Koeajo

Fiat Tipo HB 1,4 T-jet Lounge

Koeajo

Fiat Tipo HB 1,4 T-jet Lounge

Perusitalialainen

Toimiva arki koostuu monesta palasesta. Monille yksi niistä on auto. Autonvalinnassa kyse ei useinkaan ole autoilun into­himon täyttämisestä, vaan käytännöllisen arjen ahertajan löytämisestä. Tähän tarpeeseen Fiat tarjoaa Tipon.

Prioriteeteilla on tapana muuttua lapsen syntymän jälkeen. Yhtäkkiä parin kuukauden palkan verran rahaa uppoaa söpön nimisten firmojen kuten Emmaljungan, Babybjörnin ja Bugaboon tuotteisiin. Samalla huomaa kuljetuskapasiteetin jääneen vajavaiseksi.

Auto-ostoksessakin on tällöin oltava tarkkana. Tilaa tarvitaan, mutta talous on tiukalla.

Puhutaan vastineesta rahalle, mutta sen määrittely on hankalaa. Aina kun ilmainenkaan ei tyydytä. Jos vaikka parturi on ilmainen, mutta lopputulos on huono, ei yhtälö riemastuta. Lopputuloksen on siis tunnuttava voitolta. Halutaan saada aikaan muita parempi diili.

Tipo-nimessä on positiivinen kaiku, mutta ennakkoluulojakin riittää. Historia juontaa 1980-luvulle, jolloin kulmikas Unon isoveli oli myyntilistoilla. Siitä ajasta on virrannut jo jonkun verran vettä Vantaassa, eikä entisellä Tipolla ole yhteistä nykyisen kanssa kuin nimi.

Olisiko Tiposta arjen ahertajaksi? Tutkitaan sitä ilman historiallista tunnekuohua.

Tilat ja varusteet

Tilojen suhteen Tipo antaa kaksi korivaihtoehtoa: viisiovisen ja farmarimallin. Kumpikin täyttää perheauton vaatimukset tiloiltaan, mutta toki farmarissa tavaratila on viimeistellympi. Esimerkiksi viisi­ovisen selvä kynnys tavaratilan etureunassa on farmarissa saatu tasattua siirrettävällä välipohjalla.

Varustetasot ovat Pop ja Lounge. Pop sisältää päivittäin välttämättömät varusteet eli radion, ilmastoinnin ja sähkö­toimiset ikkunat. Kalliimman Loungen saa vain tehokkaamman bensiini- tai dieselmoottorin kanssa, joista tarkemmin myöhemmin. Loungeen kuuluvat automaattinen ilmastointi, kevytmetalli­vanteet, peruutustutka sekä muutama muu varuste.

Koeajoauton varustetaso on Lounge lisä­varusteilla viimeisteltynä. Nämä näkyvät tarkemmin tekniikkaosiossa. Kaikkine varusteineen kokonaisuus on kattava, ja lisävarustehinnat ovat kohtuullisia. Varusteista kuitenkin puuttuu eräs olennainen kohta eli ksenonvalot, jotka tulevat myyntiin myöhemmin.

Varusteiden käytön osalta keski­näyttö on pettymys. Se on pieni, englanninkielinen ja logiikaltaan sekä käyttösymboleiltaan ontuva. Navigaattorin operointi ei ole kovin intuitiivista, ja näytön painikkeet ovat liian pieniä.

Turvavarusteiltaan Tipo on haastavassa tilanteessa. Nykyään ostaja näkee Euro NCAP -testissä viisi tähteä itsestäänselvyytenä, mutta Tipo saa vakiovarusteisena kolme tähteä ja lisävarusteisen turvapaketinkin myötä vain neljä tähteä. Tässä kohdassa täytyy muistaa, että kriteerit ovat vastikään tiukentuneet.

Lisävarusteinen Safety Plus -paketti kannattaa ottaa sekä lisääntyneen turvallisuuden että mukavuuden takia. Pakettiin kuuluu älykäs vakionopeudensäädin, joka toimii hyvin. Näin ollen ruuhka-ajossa ei tarvitse itse pumpata kaasua, vaan auto säätää nopeutta puolestasi.

