Ajettua

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190 kW

Ajettua

Volkswagen Amarok 3,0 TDI 190 kW

Lisää voimaa kuutoskoneeseen

Volkswagen Amarok uudistui reilu vuosi sitten. Silloin se sai ulkonäön ja sisustan päivityksen yhteydessä nokalleen uudet kolmilitraiset V6-dieselit korvaamaan aikaisemmat kaksilitraiset nelosmoottorit. V6 TDI -moottorit ovat peräisin vuodelta 2014, jolloin ne esiteltiin Audin A6- ja A7-malleihin.

Amarokin keulalla V6 TDI:stä on ollut tarjolla kolme tehoversiota, 120, 150 ja 165 kW. Vääntömomentit ovat vastaavasti 450, 500 ja 550 Nm. Nyt on tullut saataville vielä tehokkaampi muunnos, jonka voimavarat ovat 190 kW ja 580 Nm. Hetkellisesti moottori antaa yliahtotoiminnolla vielä 10 kilowattia lisää tehoa.

tehokkaimman moottorin yhteydessä on aina kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, kuten myös nykyisessä 165-kilowattisessa. Malli on myös nelivetoinen, keskitasauspyörästö on torsen-tyyppinen, joka hoitaa voimanajon ja akselin välisen lukituksen automaattisesti, normaalitilanteessa suhteessa 40/60 prosenttia.

Taka-akselille on saatavissa kytkettävä lukko varmistamaan etenemistä vaikeissa olosuhteissa.

Erillistä, varsinaista maastovälitystä ei automaatin yhteydessä ole, mutta automaatin ykkösvaihde on lyhyt ja tilannetta auttaa vielä osaltaan momentinmuuntimen luisto.

Kahdeksan vaihteen an­siosta auto saavuttaa tarvittaessa luvatun lähes 200 km/h:n huippunopeuden. Toki varsinaisessa maastoajossa alennusvaihteistosta olisi hyötyä.

Uusi malli esiteltiin aavikko- ja vuoristo-olosuhteissa, joissa rinnalla oli ajettavissa myös muut tuotannossa olevat moottorivaihtoehdot. Maastoajossa ei tehon lisäystä nykyiseen voimakkaimpaan mallin pystynyt havaitsemaan. Tilanne päti myös maantiellä, sillä kumpikin malli saavutti hetkessä Suomessa pakettiautolle laittomat nopeudet. Luvatut kiihtyvyydet ovat varsin lähellä toisiaan ja urheilullisten henkilöautojen luokkaa. Eron todentamiseen tarvittaisiin mittalaitteiden apua, mikä on mahdollista vasta, kun auto saapuu Suomeen. Näin siis tyhjänä, mutta kuorman ja perävaunun lisäys muuttaa tietysti tilannetta ja rauhoittaa menoa.

Maasto-ominaisuuksiltaan Amarok on varsinaisten maastoautojen veroinen. Sillä selviää pahoistakin paikoista, kunhan kuljettajan taidot ja luottamus autoon ovat kunnossa. Nykyisin yleistynyt ja hyödylliseksi havaittu alamäkihidastin kuuluu sekin varustukseen.

Uutta moottoria odotetaan Suomen markkinoille kesän aikana. Uuden 190 kW -mallin verottoman hinnan pitäisi olla samaa luokka kuin nykyisen 165 kW -mallin, jonka se korvaa jatkossa. Lopulliseen hintaan vaikuttavat päästöt ja myös se, että uusi moottori näyttää olevan ”liian tehokas” auton kokonaismassaan nähden, jotta kaikki varusteversiot täyttäisivät alennetun autoveron pakettiautolle asetetut ehdot.

Hyvää

• suorituskyky

• kuljettajan olosuhteet

Huonoa

• jousitus tyhjänä

• alennusvaihteiston puute

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen V6-moottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 967 cm3, teho 190 kW (258 hv)/3 250-4 000 r/min, vääntömomentti 580 Nm/1 400-3 000 r/min

Voimansiirto: neliveto, torsen-keskitasauspyörästö; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana jäykkä akseli, pitkittäiset lehtijouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähköhydraulinen ohjaustehostus

Mitat: Pituus 5,254 m, leveys 1,945 m, korkeus 1,834 m, akseliväli 3,097 m, raideleveys edessä 1,647 m ja takana 1,644 m, maavara 0,192 m; omamassa 2 095 kg, kokonaismassa 3 300 kg; perävaunumassa 750/3500 kg; rengaskoko 255/60 R18

Suoritusarvot: vahvistamatta

Hinta: vahvistamatta

Hyvää

• suorituskyky

• kuljettajan olosuhteet

Huonoa

• jousitus tyhjänä

• alennusvaihteiston puute

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu dieselkäyttöinen V6-moottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 967 cm3, teho 190 kW (258 hv)/3 250-4 000 r/min, vääntömomentti 580 Nm/1 400-3 000 r/min

Voimansiirto: neliveto, torsen-keskitasauspyörästö; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana jäykkä akseli, pitkittäiset lehtijouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähköhydraulinen ohjaustehostus

Mitat: Pituus 5,254 m, leveys 1,945 m, korkeus 1,834 m, akseliväli 3,097 m, raideleveys edessä 1,647 m ja takana 1,644 m, maavara 0,192 m; omamassa 2 095 kg, kokonaismassa 3 300 kg; perävaunumassa 750/3500 kg; rengaskoko 255/60 R18

Suoritusarvot: vahvistamatta

Hinta: vahvistamatta