Ajettua

Ssangyong Rexton D22 4x4 A7 Quartz

Ajettua

Ssangyong Rexton D22 4x4 A7 Quartz

Maasturi ilman imagopaineita

sanotaan se heti alkuun. Jos autolla on tarkoitus viestiä omasta vakavaraisuudestaan tai edelläkävijyydestään, Ssangyong ei välttämättä ole osuvin valinta. Jos sen sijaan vaatimuksiin kuuluu 3 000-kiloisen perävaunun vetokyky, mahdollisuus seitsemään istumapaikkaan ja ominaisuuksiin nähden siedettävä hinta, voi korealaisvalmistajan uusi Rexton olla harkinnan arvoinen vaihtoehto. Samalla voi olla varma, että auto on liikenteessä taatusti harvinaisempi näky kuin vaikka Audi Q7 tai Toyota Land Cruiser.

Rexton pyrkii kilpailemaan erityisesti viimeksi mainitun kanssa ja on päämitoiltaankin sen kanssa lähes identtinen. Land Cruiser on tämän sarjan legenda, mutta sitä ei saa seitsenpaikkaisena, ja halvin automaatti­vaihteinen malli maksaa 14 000 euroa enemmän kuin Rexton. Toinen samantyylinen vaihtoehto on Mitsubishi Pajero, joka on halvimmillaankin 8 000 euroa kalliimpi.

Katumaasturiksi Rextonia ei saa nimittää, sillä siinä on oikeaan maastoautotyyliin erillinen tikapuurunko ja kytkettävä neli­veto alennusvaihteella. Normaalisti auto on takavetoinen, ja vetotavat valitaan keski­konsolissa olevalla rullalla.

Rextonia valmistetaan myös takavetoisena, käsivaihteisena ja bensiinimoottorilla, mutta Suomen mallistossa on ainoastaan tämä nelivetoautomaatti Quartz-varustuksella, mikä on hyvä rajaus. Valinnanvaraa on ainoastaan istuinpaikkojen määrän ja toista tusinaa kohtaa sisältävän lisävarustelistan verran.

Hinnastossa on myös kaksipaikkainen pakettiauto.

Voima välittyy akseleille Mercedes-Benz­iltä peräisin olevan seitsenvaihteisen automaatin kautta. Ainoa moottorivaihto­ehto on 2,2-litrainen diesel, jonka teho on 133 kilowattia ja vääntömomentti 420 newtonmetriä. Nämäkin arvot ovat käytännössä samoja kuin Toyotan 2,8-litraisessa dieselissä.

Jäykkiä akseleita ei ole, vaan takanakin on erillisjousitus.

Houkutusta lisää hyvä varustus. Vakiona ovat esimerkiksi navigaattori ja peruutuskamera 9,2-tuumaisella kosketus­näytöllä, kaksialueilmastointi, ohjauspyörän lämmitys, avaimeton lukitus, kaistavahti, liikennemerkkitunnistus, alamäkihidastin ja paljon muuta.

Toisaalta varustuksessa on muutama vähän yllättävä puute. Esimerkiksi ajo­valot ovat halogeenit, ja lisähintaan on tarjolla vain lähivaloksenonit. Myös sähkö­toiminen takaluukku pitää hankkia melko isoon 1 375 euron lisähintaan.

Harvinainen varusteyksityiskohta on mahdollisuus valita suuntamerkin merkkiääni viidestä eri vaihtoehdosta, joista yksi on linnun viserrys. Myös äänenvoimakkuutta voi säätää. Mittariston monitoiminäytön valikkojen selkeydestä moni isompikin valmistaja voisi ottaa mallia.

Keskusnäyttö ei tosin ole yhtä looginen ainakaan muutaman päivän kokemuksen perusteella. Kirkas ja selkeä se kyllä on, ja navigaattori toimii nopeasti.

Nopeusmittariin liittyy outo piirre. Navigaattorissa näkyy, harvinaista kyllä, gps-nopeus, esimerkiksi 81 km/h, mutta se hapuilee 2 km/h:n portain. Samalla mittariston digimittari näyttää 86 km/h, ja nopeusmittarin viisari on 88 km/h:n kohdalla. Näistä voi valita mieleisensä.

Rextonin tekniikka ja varustus ovat siis periaatteessa ajan tasalla, joten paperilla ei näy yhtään syytä, miksi se ei voisi haastaa perinteisiä malleja.

Myös edellytykset ajamiseen ovat kunnossa. Ajoasennon saa mukavaksi, kun on ensin saanut kiivettyä ohjaamoon.

Ohjaus on kevyt, ja auto myös kääntyy kokoisekseen ketterästi. Parkkihallinopeuksissa ohjaus palauttaa hieman laiskasti, mutta jo kadunkulmissa tämäkin ongelma lievenee. Nelivedolla palautus on parempaa, mutta kääntyvyys kankeaa. Mittoihin tottuu, mutta marketin parkkiruudun Rexton täyttää tehokkaasti.