Huomasimme koeajon aikana, että sammutusautomatiikan voi kytkeä pysyvästi pois päältä. Auto ei siis automaattisesti kytke sitä takaisin aktiiviseksi seuraavan käynnistyksen jälkeen. Näin ei saisi olla, jos auton päästöt on määritelty sammutusautomatiikan kanssa.

Erikoista on myös se, että auton saa käynnistettyä ilman kytkin- tai jarrupolkimen painamista.

Moottori ja voimansiirto

Tipon moottorivalikoima on selkeä. Hinnat alkavat 1,4-litraisella vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla. Hieman lisää maksamalla saa koeajoautossakin olevan turboahdetun bensiinimoottorin, joka tuntee nimen T-jet. Automaattivaihteiston saa vain 1,6 litraisen vapaasti hengittävän bensiinimoottorin tai saman kokoisen dieselmoottorin yhteyteen.

Hybridi- tai sähköversioita ei näillä näkymin ole tiedossa, koska tämä nostaisi nopeasti koko malliston hintoja. Toivottavasti kuitenkin Abarth-skorpioni pistää jossakin vaiheessa ripeyttä Tipoon. Onhan auto jo nyt sporttisen näköinen, joten maukkaalla italialaisella muotoilulla ja moottorin piristyksellä voi luoda todella hienon ”hot hatchin”.

Tätä odotellessa keskitymme olemassa olevaan. Koeajoauton moottorin lukemat eivät paperilla anna täysin oikeaa kuvaa siitä. Ajossa se tuntuu ja kuulostaa pirteämmältä ja raikkaammalta. Moottoritielle kiihdytyksissä voimareservi joutuu koetukselle, mutta kaikissa muissa tilanteissa se on riittävä. Varsinkin kaupunkiajossa moottori on omimmillaan.

Moottorin puhtia on tukemassa tiheästi välitetty kuusivaihteinen käsivaihteisto. Sitäkin voi kehua. Pienestä vaihdekohtien epämääräisyydestä huolimatta vaihtaminen onnistuu tiukoissakin tilanteissa.

Kiihdytysmittauksissamme huomasimme toisinaan esiintyvää outoa vedon aaltoilua täyskiihdytyksessä. Siitä huolimatta auto kiihtyi lähes luvattuun lukemaan.

Moottorin heikko puoli on suhteellisen suuri kulutus. Vertaamalla TM:n numerossa 10/16 julkaistuun saman kokoluokan autojen vertailun kulutuslukemiin näkee, että Tipo on selvästi janoinen.

Pääsimme kokeilemaan myös kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ja dieselmoottorilla varustettua Tipoa. Vaihteiston toiminta ei ole tarpeeksi jouheaa, ja varsinainen koeajoauto manuaalivaihteineen osoittautui miellyttävämmäksi. Maahantuoja ennustaa farmarimallin 1,4 T-jet -moottorilla olevan suosituin ostajien keskuudessa. Ennustusta on helppo kannattaa.

Alusta ja ajettavuus

Tipo on ajamisen suhteen helposti omaksuttava auto. Perustoiminnoiltaan kaikki onnistuu vaivattomasti. Ajoasennon saa hyväksi ja hallinta­laitteet ovat siellä missä pitääkin. Kuitenkin, jos kiinnittää enemmän huomiota yksityiskohtiin, kehitys­kohteita alkaa löytyä.

Kytkimen käyttö on helppoa, koska purentakohdan tuntee selvästi, ja toiminta on loogista. Ongelma on lähinnä polkimien asettelussa ja muotoilussa. Leveyssuunnassakin toivoisi lisää väljyyttä, mutta sen kanssa tulee vielä toimeen. Haastavin tilanne tulee, jos painaa kytkintä tietyssä kulmassa, ja kenkä kiilautuu jumiin.

