käyttöTesti

Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic

Laatuauton matkassa

käyttöTesti

Audi A4 Avant Business Sport 2,0 TDI 110 kW S tronic

Laatuauton matkassa

Audi oli edellisen kerran TM:n käyttötestissä vuonna 1997, kun ajossa oli ensimmäisen sukupolven A4. Sen jälkeen merkin markkinaosuus on kasvanut huomattavasti, ja uusin A4 on teknisestikin mielenkiintoinen auto. Niinpä oli korkea aika ottaa Audi pitkään ajoon.

Nykyinen A4 esiteltiin syksyllä 2015, ja sekä neliovinen sedan että farmarikorinen Avant saatiin Suomessakin myyntiin vuoden lopulla.

Laajasta mallistosta löytyy suurella todennäköisyydellä mieluisa versio. Kolmen bensiini- ja kolmen dieselmoottorin tehohaarukka ulottui myynnin alkaessa 110:stä 200 kilowattiin, ja CO2-päästöt ilmoitettiin välille 99–139 g/km.

Farmari edustaa myynnistä lähes 60:tä prosenttia, joten se päätettiin valita myös TM:n käyttötestiautoksi. Voimalinjaksi valikoitui 2,0 TDI -dieselmoottori 110 kilowatin tehoversiona yhdistettynä seitsenvaihteiseen S tronic -kaksoiskytkin­automaattivaihteistoon ja etuvetoon.

A4-myynnistä nelivetojen osuus on kuitenkin aavistuksen yli 50 prosenttia, ja myydyin yksittäinen versio on Avant 2,0 TDI 140 kW Quattro S tronic Business Sport, joka on runsaat 5 000 euroa käyttötestiautoamme kalliimpi.

Myös testiautoon tuli Business Sport -varustus. Sen merkittävimpiä lisiä ovat lediajovalot, matalampi jousitus, 17 tuuman pyörät, urheiluetuistuimet, vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella, pysäköintitutkat, ajo-ohjelmavalitsin ja Avantissa myös sähkötoiminen takaluukku. Hintaa tällä versiolla oli 46 044 euroa.

Lisävarusteista autoon ruksattiin ensimmäisenä asiakkaidenkin suosima Comfort-paketti (2 673 €). Se sisältää vetokoukun, seisontalämmityksen ja -tuuletuksen kaukosäädöllä, kolmialueisen automaatti-ilmastoinnin, automaattisesti himmentyvän taustapeilin ja äänieristelasista tehdyt etusivulasit.

Käyttötestiautomme pyrkivät edustamaan mahdollisimman suosittua malliversiota mutta toisaalta testaamaan myös uusinta tekniikkaa pidemmässä käytössä suomalaisissa olosuhteissa.

Tämä mielessämme tilasimme autoon Matrix Led –ajovalot (713 €). Toisaalta halusimme mahdollisimman hyvän liitettävyyden, jotta pääsemme testaamaan Apple Carplayn toimintaa käytännössä sekä vertaamaan myös sen suunnistustoimintoja auton omaan navigaattoriin. Niinpä listalle tulivat vielä navigointipaketti (3 207 €, sisältää myös virtuaalimittariston ja Audi Connect -palvelut) sekä älypuhelimien liitettävyyden mahdollistava Audi Smartphone Interface (484 €). Muut lisävarusteet olivat vakiota parempi äänentoistojärjestelmä Audi Sound System (471 €), takasivuikkunoiden aurinkoverhot (242 €) ja metalliväri (1 438 €).

Näillä eväillä testiautomme hinta kipusi 55 271 euroon, ja lisävarustelistalle jäi monta asiaa, jotka ovat vakiovarusteita monessa halvemmassa autossa. Esimerkiksi häikäisysuojien ehostuspeilien valaistuksesta pitäisi maksaa 115 euroa.

Pienen autoveron laskun myötä vastaavan auton hinta on tällä hetkellä 45 666 euroa ja lisävarusteineen 54 221 euroa.

Jo hankintavaiheessa kannattaa siis perehtyä tarkasti varusteisiin ja lisävarusteisiin mielellään Audi-myyjän avulla, sillä eri pakettien sisältö ja vaihtoehtoisuus eivät esitettä lukemalla avaudu. Samalla ilmenee, että kalliista autosta tulee vielä selvästi kalliimpi, jos siitä haluaa tehdä mukavasti varustetun.

Tekniikan Maailmassa uusi A4 on saanut hyviä arvioita. Koeajossa (TM 5/16) kehuttiin Avant 2,0 TFSI –mallia. Numeron 4/16 talvivertailussa nelivetodiesel voitti koko vertailun, joten odotukset käyttötestin alkaessa olivat korkealla.

