Detroitissa esiteltiin monen valmistajan voimin linjakkaita fossiilivoimalla kiihtyviä ja kulkevia muskelipirssejä. Silti näyttelyn merkittävin anti oli vasta vuosien päästä tavallisten ostajien ulottuville ehtivän General Motorsin polttokennoprojektin uusin alusta.

Tammikuussa autoalalla kaikki tiet vievät Detroitiin, jossa pidetään vuoden ensimmäinen merkittävä kansainvälinen autonäyttely. Se kuuluu Geneven, Frankfurtin ja Pariisin rinnalla neljän tärkeän kansainvälisen autonäyttelyn joukkoon. Tokio tulee hieman näiden jäljessä.

Detroitin näyttely on työttömyyden runtelemalle kaupungille myös melkoinen rahasampo. Esimerkiksi viime vuonna se veti pugilisti Joe Louisin pronssipatsaan vartioimaan Cobo Halliin yli 800000 kävijää ja toi kaupunkiin rahaa 580 miljoonaa dollaria. Erilaisten tiedotusvälineiden edustajia näyttely kerää paikalle nykyisin yli 6600. Kirjoittavan toimittajan kannalta hankaluutena on ylenpalttinen showhössötys. Sitä lajia Detroitissa on enemmän kuin muualla. Etenkin jenkkivalmistajat näyttävät uskovan hollywoodmaisten teatteriesitysten voimaan saada tiedotusvälineet seuraamaan uutuusesittelyjä.

Tällä kertaa kirkkain tähti oli General Motorsin viimeisin viritys polttokennoautosta. Aikaisemmissa Detroitin näyttelyissä GM on esitellyt AUTOnomy ja Hy-wire konseptit, jotka ovat kertoneet yhtiön polttokenno-projektin kehityksestä. Nyt esitelty Sequel – tai paremminkin sen alusta – edustaa viimeisintä, paranneltua kehitysaskelta. Erittäin merkittävää on polttokennojärjestelmän nopea kehitys. GM kertoo onnistuneensa aikaisempaa yksinkertaisemmalla polttokennomoduulilla kaksinkertaistamaan tämänvuotisen version toimintasäteen 480 kilometriin ja puolittamaan nollasta sataan kiihtyvyyden alle kymmeneen sekuntiin.

GM pyrkii siihen, että polttokennojärjestelmä olisi vuonna 2010 yhtä luotettava ja suorituskykyinen kuin tavallinen polttomoottorikin, ja että viime kädessä sen valmistuskustannukset olisivat massatuotantoa ajatellen siedettävissä puitteissa.

General Motorsin vaihtoehtoista energiaa koskevat uutiset eivät pääty tähän. Useita vuosia yhtiö on julistanut, että hybridit ovat jo ajatuksenakin epäonnistuneita. Kaikki kuitenkin muuttui nopeasti Toyota Priuksen menestyksen myötä. Se kelpaa kuluttajille, vaikka maksaa niin paljon, ettei pienempi bensankulutus koskaan korvaa kalliimpaa ostohintaa. Mutta kansa tuntee tekevänsä jotakin hyvää, ja onhan auto erilainen. Se oli psykologiaa, jota GM ei ollut ymmärtänyt ajoissa ja tunnustaa nyt möhlineensä.

Siitä on seurannut kaksi asiaa. Ensinnäkin näkyvä, hybridejä pimentoon jättävä Sequel-polttokennoauton puolesta kampanjointi ja pikainen sopimus DaimlerChryslerin kanssa yhteisen hybridijärjestelmän kehittämisestä. Tietäen DC:n vahvimman merkin Mercedes-Benzin kehitelleen hybridiratkaisuja jo vuosikausia GM yrittää mahdollisimman nopeasti päästä Toyotan vanaveteen. Sopimuksesta tiedettiin jo viime syksynä, ja virallisesti se julkistettiin Detroitissa.

(Tiivistelmä Jukka Sihvosen artikkelista TM 3/05, s. 54-61)