Suomessa myytävien automerkkien määrä kasvaa kevään aikana jälleen yhdellä. Hyundain tavoin myös uusi tulokas, Daewoo, ponnistaa alun perin Etelä-Koreasta.

Siinä missä Hyundain osaomistajana häärii DaimlerChrysler, vaikuttaa Daewoon taustalla maailman suurin autonvalmistaja General Motors. Virallisesti yrityksen nimi onkin nykyisin GM Daewoo. Uuden merkin omistajataho heijastuu meille saakka, sillä Daewoon myyntiverkosto tulee perustumaan pitkälti nykyisiin Opel-kauppiaisiin. Samoin maahantuoja on merkeillä yhteinen.

Malleja Daewoo on tuomassa meille alkuvaiheessa neljä kappaletta. Valikoima täydentyy myöhemmin ainakin uudella Nubiralla, ja luonnollisesti lisääkin on luvassa, kunhan uusia malleja esitellään maailmalla. Nubira saataneen maahan vielä tämän vuoden puolella.

Pienin ja edullisin Daewoo-malli on nimeltään Matiz. Se on vain 3,5-metrinen pikkuauto, joka sai maailmanensi-iltansa vuoden 1998 keväällä. Matizia myydään 0,8- (30 kW) ja 1,0 (47 kW) -litraisilla moottoreilla, joista jälkimmäinen on vasta lisätty mallistoon.

Daewoon panoksesta kompaktiluokkaan vastaa Kalos. Se ensiesiteltiin Euroopassa viimekeväisessä Geneven autonäyttelyssä. Auton muotoilusta vastaa itse Giorgetto Giugiaro. Kalosta myydään kahtena eri korimallina (viistoperä ja sedan), ja voimanlähteeksi löytyy 1,4-litrainen (61 kW) nelosmoottori.

Tacuma on puolestaan Pininfarinan villisti muotoilema kompaktiluokan tila-auto, jota myydään sekä 1,6- (78 kW) että 2,0 (89 kW) -litraisella moottorilla. Vuonna 2001 esitelty Tacuma on Citroën Picasson tapaan aina viisipaikkainen, mutta kolme takaistuinta ovat kaikki erikseen irrotettavissa. Saksassa Tacuma tunnetaan muuten nimellä Rezzo.

Neljäs Daewoon myynnin käynnistävä malli on upouusi porrasperä, merkin huippumalli Evanda. Se nähtiin ensimmäistä kertaa Pariisin autonäyttelyssä viime syyskuussa. Moottorina Evandaan on toistaiseksi tarjolla 97-kilowattinen kaksilitrainen, mutta se saa pian seuraa 2,5-litraisesta (125 kW) rivikuutosesta. Muotoilijana on Evandankin kohdalla häärinyt italialainen Giugiaro.

(Tiivistelmä Jani Kajanderin artikkelista TM 4/03, s. 4-5)