Koeajo

Volvo XC40 D4 AWD Momentum A

Koeajo

Volvo XC40 D4 AWD Momentum A

Uskottava urbaani

Kompakteja katumaastureita ­satelee ­markkinoille ­useilta merkittäviltä ­autonvalmistajilta kuin sieniä ­sateella. Yksi odotetuimmista ­tulokkaista ­premium-luokkaan on Volvo XC40, joka on jo ­Euroopassa valittu Vuoden ­Autoksi 2018. Sataako lisää mannaa? Se selviää kohta.

Kiinalainen Geely Group on pistänyt vauhtia Volvoon. Muutaman vuoden sisällä on uusia malleja putkahtanut markkinoille kiihtyvällä vauhdilla, ja mikä tärkeintä, yhtään ohilyöntiä ei ole tullut, vaan kaikki uutuudet ovat pärjänneet omissa luokissaan loistavasti.

XC40 täyttää Volvo-mallistossa tähän asti olleen keskikokoisen katumaasturin mentävän aukon. Se on selkeästi pienempi kuin XC60, mutta pikkuautoksi sitä ei voi kategorisoida. Mittasuhteet eivät välttämättä kuvia katsomalla aukea, vaan pirteän ulkomuodon omaava luomus on itse nähtävä ja koettava silmästä silmään.

Pikku-XC perustuu uudelle skaalautuvalle CMA-rakenteelle. Ratkaisua tullaan käyttämään omistajayhtiön muissakin autoissa, kuten useammassa Lynk & Co -mallissa, Polestar 3:ssa ja piakkoin uudistuvassa Volvon S- ja V40-sarjassa. Perusrakenne soveltuu siis myös tuleviin hybridi- ja sähkömalleihin, jollaiset XC40:stäkin on luvassa.

Bensiinimoottoreita on tarjolla kolme, joista T3-mallissa on uusi ja kiinnostava 1,5-litrainen 115 kilowattia tuottava kolmisylinterinen turbomoottori. Se tulee myöhemmin käyttöön myös lataushyb­ridissä. Nyt T3-mallit ovat etuvetoisia ja manuaalivaihteisia.

T4- ja T5-versioissa on kaksilitrainen turbomoottori kahtena tehoversiona, ja ne varustetaan aina automaattivaihteistolla. Nelivedon saa T4:ään, mutta T5:ssä se on vakiona. Dieseleitä on kaksi, D3 (110 kW) ja koeautomme D4 (140 kW). Pienempitehoisen voi yhdistää kumpaankin vetotapaan ja vaihteistoon, mutta D4:n saa vain nelivedolla ja automaatilla.

Varustetasoja on kolme: Momentum, Inscription ja R-Design. Lisämausteita voi hakea vielä First Edition- ja Business-versioista. XC40:n hinnat alkavat 39 168 eurosta ja päättyvät 62 402 euroon.

Tilat ja varusteet

Sopivan räyhäkäs ja silmäänpistävä ulkomuoto kätkee sisälleen yhdet luokkansa parhaista tiloista. Korkeahko kattolinja takaa hyvät tilat takapenkkiläisille korkeussuunnassa.

Muutenkin takana on hyvät tilat kolmelle. Keskimmäinen matkustaja istuu selkeästi eri tasossa kuin reunimmaiset. Selkänoja on asemoitu varsin pystyyn ja se antaa ryhdikkään istuma-asennon. Istuinosa on melko matalalla, joten pisimmillä matkustajilla reisitukea on vähäisesti. Takaoven aukeava ikkuna on ”söpön” pieni ja sijoittuu istujaan nähden varsin eteen. Takana puuttuvat ”kauhukahvat” sekä katosta että ovista, joten lisätukea ei niistä saa.

Ohjaamossa kaikki on järjestyksessä nyky-Volvojen tapaan. Yleisilme on tyylikkään rauhallinen ja laadukas, johtuen osin myös siitä, että monet toiminnot on viety keskusnäyttöön.

