Ei nimi miestä pahenna, mutta miten on auton kanssa? Kun Nubiran käyttötesti alkoi, auton merkki oli Daewoo, mutta nyt testin loputtua samanlaisia autoja myydään nimellä Chevrolet. Tosin itse auto ei ole tässä välissä muuttunut mitenkään. Daewoo Nubira on jo Tekniikan Maailman historian 125. käyttötestiauto. Mitä 60 000 kilometrin matkalla autolle on tapahtunut?

Suomeen Daewoo tuli keväällä 2003, ja Nubira tuli myyntiin syksyllä. Ainoana korimallina oli neliovinen sedan. Käyttötestiin valitsimme suuremman 1,8-litraisen ja varusteluvaihtoehdoksi halvemman SX:n. Auton hinta oli testin alussa 19900 euroa ja samaan hintaan autoa myydään yhä.

Daewoo Nubiran kolmentoista kuukauden ajojaksossa autoon tutustui yli 20 eri kuljettajaa, joista useimmat sanoivat mielipiteensä Nubirasta. Kun autossa ei ollut ristiriitaisia ominaisuuksia, suuria mielipide-eroja ei syntynyt.

Kuljettajan paikalla on hyvät säätömahdollisuudet, ja suurin osa kuljettajista kiitteli työpaikkaansa. Kaasujalan puutumista valitteli muutama autolla pidempään yhtäjaksoisesti ajanut, sillä ajoasento on hieman vino. Takaistuimelta kerrottiin, että tilat ovat tyydyttävät. Ohjauspyörä oli liukkaan tuntuinen jo uutena, ja se kiillottui vielä lisää kilometrien kertyessä. Takasumuvalon kytkintä piti hakea ensimmäisillä ajokerroilla.

Kun Nubiralla ajeli kovassa sivutuulessa, kuljettaja ei ainakaan päässyt nukahtamaan olosuhteissa, joissa reipas tuuli yhdistyi tien uriin, sen verran aktiivisesti autoa piti ohjata. Mutta seuraavana päivänä tuulen tyynnyttyä samalla tiellä ei ollut juuri mitään ajo-ongelmia.

Rengasmelu oli yksi ajopäiväkirjan kirjoittamiseen laukaissut tekijä: mainintoja oli usealta kuljettajalta. Moottorin ominaisuudet puolestaan saivat kiitoksia. Teho riittää normaaliin ajoon ja ohituksiin. Nubiran hidas lämmityslaite oli ehkä yleisin syy ajopäiväkirjan avaamiseen. Auto tuli käyttötestiin syyskuun viimeisinä päivinä, joten sillä jouduttiin oitis ajankohtaan, jolloin lämmityslaitetta tarvittiin. Ensimmäinen syy kylmyyteen oli termostaatin toiminta. Termostaatti avautuu hieman, ennen kuin moottorin jäähdytysvesi on ehtinyt lämmetä riittävästi. Tällöin veden lämpö ei nouse riittävän korkealle lämmittääkseen sisätiloja.

Daewoo Nubiran huollot tehdään 15 000 km:n välein tai vähintään vuosittain, ellei ajomäärä täyty. Huoltojakson ajomäärän ratkaisee moottoriöljyn vaihtoväli 15 000 km. Ensimmäinen vuosihuolto on edullinen öljynvaihtohuolto. Myöhemmissä huolloissa työmäärä lisääntyy aika- ja matkasidonnaisten neste- ja osavaihtojen takia. Toinen vuosihuolto on 30 000 km:n kohdalla ja kolmas vuosihuolto 45 000 km:n jälkeen. Neljäs, 60 000 km:n huolto vastaa sisällöltään toista vuosihuoltoa. Kokonaisuutena Daewoo Nubira 1,8 SX:n huolto- ja korjauskulut olivat 1,74 euroa/100 km. Lukuarvo on kokoryhmässä korkea.

Moottorin ja vaihteiston valinnat näkyvät kulutuksissa. Ajonopeuden vaikutus näkyy kylmän vuodenajan kulutuksissa talvella ja keväällä. Kesän ja syksyn kulutuksia nostavat kesänopeudet ja ilmastointilaite. Daewoo Nubira 1,8 SX:n TM-käyttötestin keskikulutukseksi muodostui 8,45 l/100 km, mikä on lukuarvona korkea tässä kokoluokassa tänä päivänä.

Kesärenkaiden keskimääräinen kuluma oli hieman tavanomaista runsaampaa, vaikka kulumista tasasi talvikauden jälkeen tehty renkaiden paikanvaihto edestä taakse. Talvirenkailla kuluma oli ajomäärän mukainen, mutta tarkastuksessa huomiota herätti nastojen runsasmääräinen puuttuminen. Rengaskulut laskemme mittaamamme kulumisen perusteella. Rengaskuluiksi muodostui 1,24 euroa/100 km, mikä on kokoluokan keskitasoa korkeampi.

Nubiran polttoaineenkulutus oli tämänkokoiselle ja -painoiselle autolle korkea. Kilpailijat kulkevat uudempaa teknologiaa hyödyntävine moottoreineen Nubiraa vähemmällä kulutuksella. Nubira on matkanteossa parhaimmillaan. Se kiihtyy riittävästi, ohjautuu hyvin ja jousitus kantaa suuremmallakin kuormalla. Mutta sivutuulissa ja urissa Nubiralla ajava saa olla tarkka. Daewoo Nubira 1,8 SX:n TM-käyttötestikuluiksi muodostui 17,17 euroa/100 km, jolla lukemalla se sijoittuu joukon hännille.

Daewoo, eli nyt Chevrolet, Nubiran pitkä 3 v/100 000 km:n takuu, edullinen hankintahinta kokoonsa nähden ja lähes viaton 60 000 km:n ajomatka puoltavat auton hankintaa. Miinuksina voisi pitää lähinnä lämmityslaitteen toiminta.

(Tiivistelmä Kari Pynnän ja Pekka Aromaan artikkelista TM 2/05, s. 100-109)