Auton kantavuus on hyvä, minkä huomaa jousituksesta. Jousitusratkaisut ovat yksinkertaiset eli joustintuet edessä ja yhdystukiakseli takana. Kohtuullisen pinkeät jouset saavat rauhallisen etenemisen tuntumaan kovalta. Jousituksen kuormituksen lisääminen saa eloa alustaan, ja eteneminen mukavoituu.

Suoralla tiellä, varsinkin moottori­tiellä, Tipo ei siis ole omimmillaan. Ei myöskään sen vuoksi, että kuudes vaihde on välitetty aika lyhyeksi, jolloin moottorin ääni nousee esiin, ja kulutus kasvaa.

Ohjauskaan ei ole parhaimmillaan suoraan ajossa, koska keskitys on puutteellista, ja kuljettaja joutuu jatkuvasti tekemään pieniä korjausliikkeitä.

Mutkaisella maantiellä tai kaupungissa Tipolla on mukava mennä. Tien epätasaisuuksista ei tarvitse suuresti välittää, ja ohjauksen tunto on tarpeeksi hyvä luotettavaan kaartamiseen. Liikkeellelähdöt ovat helppoja, ja varsinkin voimansiirtoa voi kehua. Ohjaus palautuu käännöistä ryöpsähtäen, mikä voi häiritä, mutta siihenkin tottuu.

Näkyvyys eteenpäin on melko hyvä, joskin A-pilarit ovat tuhdit. Tilanne on hyvä verrattuna takanäkyvyyteen, joka menee tosi heikoksi viimeistään kun lastenistuin laitetaan paikalleen.

Ääritilanteet ja jarrut

Euro NCAP -törmäystestissä Tipolla jäi parantamisen varaa, mutta puolustukseksi voidaan todeta, että ääritilannekäytös on hyvä. Ajoturvallisuus on siis hyvällä tasolla.

Hyvän ääritilannekäytöksen perusta on hyvissä jarruissa. Niitä on mukava käyttää arkiliikenteessä, ja tulos on asiallinen täysjarrutuksessakin. Jarrutuskokeiden keskiarvotulos pyöristyi 40 metriin kylmissä olosuhteissa. Muutama jarrutus onnistui alittamaan 40 metrin, joka on kesäkelissäkin keskivertoa parempi lukema. Lukkiutumattomien jarrujen purentapulssi on erittäin tiheä, mikä auttaa myös ajonvakautuksen toimintaa.

Väistökokeessa Tipo toimii turvallisesti myös täydellä kuormalla. Jousitus kantaa rajuimmissakin käännöissä, ja auto tottelee ohjausliikkeitä nöyrästi ja eleettömästi. Ilman kuormaa ajaminen helpottuu entisestään. Takapyörien pito ei irtoa nopeasta ohjausliikkeestä huolimatta, vaan auto kulkee tasapainoisesti keilakujan läpi.

Reiluja otteita vaativa ohjaus on hieman makuasia. Auto kääntyy hyvin haluttuun suuntaan, kunhan ohjausliikkeet ovat riittävän suuria. Tästä oikaisu tapahtuu voimakkaasti, josta voi seurata jälkiheiluntaa, mikäli kuski ei käsin tasaa palautusta.

Melu ja valot

Selkein melunlähde ovat Tipossakin renkaat. Huomasimme mittauksissa, että asfaltin laadulla on erittäin merkittävä vaikutus desibeli­lukemiin. Karkein löytämämme asfaltti aiheutti satasen nopeudella 75 desibelin lukemia ohjaamoon. Lukema tippui noin 70:een, eli paljon, kun siirryimme keskivertokarkealle pinnalle. Sileällä tiellä Tipo on vakuuttavan hiljainen.

Alustan eristeiden vähyydestä kertoo hiekkatiellä kuuluva irtokivien ropina. Jousituksen järeys on äänien kannalta hyvä asia, sillä mitään ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulu. Myöskään tärinästä aiheutuvaa ohjaamon komponenttien resonointia ei havaittu nupu­kivikadullakaan.