Edessä lisävarusteiset nahkaistuimet ovat mukavat ja antavat tarvittavan tuen. Kuljettajan istuimen säädöt ovat riittävät. Kuljettajan paikalta on hyvä näkyvyys eteen ja sivuille, eivätkä isohkot sivupeilit tai A-pilarit tee liikaa katvetta.

Pikkutavaroille on järjestelty paikkoja kiitettävästi. Valmistaja on tehnyt laajoja tutkimuksia millaisia lokerikkoja ja säilytysratkaisuja käyttäjät tavaroilleen haluavat, ja nyt epäjärjestyksen kerrotaan olevan loppu. Lopputulos riippuu vähän käyttäjistäkin, mutta esimerkiksi etuovien lokeroihin mahtuu näppärästi keskikokoinen läppäri ja juomapullo. Hyvä toteutus.

Tavaratilan muoto on selkeä. Vetoisuudeksi mittasimme 380, josta välipohjan alle jäävä osuus on 60 litraa. Välipohjan alla on näppärä paikka hattuhyllylle, jos sitä ei halua käyttää. Tavaratilan kulmiin sijoitetut kiinnityskoukut ovat esimerkillisen kookkaat ja vahvat.

Varusteita koeajoautossamme on kattavasti, mutta suuri osa on Momentum-varustelua täydentäviä lisävarusteita, yhteensä lähes 15 000 euron arvosta.

Turvatekniikkaa on jo vakiona paljon, kuten esimerkiksi City Safety -automaattijarrutus aina 60 km/h:n ajonopeudesta, kaistallapitoavustin, lediajovalot ja tieltä­suistumissuoja. Muut varsinaiset uuden tekniikan turvallisuussovellukset on haettu varustepaketeista tai yksittäisistä lisävarusteista, kuten puoliautonominen ohjaustoiminto yhdistettynä mukautuvaan vakionopeudensäätimeen (Pilot Assist II), kuolleen kulman varoitus ohjausavulla, risteävän liikenteen varoitus peruuttaessa ja 360 asteen kamerajärjestelmä pysäköintiavustimella.

Kojelaudan 9,3-tuumaisen kosketusnäytön käyttö onnistuu myös hansikkaat kädessä, sillä sormiohjaus on toteutettu infrapunalasertunnistuksella. Järjestelmä on suomenkielinen, ja muistuttaa toiminnaltaan tablettitietokoneita.

Käyttö vaatii hieman totuttelua, ja kurottelu pienikokoisiin kuvakkeisiin ajon aikana häiritsee keskittymistä.

Lisävarusteisen Volvo On Call -palvelun avulla omistaja voi tarkistaa autoonsa liittyviä tietoja älypuhelimesta. Palvelu mahdollistaa myös auton hetkellisen etäkäynnistämisen.

Moottori ja voimansiirto

Koeautomme nelisylinterinen 1 969-kuutioinen D4-moottori on tuttu jo muista Volvo-malleista. Viime vuoden lopulla moottoreihin on myös lisätty typen oksideja puhdistava SCR-katalysaattori, jota aktivoidaan AdBlue-urealiuoksen avulla.

Kahden turbon avulla moottori antaa 400 newtonmetrin väännön. Huipputeho on 140 kilowattia. Toinen ahtimista on toteutettu säätyvillä johdesiivillä ja toinen perinteisesti hukkaportilla.

Voima välitetään Aisinin kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston kautta.

Neliveto on järjestetty BorgWarnerin Haldex-tyyppisen monilevykytkimen avulla. Perusrakenne on etuvetoinen, joten taka-akselille saadaan välitettyä enimmillään puolet voimasta. Liikkeellelähdöissä voima jakautuu aina 50/50-suhteessa.

Mittasimme kiihtyvyydeksi nollasta sataan 8,8 sekuntia. Se jää 0,9 sekuntia tehtaan ilmoituksesta, mutta kiihtyvyyttä voi kuitenkin pitää vähintään riittävänä. Ohituskiihtyvyys välillä 60–120 km/h taittuu 8,7 sekunnissa 227 metrin matkalla, mikä on normaalia tasoa suhteutettuna auton painoon, korkeuteen ja tehoon.

