Kiinassa vuonna 2017 esitelty Citroën C5 Aircross on vihdoin tulossa myyntiin kaikkialla Euroopassa.

Kävimme tutustumassa siihen toukokuussa, ja Nissan Qashqain ja kumppanien kanssa kilpaileva uutuus vaikutti ihan miellyttävältä. Lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä esitellään C5 Aircross PHEV, joka sopii mainiosti tähän aikaankauteen.

Citroën antoi kuvat julkisuuteen mutta on vielä varsin vaitonainen uuden mallin tekniikan suhteen. Sähkön luvataan riittävän viidenkymmenen kilometrin ajoon ja sillä liikuttaessa huippunopeus on rajoitettu 133 km/h. Bensiini- ja sähkömoottorin yhdistelmällä nopeus nousee paljon suuremmaksi, sillä suurin yhteisteho on 166 kilowattia, joka välitetään etupyörille 8-vaihteisen automaatin kautta.

Akkupaketti, jonka energiatilavuutta ei vielä kerrota, on sijoitettu lattiaan matkustamon alle. Sen saa ladattua täyteen kahdessa tunnissa 32 ampeerin seinäpistokkeesta. Muilta osin erot lataushybridin ja muiden C5 Aircross -mallien välillä on pidetty minimissä. Vain mittaristossa ja kosketusnäytössä on joitain sähkötekniikan toimista kertovia lisiä.

Citroën uskoo, että ensi vuonna tuotantoon tulevan C5 Aircross PHEV:n hiilidioksidipäästö jää alle 49 g/km. Se on ensimmäinen askel Citroën-malliston sähköistämisessä, jossa pyritään 80 prosenttiin vuoteen 2023 mennessä ja täyteen sataan prosenttiin vuonna 2025.