Koeajo

Citroën C3 Aircross Puretech 110 Shine A

Koeajo

Citroën C3 Aircross Puretech 110 Shine A

Erikoisen tavallinen

Citroën C3 Aircross käyttää samaa tekniikkaa, joka on jo nähty vasta konserniin siirtyneessä Opelissa, Crossland X -mallissa.

citroën C3 Aircross on sisarmalli Opel Crossland X:lle, joka tuli ensin markkinoille ja oli jo koeajossa TM:n numerossa 18/17. Crossland X on ensimmäinen Opel, joka perustuu PSA-yhtymän tekniikkaan. Taustalla oli suunnitteluyhteistyö, joka alkoi jo vuosia ennen kuin Opel siirtyi PSA:n eli Peugeot-Citroënin omistukseen viime vuonna.

Jatkossa samasta perustasta tulee markkinoille näiden kahden auton lisäksi vielä kolmas, Peugeot 2008.

Aircrossin keulalla käytetään entuudestaan tuttuja Peugeot-Citroënin kolmisylinterisiä 1,2 litran bensiinimoottoreita. Näistä kaksi on ahdettua, tehoiltaan 81 ja 96 kilowattia eli hevosvoimissa 110 ja 130, mikä ilmenee mallimerkinnöissä. Vapaasti hengittävässä versiossa on tehoa 60 kilowattia eli 82 hevosvoimaa. Dieselmoottori on 1,6-litrainen kahtena tehoversiona, 73 ja 88 kW.

Automaattivaihteisto on saatavilla vain koeajetun 81 kW:n bensiinimoottorin yhteyteen. Muiden moottoreiden jatkona on käsivalintainen vaihteisto, joka on tehokkaimman dieselin ja bensiinimoottorin tapauksessa kuusi- ja muissa viisivaihteinen.

Varustetasoja on kolme: Live, Feel ja Shine. Perustaso Live on Suomessa saatavilla vain pienitehoisimman bensiini- ja dieselmoottorin yhteydessä.

Tilat ja varusteet

Korkeassa autossa istutaan korkealla, joten siitä näkee hyvin ulos. Myös korkeaan autoon käynti on helppoa, mitä erityisesti iäkkäämmät kuljettajat arvostavat. Ajoasentoa voi pitää ryhdikkäänä. Sohvamainen istuin ei kuitenkaan ole muotoilultaan paras mahdollinen, eikä se tarjoa riittävää sivutukea vauhdikkaaseen ajoon.

Takana on tilaa kahdelle matkustajalle hyvin. Myös pääntilaa on hyvin, ellet oleselvästi yli 180 senttiä pitkä. Tällöin tila käy vähiin kattoluukun vuoksi. Kolmas matkustaja tekee tunnelmasta tiiviin, kuten tämän kokoisissa autoissa yleensä.

Koeajettu auto oli parhaalla Shine-varustelulla, minkä lisäksi siinä oli lähes kaikki saatavilla olevat lisävarusteet, joten auton hintalappu oli 33 592 euroa 26 174 euron sijaan.

Shine-varusteluun kuuluu melkoinen joukko tavanomaisia varusteita, kuten automaatti-ilmastointi ja sadetunnistin, sekä älyavain, eli ”avaimeton” käynnistys- ja lukitusjärjestelmä.

Nykyisin yleistyneet kuljettajan avustus- ja turvajärjestelmät on hankittava lisävarustelistalta. Poikkeuksena tästä ovat jo perusmalliinkin kuuluvat kaistavahti ja nopeusrajoitusmerkkien tunnistus.

Shine-tasoon sisältyy keskikonsolissa sijaitseva 7-tuumainen kosketusnäyttö. Infojärjestelmä toimii myös navigaattorina. Järjestelmä on suomenkielinen ja melko helppokäyttöinen. Toiminnot tapahtuvat jouhevasti ja lähes viiveettä.

