Autouutiset

KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi

Autouutiset

KOONNUT toni jalovaara | Autouutiset@tekniikanmaailma.fi

”Suomi-Mersu” uudistuu

Mercedes-Benzin uuden A-sarjalaisen muotoilun lähtökohta on ollut pelkistäminen. Daimlerin muotoilujohtajan Gorden Wagenerin sanoin: ”Jos pidät siitä, ota yksi linja pois, jos pidät siitä edelleen, ota vielä toinenkin”. Lopputulos on nyt jokaisen nähtävänä.

Suomen kannalta tärkein uutinen on, että A-sarjan tuotanto jatkuu myös Valmet Automotivella. Ensimmäiset autot tulevat päätehtaalta Rastattista, mutta sen linjasto on kopioitu myös Uuteenkaupunkiin. A-sarjaa tullaan valmistamaan lisäksi Unkarissa, Kiinassa ja Meksikossa.

Näillä näkymin asiakastoimitukset alkavat toukokuussa.

A-sarja uudistuu toden teolla, ja se on alkuun koko merkin edelläkävijä varsinkin viihde-elektroniikan osalta. Ohjaamossa on käytössä uusi MBUX-multimediajärjestelmä, jonka tekoälypohjainen tekniikka oppii käyttäjän tapoja ja personoi siten käyttöominaisuuksia.

Uutta on myös se, että nyt ohjaamossa käytetään kosketusnäyttöjä. Koskettelu ei kuitenkaan ole välttämätöntä, koska myös näyttöjen ohjaamiseen käytettävä isompi kosketuslevy keskikonsolissa on uusi, samoin kuin ohjauspyörän herkät ohjaimet.

Autoihin saa ääniohjatun avustajan, ”Mercedesin”, jonka luvataan ymmärtävän lauseita. Voit siis sanoa: ”Mercedes, minulla on kylmä”, minkä jälkeen auton pitäisi nostaa ohjaamolämpötilaa.

Auton perhepiirissä tapahtuvaan avaimettomaan yhteiskäyttöön on tulossa mobiilisovellus.

Älykäs vakionopeudensäädin, automaattinen hätäjarrutus ja aktiivinen kaistavahti ovat merkin viimeisintä huutoa, ja turvallisuutta parantavat tutka- ja kamerajärjestelmät näkevät 500 metrin etäisyydelle.

Kuolleen kulman avustin pysyy aktiivisena vielä auton pysäköinnin jälkeenkin ja vähentää siten riskiä avata ovi esimerkiksi pyöräilijän eteen.

Moottorivalikoima rakentuu aluksi kahdesta bensiinimoottorista ja yhdestä dieselistä.

Tehokkaampi bensiinimoottori on kaksilitrainen 165-kilowattinen, ja siinä on 350 newtonmetriä vääntöä. Diesel on 1,5-litrainen nelisylinterinen, ja sen arvot ovat 85 kilowattia ja 260 newtonmetriä. Nämä moottorit ovat tuttuja jo edellisestä sukupolvesta.

Kolmas moottori on täysin uusi 1 332-kuutiosenttimetrinen nelisylinterinen bensiinimoottori. Renaultin kanssa yhteistyössä suunniteltu moottori on varustettu sylinterien lepuutustoiminnolla. Strategiset arvot ovat moottorin kokoon nähden järeät 120 kilowattia ja 250 newtonmetriä, mutta kesympiäkin versioita lienee luvassa.

Ensikokemus paikallaan seisovasta autosta on laadukas ja hyvin viimeistelty. Jäämme innolla odottamaan uutuuden koeajoja ja juttutuokioita ”Mercedesin” kanssa.

Ragnar Mehisto

Geneven autonäyttelyn uutuuksiin kuuluu myös kolmannen sukupolven Kia Ceed, joka saapuu Suomeen syyskuussa. Se esitellään sekä kuvan viisiovisena että farmarimallina. Perusrakenne on uusi, mutta akseliväli ja pituus ovat ennallaan. Ensimmäiset ajotuntumat esisarjan autosta voi lukea TM:n nettipalvelusta. Bensiinimoottorit ovat tuttuja: 1,0- ja 1,4-litraiset ahdetut T-GDI:t (88 ja 103 kW), joillain markkinoilla 1,4 MPI (74 kW) sekä GT-versiossa 2,0 T-GDI (150 kW). Diesel on uuden sukupolven 1,6 CRDi (85 ja 100 kW). Kolmiovista ei ole tulossa, mutta valikoima täydentyy syksyllä kahdella uudella korimallilla.