KÄYTTÖKERTOMUS

Audi A4 Avant 2,0 TDI S tronic noudettiin käyttötestiin maahantuojalta torstaina 21.1.2016. Samalla luotiin Audi-tili, jonka avulla on mahdollista etäkäyttää tiettyjä auton toimintoja älypuhelinsovelluksen tai nettiselaimen avulla.

Testikilometrit tulivat täyteen hieman etuajassa, 13 kuukauden ajon jälkeen helmikuussa 2017.

Ajopäiväkirja täyttyi 86 tank­kauk­ses­ta 10 eri maassa ja 12 eri kuljettajan merkinnöistä.

Tilat ja ergonomia

Kuljettajan olosuhteet ovat huippukunnossa. Lyhyemmissä koeajoissa annetut kiitokset saivat jatkoa eri mittaisten ja kokoisten kuljettajien kommenteista.

Runsailla säädöillä varustettuihin istuimiin kaikki saivat järjestettyä ensiluokkaisen ajoasennon ja tavallaan valettua itsensä osaksi autoa.

Myös etumatkustajalla on vastaavat säädöt kuin kuljettajalla.

Kuljettajan ympäristö on tyylikäs, mutta vaatii perehtymistä, jotta kaikki toiminnot löytyvät ja niitä osaa käyttää oikein. Tämä pätee erityisesti, jos autossa on testiauton tapaan navigaattoripaketti ja siihen sisältyvä monitoimimittaristo.

Takaistuimella matkustaminen on aavistuksen tylsempää, sillä tilaa ei ole ylenpalttisesti ja istumakorkeus on matalahko. Jos etuistuimet ovat ala-asennossaan, eivät jalkaterät mahdu istuimien alle ja mukavuus heikkenee.

Turvaistuimen asentaminen on hyvin esillä olevien isofix-kiinnikkeiden ansiosta helppoa. Pituustila tosin on rajallinen, joten etumatkustaja saattaa joutua siirtämään istuintaan vähän eteenpäin selkä menosuuntaan olevan istuimen tieltä.

Tavaratilaa on VDA-normin mukaan 505 litraa. Koeajossa sinne mahtui TM:n mittalaatikoita 360 litran edestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että arkitarpeisiin tilaa on tyydyttävästi, mutta pakettiautot ovat oma lukunsa.

Tila on selkeän muotoinen ja siististi verhoiltu. Miinusta tulee siitä, ettei lattian alla ole lisätilaa, vaan siellä ovat tilapäisvarapyörä ja sen alle sijoitettu akku, joka estää tehokkaasti lokeron käytön.

Laajennettuna lattian etuosa jää vinoksi, mutta turvaverho kuuluu vakiovarusteisiin ja sen saa kiinni myös etuistuinten taakse.

Jos tavaratilaa kaipaa paljon, saman konsernin autoista esimerkiksi Volkswagen Golf Variant tarjoaa sitä selvästi enemmän.

Pikkutavaratiloja on juuri ja juuri tarpeeksi. Tähänkin saa rahalla hieman parannusta.

Käytettävyys

Kosketusnäytöt yleistyvät kovaa vauhtia, mutta monet, varsinkin premium-merkkien valmistajat ovat pysytelleet jonkinlaisessa monitoimisäätimessä, jolla eri toimintoja ohjataan. Audissa on pitkään ollut MMI:ksi kutsuttu kierrettävän rullan ja muutaman painikkeen yhdistelmä, jonka avulla komennetaan isoa keskusnäyttöä.

Navigointipaketin yhteydessä rullan yläpinta toimii myös kosketuslevynä, joka on erityisen kätevä esimerkiksi osoitteita syötettäessä. Sormella voi piirtää kirjaimia, jolloin vain nopea vilkaisu näyttöön riittää, toisin kuin rullalla kiertäen merkkejä valitessa. Toki jälkimmäinenkin tapa onnistuu.

Monitoimimittariston näkymää hallitaan ensisijaisesti ohjaus­pyörän näppäimillä, joita on melkoisesti.

Connect-paketin myötä auton saa myös liitettyä internetiin ja käyttöön tulee esimerkiksi uutis- ja sääpalveluja.

Ajettavuus

Olivatpa olosuhteet lähes mitkä hyvänsä, Audin ajettavuus on ensiluokkaista. Avainasemassa ovat erinomainen suuntavakaus ja loistava ohjaus, jonka voimantarve, vaste, keskitys ja palautus ovat luontevia. Edes talvirenkailla tuntuma ei juuri häiriinny. Tosin talvirenkaista takaisin kesärenkaille vaihdettaessa huomattiin aavistus uraherkkyydestä.

