merkkivuosi

ilpo salonen

merkkivuosi

ilpo salonen

1907:

ensimmäinen helikopteri

Ranskalainen Paul Cornu rakensi 1907 ensimmäisen vapaasti lentäneen helikopterin. Laite pysyi lentäjineen 24 -hevosvoimaisen polttomoottorin siivittämänä 30 senttimetrin korkeudessa noin 20 sekuntia ennen kuin rojahti maahan. Siinä käytettiin vaakatasoisia, vastakkain pyöriviä roottoreita, joita oli ollut miehittämättömissä lennokeissa jo vuosikymmeniä.

Samoin ranskalaiset Louis ja Jacques Breguet sekä professori Charles Richet rakensivat samana vuonna neliroottorisen koneen hieman ennen Cornua. Se ei kuitenkaan lentänyt vapaasti vaan tarvitsi vakaana pysymiseen neljä avustajaa ja köydet.

Ajatus pystysuoraan nousevasta, ohjattavasta lentolaitteesta oli kytenyt Kiinassa jo 400-luvulla ennen ajanlaskun alkua. Vielä vanhempia ovat havainnot vaahteransiementen siivistä. Jos siipimäinen siemen lentää ja leijuu ilmassa, voisiko samalla periaatteella rakentaa lentävän laitteen?

Kiinasta ja keskiajan Euroopasta tunnetaan leluja, joissa narulla vedetty siipi nousi ilmaan. Leonardo da Vinci hahmotteli 1483 härvelin, jossa oli kierteinen potkuri­rakennelma. Tästä ideasta helikopteri on saanut nimensäkin. Kreikan sana helix tarkoittaa spiraalia tai kierrettä ja ­pteron on siipi. Helikopteri on siis ”kierresiipi”.

Cornun kopterin pyrstössä ei vielä ollut potkuria – sen kehitti toinen ranskalaisinsinööri Etienne ­Oehmichen 1920-luvun alussa. Hänen kopterinsa lensi jo useita satoja metrejä ja 1924 kokonaisen kilometrin.

Nykyaikaisen helikopterin keksijänä pidetään ukrainalais-yhdysvaltalaista Igor ­Sikorskya. Hänen vuonna 1939 rakentamassaan kopterissa oli yksi pääroottori ja yksi pyrstöroottori. Se lensi ensimmäistä kertaa toukokuussa 1940.

Kyseessä oli ensimmäinen yksiroottorinen helikopteri. Siinä vääntömomenttia kompensoidaan pyrstöroottorin avulla eikä enää kahden tai useamman vastakkaiseen suuntaan pyörivän pääroottorin avulla.

Suomen ensimmäinen helikopteri, Bell 47 koottiin Karhumäen tehtaalla 1954. Se oli Imatran Voiman ja ilmavoimien käytössä 1970-luvulle saakka. Kopteri on nyt Suomen ilmailumuseossa Vantaalla.

Lähde: näyttelypäällikkö Valeri Saltikoff, Suomen ilmailumuseo, ilmailumuseo.fi