Moottori ja vaihteisto pelaavat hyvin yhteen. Välillä vaihteisto tosin vaihtaa pienemmälle turhankin nopeasti, ikään kuin se ei luottaisi moottorin vääntöön.

Jousitus on tyypillinen erillisrunkoiselle maasturille, eli sisään välittyy töksähtelyä ja tutinaa. Lisävarusteiset 20-tuumaiset pyörät eivät jaksa täysin seurata tien muotoja, vaan ovat ulosjoustoissa hetkellisesti ilmassa. Ajokokemusta tämä ei varsinaisesti silti pilaa.

Maantiellä ja moottoritiellä Rexton kulkee hyvin suoraan, ainakin tyynellä säällä. Tällöin myös ohjauksen tunto ja keskitys ovat luottamusta herättävän hyviä. Mikään mutka­teiden mestari se ei ymmärrettävästi ole, ja käännettäessä ohjaustuntoon tulee keinotekoisuutta.

Moottorin voimat riittävän hyvin meillä käytettävillä nopeusrajoitusalueilla, vaikka ilmanvastus alkaakin moottoritiellä tuntua. Turhia suhinoita ei silti ilmene.

Rextonin hankkiva olettaa saavansa erinomaista etenemiskykyä. Maavaraa on runsaat 22 senttiä. Keskitasauspyörästöä ei ole, joten pitävällä pinnalla nelivetoa ei kannata pitää kytkettynä.

Rullakokeessamme luistonhallinta aktivoitui jarruttamaan sutivia pyöriä risti­riipuntatilanteessa vasta kaasu lähes pohjaan painettuna. Kun tämän osaa, auto kyllä pyrkii etenemään, vaikka vain yhden pyörän alla olisi pitoa – ellei se sitten ole ehtinyt jo kaivautua poteroonsa ennen kuin luistonhallinta herää.

Uusi Rexton on nyt likimain tasa­veroinen vaihtoehto perinteisille luotto­maastureille. Land Cruiserin tai Pajeron tapaista legendan statusta ja uutislähetysten kriisialuenäkyvyyttä Rextonilla ei ole tarjota, mutta koeajon perusteella sen voi odottaa selviytyvän vastaavista tehtävistä. Viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa kertoo myös valmistajan uskosta tuotteeseen.

Hyvää

• suuntavakaus

• tavaratilan koko

Huonoa

• luistonhallinnan toiminta

• jousitusmukavuus varauksin

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu diesel­käyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 157 cm3, teho 133 kW (181 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 420 Nm/1 600–2 600 r/min

Voimansiirto: takaveto/kytkettävä neli­veto, alennusvaihteisto; seitsenvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotuki­varret, kierrejouset, kallistuksen­vaimennin; takana moni­varsituenta, kallistuksenvaimennin, kierrejouset, edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, hydraulinen ohjaustehostin

Mitat: pituus 4,850 m, leveys 1,960 m, korkeus 1,825 m, akseliväli 2,865 m, raideleveys edessä 1,640 m ja takana 1,640 m; omamassa 2 180 kg, kokonaismassa 2 860 kg, perävaunumassa 750/3 500 kg; rengaskoko 255/60 R18

Suorituskyky: huippunopeus 185 km/h, kiihtyvyysarvoa ei ole ilmoitettu; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 10,2/6,9/8,1 l/100 km, CO2-päästö 213 g/km

Hinta: 58 390 €, koeauto 59 374 €

Autoetu: vapaa 1 015 €/kk, käyttö 865 €/kk

Hyvää

• suuntavakaus

• tavaratilan koko

Huonoa

• luistonhallinnan toiminta

• jousitusmukavuus varauksin

Tekniikkaa

Moottori: turboahdettu diesel­käyttöinen nelisylinterinen rivimoottori edessä pitkittäin; iskutilavuus 2 157 cm3, teho 133 kW (181 hv)/4 000 r/min, vääntömomentti 420 Nm/1 600–2 600 r/min

Voimansiirto: takaveto/kytkettävä neli­veto, alennusvaihteisto; seitsenvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä päällekkäiset kolmiotuki­varret, kierrejouset, kallistuksen­vaimennin; takana moni­varsituenta, kallistuksenvaimennin, kierrejouset, edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, hydraulinen ohjaustehostin

Mitat: pituus 4,850 m, leveys 1,960 m, korkeus 1,825 m, akseliväli 2,865 m, raideleveys edessä 1,640 m ja takana 1,640 m; omamassa 2 180 kg, kokonaismassa 2 860 kg, perävaunumassa 750/3 500 kg; rengaskoko 255/60 R18

Suorituskyky: huippunopeus 185 km/h, kiihtyvyysarvoa ei ole ilmoitettu; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 10,2/6,9/8,1 l/100 km, CO2-päästö 213 g/km

Hinta: 58 390 €, koeauto 59 374 €

Autoetu: vapaa 1 015 €/kk, käyttö 865 €/kk