapsuudessaan Lego-palikoilla, Citroën Pluriel on toiveiden täyttymys. Sen muunneltavuuden kanssa riittää näpertelemistä tuntikausiksi. Vähän vanhempi sukupolvi – jolle Plurielia ei varmaan ole edes ajateltu – taas löytää muunnosleikin ensimmäisestä vaiheesta nostalgisia kytkentöjä iki-ihanaan rättisitikkaan.

Citroën 2CV eli kansan suussa rättisitikka tuli myyntiin melko pian toisen maailmansodan päättymisen jälkeen ja pysyi tuotannossa Ranskassa vuoteen 1988. Portugalissa tuotanto jatkui vuoteen 1990. Citroën Plurielin suunnittelijoilla on varmasti ollut mielessään luoda jotakin 2CV:n henkistä mutta nykyaikaisella tekniikalla varustettuna.

Plurielin idea on muunneltavuus. Sen katto liukuu ”rättärin” tavoin auki koko pituudeltaan, nyt kuitenkin sähkömoottorin avulla. Avoautosta saa myös spiderin poistamalla tuulilasin takakulmista takalokasuojien yläpäähän ulottuvat sivukaaret ja laskemalla kaikki sivulasit alas; Plurielissa ei ole lainkaan B-pilaria. Spiderista taas tulee näppärä avolavapaku, kun takaistuimet kippaa kokonaan eteen. Muunteluhalujen ongelmaksi muodostuvat alumiinirakenteiset 12 kiloa painavat sivukaaret, jotka on voitava varastoida johonkin, kun Plurielista tehdään täydellinen avoauto eli spider.

Pluriel on tekniikaltaan viisiovisen C3:n kehitelmä. Avoautoksi kehiteltynä kynnyskotelot on muutettu reilusti järeämmiksi, ja takaistuimen alle on lisätty niin ikään isoläpimittainen poikittaispalkki. Tuulilasin kehys A-pilareineen on vahvistettu, samoin takaistuinten selkänojat ja niihin kuuluvat turvakaaret. Etuakseliston joustintukiratkaisu on suoraan C3:sta, mutta takapään yhdystukiakselisto on suunniteltu Plurielia varten uudelleen.

Moottorivaihtoehtoja on toistaiseksi kaksi. Pienempi 1,4-litrainen bensakone riittää normaalikäytössä aivan hyvin, mutta jotenkin auto tuntuu oikeammalta 1,6-litraisen moottorin ja sen kanssa tulevan 5-nopeuksisen SensoDrive-vaihteiston kanssa.

Pluriel ei ole mikään urheiluauto vaan enemmänkin nuorekas monitoiminen palapeli. Isommalla moottorilla sen suorituskyky on joka tapauksessa pirteä ja kulutuskin normaaliajossa kohtuullinen. Se ei ole vaihtoehto muille vastaavan kokoisille pienille perheautoille – maksaahan se jo viitisen tuhatta enemmän – mutta puhuttelee varmasti nykyajan elämäntapataiteilijoita.

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 11/03, s. 56-57)