Ajettua

Ford Ecosport

Ajettua

Ford Ecosport

Kohti eurooppalaista makua

Automarkkinoiden täyttyessä pienistä B-segmentin katumaastureista on joukosta erottuminen vaikeaa. Ford on pedannut itselleen vahvaa pohjaa tässä kilpailussa Ecosport-mallillaan.

Ensimmäinen Ecosport näki päivänvalon vuonna 2012, tosin ei vielä Suomessa. Eurooppaan se saapui vasta vuonna 2015. Vaikka Etelä-Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan suunniteltua mallia muokattiin jo tuolloin enemmän eurooppalaiseen makuun sopivaksi, lopputulos jäi puolitiehen.

Uudistetun Ecosportin valmistus on siirretty Intiasta Romaniaan, ja autoa on viritetty vielä entisestään vastaamaan eurooppalaisia odotuksia. Laatuvaikutelma onkin täysin eri luokkaa edeltäjään verrattuna.

Laadun kanssa tehdyn työn huomaa heti. Melutason madaltamiseen on panostettu, ja ensivaikutelma on lupaava. Eristystä on lisätty runsaasti, eikä hyväkuntoisella moottoritiellä kuulu mitään tuulen suhinaa häiritsevämpiä ääniä.

Myös sisätilat ovat päivittyneet. Hallintalaitteet ja keskikonsoli ovat tuttuja Fiestasta, jopa istuinta myöten, ja suurin ero on Ecosportin korkeampi istuma-asento. Itse ajoasento on luonteva ja istuimen säädöt ovat riittävät.

Takapenkillä matkustaa mukavasti, tosin pitkäjalkaisilla polvitila on vähissä. Pääntilaa on runsaasti, eikä jalkaterilläkään tila pääse loppumaan.

Varustetasoja on kolme: Trend, Titanium ja ST-Line. Niillä on vaikutusta myös ohjaamon ilmeeseen, sillä kojelaudan kosketusnäyttöä on kolmessa koossa. Trendissä on vakiona 4,2 tuuman ja lisävarusteena kuuden tuuman näyttö. Titaniumissa ja ST-Linessä näytön koko on aina kahdeksan tuumaa.

Moottoripuolelle on päivityksen myötä tulossa lisää vaihtoehtoja, samoin varustetasoihin. 1,0-litrainen Ecoboost-turbomoottori on nyt saatavilla 92 ja 103 kilowatin tehoisina versioina. Huippuväännöt ovat 170 ja 180 newtonmetriä.

Puolitoistalitrainen diesel on uusi, ja se kantaa nimeä Ecoblue. Se korvaa aikaisemman 70-kilowattisen moottorin, ja asettaa suoritusarvoiksi 92 kilowattia ja 300 newtonmetriä. Sen mukana tulee myös neliveto. Diesel kuitenkin saapuu markkinoille vasta vuoden toisella puoliskolla.

Diesel ja tehokkaampi bensiinimoottori ovat saatavilla vain kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Pienitehoisemman bensiinimoottorin saa myös automaattivaihteistolla.

Pääsimme kokeilemaan sekä bensiini- että dieseluutuuksia. Eri teho- ja vääntölukemista huolimatta moottorit ovat luonteeltaan hyvin saman oloisia.

Alavääntöä riittää runsaasti, ja kaupungissa ajaminen on helppoa. Suuremman väännön myötä diesel tuntuu kuitenkin hieman notkeammalta, etenkin taajamanopeuksista maantienopeuksiin kiihdytettäessä. Tosin puutuminen vaivaa kumpaakin, kun siirrytään moottoritienopeuksiin.

Ohitukseen ryhtyessä onkin syytä varata runsaasti tilaa ja aikaa, ja vaihdetta täytyy pienentää pykälällä tai parilla.

Vaihteiston toiminta on kummassakin tapauksessa hyvää. Vaihteensiirto on tarkkaa ja miellyttävän jämäkkää. Bensiinimallissa kytkin on hieman ärhäkämmän tuntuinen ja vaatii totuttelua.

Etuvetoisen Ecosportin jousitus on todella pintakova ja alustan osalta käytös tuntuu siksi hysteeriseltä pienissä epätasaisuuksissa. Hidastetöyssyt ja suuremmat kuopat kuitenkin suodattuvat odotettua paremmin.

Neliveto-dieselissä yhdistelmän lisääntyneen massan tuntee. Se rauhoittaa alustaa ja vakauttaa etenemistä. Mutkaisilla teillä kori pysyy kallistelematta ryhdissään.

Ohjaus on nopeahko ja välitön, mutta paras tunnokkuus siitä puuttuu. Eturenkaat reagoivat jo pieneenkin ohjauspyörän liikkeeseen, mutta pidemmälle käännettäessä ohjaus hidastuu.

Pitkissä kaarteissa tunnottomuus häiritsee eniten, eikä keulalta saa tarkkaa tietoa tarvittavasta ohjauskulmasta. Ongelmia aiheuttaa myös auton pienoinen uraherkkyys.

Uudistunut Ecosport on parantunut kaikilla osa-alueilla selvästi aikaisemmasta, laadusta ajotunnelmaan. Huipulle on vielä kuitenkin pitkä matka. Ecosport saapuu Suomeen helmikuussa, ja sen lähtöhinta on 20 724 euroa.

Tekniikkaa

Hyvää

• voimalinjat kaupungissa

• parantunut laatu

Huonoa

• pintakovuus

• voiman puute moottoritiellä

Hyvää

• voimalinjat kaupungissa

• parantunut laatu

Huonoa

• pintakovuus

• voiman puute moottoritiellä

Tekniikkaa

TEKNIIKKAA

1,0 Ecoboost

1,5 TDCi Ecoblue

Moottori

R3, bensiini, turbo

R4, diesel, turbo

Iskutilavuus (cm3)

998

1 499

Teho (kW (hv)/r/min)

92 (125)/6 000

103 (140)/6 000

92 (125)/3 600

Vääntömomentti (Nm/r/min)

170/1 400–4 500

180/1 500–5 000

300/ei ilmoitettu

Voimansiirto

Vetotapa

etuveto

etuveto

etuveto

neliveto

Vaihteisto

M6

A6

M6

M6

Mitat ja massat

Ulkomitat (m)

pit. x lev. x kork: 4,096 x 1,765 x 1,653, akseliväli: 2,519

Omamassa (kg)

1 280

1 324

1 280

1 493

Suoritusarvot

Huippunopeus (km/h)

180

180

188

181

Kiihtyvyys 0–100 km/h (s)

12,7

11,6

11,8

10,9

Yhd. EU-kulutus (l/100 km)

5,2

5,8

5,2

4,5

CO2-päästö (g/km)

119

134

119

119

Hinta (€)

20 511

24 853

22 969

28 065