Polttoaineiden viimeaikainen raju hinnan nousu on tehnyt autoilusta kallista touhua. Kansa nurisee, mutta harvaanasutussa maassa on ajettava yksityisautolla. Monen mielessä on käynyt ajatus siirtymisestä dieselautoon. Tällöin ainakin huoltoasemalla tankattaessa lompakko kevenisi vähemmän.

Dieselmoottoristen henkilöautojen osuus on viime aikoina ollut kasvussa ja niiden osuus rekisteröinneistä on noin 20 prosenttia. Suomessa ollaan kuitenkin kaukana esimerkiksi Itävaltaan, Belgiaan ja Espanjaan verrattuna, joissa jopa yli puolet uusista autoista on dieselkäyttöisiä. Täällä dieselautojen yleistymistä on hidastanut niiden selvästi bensiinimalleja korkeampi hinta. Dieseltekniikka sinällään on jo kalliimpaa, ja autovero vielä kasvattaa eroa. Lisäksi dieselautoista on vuosittain maksettava vielä erillistä ajoneuvoveroa. Autoilla on ajettava joka vuosi sangen pitkä matka, jotta dieselin käytöstä saisi todellista taloudellista hyötyä.

Lukijoiden paljon toivomaan dieselautojen vertailuun valittiin monista aikaisemmista testeistä tuttuja automalleja, jotka on varustettu nykyaikaisimmilla dieseltekniikalla. Testin kuluessa huomattiin taas kerran nykyaikaisten dieselautojen päihittävän monessa kohdin vastaavat bensiiniautot. Ne kiihtyvät samaan tahtiin ja jopa paremminkin käytännön ajotilanteissa maantiellä. Ne ovat selkeästi taloudellisempia ja melukin on saatu varsin mallikkaasti kuriin. Kaikkien osanottajien polttoaineen kulutus oli hyvin kohtuullista. Tarkasteltaessa muita ominaisuuksia autojen välille alkoi syntyä suurempia eroja. Jo tutuksi käyneeseen tapaan kamppailu vertailuvoitosta oli mahdollisimma tiukka. Ynnättyämme kaikkien kokeiden ja arvosteluiden pisteet yhteen nousi ykköspaikalla Passat, tosin vain 0,1 pisteen marginaalilla Peugeotiin nähden.

(Tiivistelmä Hannu Ahosen artikkelista TM 16/2000, s. 132-151)