Ford Ka+ päivitetään, ja perusmallin seuraksi tulee katumaasturimainen Active. Kaksikon erottaa nykymallista parhaiten komeamman kromikehyksen saaneesta etusäleiköstä. Ka+ Activessa on 23 milliä suurempi maavara, 15-tuumaiset pyörät ja pohjapanssarit sekä kattokaiteet. Moottorit ovat uusia, sillä ennallaan pysyneestä 1,2 litran iskutilavuudesta ja tehoista (51 ja 63 kW) huolimatta sylintereitä on nyt neljän sijasta kolme. Vääntömomentti on kasvanut ja kulutus hieman pudonnut.

Jaguar ottaa D-Typen uudelleen tuotantoon 62 vuoden tauon jälkeen. Tällä kertaa Jaguar Land Rover Classic valmistaa viimeiset 25 autoa 1950-luvulla vajaaksi jääneeseen sadan auton sarjaan. D-Type nousi automaailman legendaksi voitettuaan Le Mansin 24 tunnin ajot kolme kertaa peräkkäin vuosina 1955, 1956 ja 1957. Nyt valmistettavat autot ovat täysin alkuperäisten kaltaisia, kuusisylinteristä XK-moottoria myöten. Asiakkaat saavat valita, haluavatko autonsa vuonna 1955 valmistetulla lyhyellä (Shortnose) vai vuoden 1956 pitkällä (Longnose) keulalla. Jaguar ei ole kertonut uuden D-Typen hintaa.

Mercedes-Benz Sprinterin kolmannen sukupolven tavoitteena on nostaa mallisarjan suosiota entisestään. Uudesta mallista tulee tarjolle yli 1 700 erilaista vaihtoehtoa; akselivälejä, korin pituuksia, korkeuksia ja auton kokonaispainoja on tarjolla runsaasti. Teknisesti suurin yllätys on, että taka- ja nelivedon lisäksi Sprinterin saa myös etuvetoisena. Moottorit ovat pääpiirteissään ennallaan eli saatavilla ovat 2,1-litrainen nelisylinterinen ja kolmilitrainen V6-turbodiesel. Suomessa uusi Sprinter esitellään kesäkuussa.

Hyundai Santa Fe siirtyy neljänteen sukupolveen, jonka ulkoiseen ja sisäiseen muotoiluun on otettu paljon piirteitä pari luokkaa pienemmästä Konasta. Etusäleikkö on kasvanut entisestään, ja valot ovat nyt kapeat viirut. Täysin uudessa kojelaudassa on osittain digitaalinen mittaristo, ja varusteita on merkittävästi aiempaa enemmän. Euroopassa Santa Fe jatkanee nykyisellä 2,2-litraisella turbodieselillä.

Škoda Vision X -koemalli ennustaa tšekkimerkin malliston laajentumista uudella Karoqia pienemmällä katumaasturilla. Samalla Vision X kertoo, mihin suuntaan tulevien Škoda-mallien muotoilu on menossa. Koemallin tekniikasta ei ole vielä kerrottu mitään, mutta se jakanee perusrakenteensa Volkswagen-konsernin muiden pienten katumaasturien kuten Seat Aronan kanssa.

PAL-V Liberty, joka esitellään Geneven autonäyttelyssä, voi olla lentoautoilun läpimurto. Valmistajan mukaan Liberty on ensimmäinen tuotantovaiheeseen päässyt lentoauto, ja sitä on kehitetty vuodesta 2001 alkaen. Konsepti oli valmis kymmenen vuotta sitten ja vuonna 2012 tehtiin ensimmäiset koelennot. Alankomaalainen PAL-V on suunniteltu täyttämään kaikki autoja ja lentokoneita koskevat määräykset sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa. Kaiken pitäisi olla valmista ensi vuonna, minkä jälkeen aloitetaan tuotanto ja asiakastoimitukset. Perusmalli Liberty Sport maksaa noin 340 000 euroa.

Alfa Romeon Giulia- ja Stelvio-valikoimat ovat kasvaneet kaksilitraisella 147-kilowattisella bensiinimoottorilla. Molemmissa on automaattivaihteisto ja Super-varustelu. Takavetoisen Giulian hinta on 41 285 euroa, kun taas nelivetoisesta Stelviosta pyydetään 59 993 euroa.

BMW i8 Coupé -lataushybridi maksaa uudistuksen jälkeen 164 237 euroa, ja uuden Roadsterin hinta on 182 683 euroa.

Kia Sorenton ulkonäöltään päivitetyt ja paremmin varustellut autot ovat tulleet myyntiin. Hinnat lähtevät LX-varustetason 44 990 eurosta. Kaksi lisäpaikkaa korottavat hintaa 1 500 eurolla, automaatti 4 000 eurolla ja Business-varustelu 2 500 eurolla. Mallisarjan huipulle pääsee reilun 20 000 euron lisäpanostuksella.

