Auto China 2018

Auto China 2018

Guangzhou Auton Energe sijoittuu urheilullisten katumaasturien sarjaan. Lamborghinimaisesti nousevat ovet avaavat koko kyljen matkustamoon, jossa on enemmän tilaa kuin ulkonäkö antaisi olettaa. Sellaisenaan Energe ei varmasti pääse tuotantoon, mutta vähän kesytettyinä sen linjoille ja ratkaisuille voisi olla kysyntää. Guangzhou Auton Energe sijoittuu urheilullisten katumaasturien sarjaan. Lamborghinimaisesti nousevat ovet avaavat koko kyljen matkustamoon, jossa on enemmän tilaa kuin ulkonäkö antaisi olettaa. Sellaisenaan Energe ei varmasti pääse tuotantoon, mutta vähän kesytettyinä sen linjoille ja ratkaisuille voisi olla kysyntää.

Kiinalaisen muotoilun helmiä

Ne ajat, jolloin kiinalaisille autoille naureskeltiin, ovat kaukana takana. Kulttuurista pulppuava persoonallisuus erottaa kiinalaiset muotoilututkielmat muualla maailmassa suunniteltavista autoista.

Kiinassa myydään jo nyt kolmasosa maailman autoista, ja kun automyynnin painopiste liukuu vielä enemmän Kiinan suuntaan, saamme ehkä muuallakin ajaa sikäläisen makusuunnan tyylisillä autoilla.

Ulkonäköä ehkä vielä mielenkiintoisempi piirre ovat kiinalaisten koemallien sisustukset. Perinteinen kojelauta ja mittaristot ovat poistuneet. Niiden tilalla on vain erilaisia näyttöjä. Siirtymä digitaaliaikaan on jo toteutumassa vauhdilla myös kiinalaisissa tuotantoautoissa.

Kymmeniä muita kiinalaisuutuuksia ja lisää tietoa Pekingin autonäyttelystä löytyy TM:n nettipalvelusta.

Geely Concept Icon esittelee kolmannen version samasta aiheesta, sillä se jakaa perusrakenteensa Lynk & CO 02:n ja Volvo XC40:n kanssa. Geelyn muotoilusta on viime vuodet vastannut Volvolta sinne siirtynyt Peter Horbury, jonka johdolla merkki on edistynyt hurjin harppauksin. Geelyn myynti on kasvanut rajusti ja myös Icon on varmasti myyntiin tullessaan menestysmalli.

BYD E-Seed Concept sijoittuu sähkökatumaasturien kasvavaan luokkaan. Kiinalaislähteiden mukaan BYD saattaa erottaa E-Seedin omaksi merkikseen, sillä erillismerkit ovat tällä hetkellä Kiinassa muotia. Auton tekniikasta BYD ei kerro mitään, mutta suoritusarvot ovat vakuuttavat. Kiihdytyksen nollasta sataan luvataan onnistuvan alle neljässä sekunnissa, ja alumiinikorisen auton toimintamatka on kuusisataa kilometriä.

Chery Exceed LX sai kunnian esitellä Cheryn ylellisempää katumaasturilinjaa, jota on vyörytetty markkinoille parin vuoden ajan edullisemman Tiggon rinnalle. Kiinassakin ovat kasvavana trendinä urheilulliset katumaasturit, joissa on coupémainen kattolinja. Parin vuoden kuluessa Exceed LX -koemalli muuttuu hivenen siloteltuna tuohon luokkaan sijoittuvaksi tuotantomalliksi.

 Wey-X-koemalli edustaa vähän villimpää muotoilua, sillä perää voi kuvailla vähintään mielipiteitä jakavaksi. Tulevaisuuden sähkökatumaasturiin on koottu viimeisintä tekniikkaa, kuten akkujen langaton lataus ja korkeimman viidennen tason autonominen autoilu. Toimintamatkaksi kerrotaan 530 kilometriä, mikä onkin ainoa saatavilla oleva tekniikkaan liittyvä fakta.