Nykyään harvinainen nyanssiääni on kytkinpolkimen pohjaan painamisesta aiheutuva kolahdus.

Valovaihtoehtoja tulee olemaan kolme, kunhan ksenonien tuotanto kesällä alkaa. Pop-perusvarustelussa ja koeajon Loungessa on halogeeniajovalot, jotka eroavat ulkoisesti lähi- ja huomiovalojen osalta.

Loungen linssilähivalojen keilassa on aluksi leveyttä, mutta kantama saisi olla pidempi. Kaukovalokeila puolestaan on melko pitkä, mutta kapea. Kaukovalojakauma on alhaalta hyvin rajattu, joten lähelle ei tule liikaa valoa. Lisäksi valo heikkenee sivuille pehmeästi, eikä huomiota herättäviä haittoja esiinny, mutta tien vähänkin kaartaessa sisäkaarteen näkyvyys on lähivalojen varassa.

Sumuvalot ovat Loungessa vakiona ja ne toimivat puolittain myös kulmavaloina. Polttimona niissä on 55-wattinen H11, mutta hyvä polttimo ei onnistu paikkaamaan helmasijoituksen geometriaa eli matalan sijoituskorkeuden ja sumuvaloille vaaditun kahden prosentin aleneman rajaamaa kantamaa.

Ulkovaloisuuden mukaan ajovalovalintaa ohjaava hämärä­tunnistin on saatavana Loungeen lisävarusteena näkyvyyspaketin mukana (veroton hinta 300 €). Muuten valokytkintä pitää itse kierrellä huomio- ja ajovaloasennon välillä, tosin perinteiseen Fiat-tyyliin kaikki valot sammuvat sytytysvirran mukana myös ”valot päällä” -asennossa.

Pysäköintivaloille valokytkimessä ei ole omaa asentoa. Ne syttyvät virta-avain poistettuna kiertämällä valokytkin 0:sta valoasentoon.

Takavalot palavat huomiovaloilla, vaikka niissä on tavalliset polttimot.

Fiat Tipo on tasapainoinen kokonaisuus, joka voi helposti tuntua hyvältä diililtä. Hieno moottori ja perheautoon sopivat tilat ovat Tipon houkuttelevimpia ominaisuuksia. Myös päivittäinen käytettävyys ja ajamisen helppous ovat sen valtteja. Yksinkertaiset tekniset ratkaisut viittaavat edulliseen ylläpitoon. Turvallisuuspuoli on niin tai näin, riippuen puhutaanko ajo- vai kolariturvallisuudesta. Tasapainoisella kokonaisuudella yleensä pärjää, mutta Tipo on kilpailun suhteen niin raadollisessa seurassa, että hyvä ei välttämättä riitä. Arjen ahertajaksi Tipo on hyvä peli.

Mitat
Koeajo: Fiat Tipo HB 1,4 T-jet Lounge

Valmistaja: FCA Italy Spa, Bursa, Turkki

Maahantuoja: FCA Finland Oy, www.fiat.fi +800 3428 0000

Hinta: 21 934 €, koeauton hinta lisävarustein 26 058 € (metalliväri 644 €, Pack Safety Plus: nopeuden rajoitin, adaptiivinen vakionopeuden säädin ja automaattinen hätäjarrutus­järjestelmä 773 €; Pack Visibility: sadetunnistin, automaattisesti himmentyvä taustapeili ja ajovalojen hämärätunnistin 387 €; Pack Style Lounge: 17” kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, kromiset ikkunalistat ja sumuvalojen kehykset 773 €; Pack Comfort Lounge: kuljettajan ristiseläntuen säätö, matkustajan istuimen korkeussäätö ja takakyynärnoja 387 €; Pack Tech: 7” navigointijärjestelmä ja peruutuskamera 1 160 €)

Ajoneuvoveron perusosa: 208,78 €/v

Käyttövoimavero: - €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttöetu 355 €/kk, vapaa 505 €/kk

