Citroën maksoi uuden tila-autonsa erisnimestä melkoisen summan edesmenneen taiteilijan perikunnalle, mutta jo nyt maine on reilusti korvannut sijoitetut rahat. Entä itse auto kuuluisan nimen takana? Jos Xsara Picasso olisi lajinsa ensimmäinen, se olisi sensaatio, nyt se on vain yksi monien kilpailijoiden joukossa ja joutuu elämään nimensä voimalla.

Xsara Picasson lähimmät eurooppalaiset kilpailijat ovat Renault Scenic, Opel Zafira ja Fiat Multipla. Picasso on viisi senttiä Zafiraa lyhyempi, mutta pidempi kuin kaksi muuta. Akseliväliltään Picasso on kuitenkin selkeästi pisin.

Picasso on sisätiloiltaan väljä viidellekin aikuiselle, siinä on mukavat istuimet, tavaratila on käytännöllinen ja takaluukku aukeaa kahteen eri korkeuteen. Hyviin ideoihin kuuluu myös todella käytännöllinen ostoskärry kokoon taitettuna tavaratilan sivussa.

Ensikokemuksen perusteella Picasso on erittäin hyvä ja suuntavakaa ajettava. Ohjaus oli poikkeuksellisen tarkka ja jousitus toimi hienosti. Kaupunkiajossa miinukseksi nousi iso kääntöympyrä.

Tarjolla on kolme moottorivaihtoehtoa: 1,6- ja 1,8-litraisen bensiinikäyttöinen sekä kaksilitrainen HDi-diesel. Viimemainittu oli ajossa mukavin ja äänieristyskin vaikutti onnistuneelta.

Jos Citroën Picasson myynti sujuu suunnitellusti, voimme odottaa vastaavanlaisia taiteilijanimiä muiltakin tehtailta. Menemättä kovin kauas ajassa taaksepäin suuruuksista vapaina ovat Matisse, Renoir ja Modigliani, vain muutaman sointuvimman mainitaksemme. Tai miltä kuulostaisi Sisu Säreistöniemi…

(Tiivistelmä Mauri Salon artikkelista TM 1/2000, s. 110-111)