Kulutusmittauksissa ei suuria yllätyksiä todettu. Maantiellä sekalaisessa ajossa 77 km/h:n keskinopeudella saimme arvoksi 5,8 l/100 km, joka on ihan hyvä tulos. Taajamassa 40 km/h keskinopeudella kulutus oli 8,2 l/100 km/h.

Alusta ja ajettavuus

CMA-rakenteessa käytetään perinteisiä kierrejousia. Edessä on normaalit joustintuet ja kolmiomaiset alatukivarret. Takana monivarsituenta muodostuu poikittaisista päällekkäisistä tukivarsista ja pitkittäisistä alatukivarsista, ja suuntaa antavat vielä poikittaiset ohjainvarret. Säätyvää Four-C-iskunvaimennusta voi tiedustella ensi vuonna.

Ohjauksen sähkötehostusta voi säätää kolmeen eri jäykkyyteen.

Ajoon lähdettäessä ensimmäiset ajatukset pysähtyvät vaihteenvalitsimeen. Pienestä ”joystickistä” puuttuu lukituksen avaava nappi, joten vaihdevipua on vedettävä haluttuun suuntaan nyt tuplasti, jotta vaihde kytkeytyy, menitpä sitten eteen- tai taaksepäin. Asiaan tottuu nopeasti ja kaiken takana on lainsäädäntö.

Liikkeellelähdön jälkeen huomaa olevansa uuden Volvon kanssa heti sinut. Ohjaus tuntuu luontevalta jo keskimmäisessä tehostusasennossa.

Taajamassa XC40 kulkee mukavasti. Se ei ole ketterin kääntyjä, mutta sen kanssa tulee hienosti toimeen.

Moottorin ja vaihteiston liitto on todella onnistunut, ja sammutusautomatiikkakin toimii hienosti. Kaasun ja jarrun annostelu on helppoa ilman yllätyksiä.

Jo kaupungissa huomaa jousituksen pätevyyden; se ylittää rikkonaiset osuudet mallikkaasti sekä kuormalla että tyhjänä, olematta silti missään kohtaa liian mukavuudenhaluinen, pikemminkin jämerän täsmällinen.

Maantiellä XC40 ohjautuu hyvin, ja sillä on mukava ajaa kaikissa olosuhteissa, olivatpa tiet suoria tai mutkikkaita. Suuremmilla nopeuksilla ohjaustehostus vähenee merkittävästi. Keskialueelta käännettäessä on voimaa käytettävä selkeästi enemmän kuin itse käännöksen aikana. Jotkut kutsuvat tätä ominaisuutta tunnokkuudeksi, ja sitä se onkin.

Volvo pysyy kiitettävästi suunnassaan. Ainoastaan kitkarenkailla pahimmissa urissa esiintyi pientä hakemista, mutta kesärenkailla ei moista taipumusta havaittu.

Kokeilimme haastavissa talviolosuhteissa useasti uutta Pilot Assist II -järjestelmää, ja se toimii jopa yllättävänkin hyvin. Nyt järjestelmän ostamista voi suositella, ainakin tässä Volvon tapauk­sessa.

Talviominaisuuksia

Haastavat keliolosuhteet estivät perinteisen väistökokeen ja jarrumittauksen tekemisen. Ilman keilarataa tehdyt väistöharjoitukset kuitenkin viestivät, että jousitus, ohjaus ja ajonvakautuksen toimivat kuten pitääkin. Käytös on rauhallista ja turvallista.

Myös jarrut toimivat hyvin. Mitään ylimääräisiä vetelyjä tai korin liikehdintää ei havaittu eli jarrutus tuntui rauhallisen tehokkaalta.

Nelivetoa testasimme sekä lumisissa olosuhteissa että vapaasti pyörivillä rullilla. Rullakokeessa voimaa välittyy heti taakse joutokäynnilläkin, kunhan vain jalka nousee jarrulta. Jarruin toteutettu tasauspyörästön lukitus toimii hyvin. Kun auton molemmat etupyörät ja toinen takapyörä ovat rullilla, lähtöyritys on hyvä. Tällä kertaa yhden takapyörän pito ei vain riittänyt nostamaan Volvoa ylös rullilta, mutta nelivedon syyksi sitä ei voi laskea.