Mercedes-Benz CLS tulee Suomeen vain nelivetoisena. Halvin CLS 350d 4Matic maksaa 95 085 euroa ja 40 kilowatin lisähinta CLS 400d:ssä on 12 854 euroa. Kevythybridi CLS 450:ssä (97 028 €) on kolmelitraisen 270 kilowattia kehittävän bensiinimoottorin lisäksi 10,4 kilowatin sähkömoottori.

Nissanin sähköpakettiauto e-NV200 on saanut uuden Leafin ajoakun, minkä myötä toimintamatka kasvoi reippaasti. Alussa on myynnissä vain hyvin varustettu e-NV200 2.Zero-lanseerausversio, jonka saa viisiovisena pakettiautona hintaan 40 183 euroa tai 7-paikkaisena Evalia-tila-autona 43 390 eurolla. Uudistunutta Nissan e-NV200:a aletaan toimittaa asiakkaille kesän alussa.

Škoda Kodiaq -mallisto kasvaa urheilullisuutta henkivällä Sportlinella. Sen moottorissa on aina vähintään 110 kilowattia, ja kuuden vaihtoehdon hinnat alkavat etuvetoisen 1,4 TSI:n 45 235 eurosta. Diesel on toistatuhatta euroa ja neliveto vähän yli neljätuhatta euroa kalliimpi. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa vähintään 19-tuumaiset pyörät, Alcantara-verhoilu, navigaattori, kosketuksetta toimiva takaluukku ja tummennetut takaikkunat.

BMW 7-sarja uudistuu pian, sillä kolme vuotta sitten esitelty malli pitää päivittää vastaamaan uuden Audi A8:n ja uudistetun Mercedes-Benzin S-sarjan haasteeseen. Suurin tekninen muutos tehdään lataushybridiin, jonka myötä 740e iPerformance saa 50 kilowattia lisää tehoa ja nimi vaihtuu 745e iPerformanceksi.

Chevrolet Camaro ZL1 ei jää mallisarjan rajuimmaksi, vaan tulossa on vielä tehokkaampi ja nopeampi malli vastaiskuna Dodge Challenger SRT Demonille. Uudella Camarolla on tarkoitus alittaa ”Ringillä” seitsemän minuutin kierrosaika.

Cupra on irtautunut Seatista omaksi automerkiksi. Vuodesta 1999 alkaen Cupra on ollut Seatin eri mallisarjoissa suorituskykyisimmän vaihtoehdon mallinimi, mutta jatkossa myydään Cupra-merkkisiä urheilullisia autoja, omalla logollaan.

Jeep Grand Commander on maasturivalmistajan seuraava uutuus, jota myydään ainakin aluksi vain Kiinassa. Uusi malli on edelleen kehitetty versio viime huhtikuussa Shanghain autonäyttelyssä esitellystä Yuntu Conceptista. Uutuus lähtee kilpailemaan kolmerivisten eli 7–8-paikkaisten katumaasturien luokassa. Moottorina on kaksilitrainen bensiiniturbo joko 172 tai 195 kilowatin tehoisena.

PSA Group on palaamassa takaisin Pohjois-Amerikan markkinoille yli 30 vuoden tauon jälkeen. Ensimmäinen askel otettiin jo viime vuonna, kun konserni käynnisti Seattlessa Free2Move-palvelun. Toisessa vaiheessa liikkumispalvelut alkavat käyttää konsernin valmistamia autoja ja kolmannessa vaiheessa PSA Groupin autot tulevat vapaaseen myyntiin.

Renault-Nissan-Mitsubishi, eli näiden merkkien ristiinomistuksista koostuva allianssi, nousi vuonna 2017 niukasti maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi 10 608 366 autolla. Volkswagen-konserni jäi toiseksi 10,5 miljoonalla autolla, ja kolmantena oli Toyota reilulla 10,2 miljoonalla autolla.

Volkswagen Golfin kahdeksannen sukupolven aikataulu on varmistunut. Sen tuotanto alkaa kesäkuussa 2019.

Alfa Romeon Giulia- ja Stelvio-valikoimat ovat kasvaneet kaksilitraisella 147-kilowattisella bensiinimoottorilla. Molemmissa on automaattivaihteisto ja Super-varustelu. Takavetoisen Giulian hinta on 41 285 euroa, kun taas nelivetoisesta Stelviosta pyydetään 59 993 euroa.

