Ajettua

BMW X2

Ajettua

BMW X2

Coupéksi vaikka väkisin

suurempi mallinumero ei aina tarkoita suurempaa autoa. Uudessa BMW X2:ssa on sama perusrakenne ja akseliväli kuin X1:ssä, mutta kori on kahdeksan senttimetriä lyhyempi ja seitsemän matalampi. Samoin kuin X4 ja X6 verrattuna X3:een ja X5:een, myös X2 pyrkii vetoamaan enemmän tunteisiin kuin X1.

Parilliset numerot on asemoitu BMW-mallistossa ylemmäs kuin samaan tekniikkaan perustuvat parittomat mallit. Käytännössä tämä tarkoittaa kalliimpaa hintaa. X2:n tapauksessa hintaero vastaavaan X1:een on kuitenkin vain noin tuhat euroa.

BMW:n oma nimitys X2:n autotyypille on Sports Activity Coupe, mutta coupéksi tämä ei muutu millään ilveellä. Ei edes sillä, että C-pilariin on laitettu BMW:n merkki samaan tapaan kuin 1960- ja 70-luvun CS- ja CSL-malleissa. Ne olivat kauniita, oikeita coupé-malleja, joten on aika yllättävää, että BMW haluaa tehdä itsensä naurunalaiseksi merkin historiaa tuntevien silmissä.

Kyynikon seuraava kysymys käsittelee sitä, mihin X2:ta oikein tarvitaan. Kysymys saa vastauksen, jos yksikin asiakas haluaa tämän auton. Pää­kilpailijat löytynevät joukosta Audi Q2/Q3, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz GLA, Range Rover Evoque ja Volvo XC40.

Sisätiloissa korin kutistuminen näkyy lähinnä takaistuimen pääntilassa ja tavaratilassa. Suora vertailu X1:een ei ollut koeajon yhteydessä mahdollista, mutta tehtaan omien mittapiirrosten mukaan pääntila takana on kuusi senttiä matalampi. Myös istumakorkeus on kaksi senttiä syvempi. Silti takana istutaan ryhdikkäästi ja siellä matkustaa 180-senttinen henkilö samanmittaisen kuljettajan takaan ongelmitta.

Polvitilaa on tarpeeksi, joskin lehtitaskun kova kehys saattaa osua kipeästi sääriluuhun. Pää on lähellä kattoa, mutta epämukavuutta siitä ei aiheudu, joten X2 on täysiverinen neljän hengen auto.

Tavaratilaakin on enemmän kuin korin muodosta voisi arvata. Kooksi kerrotaan VDA-normin mukaan 470 litraa, kun X1:ssä vastaava luku on 505 litraa. Irrotettava välipohja jakaa tilan kahteen tasoon.

Ohjaamon ilme on tuttu. Keskusnäyttö on suurempanakin, 8,8-tuumaisena versiona melko pieni. Lisävarusteisen navigaattorin yhteydessä näyttö toimii myös kosketuksella, mutta se on turhan kaukana, joten käyttö iDrive-rullaohjaimella on luontevampaa.

Tekniset erot X1:een ovat niukkoja, mutta ajettavuutta on säädetty hieman tiukemmaksi ja herkemmäksi erilaisilla jousilla, iskunvaimentimilla, kallistuksenvaimentimilla, kumiheloilla ja pyöränkulmilla. Muuten alustarakenteet ja komponentit ovat identtisiä X1:n kanssa.

Tekniikkataulukossa näkyvät yhdeksän voimalinjavaihtoehtoa tarjoavat hyvän valikoiman teholuokkia, vetotapoja ja vaihteistoja. Lähtömallin bensiinimoottori on muiden etuvetoisten BMW:iden ja Minien tapaan kolmisylinterinen 1,5-litrainen. Etuvetoisten automaattivaihteisto on seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaatti, kun neli­vedoissa käytetään perinteistä kahdeksanvaihteista automaattia.

Tehokas M-versiokin saattaa olla jo putkessa, sillä siitä kysyttäessä seurauksena oli projektipäällikön hymyilevä hiljaisuus. Myös lataushybridi olisi helposti toteutettavissa, sillä tästä perusrakenteesta sellainen on olemassa BMW 2 Active Tourerista ja Mini Countrymanistä.

Perusmallin lisäksi tarjolla ovat Business sekä sitä täydentävät M Sport- ja M Sport X -varustetasot. Kaksi viime mainittua ovat saman hintaisia ja X2:ssa todennäköisesti suosittuja. Erona on X:n hieman maastohenkisempi ulkonäkö.

Perusmallin myynti jäänee olemattomaksi, sillä vain tuhatkunta euroa kalliimpi Business sisältää esimerkiksi erikoisvanteet, sähkötoimisen takaluukun, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, takapysäköintitutkan, vakio­nopeudensäätimen ja lediajovalot.

