Satunnainen tarkkailija

satunnainen@tekniikanmaailma.fi

Satunnainen tarkkailija

satunnainen@tekniikanmaailma.fi

Lentäminen on tärkeää

Olen seurannut ymmyrkäisenä Helsingin kaupungin päätöksentekoa liikenteen alalla. Vaikka Helsinki on kaupunki toisten joukossa, pääkaupunkina sen toimivuudella on merkitys koko maalle. Siksi on huolestuttavaa, että Helsingissä jylläävät ”edistykselliset” voimat eivät osaa katsoa omaa napaansa tai ideologiaansa pidemmälle.

Peliin voisi heittää yksittäisiä esimerkkejä vaikka kuinka paljon, mutta jääköön ne nyt vähemmälle. Otan sen sijaan esiin lentoliikenteeseen vaikuttavat suunnitelmat. Niillä Helsinki ampuu itseään tukevasti omaan nilkkaan.

LENTOLIIKENNE KASVAA kaikissa muodoissaan huikeaa vauhtia, ja sen toimivuus on äärimmäisen tärkeää. Sitä Helsingin päättäjät eivät ilmeisesti ymmärrä lainkaan.

Mieleen tulee väistämättä jo vuosikausia vireillä ollut hanke lakkauttaa loistavalla paikalla oleva Malmin kaupunkilentokenttä.

Mitkään kulttuuriset tai elinkeinopoliittiset syyt tai kansalaisaloitteet eivät ole hidastaneet prosessia. Maa-alue on vain haluttu luovuttaa asuinrakentamisen alttarille, eikä tästä ajatuksesta voida luopua.

Ei ole rohkeutta myöntää, että päätös oli alun perin väärä, mahdollisesti hyvin suppeista etunäkökohdista syntynyt.

PÄÄTTÄJIEN MIELEEN ei ole ilmeisesti juolahtanut, että Suomen lentoliikenteen pääpaikka, Helsinki–Vantaan lentoasema, jää jossain vaiheessa auttamattomasti pieneksi. Jo tällä hetkellä siellä toimitaan päiväsaikaan kapasiteetin rajoilla. Esimerkiksi satunnaisten bisnesjettien on vaikea saada haluamiaan laskeutumis- tai lähtöaikoja.

Luultavasti ei mene kauaakaan, kun pienempää kalustoa joudutaan pakosta siirtämään syrjään suurten reitti- ja rahtiliikennekoneiden tieltä. Kannattaisi ehkä muistaa, että poispotkittavien koneiden käyttäjiin kuuluu kiireisiä, Suomen kannalta huipputärkeitä henkilöitä.

Mihin järkevään paikkaan pienemmät koneet voi ohjata, jotta niiden matkustajat pääsisivät kaupunkiin ja pois sieltä – järkevässä ajassa? Malmi olisi ilmeinen ratkaisu. Tosin kenttä ei ehkä juuri nyt ole teknisesti valmis tällaiseen muutokseen, mutta mikä estäisi kehittämästä sitä?

Kentän lakkauttamisella ollaan sen sijaan tekemässä historiallista virhettä, mikä tulee hidastamaan pääkaupunkiseudun ja siinä sivussa koko maan kehitystä.

MAAYHTEYDET LENTOASEMALLE ovat myös olennainen osa lentoliikenteen sujuvuutta. Helsingissä asiat ovat olleet kohtalaisen hyvin, mutta tuskin enää kovin kauaa. Vireillä on hankkeita, joilla Helsinki-Vantaan ja kaupungin keskustan välistä autoliikennettä vaikeutetaan tuntuvasti.

Ei voi välttyä ajatukselta, että jokin aika sitten lentoasemalle avattu Kehärata on vauhdittanut autoliikenteen haittaamissuunnitelmia.

Kovin helposti näyttää unohtuvan, että hyvässä liikennejärjestelmässä kaikkien osasten on toimittava. Juna ei kaikissa tilanteissa korvaa autoa, ei vaikka kuinka haluttaisiin.

Operaation ykkösvaihe on jo pitkällä. Helsingin tärkeä pohjois-eteläsuuntainen pääkatu Hämeentie on päätetty sulkea henkilöautojen läpikulkuliikenteeltä. Niinpä autoilijat, joista osa on myös lentomatkustajia, voivat alkaa rauhassa pohtia, mitä asuntokatuja pitkin he parin vuoden kuluttua yrittävät löytää tiensä kaupungin keskustasta pohjoista kohti.

HÄMEENTIEN SULKEMINEN on kuitenkin vasta alkua. Lopullinen niitti tulee sitten, kun lentoaseman tärkeintä autoliikenneyhteyttä Tuusulanväylää aletaan ”bulevardisoida”.

Bulevardisoinnilla tarkoitetaan, että moottoritiestä tehdään heikommin liikennettä välittävä ja nykyistä vaarallisempi poistamalla eritasoristeykset ja sallimalla hitaat liikkujat autoliikenteen sekaan. Juuri vahingollisempaa juonta on vaikea keksiä.

Jos kaikki suunniteltu ja ehdotettu toteutetaan, lentomatkustamisen tilanne heikkenee pääkaupunkiseudulla ratkaisevasti, eikä se voi olla vaikuttamatta hyvin moneen muuhunkin asiaan. Kaikki kärsivät.

KANSALLINEN LENTOYHTIÖMME Finnair on kuulemma aloittanut matkustajien ja käsimatkatavaroiden vapaaehtoiset punnitukset Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Se ei varmaankaan järkytä matkustamista samalla tavalla kuin Helsingin liikennesuunnitelmat, mutta on kyllä sellaisenaan mielenkiintoinen avaus.

Yhtiön tarkoituksena on kerätä nykyistä tarkempaa tietoa matkustajien ja käsimatkatavaroiden keskimääräisistä painoista. Hyvä niin, olenkin ihmetellyt, millä menetelmällä täpötäysien lentokoneiden painoja arvioidaan.

Esimerkiksi Finnairin Kaukoidän vuoroilla merkittävä osa matkustajista on hentoja, pieniä aasialaisia, kun taas etelän lomakohteisiin lennetään koneilla, jotka ovat täynnä ”rotevia” suomalaisia. Pelkällä kertolaskulla, jostain tempaistuja keskiarvopainoja käyttäen päästään tuskin kovin luotettavaan tulokseen.

Tarkoittaakohan tämä tutkimus sitä, että jossain vaiheessa lentolipun hinta määräytyy kaikkien kuljetettavien kilojen mukaan? Kuten tunnettua, matkatavaroiden osalta ylipaino onkin jo hinnoiteltu.

Arvostamme palautettasi, käy vastaamassa nopeaan kyselyymme. Anna palautetta

Kuvitus: Janne Harju

Arvostamme palautettasi, käy vastaamassa nopeaan kyselyymme. Anna palautetta