Autotehtaiden jatkuvasta, mitä mielikuvituksellisimpien uutuuksien tulvasta huolimatta myös perinteisille automalleille on edelleen vahva tilauksensa. Tämänkertaisessa parivertailussamme kohtaavat pikkuautoluokan pitkäaikainen markkinajohtaja ja viimevuotisen tulokasmerkin suosituin malli.

Viidellätoista tuhannella eurolla ei suomalaisessa autokaupassa pääse tuskailemaan liiallisen valinnanvaran kanssa. Erilaisia pieniä autoja on tarjolla, mutta niistäkin useimmat ovat kolmiovisia tai korkeintaan nelipaikkaisia. Takaovet ja rekisteröinti viidelle nostavat useimpien pikkuautomallien hinnat pitkälle maagisen hintarajan yläpuolelle. Edullisin Kalos, 1,2-litrainen SE, maksaa vain 12 490 euroa – täsmälleen saman kuin vuosimallin 2004 Fiat Punto halvimmillaan. Hinnat alkaen -Fiatissa on kuitenkin vain kolme ovea.

Daewoo Kalos on meille varsin tuore tuttavuus, eikä sitä ole myyty maailmallakaan vielä kahta vuotta kauemmin. Kalos ensiesiteltiin maaliskuussa 2002. Mallistosta löytyy kaksi bensiinimoottoria, joista valitsimme tähän parivertailuun suuremman 1,4-litraisen. Fiat Punto uudistui kevyesti viime syksynä – perusrakenteet autossa ovat vuoden 1999 mallivaihdoksen peruja. Näkyvin muutos olivat uudet ajovalot, ja lisäksi Punto sai kaivatut ABS-jarrut ja matkustajan turvatyynyn vakiovarusteeksi. Samalla esimerkiksi jousitukseen tehtiin pieniä muutoksia.

Punton moottorivaihtoehdoiksi tarjotaan kahta 1,2-litraista bensiinimoottoria, joista 16-venttiilinen 59-kilowattinen sopi parhaiten Daewoon vertailupariksi. Daewoon mallistossa varusteversiot tuntevat nimet SE ja SX, joista vertailuun valitsimme jälkimmäisen. Sen hinta on 14 990 euroa. Fiatia myydään kolmella varustetasolla, mutta suurimman moottorin mukana paketti on aina parhaiten varusteltu Dynamic. Näin Puntolle kertyi hintaa 15 490 euroa.

Etuveto, viisipykäläinen käsivaihteisto ja nelisylinterisyys ovat viisiovisuuden ohella parivaljakkoamme yhdistäviä piirteitä. Alustarakenteet ovat edessä yhtenevät – molemmissa luotetaan joustintukiin, kierrejousiin ja kolmiomaisiin poikittaisiin alatukivarsiin – eikä takanakaan suuria eroja tunneta. Ohjaustehostus on Fiatissa toteutettu sähköisellä tehostimella. Daewoossa luotetaan perinteiseen, joskin nopeuden mukaan muuttuvaan, hydrauliseen tehostukseen.

Jarrut ovat molemmissa asianmukaisesti lukkiutumattomat.

Vertailuautojemme kanssa tulee toimeen niin kaupungissa kuin maantielläkin, mutta kovin suuriin kehuihin ei niistä kumpikaan anna aihetta. Sekä ohjaus- että jousitusratkaisut jättävät molemmissa toivomisen varaa. Sivutuuli ja urat vaikuttavat reilusti kaksikon kulkuun.

Mittasimme parivaljakollemme arvot normaaliin tapaan sekä kulutuksesta että suorituskyvyistä.

Daewoo on satakunta kiloa Fiatia painavampi, mutta kymmenen kilowattia tehokkaampi. Nollasta sataan kilometriin tunnissa saakka autot kiihtyvät lähes tasatahtiin, tämän jälkeen Kalos alkaa vähitellen karata omille teilleen.Sitkeydessä Kalos jättää Punton jo huomattavasti selvemmin taakseen. Kulutuslukemista löytyy helposti selkeä linja. Daewoo Kalos kuluttaa tasaisella nopeudella ajettaessa jatkuvasti noin puoli litraa Fiat Puntoa enemmän, ja vaihtelevassa ajossa ero tietysti suurenee entisestään.

Kuten alussa totesimme, perusautoille on edelleen tilausta. Noin 15 000 euron panostukselle molemmat vertailuautomme tarjoavat kohtuullisen vastineen – käyttötarkoitus ja arvostusseikat sitten ratkaisevat, kumpi kaksikosta on itse kullekin järkevämpi valinta. Vakiovarustuksensa ja takatilojensa ansiosta Daewoo Kalos sopisi paremmin viiden hengen liikkumiseen, mutta kokonaisuutena Fiat Punto pitää edelleen tiukasti kiinni kruunustaan.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 5/04, s. 136-141)