Noin 5 000 euroa kalliimmissa M Sporteissa näkyvimpiä ja tuntuvimpia eroja ovat 19-tuumaiset vanteet, tiukempi ja 10 millimetriä matalampi jousitus, nopeampi ohjaus, urheiluistuimet ja optiset ehosteet.

Lisävarusteena saa M Sporteihin säätyvän iskunvaimennuksen. Muutoin lisävarustelista ei ole niin pitkä kuin BMW:ssä yleensä, mikä hieman helpottaa ostajan (ja myyjän) tehtävää. Toisaalta ratkaisulla varaudutaan uuteen WLTP-päästö­mittausnormiin, jossa jokainen lisävaruste vaikuttaa hiilidioksidigrammoihin. Tärkeimpiä varusteita on koottu kolmeen pakettiin.

Tärkeimmistä ajoavustimista vakiona on vain automaattinen hätäjarrutus jalankulkijatunnistuksella. Lisää avustimia saa kahdessa paketissa.

Maavara on normijousituksella samat 18 senttiä kuin X1:ssä, mikä on tavanomaista katumaasturisarjaa.

Ajettavuus on BMW:lle totuttuun tapaan varmaa, vaivatonta ja laadukkaan oloista. Kaikki toimii kuten pitääkin, ja auton käytös on helposti ennakoitavaa, mikä tekee ajamisesta helppoa ja turvallisen tuntuista.

Koeajossa oli ainoastaan 20d xDrive M Sport X, jonka jousitus on huonoilla teillä vähän turhankin napakka. Urheiluistuimet pitävät hyvin otteessaan, mutta leveä­selkäistä ne saattavat ahdistaa.

Myös vakio-ohjaukseen on perehdyttävä myöhemmin Suomessa, mutta ainakin M Sportin ohjaus on luonteva ja looginen, joten mutkien ajo on pelkkää huvia.

Moottorin 140 kilowattia ja 400 newtonmetriä yhdessä hienosti toimivan vaihteiston kanssa takaavat sujuvan kulun mäkisessäkin maastossa.

X2:n jälkeen BMW:n nykymalliston sisältä tuskin enää löytyy markkinarakoa, jota pitäisi tilkitä. Uutuus on aito BMW sekä laatuvaikutelmaltaan että ajettavuudeltaan. Halvimmillaankin se tosin maksaa noin 41 000 euroa, ja koeajetusta nelivetoversiosta pyydetään yli 60 000 euroa. Mutta rahaahan maailmassa on, ja autovalmistajat ovat taitavia rakentamaan sille käyttökohteita.

Tekniikkaa

Hyvää

• ajettavuus

• viimeistely

Huonoa

• niukka perusvarustus

• pienehkö keskinäyttö

Hyvää

• ajettavuus

• viimeistely

Huonoa

• niukka perusvarustus

• pienehkö keskinäyttö

Tekniikkaa

TEKNIIKKAA

sDrive 18i

sDrive 20i

xDrive 20i

sDrive 18d

xDrive 18d

xDrive 20d

xDrive 25d

Moottori

R3, bensiini

R4, bensiini

R4, diesel

Ahdin

turbo

turbo

turbo

Iskutilavuus (cm3)

1 499

1 998

1 995

Teho (kW (hv)/r/min)

103 (140)/4 600

141 (192)/5 000

110 (150)/4 000

140 (190)/4 000

170 (231)/4 400

Vääntömomentti (Nm/r/min)

220/1 400-4 300

280/1 350-4 600

330/1 750

400/1 750-2 500

450/1 500-3 000

Voimansiirto

Vetotapa

etuveto

neliveto

etuveto

neliveto

Vaihteisto

M6

A7

A8

M6

A8

M6

A8

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,360 x 1,824 x 1,526

Akseliväli ja raideleveys e/t (m)

2,670 ja 1,563/1,562

Omamassa (kg)

1 470

1 490

1 535

1 615

1 575

1 610

1 655

1 675

1 660

Perävaunumassa (kg)

725/1 700

725/1 700

750/1 800

750/2 000

750/1 800

750/1 800

750/1 800

750/2 000

750/2 000

Rengaskoko

225/55 R17

Suoritusarvot (valm.ilm.)

Huippunopeus (km/h)

205

205

227

224

207

207

206

221

237

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

9,6

9,6

7,7

7,4

9,3

9,3

9,2

7,7

6,7

Yhd. EU-kulutus (l/100 km)

6,0

5,9

5,5

6,1

4,5

4,5

4,8

4,6

5,1

CO2-päästö (g/km)

138

135

126

138

119

118

128

121

133

Hinta

40 818

43 272

50 131

54 342

42 982

45 372

46 106

53 435

61 526

Autoetu vapaa/käyttö (€/kk)

775/625

805/655

905/755

965/815

805/655

835/685

845/695

955/805

1065/915