Liukkaalla ajaessa neliveto toimii huomaamattoman nopeasti eikä näin jätä toivomiselle varaa. ESC Sport -asetuksella kuljettajalle annetaan jo vähän vapauksia, ja pienet viihdyttävät sivuluisut ovat mahdollisia.

Melu ja valot

XC40 on melutasoltaan rauhallinen. Kaikkein hiljaisin se ei luokassaan ole, mutta kiitettävä kuitenkin. Renkaista nouseva ääni on suurin melunlähde, varsinkin kesärenkailla. Talven karkeat asfaltit sopivat paremmin pehmeille kitkarenkaille, joista ei lähde tummaa jurinaa kesärenkaiden tavoin.

Desibelimittaukset jouduimme ajamaan kitkarenkailla sääoloista joh­tuen. Muuten XC40 on hiljainen, ilman resonointeja ja suurempia ilmavirran suhinoita. Myös muun liikenteen äänet pysyvät kivasti ulkopuolella. Moottorin äänet eivät kantaudu sisätiloihin juurikaan, vaikka ulkopuolella raksutus onkin melkoinen.

XC40:n ajovalot ovat Suomessa ledit. Perusversion sijaan koeautossa oli kääntyvät ”Led High Level” valot kaukovaloautomatiikalla.

Lähivalokeilan leveys ei vastaa viime aikojen parhaita ledejä. Kantamaakin saisi olla lisää. Epämääräisen pehmeä valorajaus vaikeuttaa suuntausta ja käytännössä valot häipyvät pimeyteen myös oikealla heikon epäsymmetrisyysalueen vuoksi. Valot seuraavat ohjausliikkeitä eloisasti.

Kaukovaloissa totesimme yksilöeroja, mihin syynä on lähi- ja kaukovalojen keskinäinen suuntautuminen. Perussuuntauksista kummatkin säätyvät yhtä aikaa, mutta umpion takana on hankalassa paikassa kolmas ruuvi, joka luultavasti vaikuttaa kaukovalojen suuntautumiseen.

Mittaustulos on oikein suuntautuvista kaukovaloista, mutta viime aikoina mitatuissa pikkuautojen halogeenivaloissakin on vastaavia ja jopa tehokkaampia kaukovaloja.

Kaukovaloihin saa vaihtoautomatiikan, mutta muun liikenteen huomioiva varjostustoiminta ei kuulu varustukseen.

Automatiikka pyrkii käyttämään pitkiä välillä jopa yli-innokkaasti ja ne syttyvät illan hämärtyessä samaan aikaan tievalaistuksen kanssa.

Pitkät syttyvät jo ohitettavan rinnalla ja vastaantulijan mentyä viive oli vain sekunnin luokkaa. Tievalaistuksen alkamisen ja päättymisen yhteydessä toiminnassa oli vaihtelua samoin, kuin reagoinnissa edessä näkyviin takavaloihin. Sumu häiritsi selvästi automatiikan ”keinonäköä”.

Yleisnäkyvyys on kunnossa, ovipeilit ovat kookkaat, taustapeilinäkyvyys avara ja lisävarusteisen tuulilasilämmityksen vastuslangatkin haittasivat normaalia vähemmän.

VOLVO XC40 on Vuoden Auto -palkintonsa ansainnut. Volvosta on helppo tykätä, eikä siinä ajovaloja lukuun ottamatta ole juuri heikkouksia. Järkevällä ja valikoivalla seulalla valitut lisävarusteet eivät myöskään nosta hintaa kohtuuttomasti.