Urheilullinen alusta on 20 mm normaalia matalampi, mutta myös Business Sport -paketin yhteyteen saa normaalialustan ilman lisähintaa, jos älyää pyytää. Jousitus on topakka, muttei ylijäykkä. Alustan toiminnasta tuntee, että siitä ei ole tullut tällainen vahingossa. Mukula­kivillä ja terävissä kuopissa jousitus täristelee, mutta maantiellä kovuus ei häiritse. Jousitus toimii myös täydellä kuormalla isoissa heitoissa hienosti.

Renkaat tuottavat jo nopeu­dessa 30 km/h melkoista jyminää, mutta vauhdin kasvaessa melu ei kasva lineaarisesti, vaan se jää pitkässäkin ajossa ärsytyskynnyksen alapuolelle. Hälyääniä ei korista tai alustasta kuulunut testin lopussakaan, mikä on omiaan lisäämään laadukasta tunnelmaa.

Vaikka kyseessä on A4:n perusdiesel, käytännön suorituskyky on e­ri­no­mai­nen. Tukeva vääntö ja hyvin toimiva vaihteisto tekevät ajamisesta helppoa. Kaksoiskytkinvaihteisto alkaa olla jo hovi­kelpoinen, eikä nykimisiä pahasti esiinny, jos vain lähtötilanteissa on tarkkana kaasun kanssa. Testin keskivaiheilla kytkimen toiminta tuntui terävöityvän, mutta lopussa toiminta oli ennallaan.

Audi ei ole kovin hyvin kotonaan suomalaisilla talvinopeusrajoitusalueilla. Suurin vaihde ei edes vielä kytkeydy 80 km/h:ssa, ja jousituskin pääsee kunnolla oikeuksiinsa isommilla nopeuksilla.

Vapaiden nopeuksien osuuksilla Saksassa luontevaksi matkanopeudeksi asettui noin 140 km/h. Sekin tuli havaittua, että voimat riittävät 200 km/h:n vauhtiin, mutta reserviä ei enää juuri ole, ja huippunopeuden tuntumassa suuntavakaus alkaa hieman kärsiä.

Ajo-ohjelmavalintoja (Efficiency, Comfort, Auto ja Dynamic sekä räätälöitävä Individual) tuli kokeiltua, mutta Auto-asetus toimii hienosti. Efficiency-asetuksessa kytkin avautuu kaasu nostettaessa, joten moottorijarrutusta ei tällöin ole.

Muutoinkin moottorijarrutus on nykymoottoreiden tapaan hyvin mietoa, mitä pitkät välitykset vielä korostavat. Alamäissä nopeus pyrkii karkaamaan, ja vakionopeudensäätimellä ajettaessa auto hillitsee vauhtia jarrujen avulla. Tällöin myös jarruvalot palavat, mikä voi näyttää takanatulijasta oudolta.

Moottorijarrutusta voi tehostaa vaihtamalla ohjauspyörän vivuista pienemmälle, mutta enemmän siihen tuli käytettyä vaihteiston Sport-asetusta, joka kytkeytyy päälle ja pois nykäisemällä vaihteenvalitsinta kevyesti taaksepäin.

Sammutusautomatiikka aktivoituu jo ennen auton pysähtymistä, ja pitkittäin asennetun dieselin käynnistyminen täräyttää autoa hieman enemmän ja kestää hieman kauemmin kuin olisi tarpeen.

Pitojarrusta eivät kaikki pitäneet, mutta sen saa napista pois päältä. Kyseinen varuste siis pitää auton paikallaan vaikka liikennevaloissa ilman, että jalka on jarrulla. Sujuva lähtö edellyttää hieman ennakointia: ensin kannattaa käynnistää moottori kaasua hipaisemalla, jolloin pitojarru pysyy vielä päällä, ja lähteä liikkeelle sitten painamalla poljinta vähän syvemmälle.

Talvella vetopito ei ole järin häävi, mikä on tietysti yksi keino markkinoida Quattroa. Liian reippaan kaasun polkaisun seurauksena luistonesto lyö menon silmänräpäykseksi poikki kuin kirveellä, mutta sitten se alkaa säätää kulkua pidon rajalla. Etenemiskyky liukkaalla on kuitenkin melko vaatimatonta.

Matalan, 12 sentin maavaran huomaa kaupungin auraamattomilla kaduilla, kun edellisen auton jäljissä kulkeva Audi höylää kinoksesta vielä pari senttiä pois.

Valot ja näkyvyys

Matriisiajovaloja voi suositella, mikäli aikoo edes jonkin verran ajaa valaisemattomilla tieosuuksilla. Valotehossa varsinkin kaukovaloilla on vielä toivomisen varaa, mutta automatiikan ansiosta täysi valoteho on aina käytettävissä. Ledejä sammuttamalla ja sytyttämällä estetään muun liikenteen häikäistyminen. Valojen toiminta on siinä määrin kehittynyttä, että sitä ei aina edes silmällä havaitse.

