Automallien elinkaarta pidennetään ulkonäöllisten ja teknisten uudistusten avulla. Näin on tehty myös vuonna 1997 esitellylle Citroën Xsaralle. Muutosten myötä se on saanut uuden, voisi jopa sanoa Picassomaisen, ilmeen.

Tekniikan Maailman kolmen vuoden takaisessa koeajossa (TM 18/97) Citroën Xsaraa kuvailtiin mm. autoksi, jonka ”tyylissä on melkoinen annos tavanomaisuutta, tai kenties paremmin sanottuna tuttuja, helposti sulatettavia piirteitä”. Tämä pätee osaksi toisenkin sukupolven Xsaraan sillä siinä on edelleen jotain tuttua. Sekä edessä että takana suurentunut Chevron-merkki – ”Citroënin viikset” – kertoo heti minkä merkkisestä autosta on kyse. Toisaalta ensivaikutelma yllättää. Xsaran ulkonäkö on muuttunut huomattavasti ensimmäisen sukupolven versioon verrattuna. Siitä ikään kuin löytää johonkin toiseen automerkkiin kuuluvia piirteitä. Mikä tuo auto on, sitä voi jokainen itsekseen miettiä.

Uudistuneen Xsaran keulan ilme on uuden konepellin, etupuskurin ja -lokasuojien myötä pyöristynyt ja voimistunut. Picassomaista näköä luovat valoumpiot, joihin lähi- ja kaukovalon lisäksi on sijoitettu sumuvalo ja suuntavilkku. Tyyli näkyy myös auton perässä: puskuri on uusittu ja takavalot muutettu kokonaan punaisiksi. Takaluukku aukeaa uudessa Xsarassa Picasson tapaan sähköisesti eikä avauskahvassa ole enää erillistä nuppia.

Diesel-Xsarat ovat suosittuja sillä niiden osuus mallin tuotannosta on ollut lähes puolet. Vuosi sitten esitellyn 2,0-litraisen ja 66 kW:n tehoisen HDi-moottorin rinnalle tulee vuodenvaihteen jälkeen 14 kilowattia tehokkaampi dieselmoottori. Näiden ohella bensiiniä käyttäviä moottorivaihtoehtoja on neljä, joista pienin ja muuttumattomana säilynyt on tilavuudeltaan 1,4-litraa. Astetta suurempi uusi 1,6-litrainen voimanlähde korvaa lisäksi aikaisemmin tarjolla olleen 1,8-litraisen moottorin. Berlinen ja Breakin tehokkain voimanlähde on Evasionista tuttu kaksilitrainen bensiinimoottori. Automaattivaihteiston saa halutessaan 1,6- ja 2,0-litraisen lisäksi suuremman dieselmoottorin jatkeeksi. Coupé-malliin löytyy edellisen sukupolven tapaa 120 kW:n tehoinen VTS.

(Tiivistelmä Markus Kasesmaa artikkelista TM 16/2000, s. 20)