Mittauksia

HYVÄÄ

• ajo-ominaisuudet

• tilat

HUONOA

• ajovalot

Valmistaja: Volvo Car Corporation, Gent, Belgia

Maahantuoja: Volvo Car Finland, www.volvocars.fi, 09 504 451

Hinta: 49 362 €, koeauto lisävarustein 64 166 € (varustepaketit: Technic Pro 2 280 €, Advanced 2 090 €, Summum 1 710 €, Winter Pro 1 710 €, Versatility 482 €, muut lisävarusteet 5 810 €)

Käyttövoimavero: 461,73 €/v

Ajoneuvoveron perusosa: 297,83 €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttö­etu 745 €/kk, vapaa 895 €/kk

Takuu: 2 v, maali 2 v, kori 12 v

Ajoturva: 1 v määräaikaishuollosta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu kaksoisahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 82,0 mm, ­iskunpituus 93,2 mm

Iskutilavuus: 1 969 cm3

Puristussuhde: 15,8:1

Suurin teho: 140 kW (190 hv)/ 4 000 r/min

Ominaisteho: 71,1 kW/l (96,7 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 12,4 m/s (@ 4 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 400 Nm/1 750–2 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,6 MPa (@ 400 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu 5 runko­laakerilla, 2 tasapainotus­akselia, massavaimennin hihna- ja vauhti­pyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: 2 sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, pakonokka-akseli hihnakäyttöinen, nokka-akseleiden välillä hammaspyörät, 4 venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, hydraulinen välystentasaus, erilliset pyörreläpät sylintereillä

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: väylät: Flexray, CAN, LIN, MOST, USB, Ethernet; 12 V/ 70 Ah/ 760CC AGM A6 H6 akku, 210 A vaihtosähkögeneraattori, 2 nakutustunnistinta, regeneroiva la­taus, Denso-moottorinohjaus, sammutusautomatiikka, elektronisesti ohjatut hehkutulpat

Polttoainejärjestelmä: yhteispaineruiskutus, pietso-ohjatut ruiskutusventtiilit, suurin ­paine 2 500 bar

Ahdin: BorgWarner-turboahtimet, matala- ja korkeapaineahdin, sähkö­säätöiset johdesiivet ja hukkaportti, ilma/ilma-ahtojäähdytin, suurin absoluuttinen ahtopaine 3,0 bar

Pakokaasujen puhdistus: pakokaasujen jäähdytetty takaisinkierrätys, hiukkassuodatin, NOx- ja hapetuskatalysaattori, 2 happitunnistinta, kolmitoimikatalysaattori, SCR-järjestelmä

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, neliveto monilevykytkimellä

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö etu- ja taka-akseleilla, välityssuhde 3,200; kartiokulmavaihde kardaanille

Kokonaisvälityssuhteet: I: 16,800 II: 9,693, III: 6,240, IV: 4,662, V: 3,907, VI: 3,200, VII: 2,589, VIII: 2,154 ja P: 12,848

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, ­rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasuiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: erillisjousitus, poikittaiset ja pitkittäiset alatukivarret, poikittaiset ylätukivarret, poikittaiset ohjainvarret, kaasuiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (322 mm), takana levyjarrut (302 mm), alipainetehostin erillisellä pumpulla, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, sähkökäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru, automaattinen hätäjarrutus, mäkilähtöavustin

Ajonvakautus: Continental-ajonvakautusjärjestelmä, poiskytkettävä vetoluistonrajoitus, perävaunuvakautus, kaarrejarrutuksen vakautus, kierähtämissuoja, dynaaminen väännön vektorointi, kuljettajan ohjaussuositus

Pyörät: 235/55 R18, 7,5J x 18 alumiinivanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: E: kangasverhoilu, käsin säädettävä istuimen etäisyys ja korkeus, selkänojan kallistus, ristiseläntuki, kuljettajalla istuinosan etureunan korkeus; keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säätyvät pääntuet; T: kangasverhoilu, taittuvat pääntuet, keskikyynärnoja

Tavaratila: näkösuoja, takaselkänojan taitto 40:60-suhteessa, 3 valoa, 4 kuormansidontalenkkiä, lokerikko välipohjan alla, 2 kassikoukkua, suksiluukku, selkänojien taitto sähköisesti