Kosketusnäytön molemmilla puolilla on hipaisunäppäimet, joiden avulla pääsee nopeasti siirtymään haluttuun toimintoon. Ilmastoinnin säädöt on myös siirretty tehtäväksi kosketusnäytöltä, mikä voi haitata ajon aikaista keskittymistä. Toisaalta säätöjä ei juuri tarvita, jos automaatti-ilmastointi toimii kuten pitää.

Shine-varustetason mukana infojärjestelmään tulee Mirror Screen -ominaisuus, jonka avulla älypuhelimen voi yhdistää infojärjestelmään joko Apple Carplayn, Android Auton tai Mirrorlinkin avulla.

Vaihdevivun takana on lisävarusteinen Qi-standardia tukeva älypuhelimen langaton latausasema, jonka isokokoiseen latausalustaan mahtuvat myös nykyajan suuret älypuhelimet.

Moottori ja voimansiirto

Tasaisen nopeuden kulutuskäyrän alapää on hieman omituisen näköinen, mikä johtuu siitä, että vaihteisto käyttää 60 km/h:n nopeudessa nelosvaihdetta ja viitosta 70 ja 80 km/h:n nopeuksissa. Vasta liki 90 km/h:n nopeudessa käytetään kuutosta. Myös maantiellä vaihteisto vaihtaa viitoselle helposti kesken kaiken, kun ajovastukset ja kuormitus kasvavat vastamäessä tai vastatuulessa, ellei nopeusrajoitus mahdollista selvästi yli 80 km/h:n nopeutta.

Mitatut kulutuslukemat ovat suurehkoja ja selvästi korkeampia kuin Opelin sisarmallissa. Automaattivaihteiston pehmeämpi toiminta Citroënissa näkyy sille ilmoitetussa virallisessa kaupunkiajokulutuksessa, joka on 0,6 l/100 km suurempi kuin vastaavassa Opelissa, jonka vaihteisto toimii äkäisemmin.

Suorituskyky on voimavarojen mukainen, joten kysymyksessä ei vielä ole sporttiversio. Automaattivaihteiston ansiosta tarjolla oleva suorituskyky on helposti hyödynnettävissä eri tilanteissa. Voimavarat riittävät hyvin normaaliin ajoon.

Alusta ja ajettavuus

Alustarakenteet ovat tavanomaiset. Edessä on joustintuet, kolmioalatukivarret ja kallistuksenvaimennin. Takana on poikittaispalkilla yhdistetyt pitkittäistukivarret. Erillistä kallistuksenvaimenninta ei ole, vaan poikittaispalkki hoitaa sen tehtäviä. Ohjaustehostus on nykyaikaiseen tapaan hoidettu sähköllä.

Ajettavuus on kunnossa, vaikka auto ei aivan kirkkaimpaan kärkeen yllä. Etenkin talvirenkailla (kitkarenkaat) oli havaittavissa vetelyä, eikä Aircross kulkenut aivan suoraan, vaan vaati kaitsemista pysyäkseen suunnassa. Autoon lisävarusteena kuuluvat M+S-yleisrenkaat paransivat selvästi käytöstä, ja varsinaisilla kesärenkailla ajamisen voi odottaa olevan jo ongelmatonta. Kevyessä ohjauksessa on riittävästi tuntoa, joten auto viihtyy mutkaisellakin tiellä.

Alusta on säädetty mukavuuspainotteiseksi, mutta ei kuitenkaan liian pehmeäksi. Normaalissa ajossa kallistelut pysyvät kurissa ja vasta vauhdikkaammassa ajossa kallisteluihin kiinnittää huomiota. Jousitus pystyy nielemään erilaiset epätasaisuudet varsin hyvin. Toki terävät kuopat lyövät pikku­automaisesti läpi. Joissain tilanteissa on havaittavissa lievää nyökkimistä etu- ja takajousituksen toimiessa hieman eri tahtiin.

Henkilöautolle suuri, 17 senttimetrin maavara on hyödyksi huonoilla teillä tai helpossa maastossa ajettaessa. Koeajetussa autossa oli eri olosuhteisiin optimoitu Grip Control -pidonhallintajärjestelmä ja alamäkihidastin sekä samaan pakettiin kuuluvat M+S-renkaat. Nämä parantavat hieman maastossa etenemistä, vaikka eivät korvaakaan nelivetoa.