BMW i8 Coupé -lataushybridi maksaa uudistuksen jälkeen 164 237 euroa, ja uuden Roadsterin hinta on 182 683 euroa.

Kia Sorenton ulkonäöltään päivitetyt ja paremmin varustellut autot ovat tulleet myyntiin. Hinnat lähtevät LX-varustetason 44 990 eurosta. Kaksi lisäpaikkaa korottavat hintaa 1 500 eurolla, automaatti 4 000 eurolla ja Business-varustelu 2 500 eurolla. Mallisarjan huipulle pääsee reilun 20 000 euron lisäpanostuksella.

Mercedes-Benz CLS tulee Suomeen vain nelivetoisena. Halvin CLS 350d 4Matic maksaa 95 085 euroa ja 40 kilowatin lisähinta CLS 400d:ssä on 12 854 euroa. Kevythybridi CLS 450:ssä (97 028 €) on kolmelitraisen 270 kilowattia kehittävän bensiinimoottorin lisäksi 10,4 kilowatin sähkömoottori.

Nissanin sähköpakettiauto e-NV200 on saanut uuden Leafin ajoakun, minkä myötä toimintamatka kasvoi reippaasti. Alussa on myynnissä vain hyvin varustettu e-NV200 2.Zero-lanseerausversio, jonka saa viisiovisena pakettiautona hintaan 40 183 euroa tai 7-paikkaisena Evalia-tila-autona 43 390 eurolla. Uudistunutta Nissan e-NV200:a aletaan toimittaa asiakkaille kesän alussa.

Škoda Kodiaq -mallisto kasvaa urheilullisuutta henkivällä Sportlinella. Sen moottorissa on aina vähintään 110 kilowattia, ja kuuden vaihtoehdon hinnat alkavat etuvetoisen 1,4 TSI:n 45 235 eurosta. Diesel on toistatuhatta euroa ja neliveto vähän yli neljätuhatta euroa kalliimpi. Vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa vähintään 19-tuumaiset pyörät, Alcantara-verhoilu, navigaattori, kosketuksetta toimiva takaluukku ja tummennetut takaikkunat.

BMW 7-sarja uudistuu pian, sillä kolme vuotta sitten esitelty malli pitää päivittää vastaamaan uuden Audi A8:n ja uudistetun Mercedes-Benzin S-sarjan haasteeseen. Suurin tekninen muutos tehdään lataushybridiin, jonka myötä 740e iPerformance saa 50 kilowattia lisää tehoa ja nimi vaihtuu 745e iPerformanceksi.

Chevrolet Camaro ZL1 ei jää mallisarjan rajuimmaksi, vaan tulossa on vielä tehokkaampi ja nopeampi malli vastaiskuna Dodge Challenger SRT Demonille. Uudella Camarolla on tarkoitus alittaa ”Ringillä” seitsemän minuutin kierrosaika.

Cupra on irtautunut Seatista omaksi automerkiksi. Vuodesta 1999 alkaen Cupra on ollut Seatin eri mallisarjoissa suorituskykyisimmän vaihtoehdon mallinimi, mutta jatkossa myydään Cupra-merkkisiä urheilullisia autoja, omalla logollaan.

Jeep Grand Commander on maasturivalmistajan seuraava uutuus, jota myydään ainakin aluksi vain Kiinassa. Uusi malli on edelleen kehitetty versio viime huhtikuussa Shanghain autonäyttelyssä esitellystä Yuntu Conceptista. Uutuus lähtee kilpailemaan kolmerivisten eli 7–8-paikkaisten katumaasturien luokassa. Moottorina on kaksilitrainen bensiiniturbo joko 172 tai 195 kilowatin tehoisena.

PSA Group on palaamassa takaisin Pohjois-Amerikan markkinoille yli 30 vuoden tauon jälkeen. Ensimmäinen askel otettiin jo viime vuonna, kun konserni käynnisti Seattlessa Free2Move-palvelun. Toisessa vaiheessa liikkumispalvelut alkavat käyttää konsernin valmistamia autoja ja kolmannessa vaiheessa PSA Groupin autot tulevat vapaaseen myyntiin.

Renault-Nissan-Mitsubishi, eli näiden merkkien ristiinomistuksista koostuva allianssi, nousi vuonna 2017 niukasti maailman suurimmaksi autonvalmistajaksi 10 608 366 autolla. Volkswagen-konserni jäi toiseksi 10,5 miljoonalla autolla, ja kolmantena oli Toyota reilulla 10,2 miljoonalla autolla.

Volkswagen Golfin kahdeksannen sukupolven aikataulu on varmistunut. Sen tuotanto alkaa kesäkuussa 2019.