Matkailuauto on oiva vapaa-ajan viettoväline perheille tai pariskunnille, jotka liikkuvat paljon – eivätkä siis pitkään samoissa maisemissa vanhene. Puoli-integroidut ovat yleensä parhaimmillaan kahden henkilön matkakotina.

Isnyssä Saksassa majaa pitävä Dethleffs GmbH on matkailuajoneuvojen valmistajana vanha yritys. Perustajansa nimeä kantava firma aloitti toimintansa jo vuonna 1832 – ei ajoneuvoja, vaan piiskoja valmistavana yrityksenä. Matkailuajoneuvojen valmistus alkoi vuonna 1932. Arist Dethleffs ei hennonnut olla erossa perheestään pitkillä ja laajoilla kauppamatkoillaan, ja niin syntyi ensimmäinen matkailuvaunu, jota Saksassa kutsuttiin Wohnautoksi eli asuntoautoksi. Ensimmäisen varsinaisen matkailuauton Dethleffs rakensi vasta vuonna 1983. Alkovimallinen auto rakennettiin – kuinka ollakaan – Fiat Ducaton alustalle

Dethleffsillä mallimerkinnän edessä oleva H-kirjain tarkoittaa puoli-integroitua (halbintegriert) ja vastaavasti T-kirjain osaintegroitua (teilintegriert). Ulkoisesti molemmat versiot ovat hyvin saman näköisiä, mutta suurin ero löytyy sisätiloista ohjaamon osalta. Puoli-integroiduissa malleissa myös ohjaamo on otettu osaksi asumistilaa. Ohjaamon istuimet ovat monessa tapauksessa ympäri kääntyvät, jolloin niitä voi hyödyntää oleskelutilan istuimina. H-malleissa myös ohjaamoon, tuulilasin päälle on sijoitettu kaapistoja. Nyt ajossa ollut osaintegroitu T-malli on ohjaamon osalta jätetty lähes ”pakettiautomaiseksi”. Vain istuinpäälliset on vaihdettu, ja kuljettaja on saanut oikean kätensä tueksi kyynärnojan. Oleskelutiloista on toki läpikulku ohjaamoon, mutta varsinaista asumistilaa se ei ole. ”Asuttavuus” siis loppuu ohjaamon takaseinään.

Fiat Ducaton alusta on matkailuautoissa hyvin yleinen. Uusi Ducato on ohjaamoltaan varsin viihtyisä, lähes henkilöautomainen, ja kaikki hallintalaitteet toimivat moitteetta. Erityiskiitosta ansaitsevat kaksiosaiset – tavallinen ja laajakulma – kunnolliset peruutuspeilit. Kuljettajan istuimessa on periaatteessa säätöjä riittävästi, mutta tämän Dethleffsin tapauksessa oleskelutilan istuimen selkänoja ja sen massiivinen tukirakennelma rajoittaa pituussäätöä. Toinen ajoa harmittava seikka oli näkyvyys kuljettajan paikalta takaoikealle.

Dethleffs T 6241 ei ole pieni matkailuauto, kokonaispituutta on 6,390 m. Ulkomitoista huolimatta auto on parhaimmillaan kahden henkilön käytössä. Ajettu edullisin variaatio (257500 mk) kantaa nimeä Advantage. Se on varustelupaketti, jolla kositaan ensiostajia. Autossa on kaikki olennainen varustus, mutta mitään silmää hivelevää taidonnäytettä esimerkiksi kalusteissa ei ole.

Osaintegroituna Dethleffs T 6241 on sutjakas matkailuautoksi. Otsapinta on pieni verrattuna esimerkiksi alkoviautoon. Advantage kulutti menonaftaa suurimmillaan 11,7 l/100 km. Mukana tässä lukemassa on muutama aamuinen kylmäkäynnistys (-15Ú C) ja paljon mutkikasta pikkutietä. Koko ajolenkin (noin 800 km) keskikulutus oli 10,8 l/100 km. Ei järin paljon tämän kokoluokan autolle.

(Tiivistelmä Kari Toivosen artikkelista TM 6/2001, s. 40-42)