Ääritilanteet ja jarrut

Perinteisessä väistökokeessa ajonvakautus toimii yliaktiivisesti jo alhaisilla nopeuksilla, ja järjestelmä jarruttaa voimallisesti vauhtia pois. Nopeutta nostettaessa jarrutus lisääntyy niin, että etupyörissä ei riitä pitoa kääntämiseen hidastamisen ohella, ja kaarrossa mennään suoraan. Ajonvakautus ei hellitä jarrutusta, jotta kääntyminen olisi mahdollista. Ohjauspyörän kääntö nopealla liikkeellä johtaa täysjarrutukseen. Väistö käy mahdolliseksi vasta sitten kun nopeus on pudonnut riittävän alhaiseksi, ja järjestelmä on hellittänyt jarrutuksen.

Ajonvakautusta ei ole mahdollista kytkeä pois päältä, joten emme voineet selvittää, oliko yliaktiivisuuden taustalla ongelma perusauton käytöksessä vai onko ajonvakautus ohjelmoitu vain varmuuden vuoksi ylisuojelevaksi korkeaan autoon.

Kuorma ei muuta käytöstä, jarrutus vain alkaa jo alhaisemmilla nopeuksilla. Järjestelmän toiminta säilyy yhtä yli-innokkaana kuin tyhjänä.

Tavalliset hidastukset onnistuvat ongelmitta, sillä polkimen liike ja tuntuma ovat kunnossa. Täysjarrutuksessa auto vaikutti pysähtyvän kelvollisesti. Syksyn viileät ja kosteat kelit eivät mahdollistaneet luotettavaa jarrutusmatkan mittaamista.

Pidonhallintapakettiin kuuluvien M+S-renkaiden jarrutuspito ei yllä kesärenkaiden tasolle. Toisaalta pito lumisissa ja liukkaissa olosuhteissa on yllättävän hyvä, lähes kitkarenkaiden tasoa.

Valot ja melu

Ajovaloina on aina nelivalohalogeenit. Niiden umpio on neliömäisempi kuin tavallisessa C3:ssa (TM 20/17), minkä vuoksi valojen heijastimet ovat Aircrossissa kapeammat.

Lähivalokeila on jopa niukempi kuin C3:ssa, ja kurakelillä pesimien puute heikentää näkyvyyttä entisestään, vaikka kura ei tartukaan umpioihin yhtä hanakasti kuin muualle pystyyn keulaan. Umpioille muotoiltu lievä potero saa ilman virtaamaan sivuille.

Myös kaukovalojen teho on heikko, mihin osasyynä on pieni heijastin. Sen referenssi on vain 12,5, kun C3:ssa se on 17,5. Lisäksi koeajoauton vasen kaukovalo suuntautui aivan liian alas ja oikea puolestaan turhan ylös. Oikealle kaarrettaessa sisälaidan näkyvyys jäi mittaustuloksen mukaisesti todella vajaaksi.

Koeajoauto oli varustettu kaukovalojen vaihtoautomatiikalla. Kun toiminto on valittu infojärjestelmän kosketusnäytöstä, se on aina aktiivinen valokytkimen ollessa Auto-asennossa ilman kuljettajan toimenpiteitä. Toisaalta valojen käsikäyttö on automatiikasta huolimatta täysin normaalia.

Ajonopeudesta riippuvat valovaihdot tapahtuvat riittävän pienillä nopeuksilla. Kuulostaa luonnolliselta, mutta joillekin muille valmistajille nämä tuottavat vaikeuksia.

Automatiikan toiminnassa esiintyi lieviä viiveitä ja joitakin arpomisia, mutta suurin moite koskee liiallista herkkyyttä kaukana näkyville punaisille takavaloille.

Valokytkimessä ei ole tarpeetonta 0-asentoa, mikä vähentää tahatonta valojen väärinkäyttöä. Lisäksi takavalot palavat huomiovaloilla, kuten muissakin PSA-uutuuksissa.

