Ajettua

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Tourismo

Ajettua

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Tourismo

Nopein Panamera on hybridi

Ei ole montaa autoa, jolla voi ajaa yli kolmesataa kilometriä tunnissa ja kuitenkin nauttia laskennallisesta CO2-päästöstä 69 g/km. On toki selvä, että näennäisestä talou­dellisuudesta ja suorituskyvystä ei voi nauttia yhtäaikaisesti, mutta ne kuitenkin löytyvät saman kuoren sisältä.

Päästöluvun merkittävin hyöty näkyy alhaisena autoverona.

Voimalinjaan kuuluu kahdella turbolla ahdettu V8-moottori ja 100-kilowattinen sähkömoottori. Näiden yhdistelmällä saadaan huikea 500 kilowatin yhteisteho, jonka pitäisi riittää useimmille.

Valmistajan mukaan sähkömoottorilla pystyy ajamaan 49 kilometriä, mikä on varsin tyypillinen lupaus lataushybridien markkinoilla. Tosin omat testimme ovat osoittaneet, että toimintamatkalupaukset ovat useimmiten optimistisia.

Espanjaan sijoittuneessa ensitutustumisessa ei vielä ollut aikaa toimintamatkan testaamiseen, mutta pääsimme sentään hyvään alkumakuun.

Aloitimme Hybrid Auto -asetuksella, jolla molemmat moottorit tekevät saumatonta yhteistyötä. Liikkeellelähtö ei voisi pehmeämmin ja helpommin sujua. Polttomoottorin ja kaksoiskytkinvaihteiston väliin sijoitettu sähkömoottori saattaa auton liikkeelle kuminauhamaisesti.

Liikkeellä oltaessa moottorien ja vaihteiston monimutkaisuudesta ei ole tietoakaan; kaikki vetoon liittyvä on vain kovin vaivatonta ja pehmeää. Ja mikäli voimaa tarvitaan enemmän, sitäkin löytyy, nopeasti.

Ainoa ajettavuuteen liittyvät heikkous on jarrupolkimen vaihteleva tunto, joka johtuu liike-energian talteenoton ja pyöräjarrujen keskinäisestä työnjaosta.

E-Power-asetus katkaisee polttomoottorin toiminnan kokonaan. Silloin auto muuttuu haamumaisen hiljaiseksi, ja eteneminen jatkuu kadehdittavan vaivattomana.

Toimittajaryhmässämme vain Ruotsin Teknikens Världin kollegat pääsivät matkaan täydellä akulla. Normaalissa maantieajossa kaverit pääsivät sähköllä melkein 30 kilometriä.

Kun akun varaus tyhjenee, polttomoottori käynnistyy automaattisesti.

E-Charge-asetuksella polttomoottori lataa akkua mahdollisimman taloudellisesti. Siltikin on selvää, että moottori kuluttaa silloin enemmän polttoainetta kuin normaalisti olisi tarpeen. Toiminnolla voi vaikkapa valmistautua ennakkoon, jos on matkalla kaupunkiin, jonka keskustassa ei saa ajaa polttomoottorilla.

Sport Plus -asetuksella suorituskyky on huipussaan. Silloin sähkömoottorin mukavuusavustusta ei tarvita kevyemmissä kiihdytyksissä, vaan akkua kulutetaan vain rajuissa kuormituksissa, ja tietenkin täydellä teholla.

Täysi kaasupainallus herättää harvinaisen huolen: ”Onhan istuin varmasti pultattu kunnolla runkoon kiinni?!”

Istuimista puheen ollen, koeajamamme Panamera oli korimalliltaan Sport Toursimo eli Porschen näkemys farkusta. Suurin ero tavalliseen luiskaperäiseen korimalliin on takamatkustajien tiloissa. Farkussa on takana paikat kolmelle matkustajalle, ainakin periaatteessa.

Keskellä ei kuitenkaan oikein viihdy, koska penkki on muotoiltu reunapaikkojen ehdoilla, ja jalat joutuu levittämään keskikonsolin molemmin puolin.