Takuu: 3 v tai 100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 8 v

Ajoturva: 3 v

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 72,0 mm, iskunpituus 84,0 mm

Iskutilavuus: 1 368 cm3

Puristussuhde: 9,8

Suurin teho: 88 kW (120 hv)/5 000 r/min

Ominaisteho: 64,3 kW/l (87,5 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 14,0 m/s (@ 5 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 215 Nm/2 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,0 MPa (@ 215 Nm)

Sylinteriryhmä: valurauta

Kampiakseli: laakeroitu viidellä runkolaakerilla, kaksimassavaimennin vauhtipyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, yhdistelmäkäyttö, jakohihna käyttää pakonokkaa ja nokkien välillä hammaspyörät; neljä venttiiliä sylinteriä kohden, paininkupit, hydraulinen välystentasaus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN-väylät, 12 V/50 Ah/250 A akku, 120 A:n vaihto­sähkögeneraattori, Bosch ME 17.3.0 -moottorinohjausjärjestelmä, suorasytytys, 4 sytytyspuolaa ja -tulppaa, nakutustunnistin, sammutus­automatiikka

Polttoainejärjestelmä: monipistesuihkutus

Ahdin: turboahdin, vesijäähdytys, painesäätöinen hukkaportti, ilma-ilma-ahtojäähdytin

Pakokaasujen puhdistus: kaksi happi­tunnistinta, kolmitoimi­katalysaattori

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: etuveto, kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto

Kytkin: hydraulinen käyttö, lautasjousi

Vetopyörästö: lieriövetopyörästö, välityssuhde 3,833

Kokonaisvälityssuhteet: I: 15,922 II: 8,118, III: 5,688, IV: 4,278, V: 3,438, VI: 2,940, P: 15,332

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasunesteiskun­vaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: yhdystukiakseli, kiertyvällä poikittaispalkilla yhdistetyt pitkittäistukivarret, kierrejouset, kaasunesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajo­nopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut, edessä jäähdytetyt levyjarrut (284 mm), takana levyjarrut (264 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätä­jarrutustehostin, käsikäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru

Ajonvakautus: Bosch, luistonesto ja ajonvakautus, mäkilähtöavustin

Pyörät: 205/55 R16, 6,5J x 16 alumiini­vanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: edessä: kangasverhoilu, istuimen etäisyys-, korkeus- ja selkä­nojan portaallinen kallistussäätö, etäisyyssäädettävä keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takarivillä: kangasverhoilu, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet

Tavaratila: hattuhylly, 2 kassikoukkua, 4 kuormansidontalenkkiä, selkänojan taitto 60:40-suhteessa, valo, säilytystila välipohjan alla, 12 V:n ulosotto

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 8 ovilokeroa, keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä ja avoin lokero, keski­konsolissa suljettava lokero, lehtitaskut etuistuimien selkänojissa

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen ilmastointi, 7-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etuistuinten 1-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät ja lämmitettävät sivupeilit, sähkö­toiminen lisälämmitin

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt edessä, etumatkustajan turvatyyny poiskytkettävissä, turvaverhot; edessä turvavöiden esikiristimet vyövoiman rajoittimilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, turvavöiden korkeudensäätö

Mittarit: nopeus (0-230 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin ja öljyn lämpötila, ulkolämpö, digitaalinen kello, digitaalinen nopeusnäyttö, päivämäärä, vaihto-opastin, jännite

Ajotietokone: keskikulutus, keskinopeus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, hetkellinen kulutus, matka-aika

Valot: halogeenivalot, lähivalo H7 ja kaukovalo H7; kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, 3 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, etu- ja taka­sumuvalot, ledihuomiovalot, tervehdysvalot, saattovalot, mittari­valojen säätö, kulmavalot

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhkimensulat

Lasinpesulaite: kaksi viuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka

Takalasinpyyhin: jatkuva ja jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhin­automatiikka