Hankala tilanne automaattivaloille tulee talvella, jos ajovalojen laseissa on jäätä. Tällöin valo siroaa ympäriinsä ja vastaantulijat alkavat hermostua. Tällöin on pakko siirtyä valonvaihdossa manuaalikäyttöön, mikä onneksi käy helposti.

Kaukovalosta osa suuntautuu tarpeettomasti ylös, mikä häiritsee näkemistä kevyessäkin lumisateessa.

Sade- ja kurakeleillä pyyhkimet ja pesimet saavat kiitosta. Pyyhinsulat sekä etu- että takalasissa puhdistavat maksimaalisen alueen, ja sadetunnistin sekoilee äärimmäisen harvoin.

Lasinpesin on tehokas, ja fiksusti käyttämällä pesuneste riittää hyvin. Miinusta tulee kuraantuvista sivupeileistä ja ainoastaan lähivaloalueen kastelevista ajovalonpesureista.

Sisävalaistus on toteutettu kokonaan ledeillä, mikä ilahduttaa pimeänä vuodenaikana. Tämän rinnalla kelmeät hehkulamput näyttävät vanhanaikaisilta.

Lämmityslaite

Lämmityslaitemittauksen teimme ta­vanomaiseen tapaan loppukunnon tarkistusten yhteydessä 20 asteen pakkasessa dynamometrillä kylmähuoneessa. Lisälämmittimellä varustettu dieselmoottori lämpiää asiallisesti, ja lämpöä riittää myös ohjaamoon. Viidessä minuutissa jäähdytysneste lämpenee noin 32 asteeseen, 50 astetta saavutetaan 13 minuutin kohdalla ja käyntilämpötila hiukan ennen puolta tuntia.

Ohjaamon keskilämpötila nousee plussan puolelle 11 minuutin ajon jälkeen, ja 20 astetta saavutetaan 24 minuutissa.

Ilmastointilaite on tehokas ja helppokäyttöinen. Parhaimmillaan 37,5 asteen eteläeurooppalaisessa helteessä se jäähdytti matkustamon nopeasti ja piti toivelämpötilan ongelmitta myös Eco-asetuksella. Eco-asennossa puhallinmelu ja veto ovat selvästi pienempiä kuin normaaliasetuksessa, jonka logiikka tässä suhteessa jäi hieman hämäräksi.

Vähän vikoja

Testin aikana ei esiintynyt mitään varsinaisesti matkaa häirinneitä tai ylimääräisiä korjaamokäyntejä vaatineita vikoja.

Anturihäiriöitä kuitenkin ilmeni pari kertaa. Testin alkupuolella rengaspaine­varoitin aktivoitui, vaikka paineet olivat kohdillaan. Ensi kertaa 6 270 kilometrin kohdalla tuli varoitus ”Driver’s door: fault”, eli kuljettajan ovessa oli jotain vikaa. Se palasi 19 250 kilometrin kohdalla, jolloin tuli ilmoitus myös viasta seisontajarrussa, joka ei enää vapautunut automaattisesti liikkeellelähdössä. Ongelma esiintyi vielä kerran, mutta huoltoon ei lähdetty. Asia korjautui ohjelmapäivityksellä määrä­aikaishuollossa.

Itse tehdyn renkaiden kausivaihdon yhteydessä vanteen asemointiin tarkoitettu ohjaintappi katkesi. Uutta ei huolto jostain syystä antanut takuuseen.

Huollot ja renkaat

Audin huoltoväli on nykymittapuun mukainen 30 000 kilometriä. Käyttötestissä tämä tarkoitti kahta huoltokäyntiä. Muita vierailuja korjaamolla ei tarvittu, eikä öljyä tarvinnut huoltoväleillä lisätä.

SCR-katalysaattorin AdBlue-pelkistysainetta lisättiin molempien huoltojen välissä noin 20 litraa. Lisäksi molemmissa huolloissa sitä lisättiin noin 10 litraa, eli sitä kului litra tuhannella kilometrillä. Lisäaine on laskettu polttoainekuluihin.

Ensimmäinen huolto oli edullinen verrattuna toiseen. Yksittäinen suurempi menoerä toisessa huollossa oli kaksoiskytkinvaihteiston öljynvaihto. Lisäksi huollossa vaihdettiin polttoaine- ja ilman­suodattimia.

Käyttötestin huoltokulu 2,18 €/100 km on hiukan suurempi kuin käyttötesteissä yleensä, mutta verrannollinen muihin saman kokoluokan autoihin tai premium-merkkeihin.

