Ajettua

DS 7 Crossback Puretech 225

Ajettua

DS 7 Crossback Puretech 225

Toinen yritys

DS on yksi automaailman ikonisimmista kirjainyhdistelmistä. Vuonna 1955 Citroën räjäytti pommin Pariisin autonäyttelyssä esittelemällä futuristisen ja teknisesti edistyksellisen DS-mallinsa. Sitä pidetään yhtenä kaikkien aikojen tärkeimmistä automalleista.

Vähän alle kymmenen vuotta sitten Citroën päätti herättää DS:n henkiin yhtiön ylelliseksi apumerkiksi. Uusista malleista tehtiin vähän tavallisia Citroëneja persoonallisempia ja hienompia – ja samalla kalliimpia. Menekki ei vastannut odotuksia, vaikka DS:n imagoa yritettiin rakentaa myös rallin WRC-sarjan avulla.

Vuoden 2013 lopulla konsernin pääjohtaja vaihtui, kun Carlos Tavares siirtyi Renaultin kakkosmiehen paikalta PSA Groupin johtoon. Hän asemoi nopeasti DS:n uudelleen omaksi yksikökseen, jota alettiin rakentaa kokonaan uudelleen.

Työn tulos paljastettiin viime maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä, kun DS 7 Crossback esiteltiin. Se on ensimmäinen Euroopassa myyntiin tuleva, alusta alkaen DS-merkin alla kehitetty malli. Kiinassa on myyty jo kolme vuotta DS 6 WR -katumaasturia, joka on ulkomitoiltaan melkein identtinen DS 7:n kanssa.

Tällä kertaa DS:n kanssa lähdetään liikkeelle aivan uudella otteella. Uudet 7 Crossbackit myydään DS-Storeista tai DS-Saloneista, mikä aiheuttaa Suomessa vähän päänvaivaa. Meillä ei ole toistaiseksi yhtään pelkästään DS:ään erikoistunutta myymälää, mutta Auto-Bonin toimitusjohtaja Markus Vuolle lupaa tilanteen muuttuvan vuoden 2018 aikana. Erikoismyymälän avauduttua alkaa DS 7 Crossbackin myynti. Syksystä 2018 alkaen muitakaan DS-malleja ei saa tarjota asiakkaille kuin brändin vaatimusten mukaan suunnitelluista liikkeistä.

Lähtökohta on konsernin EMP2-perusrakenne, jota käytetään esimerkiksi Peugeot 3008:ssa. Akseliväliä on venytetty Peugeotiin verrattuna runsaalla kuudella sentillä, ja kori on vähän toistakymmentä senttiä pidempi.

Valmistaja ylistää auton muotoilua, joka on hyvin helposti hyväksyttävä. Mutta siitä puuttuu sellaista rohkeutta ja yllättävyyttä, mitä DS:ltä voisi odottaa.

DS on tehnyt tosissaan työtä 7 Crossbackin sisätilojen kanssa. Perusmallissa on tavallinen, selkeä mittaristo ja ihan kohtalainen käyttöliittymä. Parempiin varustetasoihin siirryttäessä näkymä kuljettajan edessä muuttuu digitaaliseksi, ja kojelaudan kosketusnäyttö kasvaa. Mukaan tulee hauskoja yksityiskohtia, kuten käynnistyspainiketta painettaessa esiin kierähtävä kello.

Ohjaamon näkyvissä oleviin osiin on panostettu, ja niillä pyritään erottumaan kilpailijoista. Alempana ovissa ja muualla muualla katseelta näkymättömissä käytetään halvempia materiaaleja kustannusten pitämiseksi aisoissa.