Ajovalojen pesimet: -

Työkalusarja: varoituskolmio, hinaussilmukka, renkaanpaikkaus­sarja, yhdistetty ristipää- ja ruuvi­taltta, torx-avain, huomioliivi, poltto­aineen täyttösuppilo

Äänentoisto: Uconnect-radio, 7 tuuman kosketusnäytöllä, aux- ja usb-liitin, bluetooth, 6 kaiutinta

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, 4 sivukyynärnojaa, 2 vaatekoukkua, 4 tukikahvaa; sähkötoimiset ikkunannostimet, etumatkustajien ikkunat turvatoiminnolla sekä avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus ja tavaratilan avaus, 12 V:n virranulosotto, monitoimiohjauspyörä, vakionopeudensäädin, puhelinvalmius, pysäköintitutka takana

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: Vakio 3 tähteä, Pack Safety Plus 4 tähteä

Aikuiset etumatkustajat Vakio 82 %, Pack Safety Plus 82 %

Lapset turvalaitteissa

Vakio 60 %, Pack Safety Plus 60 %

Jalankulkijat

Vakio 62 % Pack Safety Plus 62 %

Turvavarusteet

Vakio 25 % Pack Safety Plus 57 %

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 50 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 5,2 l

Moottorin öljytilavuus: 3,4 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 1,8 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 24 kk / 30 000 km. Jos alle 10 000 km/vuosi, niin kerran vuodessa

Voimansiirron öljynvaihtoväli: -

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,1 bar (e/t) / kuorma 2,6/2,5 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 7,7 l/100 km

Maantieajo: 5,0 l/100 km

Yhdistetty: 6,0 l/100 km

CO2-päästö: 139 g/km

HYVÄÄ

• tilat

• ääritilannekäytös

HUONOA

• ohjaus suorassa ajossa

• törmäystestitulos

Valmistaja: FCA Italy Spa, Bursa, Turkki

Maahantuoja: FCA Finland Oy, www.fiat.fi +800 3428 0000

Hinta: 21 934 €, koeauton hinta lisävarustein 26 058 € (metalliväri 644 €, Pack Safety Plus: nopeuden rajoitin, adaptiivinen vakionopeuden säädin ja automaattinen hätäjarrutus­järjestelmä 773 €; Pack Visibility: sadetunnistin, automaattisesti himmentyvä taustapeili ja ajovalojen hämärätunnistin 387 €; Pack Style Lounge: 17” kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, kromiset ikkunalistat ja sumuvalojen kehykset 773 €; Pack Comfort Lounge: kuljettajan ristiseläntuen säätö, matkustajan istuimen korkeussäätö ja takakyynärnoja 387 €; Pack Tech: 7” navigointijärjestelmä ja peruutuskamera 1 160 €)

Ajoneuvoveron perusosa: 208,78 €/v

Käyttövoimavero: - €/v

Työsuhdeauton verotusarvo: käyttöetu 355 €/kk, vapaa 505 €/kk

Takuu: 3 v tai 100 000 km, maalitakuu 3 v, koritakuu 8 v

Ajoturva: 3 v

MOOTTORI

Sijoitus, toimintatapa ja muoto: eteen poikittain sijoitettu ahdettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori

Sylinterimitat: halkaisija 72,0 mm, iskunpituus 84,0 mm

Iskutilavuus: 1 368 cm3

Puristussuhde: 9,8

Suurin teho: 88 kW (120 hv)/5 000 r/min

Ominaisteho: 64,3 kW/l (87,5 hv/l)

Keskimääräinen männännopeus: 14,0 m/s (@ 5 000 r/min)

Suurin vääntömomentti: 215 Nm/2 500 r/min

Sylinterin tehollinen keskipaine: 2,0 MPa (@ 215 Nm)

Sylinteriryhmä: valurauta

Kampiakseli: laakeroitu viidellä runkolaakerilla, kaksimassavaimennin vauhtipyörässä