Ensiasennusrenkaina olivat Hankook Ventus S1 evo2 -kesärenkaat ja talvi­renkaiksi valitsimme Nokian Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaat. Kesärenkaat olivat 17- ja talvirenkaat 16-tuumaiset.

Molemmat rengaskoot ovat yleisiä, joten rengaskulut jäivät kohtuullisiksi. Myös renkaan kuluma oli tavanomaista, eli eturenkaat kuluivat selvästi takarenkaita nopeammin. Vaihto etu- ja taka-akselien välillä siis kannattaa tehdä kulumisen tasaamiseksi. Laskennallisiksi rengas­kuluiksi tuli 0,84 €/100 km.

Käyttö- ja kokonaiskulut

Dieselmoottorin polttoaineenkulutus on maltillista, ja pitkät välitykset auttavat asiaa.

Aikaisempiin käyttötestiautoihin verrattuna Audin kaksilitraisen moottorin kulutus 5,5 l/100 km on samaa tasoa kuin Ford Mondeo 1,5 TDCi:ssä ja Škoda Octavia 1,6 TDI:ssä. Fordissa oli Audin tapaan polttoainetoiminen lisälämmitin, joka hivenen nostaa kulutusta kylmällä. Esi­lämmitystä ajastimella käytettiin niin vähän, ettei se juuri näy 60 000 kilometrin kokonaiskulutuksessa.

Vakuutusmaksut on laskettu 40-vuotiaan pääkaupunkiseudulla asuvan miehen mukaan täysillä bonuksilla. Audin liikennevakuutus on edullinen, mutta kaskovakuutus on verrattain kallis.

Käytetyn auton hinnan arvion määritys muutaman vuoden päähän on hankalaa. Pyysimme hinta-arvion käytettyjen autojen hinnoitteluun erikoistuneelta Autovistalta kolmevuotiaalle vastaavasti varustetulle autolle. Pääomakuluihin laskimme arvonaleneman lisäksi kahden prosentin sidotun pääoman koron.

Polttoaineesta, huolloista, veroista ja vakuutusmaksuista koostuvista käyttötestikuluista muodostui 60 000 km:n matkalla kolmelle vuodelle laskettuna 17,96 €/100 km. Kokonaiskuluiksi vastaavalle ajalle muodostui 56,73 €/100 km. Arvo on suuri, sillä kolme vuotta riittää pudottamaan noin yhdeksän tuhannen euron lisävarusteiden arvon pariin tuhanteen euroon!

LOPPUKUNTO

Päältäpäin Audi on siistissä kunnossa. Ruskea metalliväri kiiltää pesun jäljiltä kuin uutena. Keulassa on pieniä kiven­iskemiä normaaliin tapaan, mutta maali ei ole lohkeillut eikä yksikään iskemä ole johtanut suurempaan paik­ka­maa­laus­ta vaativaan jälkeen.

Muoviosat ovat säilyttäneet hyvin värinsä. Ainoastaan peilit ovat hiukan muuta pintaa himmeämmät. Muutamia tavan­omaisia käytön jälkiä on ovissa ja lokasuojissa, mutta kyljet eivät vaikuta olevan herkkiä vaurioille.

Etupyörien takana on pienet roiskeläpät, ja ovien alapuolella koko helman mitalla on pitkä suojalista. Molemmat ovat suojanneet hyvin, sillä ovien alareunat ja kyljet ovat todella siistit. Listan alta kori on suojattu kiveniskumassalla, joka myös on edelleen kauttaaltaan ehyt.

Ovet istuvat koriin virheettömästi ja sulkeutuvat pehmeän tarkasti hyvän tiivistyksen ansiosta. Sähkötoiminen takaluukku toimii moitteetta, samoin kuin sähköisesti esiin taittuva vetokoukku. Vetokoukkua käytimme muutaman kerran myös talvitestin yhteydessä lumisissa ja kylmissä olosuhteissa ilman ongelmia.

Tuulilasi on kilometrien mukaisessa tai hieman paremmassa kunnossa.

Myös ajovalojen pinta on hyvässä kunnossa, mitä tukee alkumittauksen kanssa lähes identtinen valomittaustulos. Muovipinnan lisäksi tulokseen vaikuttaa ledivalojen taipumus säilyttää valotehonsa ennallaan, kun halogeeni- ja ksenonpolttimot heikkenevät käyttötuntien myötä.

Sisätilat

Etuistuimien verhoilu on yhä erittäin siisti ja pehmusteet ovat napakat. Sivuttaistuennat on vahvistettu reunoilta, mikä on osaltaan edesauttanut ryhdissä pysymistä. Lukuisat säädöt ja ominaisuudet toimivat kuten uutena.