Euroopassa 7 Crossbackin myynti alkaa HDi 180 -dieselmoottorilla ja kahdeksanvaihteisella automaatilla. Sama paketti on saatavissa myös Peugeotin eri malleihin. Toisessa aallossa tulevat pienempi 1,5-litrainen turbodiesel (96 kW) ja koeajamamme 165-kilowattinen bensiiniturbo. Myöhemmin on tulossa vielä kaksi pienempää bensiinimoottoria. Tosin pihin kolmesylinterisen 1,2-litraisen Puretechin sijoittaminen premium-autoon on aika ristiriitainen päätös.

Tehokkain bensiinimoottori vie DS 7 Crossbackia vaivattomasti ja tunnelma ajon aikana on leppoisa. Mitään vauhdin hurmaa tai niskaa rasittavan rajua kiihtyvyyttä ei silti kannata odottaa. Liikkuminen on pikemminkin herrasmiehelle sopivaa, ranskalaisen ylellistä, kuten DS asian ilmaisee. Sama pätee myös mukavuuspainotteiseen ajettavuuteen.

Suomessa suurin osa tämän kokoluokan premium-merkeistä myydään nelivetoisina. Sellaista etsivälle DS tarjoaa sopivan mallin vasta vuoden 2019 puolessa välissä, kun lataushybridi E-Tense 4x4 tulee myyntiin. Periaate on ennallaan PSA:n Hy4-hybrideihin verrattuna, mutta polttomoottori on vaihdettu bensiinillä toimivaan ja sähkömoottorien määrä nostettu kahteen.

Lyhyt pyrähdys prototyypillä kertoi, että voimaa on melkoisesti. Sen hallintaan tarvitaan vielä vähän voimalinjan säätöä, ennen kuin auto on valmis. Mutta 50 kilometrin toimintamatka sähköllä ja 40 g/km hiilidioksidipäästö ovat hyviä arvoja.

DS 7 Crossback ei ole missään nimessä huono auto. Jos palvelukonsepti onnistutaan rakentamaan annettujen lupausten tasolle, jossa ostaja saa ainutlaatuisen asiakaskokemuksen, ollaan jo pitkällä. Uuden merkin on kuitenkin vaikea tunkeutua kivenkoville premium-autojen markkinoille. Siellä Audi Q3, BMW X1, Mercedes-Benz GLA ja viimeisimpänä Volvo XC40 ovat rakentaneet itselleen vahvan maineen, ennen kuin DS ehtii meille saakka. Paljon on tietenkin kiinni myös 7 Crossbackin hinnasta, josta ei ole vielä mitään tietoa.

Hyvää

• räätälöinti-mahdollisuudet

• tasapainoisuus

Huonoa

• nelivedon puute

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 598 cm3, teho 165 kW (225 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 300 Nm/1 900 r/min

Voimansiirto: etuveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kolmiotukivarret, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,570 m, leveys 1,891 m, korkeus 1,625 m, akseliväli 2,738 m, raideleveys edessä 1,621 ja takana 1,598 m; polttoainesäiliö 62 l; omamassa 1 420 kg; renkaat 235/50 R19

Suoritusarvot (valm.ilm.): huippunopeus 227 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 8,3 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 7,5/5,0/5,9 l/100 km, CO2-päästö 135 g/km

Hinta: vahvistamatta

Hyvää

• räätälöinti-mahdollisuudet

• tasapainoisuus

Huonoa

• nelivedon puute

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; iskutilavuus 1 598 cm3, teho 165 kW (225 hv)/5 500 r/min, vääntömomentti 300 Nm/1 900 r/min

Voimansiirto: etuveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, kierrejouset, kolmiotukivarret, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostin

Mitat ja massat: pituus 4,570 m, leveys 1,891 m, korkeus 1,625 m, akseliväli 2,738 m, raideleveys edessä 1,621 ja takana 1,598 m; polttoainesäiliö 62 l; omamassa 1 420 kg; renkaat 235/50 R19

Suoritusarvot (valm.ilm.): huippunopeus 227 km/h, kiihtyvyys 0-100 km/h 8,3 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 7,5/5,0/5,9 l/100 km, CO2-päästö 135 g/km

Hinta: vahvistamatta