Shine-tasoon kuuluvassa sadetunnistimessa saisi olla herkkyyssäätö, sillä nyt automatiikkaa elää ajoittain ihan omaa elämäänsä. Takalasin pyyhinala on niukka eikä tuulilasillakaan kaikki ole mallikelpoisesti. Vasen pyyhin saisi ulottua ylemmäksi.

Melutaso pysyy hyvin kurissa tämän kokoiseksi ja hintaiseksi autoksi niin sileällä kuin karkeallakin pinnalla. Normaalissa ajossa moottorin ääneen ei kiinnitä huomiota, mutta vedätyksessä ja kiihdytyksissä moottorin ääni käy kuuluvaksi ja kertoo myös sen kolmisylinterisyyden.

Samanlaiset mutta erilaiset

Yhteisistä geeneistä johtuen Citroën C3 Aircross ja Opel Crossland X ovat mielenkiintoiset kilpakumppanit. Varsinkin kun molemmat ovat olleet TM:n koeajossa samalla moottori-vaihteisto-yhdistelmällä sekä parhaalla meillä saatavalla varustetasolla.

Citroënin automaatti toimii pehmeämmin, mutta mukavuuden vastapainona on korkeampi kulutus. Suorituskyvyssä ei ole merkittäviä eroja. Alustan viritys on Citroënissa onnistuneempi, sillä se kallistelee ja nyökkii vähemmän. Ajonvakautusjärjestelmä on molemmissa autoissa yliaktiivinen. Kummassakin autossa melutaso pysyy hyvin kurissa, mutta mittarin mukaan Opel vetää tässä kohdin hieman pidemmän korren.

Tilat autoissa ovat varsin yhtenevät ja erot pieniä. Opelin sisätilat vaikuttavat aavistuksen suuremmilta, kun taas tavaratilaa on Citroënissa enemmän. Etuistuimien muotoilu ja tuki ovat Opelissa paremmat. Opelissa on myös paremmat ajovalot. Citroënissa lämmityslaitteen säätö tapahtuu keskinäytöstä, kun Opelissa on myös perinteiset nappulat, joita arvostaa jokapäiväisessä käytössä.

Citroën C3 Aircross täyttää pienen tila-auton, C3 Picasson jättämän aukon merkin mallistossa. Ulkonäöltään uutuus suuntautuu voimakkaasti katumaasturien suuntaan, mutta sisustassa ja tilankäytössä on pitäydytty tila-automaisuudessa. Auton muotoilua ja värimaailmaa voi pitää pirteänä ja joukosta erottuvana. Muotoilussa ja yksityiskohtien toteutuksessa ei kuitenkaan ole menty ranskalaiseen omintakeisuuteen, mikä usein on merkinnyt erikoisuutta toimivuuden kustannuksella. Ainoa viite tällaisesta on seisontajarrun kahva ja sekin on toimiva. Näin Aircross sopii myös muille kuin merkin perinteisille käyttäjille.

Mittauksia

HYVÄÄ

• pirteät muodot

• pitäytyminen toimivissa ratkaisuissa

HUONOA

• ajovalot

• yliherkkä ajonvakautus

Valmistaja: Groupe PSA, Zaragoza, Espanja

Maahantuoja: Auto-Bon Oy, www.citroen.fi

Hinta: 26 174 €, koeauton hinta lisävarustein 33 592 € (metalliväri 618 €, Metropolitan Grey -kangasverhoilu 495 €, Park Assist -paketti: katveavustin, pysäköintiavustin, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä 1 113 €; Techno 3 -paketti: Hifi-järjestelmä, älypuhelimen langaton lataus ja tuulilasinäyttö 1 113€; Family-paketti: takaoven aurinkosuojaverhot, alas taittuva etumatkustajan istuimen selkänoja 618 €; Color Orange -paketti 618 €, Safety 2 -paketti: automaattinen hätäjarrutus, automaattiset kaukovalot, kuljettajan vireystilan valvonta 618 €; musta katto 495 €, Grip Control -paketti: 4 ajo-ohjelmaa, alamäkihidastin ja M+S -renkaat 495 €; panoraama-kattoikkuna 1 235 €)