Myös takaistuin on siistissä kunnossa. Isofix-kiinnikkeiden suppilomaiset ohjurit ovat suojanneet verhoilua hyvin kiinnityspisteen vierestä.

Jalkatiloissa käyttötestin ajan olleet paksut kumimatot ovat nekin kunnossa. Edes kuljettajan kantapäiden alla ei näy merkkejä käytöstä.

Tavaratilan paksun kangasmaton pinta on lievästi nukkaantunut mutta siisti, eikä se ole muovin tavoin herkkä naarmuuntumiselle.

Alusta ja voimalinja

Pohja on suojattu kauttaaltaan muovisuojin ja paneelein. Moottorin alapuolella on pari naarmua ja painaumaa matalan maavaran johdosta syntyneistä pohjakosketuksista. Kaikki suojat ovat kuitenkin ehjiä.

Ruostetta ei näy missään, ja tukivarret ja nivelet ovat kunnossa. Jousitus on toiminut ajossa asiallisesti. Iskun­vaimennintestin tulos tukee tätä, ja mitatut vaimennusarvot ovat tasapainossa.

Jarrut ovat sekä silmämääräisesti että dynamometrimittauksen perusteella erittäin hyvässä kunnossa.

Nestevuotoja ei havaittu lopputarkastuksen tai moottorin purun yhteydessä. Viimeisessä huollossa oli kuitenkin tehty huomio vaihteiston pohjan kevyestä öljyhikoilusta, joka tarkistetaan seuraavan huollon yhteydessä.

Moottori

Audin moottori edustaa nykyaikaista diesel­tekniikkaa, eli päästöraja-arvot ovat EU 6 -tasoa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että typen oksidien päästöille tarvitaan erillinen puhdistusjärjestelmä. Audissa on SCR-katalysaattori, joka AdBlue-lisäaineen avulla puhdistaa typen oksidit. Järjestelmä on monimutkainen useine suodatinpönttöineen ja lukuisine antureineen.

Mekaanisia häviöitä pienennetään muuttuvatilavuuksisella öljypumpulla, kytkettävällä vesipumpulla sekä laturin ohjauksella siten, että suurin latausteho otetaan moottorijarrutustilanteissa.

Mukana on myös kaksi pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää sekä jatkuva sylinteripaineen mittaus. Moottori apulaitteineen on tähänastisista käyttötestiautojen moottoreista kehittynein.

Monimutkaisuus voi tarkoittaa myös vika-alttiutta. Audin moottorissa ei kuitenkaan havaittu käyttötestin aikana häiriöitä, eikä mekaaninen kunto testin lopussa hävennyt uutta. Kaikki moottorin mitat olivat uutta vastaavia.

Männän helman kitkaa vähentävät pinnoitteet eivät olleet vielä kuluneet lainkaan, vaikka korjaamokäsikirjan mukaan niiden pitäsi kulua vähitellen pois. Myös männän välys vastasi uuden moottorin arvoja.

Kampiakselia emme voineet tarkastaa täydellisesti, sillä moottori on suunniteltu ja valmistettu niin, että jos runkolaakeripukit löysätään, koko sylinteriryhmä kampiakseleineen pitää uusia. Kiertokanget pystyi toki avaamaan ja kammentapin halkaisijan pääsimme mittaamaan. Kulumista ei siinäkään havaittu.

Venttiileissä oli hieman karstaa, mutta määrä ei ollut hälyttävä, eikä se ollut aiheuttanut tiivistyspintoihin vuotoa. Venttiilinvarret olivat ohjemitoissaan, eikä venttiilinohjaimissa ollut ylimääräistä välystä.

Kaksoiskytkinvaihteisto ei oireillut taipaleen aikana, joten sitä ei katsottu tarpeelliseksi purkaa.

Vasemmalla on oman navigaattorin kuva ja oikealla Carplayn kautta tuleva karttanäkymä.

Puhelinyhteydessä

Uusissa automalleissa älypuhelimella on yhä suurempi rooli. Apple Carplayn ja pian Suomessakin myös Android Auton avulla puhelimen saa liitettyä auton järjestelmiin. Audi A4 oli ensimmäinen Carplayllä varustettu käyttötestiauto.

Auton oma navigaattori osoittautui osaltaan kosketuslevyn ansiosta niin helppokäyttöiseksi ja grafiikaltaan tasokkaaksi, että sitä tuli käytettyä enemmän. Carplayn avulla kuitenkin pärjää ainakin satunnaisesti suunnistusohjeita tarvitseva niin hyvin, että moninkertainen hinta tehdasasenteisesta navigaattoripaketista ei välttämättä tunnu perustellulta.