Säilytystilat: valaistu ja ilmastoitu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa 1 suljettava ja 1 avoin lokero ja 2 mukitelinettä, keskikyynärnojassa 2 suljettavaa lokeroa, lehtiverkkotaskut etuistuimien selkänojissa; takaistuimen keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä, avoin ja suljettava lokero

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen 2-alueilmastointi digitaalisella lämpötilannäytöllä, 5-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 ja takana 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämmin­ilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etumatkustajien 3-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivu­turvatyynyt, turvaverhot, kuljettajalla polviturvatyyny; edessä ja takana turvavöiden esikiristimet, edessä vyövoimanrajoittimet; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, etuturvavöiden korkeudensäätö, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä kiertokytkimellä, WHIPS-pääntuet

Mittarit: nopeus (0–260 km/h), digit. 12,3 tuuman näyttö, pyörintänopeus, digit. matka ja välimatka, polttoaine, ulkolämpö, digitaalinen kello, digit. nopeusnäyttö, päivämäärä, taloudellisuus, öljynmäärä, AdBlue-määrä

Ajotietokone: keskikulutus, hetk. kulutus, keskinopeus, polttoaine­määrän mukainen toimintamatka, matka-aika

Valot: lediajovalot; ledihuomiovalot, kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, valoautomatiikka, kulmavalot, kaukovalovaihtoautomatiikka, takasumuvalo; 4 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, tervehdys- ja saattovalot, mittarivalojen säätö, jalkatilavalot

Lasinpyyhkimet: 2 nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut lasinpyyhkimet, säädettävä tihkutoiminto, nivelettömät pyyhinsulat, sadetunnistin

Lasinpesulaite: 2 pyyhkijöihin integroitua suutinta, pesu–pyyhinautomatiikka

Takalasinpyyhin: jatkuva ja jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: painepesurit

Työkalusarja: hinaussilmukka, varoituskolmio, renkaanpaikkaussarja, suppilo, ensiapulaukku, pyöränmutterisuojuksien poistotyökalu, lukkopultit

Äänentoisto: radio, Sensus Audio performance 80 W 3 kaiuttimella ja air woofer -tekniikalla, 9,3 tuuman kosketusvärinäyttö, 2 usb-liitintä, bluetooth

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, kyynärnojat 4 ovessa, 4 vaatekoukkua, 2 tukikahvaa; 4 sähköikkunannostinta turvatoiminnolla, avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohj. keskuslukitus turvatoiminnolla ja tuuletuksella, 12 V -virran­ulosotto, monitoimiohjauspyörä, puhelinvalmius, autom. tummentuva sisätaustapeili, ajo-ohjelmat: eco, comfort, dynamic, off road ja individual; pysäköintitutkat taakse visuaalisella näytöllä ja akustisella varoituksella, kaistallapitoavustin; nop.rajoitin, liikennemerkkitunnistus, tieltäsuistumissuoja, City safety -järjestelmä: jalankulkijan, pyöräilijän ja isojen eläinten havaitsemistoiminto täysjarrutuksella, törmäysvaroitus; Volvo guard -hälytin, kuljettajan vireystilan tunnistus, avaimeton sisäänmeno ja käynnistys, suomenkieliset valikot, kulutusdiagrammi, sisäilman laatujärjestelmä

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

ei testattu

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 54 l

SCR-säiliön tilavuus: 14,5 l

Moottorin öljytilavuus: 5,2 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 12 kk/30 000 km/650h

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t), kuorma ja ECO 2,6/2,6 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 5,7 l/100 km

Maantieajo: 4,7 l/100 km

Yhdistetty: 5,0 l/100 km

CO2-päästö: 131 g/km

HYVÄÄ

• ajo-ominaisuudet

• tilat

HUONOA

• ajovalot

Valmistaja: Volvo Car Corporation, Gent, Belgia

Maahantuoja: Volvo Car Finland, www.volvocars.fi, 09 504 451

Hinta: 49 362 €, koeauto lisävarustein 64 166 € (varustepaketit: Technic Pro 2 280 €, Advanced 2 090 €, Summum 1 710 €, Winter Pro 1 710 €, Versatility 482 €, muut lisävarusteet 5 810 €)

