Postilaatikko
postilaatikko@tekniikanmaailma.fi
Postiosoite: TM/Postilaatikko, Esterinportti 1, 00015 Otavamedia • Toimitus pidättää itselleen oikeuden tarvittaessa lyhentää kirjeitä

Kumpi pykälä vahvempi?

Ajoin tiellä, jossa oli kaksi kaistaa suuntaansa. Käytin ajoradan oikeanpuoleisinta ajokaistaa. Kytkin suuntavalon vasemmalle. Heti kun sillä puolella ollut valkoinen sulkuviiva päättyi, aloitin kaistanvaihdon. Sitten tömähti. Takanani ajanut oli vaihtanut kaistaa hetkeä aikaisemmin eli yli sulkuviivan. Hänen mukaansa kaistanvaihtoa koskeva pykälä on vahvempi kuin sulkuviivan ylityskielto eli syyllinen olen minä.

Juttu on menossa oikeuteen. Mitenkähän tämä päättyy?

30 vuotta ajanut

Vastuukysymyksiä ratkottaessa ei pidä miettiä, onko joku sääntö vahvempi kuin toinen, esimerkiksi sillä perusteella, että toinen sääntö on laissa ja toinen asetuksessa. Kysymys ei ole siitä, vaan kysymys on ennalta arvattavuudesta.

Välittömästi ennen autojen osumista toisiinsa on tapahtunut ajokaistan vaihtamista koskevan tieliikennelain 21 §:n vastainen toiminta. Mutta sitä ennen on tapahtunut tieliikenneasetuksen 34 §:n mukainen kielletty sulkuviivan ylittäminen.

Ennalta-arvattavuusopin keskeinen periaate on se, että jokaisella tiellä liikkujalla on oikeus olettaa toisen toimivan liikennesääntöjen mukaisesti. Kysyjällä on ollut oikeus luottaa, ettei takana tullut vaihda kaistaa kielletyssä paikassa eli sulkuviivaa ylittäen.

Jos uusi tieliikennelaki tulee ehdotetussa muodossa voimaan, asia hämärtyy pahemman kerran. Kaistaa sulkuviivan kohdalla vaihtanut voi alkaa väittämään, että laillisessa kohdassa eli sulkuviivan päätyttyä kaistaa vaihtaneen olisi pitänyt ennakoida takana ajaneen laiton kaistan vaihtaminen.

Lukijan tilanteeseen tällainen erittäin oleellinen lain vastuukysymyksen päälaelleen kääntäminen ei kuitenkaan ehdi vaikuttaa, sillä kolari on tapahtunut nykyisen lain aikana.

Liikennesäännöistä piittaamattomat kaaharit tulisivat ottamaan ennalta-arvattavuussäännöstön muutoksen ilolla vastaan. Merkitsisihän se aivan oleellista tilanteen muuttumista heidän edukseen. Muiden tienkäyttäjien pitäisi lain velvoittamana ennakoida sääntöjen vastaisesti ajavien toimintaa, kuten ajamista vasemmalle johtavissa tien kaarteissa keskiviivan vasemmalla puolella, suurella ylinopeudella, suojatien eteen pysähtyneen ohittamista pysähtymättä jne.

Asianajajat ja vakuutusyhtiöt saisivat myös vapaan temmellyskentän, josta rahantuloa ei voisi estää.

Nyt kansanedustajien kannattaisi olla tarkkana. Moinen lakimuutos tulisi vaarantamaan liikenteen yleistä turvallisuutta.

Olavi Lempinen

Keltaiset kohteet vihreitä

Vaimoni mukaan SAMSUNG UE65JS9005Q -televisiomme muuten loistava kuva oheisilla TM:n kuvansäädöillä näyttää keltaiset kohteet vihreinä.

Jotta saisin katselutilannetta rauhoitettua olisin kiitollinen vinkeistä, miten säätöjä pitäisi muuttaa, jotta keltainen vahvistuisi tai vihreä vaimenisi. Eli mitä pitää säätää ja mihin suuntaan?

