Auto China 2018

Toni Jalovaara

Auto China 2018

Toni Jalovaara

Ylellisyyttä ja sähköä Pekingissä

AUTONÄYTTELY Kiinassa myydään hyvin tavallisia autoja, mutta näyttelyssä esitellään unelmia. Urheiluauton ja katumaasturin yhdistävät koemallit ovat muotia, ja sähkömoottori on ainoa ­hyväksyttävä voimanlähde.

Vuonna 2009 Kiinan automarkkinat nousivat maailman suurimmiksi, ja kuusi vuotta myöhemmin maa otti ykköspaikan sähköautojen myynnissä. Sen jälkeen on vain kasvatettu eroa muuhun maailmaan.

Vaikka viime vuonna autojen rekisteröinnit kasvoivat vain kolmella prosentilla, ei kasvu ole pysähtymässä. Autoistumisen aste on Kiinassa vielä hyvin alhainen, vaikka tänä vuonna myynnissä tavoitellaan jo 30 miljoonan auton rajaa.

Uusien automallien loiston taustalla pohdittiin tänä vuonna paljon vakavampia kysymyksiä. Tärkein niistä oli Yhdysvaltojen kiristyneen kauppapolitiikan vaikutus Kiinan teollisuuteen ja toisaalta mahdolliset vastaiskut. Mitään ei ole vielä päätetty, mutta ilmapiiri oli tältä osin kireä.

Vaikuttaa onneksi siltä, että Kiina suhtautuu tilanteeseen rauhallisesti, ja tuontiautojen tulleja ollaan jopa alentamassa. Samalla ulkomaisten yhtiöiden toimintaa helpotetaan, sillä ne saavat jatkossa perustaa yhtiön yksin tai omistaa yhteisyrityksestä enemmän kuin nykyisin sallitut 50 prosenttia. Lisäksi yhteistyökumppanien määrän rajoitus poistuu.

Sähköautojen ja lataushybridien osuuden on oltava vuonna 2019 yli kymmenen prosenttia myynnistä. Mikäli joku merkki ei tuohon pääse, on sen ostettava osuuksia muilta tai maksettava sakkoa. Lisäksi sähköautojen hankintaan osoitettua tukea saavat jatkossa vain pidempään toimintamatkaan pystyvät mallit.

Kaikki nuo muutokset aiheuttavat Kiinassa ennen näkemättömän autoteollisuuden murroksen. Se tarjoaa yhtiöille mahdollisuuksia kasvuun, mutta samalla myös uhkia. Pirstaloitunut autoala siirtyy tulevina vuosina suurempiin yksikköihin. Yhteistyön määrä kasvaa ja sen muodot kehittyvät monipuolisemmiksi.

Mercedes-Benz A-sarjan Sedan tulee myyntiin myös Euroopassa, mutta pidennetyn kiinalaisen L-version sijaan meille tarjotaan viisiovisen kanssa samalle akselivälille rakennettu malli. Kiinalaiset haluavat erittäin väljät takajalkatilat, minkä takia siellä myytävän auton akseliväliä on venytetty kuusi senttiä. Aikataulu uudelle A-sarjan Sedanille on vielä avoin.

Lexus ES siirtyy uuteen sukupolveen ja samalla se tulee ensimmäistä kertaa myyntiin Euroopassa korvatessaan GS-mallin. Autossa siirrytään Toyotan uuteen perusrakenteeseen, jonka nimi Lexuksessa on GA-K (Global Architecture K). Lexus ES tulee kilpailemaan BMW:n 5-sarjan, Mercedes-Benzin E-sarjan ja vastaavien kanssa. Suomessa ainoa vaihtoehto on ES 300h eli hybridi, joka saapuu meille ennen vuodenvaihdetta.

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury Concept (ks. avauskuva) yhdistää muodoillaan ja olemuksellaan korkeimman tason edustusauton ja katumaasturin. Vaalealla nahalla, jalopuulla ja kromilla viimeistellyssä matkustamossa matka sujuu äänettömästi. Liikkumisesta vastaavat neljä sähkömoottoria, jotka kehittävät 552 kilowattia. Lattian alle sijoitetun akun energiasisältö on 80 kilowattituntia, mikä riittää yli kolmensadan kilometrin ajoon.

Mercedes-Benz A-sarjan Sedan tulee myyntiin myös Euroopassa, mutta pidennetyn kiinalaisen L-version sijaan meille tarjotaan viisiovisen kanssa samalle akselivälille rakennettu malli. Kiinalaiset haluavat erittäin väljät takajalkatilat, minkä takia siellä myytävän auton akseliväliä on venytetty kuusi senttiä. Aikataulu uudelle A-sarjan Sedanille on vielä avoin.

Lexus ES siirtyy uuteen sukupolveen ja samalla se tulee ensimmäistä kertaa myyntiin Euroopassa korvatessaan GS-mallin. Autossa siirrytään Toyotan uuteen perusrakenteeseen, jonka nimi Lexuksessa on GA-K (Global Architecture K). Lexus ES tulee kilpailemaan BMW:n 5-sarjan, Mercedes-Benzin E-sarjan ja vastaavien kanssa. Suomessa ainoa vaihtoehto on ES 300h eli hybridi, joka saapuu meille ennen vuodenvaihdetta.

Mercedes-Maybach Ultimate Luxury Concept (ks. avauskuva) yhdistää muodoillaan ja olemuksellaan korkeimman tason edustusauton ja katumaasturin. Vaalealla nahalla, jalopuulla ja kromilla viimeistellyssä matkustamossa matka sujuu äänettömästi. Liikkumisesta vastaavat neljä sähkömoottoria, jotka kehittävät 552 kilowattia. Lattian alle sijoitetun akun energiasisältö on 80 kilowattituntia, mikä riittää yli kolmensadan kilometrin ajoon.