Detroitin näyttelyssä oli harvinaisen suuri määrä isoja superautoja, joiden olemassaololla ei näytä olevan mitään tekemistä järjen tai taloudellisuuden kanssa. Mutta niilläkin on oma roolinsa automarkkinoilla.

Tyypillistä etenkin amerikkalaisille, mutta myös suurille japanilaisille tehtaille on esitellä tärkeimmät uutuutensa mahtavien, miljoonia maksavien näytösten säestyksellä.”Hollywoodmaiset näytökset tehdään varsinaisesti televisiokanavia varten”, sanoi General Motorsin tiedotuspäällikkö Steve Harris. ”Raflaava välähdys uutispätkässä ehkäpä vielä pienen haastattelun kanssa leviää yli mantereen, ja sen mainosarvo peittää suuretkin kustannukset”, hän totesi.

Tänä vuonna esillä oli poikkeuksellisen suuri määrä superkalliita autoja, sekä konsepteja että tuotantomalleja. Hinnoiltaan, kooltaan ja kulutukseltaan ne ovat sitä luokkaa, että niiden hankkimisen perusteet ovat muualla kuin järkisyissä.

Amerikkalaiset ostajat ovat viime vuosina häpeää tuntematta siirtyneet yhä kivuttomammin suurempiin, isomoottorisempiin ja raskaampiin autoihin etenkin avopaku- ja katumaasturirintamalla. Asiaa ihmeteltäessä vastaukset vaihtelevat. Toiset sanovat ajavansa mukavalla (lue: tilavalla) autolla. Toiset puolestaan kertovat, että iso massa on turvallisempi kolarissa ja pitävät myös siitä, että istuvat ohjaamossa hieman muuta liikennettä korkeammalla, jolloin heillä on parempi näkymä edessä oleviin tapahtumiin. Valmistajat pesevät trendistä kätensä huomauttamalla, että he myyvät sitä, mitä ostajat haluavat ostaa. Merkittävä ja perinteinen amerikkalainen syy isojen autojen suosimiseen on myös huokea bensiinin hinta.

CADILLAC Sixteen on kaikkien aikojen muskeliauto. GM:n suunnittelusta ja kehitystoiminnasta vastaava varapääjohtaja Bob Lutz ei salannut ylpeyttään esitellessään sen ominaisuuksia. Nokalla hyrrää V16-moottori, joka kehittää pyöreät tuhat hevosvoimaa (735 kW). Auton ensisijainen tarkoitus on osoittaa, että Cadillac on edelleen automaailman huipulla. Amerikkalainen lehdistö otti sen vastaan suorastaan riehakkaasti. Jos siitä voi mitään päätellä, niin vielä kokeiluasteella oleva Sixteen saattaa jonain päivänä olla myynnissä.

KIINNOSTAISIKO ajaa? Dodge Tomahawk on uskomaton moottoripyörä. Viperin 500 hevosvoiman V10-moottori liikuttaa laitetta 2,5 sekunnissa nollasta sataan. Huippunopeutta luvataan yli 400 mailia tunnissa! Kuka uskaltaa ensimmäisenä kokeilla ja missä? Onnea kuitenkin! Pyörä houkutteli kävijöitä Dodgen ja Chryslerin osastoille katsomaan myös autoja. Väitetään, että Tomahawkin sarjavalmistusta harkittaisiin vakavasti. Hinta tulisi olemaan noin 200 000 dollaria, joten luvassa on lystinpitoa rikkaille ja rohkeille.

John Lamm, kuvat Fordin osaston näyttävin uutuus oli tuleva Mustang GT. Kyseessä on linjakas vuoden 1967 Mach 1 -mallia muistuttava, modernilla tekniikalla toteutettu auto, joka herättää sodan jälkeen syntyneiden niin sanottujen suurten ikäluokkien mielessä varmasti lämpimiä muistoja. Sen varaan ilmeisesti lasketaan mallin myyntimahdollisuudet. Näytteillä oli sekä coupé että avomalli. Vuoden 2005 mallina ilmeisesti ensi vuonna myyntiin tulevassa autossa on nokalla 400 hevosvoimaa (295 kW) tarjoava 4,6 litran V8. Esillä olleet autot olivat kaksipaikkaisia, mutta tuotantomallit tulevat olemaan akseliväliltään hieman pitempiä ja 2+2-paikkaisia.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen ja Martti Merilinnan artikkelista TM 2/03, s. 10-17)