Testi

Käytetyt avoautot

Testi

Käytetyt avoautot

vm. 2001 156 163 km 8 790 €

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor A

 Helsinkiläinen autoliike Vaihtoautomaa antoi lainaan hopeanvärisen Mercedes-Benz SLK 200:n. Maalipinta ja punamusta sisusta olivat siistit. Oikea kylki oli juuri maalattu. Akun varaustaso oli joko alhainen tai akku on vaihtokunnossa, sillä testin aikana yhdessä käynnistyksessä tarvittiin apuvirtaa.

Kahdestaan

Kaksipaikkainen SLK erottuu joukosta, sillä se on alusta alkaen suunniteltu urheilulliseksi avoautoksi. Kaupunkiajossa huomio kiinnittyy ohjaukseen, joka poikkeaa huomattavasti nykyautojen kevyistä sähkötehosteisista. Ohjaus on hidas ja melko raskas eikä se palauta lainkaan. Auto on kuitenkin hyvin ketterä verrattuna Peugeotiin ja Saabiin. Ohjauspyörässä ei ole säätöjä, joten kaikki eivät löydä itselleen hyvää ajoasentoa.

Automaattivaihteisto tekee rantakadulla ajamisesta mukavan vaivatonta, ja jousitus on tehtäviensä tasalla siloittaen onnistuneesti nupukiveyksen tärinät. Tunnelma on laadukas, mutta katon suunnilta kuuluu nitinää.

Mercedes on uraherkkä, mutta onneksi maantiellä vauhdin kasvaessa ohjaus tuntuu luontevammalta, vaikka keskialue onkin tunnoton. Katto kiinni ajettaessa SLK on moottoritienopeuksissakin melko hiljainen. Jousitus on jämäkkä, mutta miellyttävä.

Mutkatiellä SLK on aito urheiluauto. Tuntuma tiehen on välitön ja autoa on ilo ajaa. Istuinten sivutuki on hyvä. Automaattivaihteiston toiminnassa on viiveitä, mutta se ei vaihda turhaan kesken mutkien. Moottorissa voisi olla enemmän tehoa, ja pakoäänet jakavat mielipiteet.

Katon avaaminen onnistuu napin painalluksella, kun tavaratilan väliverho on ensin vedetty paikalleen. Avaaminen nostaa melutasoa ja tuuli pyörteilee ohjaamossa kohtalaisesti. Mercedes on ainoa, jossa on niin sanottu windshot eli ilman pyörteilyä niskan tasolla estävä pleksilevy. Lämmityslaitteen puhallin on tehokas.

Kuntotarkastus

Autotohtorin tarkastuksessa SLK osoittautui kauttaaltaan hyväkuntoiseksi.

Auto on tuotu käytettynä Saksasta ja ilahduttavasti huoltokirja on yhä tallella asiallisine huoltomerkintöineen. Auto kaipaisi tosin vähintään öljynvaihtohuoltoa, sillä huoltoväli on täyttynyt. Mittarilukema vaikuttaisi pitävän paikkansa.

Tarkastuksessa todettiin, että moottorista kuuluu sivuääni. Sen lähdettä ei pystytty tarkemmin paikallistamaan. Lisäksi moottorin takapuolella oli pieni jäähdytinnestevuoto. Koska nämä viat voivat olla kalliita korjata, kannattaa ne arvioituttaa vielä asiantuntevalla korjaamolla.

Edessä ja takana jarruvoimien ero oli kasvanut, mutta mitään mekaanista vikaa tarkastuksessa ei löytynyt. Jarruneste oli sen sijaan vaihtokunnossa alentuneen kiehumispisteen vuoksi.

Vanhempien Mercedeksien tyypillisiä vikoja ovat katkenneet jouset, mutta esimerkkiautossa jouset olivat ehjät. Etujouset vaikuttivat tuoreilta.

Pienempinä vikoina renkaanpaikkausaine oli vanhentunut, oikealta edestä seisontavalopolttimo palanut ja vasemman sivupeilin lämmitys ei toiminut.

SLK on siisti, hyväkuntoinen ja ilo ajaa. Ennen kauppoja kannattaa kuitenkin selvittää, mistä moottorin sivuääni sekä jäähdytinnestevuoto johtuvat.

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor A vm. 2001 – Katon aukeaminen

tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, mekaaninen ahdin; iskutilavuus 1998 cm3, teho 120 kW (163 hv)/5300 r/min, vääntömomentti 230 Nm/2 500–4 800 r/min

Voimansiirto: takaveto, vaihteisto A5

Mitat: pituus 4,010 m, leveys 1,715 m, korkeus 1,260 m, akseliväli 2,400 m; omamassa 1 385 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 220 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s; yhdistetty EU-kulutus 9,2 l/100 km, CO2-päästö 213 g/km

Hinta uutena: 351 000 mk (74 200 €)

Juttu TM:ssä: Ajettua 5/00

tekniikkaa

Moottori: R4, bensiini, mekaaninen ahdin; iskutilavuus 1998 cm3, teho 120 kW (163 hv)/5300 r/min, vääntömomentti 230 Nm/2 500–4 800 r/min

Voimansiirto: takaveto, vaihteisto A5

Mitat: pituus 4,010 m, leveys 1,715 m, korkeus 1,260 m, akseliväli 2,400 m; omamassa 1 385 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 220 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s; yhdistetty EU-kulutus 9,2 l/100 km, CO2-päästö 213 g/km

Hinta uutena: 351 000 mk (74 200 €)

Juttu TM:ssä: Ajettua 5/00

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor A vm. 2001 – Katon aukeaminen

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor A vm. 2001 – Katon aukeaminen