KIITTÄeN, KIRKKONUMMi

SAMSUNG UE65JS9005Q:n testin aikaan tehtyjen mittausten perusteella ei pitäisi olla riskiä keltaisen muuttumisesta vihreäksi.

Kannattanee vielä tarkistaa, että erityisesti ”Väriavaruus”-valikon arvot on asetettu oikein – virhe tässä kohden voisi johtaa mainitsemaanne värien vääristymiseen. Toinen kohta, joka voisi myös johtaa hieman vastaavaan ilmiöön on värilämpötila: asetuksen tulisi olla ”Lämmin2”.

Värien säätäminen ilman mittalaitteiden apua on täyttä hakuammuntaa, joten yleisohjeiden antaminen on käytännössä mahdotonta. Testistä on myös kulunut sen verran aikaa, että ohjelmapäivitykset ovat saattaneet muuttaa tv:n käytöstä niin, etteivät testin aikaan tehdyt säädöt enää täysin päde.

P.S. Olemme koonneet kuvansäätöarvot niistä televisioista, jotka ovat olleet mukana vertailuissa viime vuosina osoitteeseen: https://tekniikanmaailma.fi/tv-kuvasaadot/

Arkistoa täydennetään aina uuden vertailun tai testin ilmestyessä.

Säätötaulukot on tallennettu pdf-dokumenteiksi, jotka voi tulostaa ja ottaa mukaan sohvalle television ääreen. Vastaanotin säädetään kopioimalla kuvansäätöasetukset kohta kohdalta eri valikoihin.

Löydät netistä myös oppaan tv-kuvasäätöjen tekemiseksi.

RISTO NISKA

Keskustelua
Osallistu keskusteluun TM:n verkkosivuilla osoitteessa: tekniikanmaailma.fi/keskustelu/

Henkilöautojen takuut

”Autolle annettu takuu kannattaa jokaisen ostajan huomioida ja punnita. Jos uuden auton ensiostaja ajattelee ajavansa vain kaksi vuotta, niin asialla ei ole juuri hänelle merkitystä.

Kuitenkin seuraavalle omistajalle asialla onkin suuri merkitys. Nimittäin usein ajattelemme takuuvuosia, emme kilometrejä. Kun suomalainen keskimäärin ajaa alle 20 tkm/vuosi, niin takuu päättyy jo alle 40 000 km.”

takuulla257

”Ainakin minulla autovalinnan ratkaisi se, että autossa oli pidempi takuu kuin siinä toisessa harkitsemassani vaihtoehdossa. Uskon, että mikäli takuut olisivat olleet toisinpäin ei merkkiin mieltyminen olisi ollut vaikuttavampi tekijä.”

Karrette

Tutkimus: Liikenneruuhkat hellittäneet Helsingissä tunnilla

”Helsingissä ei ole varsinaisesti ruuhkia, vaan liikkeellä olevat vähät autot ohjataan muutamalle pääväylälle, joiden liikennettä ohjataan punaisella aallolla. Näilläkin suurin osa välityskapasiteetista on annettu julkiselle liikenteelle. Suurin osa kaupungin kaduista on hyvin vähällä liikenteellä.”

kta

Mikä on mielestäsi tärkein syy auton esilämmittämiseen?

”Moottori tykkää, tulee hetimiten lämpöä.”

”Aina turvallinen lähtö liikenteeseen. Auton rasitus vähenee, kun ei tule kylmäkäynnistystä. Itselle mukava lähtö liikenteeseen.”

”Poliittisesti korrekti vastaus olisi ’päästöt ja ekologisuus’, mutta eiköhän se todellisuudessa mene käynnistysvarmuuden ja etenkin mukavuuden puolelle.”

”Öljyt notkeiksi, käynnistyy helpommin ilman lisärasituksia. Polttoainekulutuskin pienenee.”

Perustuu TM:n lukijayhteisön kyselyyn HELMIKUUSSA 2018.