Ajoneuvoveron perusosa: 191,62 €/v

Käyttövoimavero: - €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttöetu 415 €/kk, vapaa 565 €/kk

Takuu: 3 v/100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 12 v

Ajoturva: 3 vuotta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen kolmisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 75,0 mm, iskunpituus 90,5 mm

Iskutilavuus: 1 199 cm3

Puristussuhde: 10,5

Suurin teho: 81 kW (110 hv)/5 500 r/min

Ominaisteho: 67,6 kW/l (91,9 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 16,6 m/s (@ 5 500 r/min)

Suurin vääntömomentti: 205 Nm/1 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,1 MPa (@ 205 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu neljällä runkolaakerilla, tasapainotusakseli, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, hammashihnakäyttö; neljä venttiiliä sylinteriä kohden, paininkupit, mekaaninen välystentasaus, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN-väylät, 12 V/70 Ah -akku, 120 A:n vaihtosähkögeneraattori, suorasytytys, 3 sytytyspuolaa ja -tulppaa, nakutustunnistin, sammutusautomatiikka, Valeo VD46 -moottorinohjaus

Polttoainejärjestelmä: suorasuihkutus, solenoidi-ohjatut suihkutusventtiilit, suurin suihkutuspaine 200 bar

Ahdin: Honeywell-turboahdin, hukkaportin solenoidisäätö, ilma-ilma-ahtojäähdytin, suurin absoluuttinen ahtopaine 2,35 bar

Pakokaasujen puhdistus: kaksi happitunnistinta, kolmitoimikatalysaattori

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: etuveto, kuusivaihteinen automaattivaihteisto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö, välityssuhde 3.674

Kokonaisvälityssuhteet: I: 14,858 II: 8,711, III: 5,717, IV: 4,258, V: 3,130, VI: 2,469 ja P: 11,731

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: yhdystukiakseli, kierrejouset, kaasunesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (283 mm), takana levyjarrut (249 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, käsikäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru

Ajonvakautus: Bosch ABS 9,0, poiskytkettävä luistonesto, mäkilähtöavustin

Pyörät: 215/50 R17, 6,5J x 17 -alumiinivanteet, 4 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: edessä: kangasverhoilu; istuimen etäisyyssäätö, kuljettajan istuimen korkeussäätö, selkänojan portaaton kallistussäätö, kuljettajan korkeussäädettävä keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takarivillä: istuimen etäisyyssäätö, selkänojan portaallinen kallistus, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet, keskikyynärnoja

Tavaratila: hattuhylly, 2 kassikoukkua, 4 kuormansidontalenkkiä, selkänojan taitto 60:40-suhteessa, valo, säädettävä tavaratilan lattia

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa avoin lokero, keskikonsolin takaosassa 2 avointa lokeroa, kojetaulun sivussa tavarahylly, lehtitaskut etuistuinten selkänojissa, keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen ilmastointi, 8-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etuistuinten 3-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, edessä sivuturvatyynyt, etumatkustajan turvatyyny poiskytkettävissä avaimella, turvaverhot; edessä ja takana reunapaikoilla turvavöiden esikiristimet, vyövoimanrajoittimet kaikilla istuinpaikoilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot

Mittarit: nopeus (0-220 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin lämpötila, ulkolämpö, öljynmäärä, digitaalinen kello, digitaalinen nopeusnäyttö, päivämäärä

Ajotietokone: keskikulutus, keskinopeus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, hetkellinen kulutus

Valot: halogeenivalot; valoautomatiikka, kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, 3 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, etu- ja takasumuvalot, kulmavalot, ledihuomiovalot, tervehdysvalot, saattovalot, mittarivalojen säätö

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhkimensulat

Lasinpesulaite: kaksi kolmoisviuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka, sadetunnistin

Takalasinpyyhin: jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: -

Työkalusarja: varoituskolmio, hinaussilmukka, renkaanpaikkaussarja, yhdistetty ristipää ja ruuvitaltta