Sylinterikansi: alumiini

Venttiilikoneisto: kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, yhdistelmäkäyttö, jakohihna käyttää pakonokkaa ja nokkien välillä hammaspyörät; neljä venttiiliä sylinteriä kohden, paininkupit, hydraulinen välystentasaus

Jäähdytys: nestejäähdytys, paisuntasäiliöllä varustettu painejäähdytin

Sähkölaitteet: CAN- ja LIN-väylät, 12 V/50 Ah/250 A akku, 120 A:n vaihto­sähkögeneraattori, Bosch ME 17.3.0 -moottorinohjausjärjestelmä, suorasytytys, 4 sytytyspuolaa ja -tulppaa, nakutustunnistin, sammutus­automatiikka

Polttoainejärjestelmä: monipistesuihkutus

Ahdin: turboahdin, vesijäähdytys, painesäätöinen hukkaportti, ilma-ilma-ahtojäähdytin

Pakokaasujen puhdistus: kaksi happi­tunnistinta, kolmitoimi­katalysaattori

VOIMANSIIRTO

Vaihteisto: etuveto, kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto

Kytkin: hydraulinen käyttö, lautasjousi

Vetopyörästö: lieriövetopyörästö, välityssuhde 3,833

Kokonaisvälityssuhteet: I: 15,922 II: 8,118, III: 5,688, IV: 4,278, V: 3,438, VI: 2,940, P: 15,332

KORI JA ALUSTA

Rakenne: itsekantava teräskori

Korimalli: viisiovinen henkilöauto, rekisteröity viidelle hengelle

Etujousitus: erillisjousitus, joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kaasunesteiskun­vaimentimet, kallistuksenvaimennin

Takajousitus: yhdystukiakseli, kiertyvällä poikittaispalkilla yhdistetyt pitkittäistukivarret, kierrejouset, kaasunesteiskunvaimentimet

Ohjausvaihde: sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko, ajo­nopeuden mukaan säätyvä tehostus

Jarrut: lukkiutumattomat kaksipiiriset nestejarrut, edessä jäähdytetyt levyjarrut (284 mm), takana levyjarrut (264 mm), alipainetehostin, elektroninen jarruvoimien jako, hätä­jarrutustehostin, käsikäyttöinen takapyöriin vaikuttava seisontajarru

Ajonvakautus: Bosch, luistonesto ja ajonvakautus, mäkilähtöavustin

Pyörät: 205/55 R16, 6,5J x 16 alumiini­vanteet, 5 pulttia

VAKIOVARUSTEET

Istuimet: edessä: kangasverhoilu, istuimen etäisyys-, korkeus- ja selkä­nojan portaallinen kallistussäätö, etäisyyssäädettävä keskikyynärnoja, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet; takarivillä: kangasverhoilu, korkeussuuntaan säädettävät pääntuet

Tavaratila: hattuhylly, 2 kassikoukkua, 4 kuormansidontalenkkiä, selkänojan taitto 60:40-suhteessa, valo, säilytystila välipohjan alla, 12 V:n ulosotto

Säilytystilat: valaistu käsinelokero, 8 ovilokeroa, keskikyynärnojassa 2 mukitelinettä ja avoin lokero, keski­konsolissa suljettava lokero, lehtitaskut etuistuimien selkänojissa

Lämmitys ja ilmastointi: automaattinen ilmastointi, 7-nopeuksinen puhallin; kojelaudassa 4 suunnattavaa ja suljettavaa suulaketta, huurteenpoistosuuttimet etusivulaseille, sisäilmansuodatin, lämminilmakanavat takajalkatilaan

Sähkölämmittimet: etuistuinten 1-vaiheiset istuinlämmittimet, takalasin lämmitys, sähkösäädettävät ja lämmitettävät sivupeilit, sähkö­toiminen lisälämmitin

Turvavarusteet: 2 etuturvatyynyä, sivuturvatyynyt edessä, etumatkustajan turvatyyny poiskytkettävissä, turvaverhot; edessä turvavöiden esikiristimet vyövoiman rajoittimilla; isofix-kiinnikkeet 2 istuimelle, lapsilukot, turvavöiden korkeudensäätö

