Yrityksillä on tapana ostaa kilpailijoidensa tuotteita tutustuakseen niiden tekniikkaan ja saadakseen selville tismalleen, miten ne toimivat. Automaailma ei ole tämän suhteen poikkeus. Esimerkiksi General Motors on pyhittänyt kokonaisen laboratorion kilpailijoidensa autojen purkamista varten.

Joten kun Mercedes-Benz päätti taannoin tutustua tarkemmin Teslan Model X:n teknologiaan, ei siinä ollut mitään ihmeellistä. Paitsi että saksalaisvalmistaja päätti purkaa tehtaallaan autonvuokrausketju Sixtiltä vuokratun auton.

Uutissivusto Quartz kertoo Daimlerin vuokranneen auton salanimellä ja suorittaneen sillä ankaria testejä saksalaisvalmistajan testiradalla. Tämän jälkeen Daimlerin insinöörien kerrotaan ajaneen auton yli 1 200 kilometrin matkan Barcelonaan, jossa auto purettiin osiin ja koottiin takaisin yhteen.

Lopulta kovia kokenut auto palautettiin vuokraamoon. Saksalaislehti Der Spiegelin mukaan Model X:n takaluukku oli mutkalla, maalipinta vaurioitunut ja etuoven verhoilu pilalla (jota oli tosin pyritty paikkaamaan teipillä).

Kukaan ei välttämättä olisi koskaan saanut tietää Daimlerin vakoilutoiminnasta, ellei Teslan hansikaslokeroon olisi unohtunut dokumenttia, joka paljasti auton vierailleen matkoillaan Daimlerin tehtaalla Sindelfingenissä. Toki myös ajoneuvon sijaintitiedot kertoivat sen Euroopan kiertueesta.

Sixtin mukaan Daimler rikkoi toiminnallaan auton vuokrausehtoja. Uutissivusto Electrekin mukaan auto ei ollut todellisuudessa Sixtin omistuksessa, vaan se oli vuokrattu sille lomamatkalle lähteneen baijerilaispariskunnan toimesta. Auton omistajat penäävät Daimlerilta noin 15 000 euron korvauksia.

Kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Daimler on jäänyt kiinni yritysvakoilusta. Saksalaisvalmistajan kerrotaan vuokranneen huhtikuussa myös DHL:n sähköpakettiauton samaa tarkoitusta varten.

Aiheesta lisää Electrek– ja Quartz -sivustoilla.