Applen Siri-ääniohjaus on ylivoimainen verrattuna Audin omaan ääniohjaukseen, joka ei suomea ymmärrä.

Myös osoitteen syöttö jo ennakkoon on luontevampaa puhelimeen kuin erillisen sovelluksen tai MyAudi-nettisivuston kautta, vaikka sekin on mahdollista.

Carplaytä käytettäessä puhelin on liitettävä autoon kaapelilla, mikä ei ole iso ongelma, varsinkin jos hankkii ylimääräisen piuhan autokäyttöön.

Audissa on myös mahdollisuus olla etäyhteydessä autoon älypuhelinsovelluksen avulla. Siitä näkee esimerkiksi auton sijainnin, ellei se ole liikkeellä, sekä ovatko ikkunat tai ovet auki tai kilometrilukeman ja polttoainetilanteen. Ehkä kätevin ominaisuus on talviaikaan mahdollisuus käynnistää tai ajastaa lisälämmitin. Normaalilla kaukosäätimellä autoon pitää periaatteessa olla näköyhteys, mutta puhelimella homma onnistuu vaikka toiselta mantereelta.

Aivan aukottomasti järjestelmät eivät toimineet, sillä selittämättömästä syystä yhteys autoon katkesi loppukesällä eikä sitä saatu omin voimin uudestaan aktivoitua käyttäjätili nollaamalla. Ennen kuin tämän ei-niin-kriittisen ongelman kanssa vaivauduttiin huoltoon saakka, sopivasti ilmojen kylmetessä yhteys palasi yhtä mystisesti kuin katosikin.

Puhelimen kautta voi tarkistaa auton tilan, jos vaikka epäilee unohtaneensa ikkunan auki. Myös lisälämmittimen etäohjaus sujuu kätevästi.

Käyttäjien kokemuksia

Nettipalvelussamme osoitteessa tekniikanmaailma.fi on jatkuva mahdollisuus antaa kommentteja automalleista, jotka ovat parhaillaan TM:n käyttötestissä. Audi A4:n uusimmasta sukupolvesta myös käyttäjien kokemukset olivat pääosin myönteisiä, vaikka ainakin tuotannon alkupään autoissa näytti olleen joitain elektroniikkaongelmia.

Audi A4 Avant 2,0 TDI 140 kW Quattro S tronic Business Sport

Hyvä ajettava eri olosuhteissa ja ajotilanteissa. Kohtuullinen kulutus suhteessa suorituskykyyn. Hyvät istuimet ja riittävät sisätilat. Business Sport -varustelu ok, varsinkin kun valitsee auton normialustalla. Alkupään tuotantoa olevassa mallissa ollut pieniä laadunparannuskäyntejä, erityisesti ohjelmistoihin liittyen. S tronic -vaihteiston välitykset turhan pitkät; moottori jyristää ylimmällä vaihteella noin 1 200 r/min käyntinopeudella.

Audi A4 Avant 2,0 TDI 110 kW S tronic Business Sport

Mittaristo reistaili alle viikon ikäisessä autossa. Oli osassa starteista pimeänä varsinkin kylmällä. Toimi taas useimmiten seuraavassa startissa lämpimänä, mutta oli myös pimeänä muutaman kerran pidempäänkin. Vika poistui, kun huolto vaihtoi koko mittariston noin neljän viikon kohdalla. Handsfree kuuluu vastaanottajalle todella huonosti. Pyysin tarkistamaan huollossa, mutta ei löytynyt vikaa. Aikaisemmassa Volvo V70:ssä oli paljon parempi äänenlaatu. Nyt autolla on ajettu seitsemässä viikossa ilman muita ongelmia 7 000 km.

Profiili
Tekniikkaa
Kulut

Yhteenveto

Runsas vuosi ja 60 000 kilometriä Audi A4:n kanssa antoi osviittaa siitä, mitä premiumin eli lisähinnan vastineeksi saa. Jämäkkä tuntuma, hyvä laatuvaikutelma sekä enimmäkseen tarkoin mietityt ja asiallisesti toteutetut yksityiskohdat antavat autosta vakuuttavan kuvan.

Mitä edempänä auton sisällä ollaan, sitä paremmat ovat tilat. Etuistuimilla matkanteko on silkkaa juhlaa, takaistuimella kuin missä tahansa keskikokoisessa autossa. Tavaratila taas on 4,7-metriseksi farmariautoksi vain tyydyttävä, joskin muodoltaan selkeä ja toiminnallisuudeltaan hyvä.