Äänentoisto: radio/MP3, 7 tuuman värikosketusnäyttö, usb- ja aux-liitin, 6 kaiutinta, bluetooth, navigointi, Android Auto -ja Apple Car­play -valmius, Mirror Link

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 ehostuspeiliä, 4 sivukyynärnojaa, 2 vaatekoukkua, 4 tukikahvaa; sähkötoimiset ikkunannostimet turvatoiminnolla; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus turvatoiminnolla, kaksi 12 V:n virranulosottoa, monitoimiohjauspyörä, vakionopeuden säädin nopeusrajoittimella, puhelinvalmius, pysäköintitutka takana, avaimeton käynnistys, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, suomenkieliset valikot, taukohälytin

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: 5 tähteä

Aikuiset etumatkustajat: 85%

Lapset turvalaitteissa: 82%

Jalankulkijat: 64%

Turvavarusteet: 60%

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 45 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 5,9 l

Moottorin öljytilavuus: 3,5 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 7,0 l

Moottorin öljynvaihtoväli: max. 12 kk/25 000 km

Voimansiirron öljynvaihtoväli: -

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t), kuorma 2,4/2,7 bar (e/t), eco 2,5/2,5 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 6,9 l/100 km

Maantieajo: 4,8 l/100 km

Yhdistetty: 5,6 l/100 km

CO2-päästö: 126 g/kmw

HYVÄÄ

• pirteät muodot

• pitäytyminen toimivissa ratkaisuissa

HUONOA

• ajovalot

• yliherkkä ajonvakautus

Valmistaja: Groupe PSA, Zaragoza, Espanja

Maahantuoja: Auto-Bon Oy, www.citroen.fi

Hinta: 26 174 €, koeauton hinta lisävarustein 33 592 € (metalliväri 618 €, Metropolitan Grey -kangasverhoilu 495 €, Park Assist -paketti: katveavustin, pysäköintiavustin, peruutuskamera, pysäköintitutka edessä 1 113 €; Techno 3 -paketti: Hifi-järjestelmä, älypuhelimen langaton lataus ja tuulilasinäyttö 1 113€; Family-paketti: takaoven aurinkosuojaverhot, alas taittuva etumatkustajan istuimen selkänoja 618 €; Color Orange -paketti 618 €, Safety 2 -paketti: automaattinen hätäjarrutus, automaattiset kaukovalot, kuljettajan vireystilan valvonta 618 €; musta katto 495 €, Grip Control -paketti: 4 ajo-ohjelmaa, alamäkihidastin ja M+S -renkaat 495 €; panoraama-kattoikkuna 1 235 €)

Ajoneuvoveron perusosa: 191,62 €/v

Käyttövoimavero: - €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttöetu 415 €/kk, vapaa 565 €/kk

Takuu: 3 v/100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 12 v

Ajoturva: 3 vuotta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen kolmisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 75,0 mm, iskunpituus 90,5 mm

Iskutilavuus: 1 199 cm3

Puristussuhde: 10,5

Suurin teho: 81 kW (110 hv)/5 500 r/min

Ominaisteho: 67,6 kW/l (91,9 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 16,6 m/s (@ 5 500 r/min)

Suurin vääntömomentti: 205 Nm/1 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,1 MPa (@ 205 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu neljällä runkolaakerilla, tasapainotusakseli, massavaimennin hihnapyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, hammashihnakäyttö; neljä venttiiliä sylinteriä kohden, paininkupit, mekaaninen välystentasaus, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN-väylät, 12 V/70 Ah -akku, 120 A:n vaihtosähkögeneraattori, suorasytytys, 3 sytytyspuolaa ja -tulppaa, nakutustunnistin, sammutusautomatiikka, Valeo VD46 -moottorinohjaus

Polttoainejärjestelmä: suorasuihkutus, solenoidi-ohjatut suihkutusventtiilit, suurin suihkutuspaine 200 bar

