Talviauto 2018 | talvivarusteet ja käytettävyys

Talviauto 2018 | talvivarusteet ja käytettävyys

Talvista arkea

Talvivertailun testiolosuhteissa aamut alkoivat kaikilla autoilla jokseenkin yhtä pienin ongelmin. Maltillisten pakkasten ansiosta kaikki lähtivät omin voimin käyntiin.

Käynnistelypuuhiin päästiin sentään käyttövirheen kautta, kun erään testipäivän aikana Mazdasta oli poistuttu sammutusautomatiikan jo aktivoiduttua. Auto ei lähtenyt itsestään enää käyntiin, mutta normaaliin tapaan päälle jääneet sähkölaitteet tyhjensivät akun. Apuvirran avulla auto saatiin taas käyntiin.

Harmaa talvi

Etelä-Suomen harmaassa talvessa on pesu­nestesäiliön täytöstä tullut arkipäivää. Vertailujoukossa täyttö on helpointa BMW:ssä ja Hondassa, ja Citroënissa vaikeinta. BMW:n täyttöaukko on sijoitettu esimerkillisen helppoon paikkaan, ja korkki on merkitty huomiovärillä.

Citroënissa pesunesteen lisäämistä hankaloittaa mustakorkkinen täyttö­aukko melko syvällä moottoritilassa.

Opel Insigniassa täyttöaukon sijoitus on hyvä, mutta korkki on musta, kuten ympäröivät muovisuojatkin. Nissanin korkki on harmaa. Lopuissa korkki on huomiovärinen.

Konepeiton avaamisessa ylimääräistä huomiota vaativat Citroën, Honda ja Renault, joissa tuulihaka osuu oikean käden sijasta vasemman käden käytettäväksi. Mazdassa tuulihaan avaaminen vaatii pieniä käsiä ja sorminäppäryyttä, sillä konepelti aukeaa aluksi vain vähän raolleen. Täysin avattunakin konepelti jää melko alas.

Grandland X:n konepellin mukana nouseva lukkokappale on runsaasti ulkoneva ja teräväreunainen. Pitkien kannattaakin varoa päätään.

Taas jäässä

Talviautoiluun perinteisesti liitetty ongelma on jarrujen jäätyminen. Tällä kertaa ongelmia esiintyi vain kahdessa autossa. Citroënin ja Nissanin takajarrut olivat toistuvasti jäässä, kun autoilla olisi pitänyt päästä liikkeelle.

Nissanista poiketen ryhmän toinen rumpujarruin varustettu auto, Ford, ei vastaavasta ongelmasta kärsinyt. Citroën oli puolestaan ainoa levyjarruin varustettu auto, jossa ongelmaa esiintyi.

Yksittäistapauksina Mazdan ja Opel Grandland X:n ovet eivät suostuneet sulkeutumaan auki jäätyneen lukkokielen vuoksi. Ovet saatiin kuitenkin pysymään kiinni keskuslukituksen avulla.

Sähkötoiminen tavaratilan luukku on vertailumme varustetasoilla vakiona vain Škodassa.

Insigniassa ja Volkswagenissa takaluukku avautuu perän logosta, jota joutuu etsiskelemään perään kertyneen lumikerroksen alta. Insigniassa ei ole edes varsinaista nostokahvaa, vaan sähkölukosta hieman raottuva luukku on nostettava alareunastaan ylös. Volkswagenissa logo toimii tuttuun tyyliin myös tavaratilan avauskahvana.

Hipaisun varassa

Kaikissa vertailuryhmän autoissa on trendin mukaisesti kosketusnäyttö. Pikku­pakkasilla ne toimivat ongelmitta, mutta silti lämmityslaitteen säätimien piilottaminen näytön syövereihin harmittaa. Tähän on syyllistytty BMW:ssä, Citroënissa, Hondassa, Opeleissa, Renaultissa, Škodassa ja Volkswagenissa.

BMW:ssä erikoista on, että ilmastoinnin säätimille on oma pieni kosketusnäyttönsä muiden säätimien yhteydessä. Siksi hipaisupainikkeetkin ovat pieni­kokoisia. Citroënissa fyysiset kytkimet on vain huurteenpoistolle sekä istuin- ja takalasinlämmittimille.