Audi ei vierasta kaupunkiajoa, sillä kaksoiskytkinvaihteiston suurimmat epämukavuudet on saatu suodatettua. Parhaimmillaan auto on kuitenkin pitkässä matka-ajossa, jossa erinomainen ajettavuus ja loistavat etuistuimet pääsevät oikeuksiinsa.

Perusdieselin suorituskyky on mainio, sillä vääntömomentti on hienosti läsnä. Talvellakin ominaisuudet säilyvät, mutta nelivetoon kannattaa investoida, sillä etuvetoisessa vetopito liukkaalla on ohut.

Kulutus on linjassa suorituskykyyn nähden.

Premiumin kääntöpuoli on se, että auto rakentuu mieluiseksi vasta lisävarusteiden voimin. Monista tavalliseltakin kuulostavista varusteista on maksettava ekstraa. Hinta kasvaa helposti viidenneksellä kuten testiautossa, mutta jälleenmyyntiarvossa panostus ei juuri näy. Jos jokin varuste unohtuu hankintavaiheessa, harmittaa se pitkään.

Runsaiden varusteiden käytettävyys on keskitasoa parempaa, mutta opiskelua silti vaaditaan. Suositeltavia lisävarusteita ovat ainakin Comfort-paketti, urheiluetuistuimet (sisältyvät Business Sportiin), säilytyslokeropaketti, Advanced Key System –älyavain, jokin liitettävyyspaketti ja mat­rii­si­ledi­ajo­va­lot.

Navigaattoripakettia kannattaa harkita, jos sitä tarvitsee paljon, mutta Apple Carplaylläkin pärjää. Sekään ei tosin kuulu vakiovarusteisiin. Suomen kieltä Audista ei edelleenkään löydy, mikä on kilpailijoihin verrattuna jo melkoinen puute.

Vakavia vikoja ei matkan varrella ilmennyt, ja loppukunnoltaan A4 ei juuri häpeä uutta, joten ainakin tässä yksilössä laatu oli kunnossa.

Yhteenveto

Runsas vuosi ja 60 000 kilometriä Audi A4:n kanssa antoi osviittaa siitä, mitä premiumin eli lisähinnan vastineeksi saa. Jämäkkä tuntuma, hyvä laatuvaikutelma sekä enimmäkseen tarkoin mietityt ja asiallisesti toteutetut yksityiskohdat antavat autosta vakuuttavan kuvan.

Mitä edempänä auton sisällä ollaan, sitä paremmat ovat tilat. Etuistuimilla matkanteko on silkkaa juhlaa, takaistuimella kuin missä tahansa keskikokoisessa autossa. Tavaratila taas on 4,7-metriseksi farmariautoksi vain tyydyttävä, joskin muodoltaan selkeä ja toiminnallisuudeltaan hyvä.

Audi ei vierasta kaupunkiajoa, sillä kaksoiskytkinvaihteiston suurimmat epämukavuudet on saatu suodatettua. Parhaimmillaan auto on kuitenkin pitkässä matka-ajossa, jossa erinomainen ajettavuus ja loistavat etuistuimet pääsevät oikeuksiinsa.

Perusdieselin suorituskyky on mainio, sillä vääntömomentti on hienosti läsnä. Talvellakin ominaisuudet säilyvät, mutta nelivetoon kannattaa investoida, sillä etuvetoisessa vetopito liukkaalla on ohut.

Kulutus on linjassa suorituskykyyn nähden.

Premiumin kääntöpuoli on se, että auto rakentuu mieluiseksi vasta lisävarusteiden voimin. Monista tavalliseltakin kuulostavista varusteista on maksettava ekstraa. Hinta kasvaa helposti viidenneksellä kuten testiautossa, mutta jälleenmyyntiarvossa panostus ei juuri näy. Jos jokin varuste unohtuu hankintavaiheessa, harmittaa se pitkään.

Runsaiden varusteiden käytettävyys on keskitasoa parempaa, mutta opiskelua silti vaaditaan. Suositeltavia lisävarusteita ovat ainakin Comfort-paketti, urheiluetuistuimet (sisältyvät Business Sportiin), säilytyslokeropaketti, Advanced Key System –älyavain, jokin liitettävyyspaketti ja mat­rii­si­ledi­ajo­va­lot.

Navigaattoripakettia kannattaa harkita, jos sitä tarvitsee paljon, mutta Apple Carplaylläkin pärjää. Sekään ei tosin kuulu vakiovarusteisiin. Suomen kieltä Audista ei edelleenkään löydy, mikä on kilpailijoihin verrattuna jo melkoinen puute.

Vakavia vikoja ei matkan varrella ilmennyt, ja loppukunnoltaan A4 ei juuri häpeä uutta, joten ainakin tässä yksilössä laatu oli kunnossa.

Profiili
Tekniikkaa
Kulut