Ahdin: Honeywell-turboahdin, hukkaportin solenoidisäätö, ilma-ilma-ahtojäähdytin, suurin absoluuttinen ahtopaine 2,35 bar

Pakokaasujen puhdistus: kaksi happitunnistinta, kolmitoimikatalysaattori

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: etuveto, kuusivaihteinen automaattivaihteisto

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö, välityssuhde 3.674

Kokonaisvälityssuhteet: I: 14,858 II: 8,711, III: 5,717, IV: 4,258, V: 3,130, VI: 2,469 ja P: 11,731

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasu-nesteiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: yhdystukiakseli, kierrejouset, kaasunesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (283 mm), takana levyjarrut (249 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, käsikäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru

Ajonvakautus: Bosch ABS 9,0, poiskytkettävä luistonesto, mäkilähtöavustin

Pyörät: 215/50 R17, 6,5J x 17 -alumiinivanteet, 4 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: edessä: kangasverhoilu; istuimen etäisyyssäätö, kuljettajan istuimen korkeussäätö, selkänojan portaaton kallistussäätö, kuljettajan korkeussäädettävä keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takarivillä: istuimen etäisyyssäätö, selkänojan portaallinen kallistus, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet, keskikyynärnoja

Tavaratila: hattuhylly, 2 kassikoukkua, 4 kuormansidontalenkkiä, selkänojan taitto 60:40-suhteessa, valo, säädettävä tavaratilan lattia

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa avoin lokero, keskikonsolin takaosassa 2 avointa lokeroa, kojetaulun sivussa tavarahylly, lehtitaskut etuistuinten selkänojissa, keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen ilmastointi, 8-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etuistuinten 3-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, edessä sivuturvatyynyt, etumatkustajan turvatyyny poiskytkettävissä avaimella, turvaverhot; edessä ja takana reunapaikoilla turvavöiden esikiristimet, vyövoimanrajoittimet kaikilla istuinpaikoilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot

Mittarit: nopeus (0-220 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin lämpötila, ulkolämpö, öljynmäärä, digitaalinen kello, digitaalinen nopeusnäyttö, päivämäärä

Ajotietokone: keskikulutus, keskinopeus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, hetkellinen kulutus

Valot: halogeenivalot; valoautomatiikka, kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, 3 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, etu- ja takasumuvalot, kulmavalot, ledihuomiovalot, tervehdysvalot, saattovalot, mittarivalojen säätö

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhkimensulat

Lasinpesulaite: kaksi kolmoisviuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka, sadetunnistin

Takalasinpyyhin: jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: -

Työkalusarja: varoituskolmio, hinaussilmukka, renkaanpaikkaussarja, yhdistetty ristipää ja ruuvitaltta

Äänentoisto: radio/MP3, 7 tuuman värikosketusnäyttö, usb- ja aux-liitin, 6 kaiutinta, bluetooth, navigointi, Android Auto -ja Apple Car­play -valmius, Mirror Link

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 ehostuspeiliä, 4 sivukyynärnojaa, 2 vaatekoukkua, 4 tukikahvaa; sähkötoimiset ikkunannostimet turvatoiminnolla; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus turvatoiminnolla, kaksi 12 V:n virranulosottoa, monitoimiohjauspyörä, vakionopeuden säädin nopeusrajoittimella, puhelinvalmius, pysäköintitutka takana, avaimeton käynnistys, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistus, suomenkieliset valikot, taukohälytin

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: 5 tähteä

Aikuiset etumatkustajat: 85%

Lapset turvalaitteissa: 82%

Jalankulkijat: 64%

Turvavarusteet: 60%

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 45 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 5,9 l

Moottorin öljytilavuus: 3,5 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 7,0 l

Moottorin öljynvaihtoväli: max. 12 kk/25 000 km

Voimansiirron öljynvaihtoväli: -

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t), kuorma 2,4/2,7 bar (e/t), eco 2,5/2,5 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 6,9 l/100 km

Maantieajo: 4,8 l/100 km

Yhdistetty: 5,6 l/100 km

CO2-päästö: 126 g/kmw

Mittauksia