Käyttövoimavero: 461,73 €/v

Ajoneuvoveron perusosa: 297,83 €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttö­etu 745 €/kk, vapaa 895 €/kk

Takuu: 2 v, maali 2 v, kori 12 v

Ajoturva: 1 v määräaikaishuollosta

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu kaksoisahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 82,0 mm, ­iskunpituus 93,2 mm

Iskutilavuus: 1 969 cm3

Puristussuhde: 15,8:1

Suurin teho: 140 kW (190 hv)/ 4 000 r/min

Ominaisteho: 71,1 kW/l (96,7 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 12,4 m/s (@ 4 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 400 Nm/1 750–2 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,6 MPa (@ 400 Nm)

Sylinteriryhmä: alumiini

Kampiakseli: laakeroitu 5 runko­laakerilla, 2 tasapainotus­akselia, massavaimennin hihna- ja vauhti­pyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: 2 sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, pakonokka-akseli hihnakäyttöinen, nokka-akseleiden välillä hammaspyörät, 4 venttiiliä sylinteriä kohden, rullapaininvivut, hydraulinen välystentasaus, erilliset pyörreläpät sylintereillä

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin, sähköisesti ohjattu termostaatti

Sähkölaitteet: väylät: Flexray, CAN, LIN, MOST, USB, Ethernet; 12 V/ 70 Ah/ 760CC AGM A6 H6 akku, 210 A vaihtosähkögeneraattori, 2 nakutustunnistinta, regeneroiva la­taus, Denso-moottorinohjaus, sammutusautomatiikka, elektronisesti ohjatut hehkutulpat

Polttoainejärjestelmä: yhteispaineruiskutus, pietso-ohjatut ruiskutusventtiilit, suurin ­paine 2 500 bar

Ahdin: BorgWarner-turboahtimet, matala- ja korkeapaineahdin, sähkö­säätöiset johdesiivet ja hukkaportti, ilma/ilma-ahtojäähdytin, suurin absoluuttinen ahtopaine 3,0 bar

Pakokaasujen puhdistus: pakokaasujen jäähdytetty takaisinkierrätys, hiukkassuodatin, NOx- ja hapetuskatalysaattori, 2 happitunnistinta, kolmitoimikatalysaattori, SCR-järjestelmä

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto, neliveto monilevykytkimellä

Kytkin: momentinmuunnin

Vetopyörästö: kartiovetopyörästö etu- ja taka-akseleilla, välityssuhde 3,200; kartiokulmavaihde kardaanille

Kokonaisvälityssuhteet: I: 16,800 II: 9,693, III: 6,240, IV: 4,662, V: 3,907, VI: 3,200, VII: 2,589, VIII: 2,154 ja P: 12,848

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, ­rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasuiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: erillisjousitus, poikittaiset ja pitkittäiset alatukivarret, poikittaiset ylätukivarret, poikittaiset ohjainvarret, kaasuiskunvaimentimet, kallistuksenvaimennin

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajonopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut ristikkäisin piirein, edessä jäähdytetyt levyjarrut (322 mm), takana levyjarrut (302 mm), alipainetehostin erillisellä pumpulla, elektroninen jarruvoimien jako, hätäjarrutustehostin, sähkökäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru, automaattinen hätäjarrutus, mäkilähtöavustin

Ajonvakautus: Continental-ajonvakautusjärjestelmä, poiskytkettävä vetoluistonrajoitus, perävaunuvakautus, kaarrejarrutuksen vakautus, kierähtämissuoja, dynaaminen väännön vektorointi, kuljettajan ohjaussuositus

Pyörät: 235/55 R18, 7,5J x 18 alumiinivanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: E: kangasverhoilu, käsin säädettävä istuimen etäisyys ja korkeus, selkänojan kallistus, ristiseläntuki, kuljettajalla istuinosan etureunan korkeus; keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säätyvät pääntuet; T: kangasverhoilu, taittuvat pääntuet, keskikyynärnoja