Ulkoisesti auto ei korosta tavaratilan muotoa, eikä ero sisäpuolellakaan ole suuri. Näköverhon alle mahtuu vain 20 litraa enemmän tavaraa, mutta tavaratilan muoto on perusmallia helppokäyttöisempi.

Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid on harvinaisen kaksijakoinen menopeli. On erittäin helppo lipua pehmeästi rantabulevardilla auringon laskusta nautiskellen ja heti perään nostattaa matkustajien hiuksia autobahnalla. Tällä kaikella on hintansa, mutta onneksi myös maksajansa.

Hyvää

• suorituskyky

• ajettavuus

Huonoa

• jarrupolkimen tunto

Tekniikkaa

Moottorit: turboahdettu bensiini-V8 edessä pitkittäin, iskutilavuus 3 996 cm3, teho 404 kW (550 hv)/5 750–6 000 r/min, vääntömomentti 770 Nm/1 960–4 500 r/min; sähkömoottori vaihteiston yhteydessä, teho 100 kW (136 hv), vääntömomentti 400 Nm/100–2 300 r/min; hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW (680 hv), vääntömomentti 850 Nm

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 14,0 kWh

Voimansiirto: neliveto, kahdeksan­vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Alusta: edessä kolmiomaiset ala- ja ylätukivarret, takana monivarsituenta; säädettävä ilmajousitus, iskunvaimennus ja kallistuksenvaimentimet; edessä ja takana jäähdytetyt keraamiset levyjarrut, sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 5,049 m, leveys 1,937 m, korkeus 1,432 m, akseliväli 2,950 m, raideleveys edessä 1,657 m ja takana 1,637 m; omamassa 2 400 kg, kokonaismassa 2 900 kg; rengaskoko 275/35 R21, polttoainesäiliö 80 litraa

Suoritusarvot: huippunopeus 310 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s; kulutus (EU yhd.) 17,6 kWh/100 km, 3,0 l/100 km, CO2-päästö 69 g/km, toimintamatka sähköllä 49 km

Hinta: 216 560 €

Käyttövoimavero: 52,93 €/v

Autoetu: vapaa 3 235 €/kk, käyttö 3 085 €/kk

Hyvää

• suorituskyky

• ajettavuus

Huonoa

• jarrupolkimen tunto

Tekniikkaa

Moottorit: turboahdettu bensiini-V8 edessä pitkittäin, iskutilavuus 3 996 cm3, teho 404 kW (550 hv)/5 750–6 000 r/min, vääntömomentti 770 Nm/1 960–4 500 r/min; sähkömoottori vaihteiston yhteydessä, teho 100 kW (136 hv), vääntömomentti 400 Nm/100–2 300 r/min; hybridijärjestelmän yhteisteho 500 kW (680 hv), vääntömomentti 850 Nm

Ajoakku: litiumioniakusto, energiasisältö 14,0 kWh

Voimansiirto: neliveto, kahdeksan­vaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto

Alusta: edessä kolmiomaiset ala- ja ylätukivarret, takana monivarsituenta; säädettävä ilmajousitus, iskunvaimennus ja kallistuksenvaimentimet; edessä ja takana jäähdytetyt keraamiset levyjarrut, sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 5,049 m, leveys 1,937 m, korkeus 1,432 m, akseliväli 2,950 m, raideleveys edessä 1,657 m ja takana 1,637 m; omamassa 2 400 kg, kokonaismassa 2 900 kg; rengaskoko 275/35 R21, polttoainesäiliö 80 litraa

Suoritusarvot: huippunopeus 310 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s; kulutus (EU yhd.) 17,6 kWh/100 km, 3,0 l/100 km, CO2-päästö 69 g/km, toimintamatka sähköllä 49 km

Hinta: 216 560 €

Käyttövoimavero: 52,93 €/v

Autoetu: vapaa 3 235 €/kk, käyttö 3 085 €/kk