Erityisesti Itä-Euroopan ja Venäjän kasvaville pienautomarkkinoille suunniteltu Dacia Logan tulee myyntiin myös Länsi-Euroopassa. Taustalla vaikuttava Renault toivoo meidänkin innostuvan askeettisesta, mutta edullisesta perusautosta. Logan saattaakin ilmestyä Suomessa myyntiin runsaan vuoden kuluttua.

Logan on rakennettu saman perusrakenteen ympärille kuin Renaultin uusi pieni tila-auto Modus ja jo pidemmän aikaa myynnissä ollut tytäryhtiön Nissan Micra. Samoja alustakomponentteja tai eristysmateriaaleja ei kuitenkaan ilmeisesti ole käytetty, sillä Dacia tarjoaa sisaruksiaan selvästi karkeammat kyydit.

Logania kuljettaa Renaultin valmistamat 1,4- ja 1,6-litraiset bensiinimoottorit. Samat perusmoottorit löytyvät myös Moduksesta, mutta 16-venttiilisinä. Nyt kokeiltu 55-kilowattinen 1,4 tarjoaa kevyelle autolle riittävästi kulkua useimpiin tarpeisiin, jos vain meteli ei pelota.

Dacia Loganin vahvin ominaisuus on sen tilat. Niin etu- kuin takapenkilläkin riittää hyvin tilaa reilummankin kokoisille matkustajille. Istuimet eivät tarjoa parasta mahdollista tukea, mutta mukavuudestahan edullisessa autossa joutuu ensimmäisenä tinkimään. Tavaratilaa autossa on riittävät 510 litraa.

Dacian saapuminen Suomeen on vielä harkinnan alla, mutta suunnitelmat ovat jo sen verran pitkällä, että Renaultin maahantuoja Volvo Auto Oy aikoo ensi talven aikana tutkia tarkemmin Loganin soveltumista Suomen talveen. Näin auto saapuu markkinoillemme aikaisintaan vuoden 2005 lopussa.

KEHITTYVIEN automarkkinoiden edulliseksi sisäänheittoautoksi suunniteltu Dacia Logan ei juurikaan tarjoa yllätyksiä. Tilaa autossa on enemmän kuin lähimmäksi pääsevissä kilpailijoissa, mutta muuten auto on ominaisuuksiltaan hintalappunsa mukainen. Loganin hinta-arvio asettuisi 7 500 euron tietämiin. Isolla moottorilla ja täyteen ruksitulla varustelistalla hinta lähestyisi 13 000 euroa.

(Tiivistelmä Jussa Niemisen artikkelista TM 17/04, s. 34-35)