Mittarit: nopeus (0-230 km/h), pyörintänopeus, digitaalinen matka ja välimatka, polttoaine, moottorin ja öljyn lämpötila, ulkolämpö, digitaalinen kello, digitaalinen nopeusnäyttö, päivämäärä, vaihto-opastin, jännite

Ajotietokone: keskikulutus, keskinopeus, polttoainemäärän mukainen toimintamatka, hetkellinen kulutus, matka-aika

Valot: halogeenivalot, lähivalo H7 ja kaukovalo H7; kaukovalovilkku, kaistanvaihtovilkku, 3 sisävaloa ovikytkimin ja viiveellä, etu- ja taka­sumuvalot, ledihuomiovalot, tervehdysvalot, saattovalot, mittari­valojen säätö, kulmavalot

Lasinpyyhkimet: kahdella nopeudella ja kertapyyhkäisyllä varustetut sähkökäyttöiset lasinpyyhkimet, säädettävä tihkukytkin, nivelettömät pyyhkimensulat

Lasinpesulaite: kaksi viuhkasuutinta, pesu-pyyhinautomatiikka

Takalasinpyyhin: jatkuva ja jaksottainen pyyhintä, pesu-pyyhin­automatiikka

Ajovalojen pesimet: -

Työkalusarja: varoituskolmio, hinaussilmukka, renkaanpaikkaus­sarja, yhdistetty ristipää- ja ruuvi­taltta, torx-avain, huomioliivi, poltto­aineen täyttösuppilo

Äänentoisto: Uconnect-radio, 7 tuuman kosketusnäytöllä, aux- ja usb-liitin, bluetooth, 6 kaiutinta

Muut vakiovarusteet: 2 sivulle kääntyvää häikäisysuojaa, 2 valaistua ehostuspeiliä, 4 sivukyynärnojaa, 2 vaatekoukkua, 4 tukikahvaa; sähkötoimiset ikkunannostimet, etumatkustajien ikkunat turvatoiminnolla sekä avaus ja sulku kertapainalluksella; ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö, sävylasit, kauko-ohjattu keskuslukitus ja tavaratilan avaus, 12 V:n virranulosotto, monitoimiohjauspyörä, vakionopeudensäädin, puhelinvalmius, pysäköintitutka takana

EURO NCAP -TÖRMÄYSTESTIT

Yleisarvosana: Vakio 3 tähteä, Pack Safety Plus 4 tähteä

Aikuiset etumatkustajat Vakio 82 %, Pack Safety Plus 82 %

Lapset turvalaitteissa

Vakio 60 %, Pack Safety Plus 60 %

Jalankulkijat

Vakio 62 % Pack Safety Plus 62 %

Turvavarusteet

Vakio 25 % Pack Safety Plus 57 %

HUOLTO

Polttoainesäiliön tilavuus: 50 l

Jäähdytysjärjestelmän tilavuus: 5,2 l

Moottorin öljytilavuus: 3,4 l

Vaihteiston öljyntilavuus: 1,8 l

Moottorin öljynvaihtoväli: 24 kk / 30 000 km. Jos alle 10 000 km/vuosi, niin kerran vuodessa

Voimansiirron öljynvaihtoväli: -

Renkaiden ilmanpaineet: 2,3/2,1 bar (e/t) / kuorma 2,6/2,5 bar (e/t)

ILMOITETTU EU-KULUTUS

Kaupunkiajo: 7,7 l/100 km

Maantieajo: 5,0 l/100 km

Yhdistetty: 6,0 l/100 km

CO2-päästö: 139 g/km

HYVÄÄ

• tilat

• ääritilannekäytös

HUONOA

• ohjaus suorassa ajossa

• törmäystestitulos

Mitat
Koeajo: Fiat Tipo HB 1,4 T-jet Lounge

Koeajo: Fiat Tipo HB 1,4 T-jet Lounge