Škodan ohjauspyörän lämmittimelle ei ole fyysistä kytkintä, joten sitä on käytettävä kosketusnäytön kautta. Vaihtoehtoisesti sen voi asettaa kytkeytymään päälle yhdessä istuinlämmityksen kanssa samasta napista.

Yhä useampi kosketusnäyttö toimii myös hanskat kädessä, mutta samalla on todettava, että hanskoissakin on eroja. Oheiseen taulukkoon on koottu vaihteleva toiminta tavanomaisilla nahkahanskoilla. Paksuilla keinokuituisilla talvi­hanskoilla toimi puolestaan jokainen näyttö.

Fyysinen rulla äänenvoimakkuuden säätöön on korvattu hipaisukytkimillä Hondassa ja Renaultissa. Käyttöliittymän kieleksi ei saa suomea Fordissa, Hyundaissa ja Kiassa. Nissanin mittariston infonäyttö on kosketusnäytöstä poiketen englanninkielinen.

Perästä kuuluu

Päästötalkoiden myötä varapyörä on yhä harvinaisempi näky tavaratilan pohjalla. Iloisen yllätyksen suo Nissan, jossa on vakiovarusteena pienikokoinen varapyörä. BMW luottaa run flat -renkaisiin, joten siitä ei löydy muista poiketen edes paikkaussarjaa. Lisävarusteena varapyörän saa muihin paitsi BMW:hen, Hondaan, Hyundaihin, Kiaan ja Volkswageniin.

Peruutustutkien toiminta on talvi­olosuhteissa edelleen rajoittunutta, kun lumen peittämät anturit eivät toimi normaalisti. Opeleissa on filosofiaero: Grandland X:n mittaristoon syttyy tällaisessa tilanteessa huoltomerkkivalo, ja tutkat kytkeytyvät pois, kun taas Insigniassa tutka huutaa taukoamatta.

BMW hämmensi kuljettajaa toistuvasti tekemällä automaattisen äkkipysäyksen kesken peruuttamisen. Ilmiöön ei vaikuttanut tutkien puhtaus tai ympäristö, joten kyseessä lienee yliherkkyys peruutuskameran näköhavainnoille.

Missään autossa kameraa ei ole erityisesti suojattu, joten ne ovat alttiita likaantumiselle. Kameran lämmitys on ainoana BMW:ssä.

TALVIVARUSTEITA

BMW

Citroën

Ford

Honda

Hyundai

Kia

Mazda

Nissan

Opel Grandland X

Opel Insignia

Renault

Seat

Škoda

Volkswagen

Moottorin lämpömittari

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Ulkoilman lämpömittari

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

Kosketusnäyttö

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

x

toimii hansikkaat kädessä

x

x

-

x

-

-

x

x

-

x

-

-

-

-

näytöstä ohjataan lämmitystä

x

x

-

x

-

-

-

-

x

x

x

-

x

x

Valaistu virtalukko tai -nappi

x

x

-

x

x

-

x

x

-

x

x

x

x

-

Tuulilasinlämmitin

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Ohjauspyöränlämmitin

x

-

-

-

x

x

x

-

x

x

-

-

x

-

Avaimeton käynnistys/sisäänkäynti

x/-

x/x

-/-

-/-

x/x

-/-

x/-

x/x

-/-

x/x

x/x

x/x

x/x

-/-

Tavaratilan avaus avaimesta

x

-

x

x

x

x

-

-

x

-

x

x

x

x

Suksiluukku

x

x

-

-

x

-

x

-

-

x

-

-

-

x

Varapyörä

-

-

-

-

-

-

-

x

-

-

-

-

-

-

Renkaanpaikkaussarja

-

x

x

x

x

x

x

-

x

x

x

x

x

x

Kiinteä hinauslenkki (lkm)

-

-

-

1

-

-

-

1

-

-

-

-

-

-

Irrallinen hinaussilmukka (lkm)

1

1

1

1

1

2

3

1

1

1

1

1

1

1

Pysäköintikamera

x

-

-

x

x

x

x

-

-

-

-

-

x

-

Pysäköintitutka e/t

x/x

-/x

-/-

x/x

x/x

-/x

x/x

-/-

-/-

x/x

x/x

-/x

x/x

x/x