 Changjian tunnetaan Kiinassa sähkömoottorisista kuorma- ja linja-autoistaan. Yhtiö haluaa laajentua kasvaville sähköautomarkkinoille, ja se vauhditti ajatusta kolmella sähköauton koemallillaan. Niistä kuvamme sininen nimetön auto on lähimpänä todellisuutta, sillä tuotannon kerrottiin alkavan jo ensi vuonna. Changjianilla on kolme tehdasta ja tietoa sähköautoista, mutta siitä huolimatta suunnitelma vaikuttaa hyvin optimistiselta.

 Dongfeng e -koemalli vaikuttaa linjoiltaan tasapainoisena ja kauniina valmiilta tuotantoon. Lataushybridillä voi ajaa lataamatta tai tankkaamatta tuhat kilometriä. Valmistajalla ei kuitenkaan ole suunnitelmia ottaa tutkielmaa tuotantoon, vaan sillä esitellään tulevien mallien uutta muotokieltä ja ohjaamon tekniikkaa.

 Venucia The-X -koemalli kertoo siitä, että nimen keksiminen tutkielmille on aina vain vaikeampaa. Venucia on vuosien mittaan kehittynyt Dongfeng-Nissanin itsenäiseksi halpamerkiksi. Kiinalaistyyliin lähtökohdasta tai tekniikasta ei kerrota mitään, mutta kooltaan The-X on suuri maasturi, joka saattaa käyttää vanhan Nissan Patrolin perusrakennetta.

 Qoros ui syvissä vesissä, ja on mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan sen suurin osakkeenomistaja Chery on valmis investoimaan yhtiöön lisää rahaa. Siitä huolimatta Mile 1 -koemalli on varsin hienon näköinen urheiluauto, jonka langattomasti ladattavat akut riittävät seitsemänsadan kilometrin toimintamatkaan. Valitettavasti koemallilla on olemattomat mahdollisuudet päästä tuotantoon.

 Luxgen AI mainosti yhtiön mahdollisuuksia alkaa autonomisten autojen valmistus. Jo koemallin AI-nimi viittaa keinoälyyn (artificial intelligence). Järjestelmä yhdistää auton ja ajajan ennen näkemättömällä tavalla seuraten jopa kuljettajan sydämenlyöntejä. Vuodesta 2009 toiminut taiwanilainen Luxgen ei ole koskaan noussut toivotun kaltaiseen menestykseen, joten tämä koemalli edustaa enemmän haaveita kuin todellisuutta.

AUTOKAUPAN KEHITYS JA KÄRKIMERKIT KIINASSA

Geely Concept Icon esittelee kolmannen version samasta aiheesta, sillä se jakaa perusrakenteensa Lynk & CO 02:n ja Volvo XC40:n kanssa. Geelyn muotoilusta on viime vuodet vastannut Volvolta sinne siirtynyt Peter Horbury, jonka johdolla merkki on edistynyt hurjin harppauksin. Geelyn myynti on kasvanut rajusti ja myös Icon on varmasti myyntiin tullessaan menestysmalli.

BYD E-Seed Concept sijoittuu sähkökatumaasturien kasvavaan luokkaan. Kiinalaislähteiden mukaan BYD saattaa erottaa E-Seedin omaksi merkikseen, sillä erillismerkit ovat tällä hetkellä Kiinassa muotia. Auton tekniikasta BYD ei kerro mitään, mutta suoritusarvot ovat vakuuttavat. Kiihdytyksen nollasta sataan luvataan onnistuvan alle neljässä sekunnissa, ja alumiinikorisen auton toimintamatka on kuusisataa kilometriä.

Chery Exceed LX sai kunnian esitellä Cheryn ylellisempää katumaasturilinjaa, jota on vyörytetty markkinoille parin vuoden ajan edullisemman Tiggon rinnalle. Kiinassakin ovat kasvavana trendinä urheilulliset katumaasturit, joissa on coupémainen kattolinja. Parin vuoden kuluessa Exceed LX -koemalli muuttuu hivenen siloteltuna tuohon luokkaan sijoittuvaksi tuotantomalliksi.