Tavaratila: näkösuoja, takaselkänojan taitto 40:60-suhteessa, 3 valoa, 4 kuormansidontalenkkiä, lokerikko välipohjan alla, 2 kassikoukkua, suksiluukku, selkänojien taitto sähköisesti

Säilytystilat: valaistu ja ilmastoitu käsinelokero, 4 ovilokeroa, keskikonsolissa 1 suljettava ja 1 avoin lokero ja 2 mukitelinettä, keskikyynärnojassa 2 suljettavaa lokeroa, lehtiverkkotaskut etuistuimien selkänojissa; takaistuimen keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä, avoin ja suljettava lokero

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen 2-alueilmastointi digitaalisella lämpötilannäytöllä, 5-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 ja takana 2 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämmin­ilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etumatkustajien 3-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät, taitettavat ja lämmitettävät sivupeilit

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivu­turvatyynyt, turvaverhot, kuljettajalla polviturvatyyny; edessä ja takana turvavöiden esikiristimet, edessä vyövoimanrajoittimet; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, etuturvavöiden korkeudensäätö, etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä kiertokytkimellä, WHIPS-pääntuet

Mittarit: nopeus (0–260 km/h), digit. 12,3 tuuman näyttö, pyörintänopeus, digit. matka ja välimatka, polttoaine, ulkolämpö, digitaalinen kello, digit. nopeusnäyttö, päivämäärä, taloudellisuus, öljynmäärä, AdBlue-määrä

Ajotietokone: keskikulutus, hetk. kulutus, keskinopeus, polttoaine­määrän mukainen toimintamatka, matka-aika

Valot: lediajovalot; ledihuomiovalot, kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, valoautomatiikka, kulmavalot, kaukovalovaihtoautomatiikka, takasumuvalo; 4 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, tervehdys- ja saattovalot, mittarivalojen säätö, jalkatilavalot

Lasinpyyhkimet: 2 nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut lasinpyyhkimet, säädettävä tihkutoiminto, nivelettömät pyyhinsulat, sadetunnistin

Lasinpesulaite: 2 pyyhkijöihin integroitua suutinta, pesu–pyyhinautomatiikka

Takalasinpyyhin: jatkuva ja jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhinautomatiikka

Ajovalojen pesimet: painepesurit

Työkalusarja: hinaussilmukka, varoituskolmio, renkaanpaikkaussarja, suppilo, ensiapulaukku, pyöränmutterisuojuksien poistotyökalu, lukkopultit

Äänentoisto: radio, Sensus Audio performance 80 W 3 kaiuttimella ja air woofer -tekniikalla, 9,3 tuuman kosketusvärinäyttö, 2 usb-liitintä, bluetooth

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, kyynärnojat 4 ovessa, 4 vaatekoukkua, 2 tukikahvaa; 4 sähköikkunannostinta turvatoiminnolla, avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohj. keskuslukitus turvatoiminnolla ja tuuletuksella, 12 V -virran­ulosotto, monitoimiohjauspyörä, puhelinvalmius, autom. tummentuva sisätaustapeili, ajo-ohjelmat: eco, comfort, dynamic, off road ja individual; pysäköintitutkat taakse visuaalisella näytöllä ja akustisella varoituksella, kaistallapitoavustin; nop.rajoitin, liikennemerkkitunnistus, tieltäsuistumissuoja, City safety -järjestelmä: jalankulkijan, pyöräilijän ja isojen eläinten havaitsemistoiminto täysjarrutuksella, törmäysvaroitus; Volvo guard -hälytin, kuljettajan vireystilan tunnistus, avaimeton sisäänmeno ja käynnistys, suomenkieliset valikot, kulutusdiagrammi, sisäilman laatujärjestelmä

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

ei testattu

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 54 l

SCR-säiliön tilavuus: 14,5 l

Moottorin öljytilavuus: 5,2 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 12 kk/30 000 km/650h

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,3 bar (e/t), kuorma ja ECO 2,6/2,6 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 5,7 l/100 km

Maantieajo: 4,7 l/100 km

Yhdistetty: 5,0 l/100 km

CO2-päästö: 131 g/km

Mittauksia