merkkivuosi

Jussa Nieminen

merkkivuosi

Jussa Nieminen

1995:

Autojen ajonvakautus

Ajatus auton ajonvakautusjärjestelmästä tuli Mercedes-Benzin insinöörin Frank Werner-Mohnin mieleen jäisen ruotsalaisen maantien varressa talvella 1989. Valitettavasti hänen ohjastamansa W124 oli jo todella syvällä hangessa.

Auto oli karannut käsistä äkkiarvaamatta, joten nuori lukkiutumattomien jarrujen kehitystyötä tehnyt insinööri alkoi miettiä, voisiko vastaavan välttää uudella teknologialla. Hinausauto tuli apuun, ja ajatusleikki jatkui lämpimämmissä olosuhteissa.

Insinöörit alkoivat miettiä, miten sivuluisto voitaisiin tunnistaa. Lukkiutumattomien jarrujen myötä autoissa oli sekä pyörien nopeusmittaus että automaattisen pyöräkohtaisen jarrutuksen mahdollistava tekniikka. Vielä pitäisi tunnistaa auton kulkusuunta ja mahdollinen ristiriita suhteessa siihen mihin suuntaan kuljettaja halusi ajaa. Tarvittaisiin gyroskooppi ja ohjauskulma-anturi, ja kaikki tämä teknologia pitäisi saada keskustelemaan keskenään. Melko futuristista.

Werner-Mohnin tiimi sai kuitenkin vuoden aikaa kehittää ideaansa.

Ensimmäinen gyroskooppi haettiin lelukaupasta, kauko-ohjattavasta helikopterista, ja kun teoria näytti jotenkin toimivan, hankittiin laskentateholtaan nopeampi gyro pahamaineisesta Scud-ohjuksesta.

Kehitystyö sai edelleen jatkoaikaa, ja järjestelmän tuotteistaminen siirrettiin vähitellen alihankkija Boschille. Lopulta turvajärjestelmä saatiin markkinoille Mercedes-Benzin S-sarjassa vuonna 1995 (ks. TM 9/95).

Kaksi vuotta myöhemmin uusi Mercedes-Benzin A-sarjalainen kaatui ruotsalaisessa lehtitestissä, minkä seurauksena uutuusmallin tuotanto keskeytettiin hetkeksi, ja myös nämä Mercedes-malliston halvimmat autot varustettiin ajonvakautuksella.

Ajonvakautuksen tuotantoa tarvittiin nopeasti lisää, joten Mercedes-Benzin emoyhtiö Daimler vapautti järjestelmän patentit Boschin lisäksi muidenkin alihankkijoiden ja samalla muiden autovalmistajien käyttöön, ilmaiseksi. Vain ESP-tuotemerkki jäi Daimlerin hallintaan (siksi yleisnimi ESC).

Järjestelmät alkoivat yleistyä nopeasti. Jos Daimler olisi pitänyt patenteistaan kiinni, olisivat muut päässeet käsiksi teknologiaan vasta viime vuosina, mutta nyt ne tulivat EU:ssa pakolliseksikin jo vuonna 2011.