 Wey-X-koemalli edustaa vähän villimpää muotoilua, sillä perää voi kuvailla vähintään mielipiteitä jakavaksi. Tulevaisuuden sähkökatumaasturiin on koottu viimeisintä tekniikkaa, kuten akkujen langaton lataus ja korkeimman viidennen tason autonominen autoilu. Toimintamatkaksi kerrotaan 530 kilometriä, mikä onkin ainoa saatavilla oleva tekniikkaan liittyvä fakta.

 Changjian tunnetaan Kiinassa sähkömoottorisista kuorma- ja linja-autoistaan. Yhtiö haluaa laajentua kasvaville sähköautomarkkinoille, ja se vauhditti ajatusta kolmella sähköauton koemallillaan. Niistä kuvamme sininen nimetön auto on lähimpänä todellisuutta, sillä tuotannon kerrottiin alkavan jo ensi vuonna. Changjianilla on kolme tehdasta ja tietoa sähköautoista, mutta siitä huolimatta suunnitelma vaikuttaa hyvin optimistiselta.

 Dongfeng e -koemalli vaikuttaa linjoiltaan tasapainoisena ja kauniina valmiilta tuotantoon. Lataushybridillä voi ajaa lataamatta tai tankkaamatta tuhat kilometriä. Valmistajalla ei kuitenkaan ole suunnitelmia ottaa tutkielmaa tuotantoon, vaan sillä esitellään tulevien mallien uutta muotokieltä ja ohjaamon tekniikkaa.

 Venucia The-X -koemalli kertoo siitä, että nimen keksiminen tutkielmille on aina vain vaikeampaa. Venucia on vuosien mittaan kehittynyt Dongfeng-Nissanin itsenäiseksi halpamerkiksi. Kiinalaistyyliin lähtökohdasta tai tekniikasta ei kerrota mitään, mutta kooltaan The-X on suuri maasturi, joka saattaa käyttää vanhan Nissan Patrolin perusrakennetta.

 Qoros ui syvissä vesissä, ja on mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan sen suurin osakkeenomistaja Chery on valmis investoimaan yhtiöön lisää rahaa. Siitä huolimatta Mile 1 -koemalli on varsin hienon näköinen urheiluauto, jonka langattomasti ladattavat akut riittävät seitsemänsadan kilometrin toimintamatkaan. Valitettavasti koemallilla on olemattomat mahdollisuudet päästä tuotantoon.

 Luxgen AI mainosti yhtiön mahdollisuuksia alkaa autonomisten autojen valmistus. Jo koemallin AI-nimi viittaa keinoälyyn (artificial intelligence). Järjestelmä yhdistää auton ja ajajan ennen näkemättömällä tavalla seuraten jopa kuljettajan sydämenlyöntejä. Vuodesta 2009 toiminut taiwanilainen Luxgen ei ole koskaan noussut toivotun kaltaiseen menestykseen, joten tämä koemalli edustaa enemmän haaveita kuin todellisuutta.

AUTOKAUPAN KEHITYS JA KÄRKIMERKIT KIINASSA

AUTOKAUPAN KEHITYS JA KÄRKIMERKIT KIINASSA

2007

2017

1.

Volkswagen

822 431

Volkswagen

3 139 120

2.

Toyota

452 912

Honda

1 417 802

3.

Honda

422 341

Geely

1 234 927

4.

Chery

369 459

Buick

1 223 517

5.

Buick

331 780

Toyota

1 138 063

6.

Nissan

281 520

Nissan

1 118 091

7.

Hyundai

243 881

Changan

1 060 536

8.

Chevrolet

191 751

Baojun

1 021 307

9.

Geely

184 176

Haval

849 554

10.

Xiali

182 271

Ford

839 815