Ajettua

Lexus NX 300h AWD Business

Ajettua

Lexus NX 300h AWD Business

Suomen suosituin Lexus

Kolme vuotta sitten esitelty Lexus NX on noussut myynnillisesti merkin tärkeimmäksi autoksi niin Euroopassa kuin meillä Suomessakin. Syksyllä mallia uudistettiin kevyesti, ja etenkin varustelua kohennettiin. Varustetasoja on tarjolla peräti kuusi, ja ajettu auto edustaa niistä toiseksi vaatimattominta. Lisävarusteisen turvallisuuspaketin ja paremman navigaattorin myötä auto on toiminnallisesti lähellä korkeampia varustetasoja.

Kuorien sisään on tehty hienoisia parannuksia. Esimerkiksi ajo-ominaisuuksia on kehitetty uusitulla etuiskunvaimennuksella ja takajousituksen hienosäädöllä.

Ajossa säätöjen tulosta ja eroa vanhaan on vaikea huomata, sillä jousitus on edelleen turhan napakka ja ohjaustunto liian kevyt. Pintakovan jousituksen huomaa jokaisessa asfaltin poikittaissaumassa, ja erityisesti se häiritsee epätasaiseksi jäätyneellä tienpinnalla, jolloin kori tutisee ja tärisee epämukavasti.

Kevyessä ohjauksessa on hyvätkin puolensa. Iso ja hiukan möhkön oloinen auto on kevyt käsitellä parkkihalleissa ja kadunkulmissa. Ahtaissa paikoissa suuren keulan hahmottamisessa etututkat ovat iso apu, samoin takakamera. Peilit ovat asialliset, mutta muuten näkyvyys taakse on tukossa suurien C-pilarien vuoksi.

Tervetullut uudistus on aikaisempaa suurempi kosketusnäyttö, joka oli koeajetussa versiossa 10,3-tuumainen. Perusmallissa näyttö on hiukan pienempi, 8 tuumaa. Koko parantaa näytön luettavuutta ja käytettävyyttä.

Valikkorakenne ja käytettävyys vaikuttavat alkuun sekavilta, mutta totuttelun jälkeen käyttö sujuu ongelmitta. Muutoin modernissa autossa kuitenkin häiritsee grafiikoiden vanhahko ulkonäkö.

Toinen poikkeava ominaisuus on nappien ja säätimien määrä. Osa autovalmistajista on siirtynyt lähes pelkästään kosketusnäyttöön auton käyttöliittymänä, toisissa on edelleen tärkeimmille toiminnoille perinteiset napit ja kytkimet. Lexuksessa on lähes kaikki molempina, eli esimerkiksi ilmastoinnin ja radion kaikki toiminnot voi tehdä kummallakin tapaa. Nappeja kojelaudassa ja valikoita ja toimintoja näytöissä alkaa olla niin paljon, että käytettävyys molemmissa kärsii.

Toyota ja Lexus ovat olleet hybridien uranuurtajia. Hybridivoimalinja toimii ajossa asiallisesti ja huomaamattomasti. Pikkupakkasilla häiritsee lähinnä se, ettei auto juuri ole sähkötilassa. Liikkeellä ei nimeksikään, ja valoihin pysähtyessä ei kestä montaakaan kymmentä sekuntia, kun moottori hörähtää jo käyntiin.

Vaihtelevasti kaupunkiajoa sisältäneen koeajon aikana kulutus talvikelissä asettui hiukan kahdeksan litran yläpuolelle, joka ei ole paha tämän kokoluokan nelivetoiselle autolle, mutta hybridiltä odottaisi vähän parempaa.

Lexus NX300h on monipuolinen auto, joka täyttää hyvin monenlaiset tarpeet. Neliveto auttaa huomaamattomasti liikkeellelähdöissä, mitä arvostaa talvikeleillä. Neliveto toimii myös suuremmissa nopeuksissa vakauttaen hieman menoa. Valitettavasti ohjauksen ja jousituksen ominaisuudet eivät yllä aivan muun auton tasoon.

Hyvää

• hybridin helppous

• pienehkö kulutus

Huonoa

• pintakova jousitus

• matala tavaratila

Tekniikkaa

Polttomoottori: R4, bensiini, iskutilavuus 2 494 cm3, teho 114 kW (155 hv)/5 700 r/min, vääntömomentti 210 Nm/4 200-4 400 r/min

Sähkömoottorit: (etu/taka) teho 105/50 kW, vääntömomentti 270/139 Nm

Hybridijärjestelmä: yhteisteho 145 kW (197 hv)

Voimansiirto: neliveto (takaveto sähköllä), portaaton automaattivaihteisto

Ajoakku: nikkelimetallihydridiakku, energiasisältö 6,5 Ah

Mitat ja massat: pituus 4,640 m, leveys 1,845 m, korkeus 1,645 m, akseliväli 2,660 m; omamassa 1 720 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 180 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s, kulutus (yhd.) 5,1 l/100 km, CO2-päästö 117 g/km

Hinta: 56 041 €

Autoetu: vapaa 985 €/kk, käyttö 835 €/kk

Hyvää

• hybridin helppous

• pienehkö kulutus

Huonoa

• pintakova jousitus

• matala tavaratila

Tekniikkaa

Polttomoottori: R4, bensiini, iskutilavuus 2 494 cm3, teho 114 kW (155 hv)/5 700 r/min, vääntömomentti 210 Nm/4 200-4 400 r/min

Sähkömoottorit: (etu/taka) teho 105/50 kW, vääntömomentti 270/139 Nm

Hybridijärjestelmä: yhteisteho 145 kW (197 hv)

Voimansiirto: neliveto (takaveto sähköllä), portaaton automaattivaihteisto

Ajoakku: nikkelimetallihydridiakku, energiasisältö 6,5 Ah

Mitat ja massat: pituus 4,640 m, leveys 1,845 m, korkeus 1,645 m, akseliväli 2,660 m; omamassa 1 720 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 180 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s, kulutus (yhd.) 5,1 l/100 km, CO2-päästö 117 g/km

Hinta: 56 041 €

Autoetu: vapaa 985 €/kk, käyttö 835 €/kk