Ajettua

Škoda Rapid

Ajettua

Škoda Rapid

Uudistukset osuvat oikeaan

Rapidissa yhdistyy monta autoluokkaa. Siinä on kompaktin kaupunkiauton ulkomitat, mutta se on myös vakaa ajettava maantiellä, ja sisätilat ovat suuret.

Fabian ja Octavian väliin sijoittuva Rapid on lyönyt itsensä läpi Suomessa Space­back-mallisena, vaikka porrasperä olisi tilavampi. Ulkonäöllä on siis merkitystä. Nyt ulkonäkö uudistuu lievästi, ja muut päivityksessä tehdyt muutokset kohdistuvat oikeisiin asioihin.

Suurin murhe varsinkin halogeenivaloilla varustetuissa Rapideissa on ollut heikko valoteho. Aiemmin oli mahdollista hankkia lähivaloksenonit, mutta kaukovalot jäivät halogeeneiksi. Päivityksen myötä tarjolle tulee kaksoisksenonit, joiden tehoa ei tosin vielä ensitutustumisessa päässyt arvioimaan.

Myös moottorit on uusittu. Yksilitraiset kolmisylinteriset bensiinimoottorit korvaavat 1,2-litraiset nelisylinteriset. Tehovaihtoehdot ovat 70-kilowattinen 1,0 TSI 95 ja 81-kilowattinen TSI 110.

Miedomman yksilitraisen voi tilata joko viisivaihteisena manuaalina tai seitsenvaihteisella DSG-automaatilla. Jälkimmäistä povataan myydyimmäksi malliksi. Tehokkaampi litran moottori tulee aina kuusivaihteisella käsivaihteistolla.

1,4-litrainen bensa-automaatti pysyy myös mallistossa, mutta dieselmoottoreiden maahantuonti on epävarmaa.

Ohjaamossa uudistuu kojelaudan näyttöliittymä. Näyttö on 6,5-tuumainen ja edustaa hieman ikääntynyttä tekniikkaa vaikkapa uuteen Octaviaan verrattuna. Toiminnot ovat silti ajan tasalla.

Sitä voi käyttää tiedonmetsästykseen, kuten uutisten lukemiseen tai polttoaineasemien hintavertailuun. Toisaalta älypuhelimeen voi saada tiedon auton sijainnista, ikkunoiden asemasta ja polttoainetilanteesta. Lukotkin voi avata etänä.

Ohjaamoon voi luoda sisäisen wlan-verkon, jonka kautta esimerkiksi takapenkkiläinen voi säätää tabletista auton äänenvoimakkuutta tai syöttää navigaattoriin määränpään.

Koeajoimme molemmat yksilitraiset käsivaihteisina. Tehoeron tuntee selvästi. Moottoritiellä kuudes vaihde ja lisäteho ovat hyödylliset, ja mäkisessä maastossa tehokkaampi vaihtoehto on mukavampi. Mutta Suomessa miedompitehoisen kiihtyvyydellä pärjää ihan hyvin.

Pienet moottorit jaksavat kuljettaa kevyttä autoa, mutta painon lisääntyminen tuntuu heti menohalussa. Myös perävaunumassat ovat pieniä.

Ajo-ominaisuuksissa ei ole huomattavia muutoksia entiseen verrattuna, mutta muutoksille ei ole ollut kriittistä tarvetta. Rapidissa on hyvä ohjaus, sopivan kantava jousitus ja niiden kautta hyvä ajotuntuma.

Rapidin päivitys ei ole valtava, mutta osuu oikeisiin kohtiin. Uudet moottorit ovat leppoisat ajaa, valoteho kenties paranee, ja viihdejärjestelmän uudistus raikastaa yleisilmeen nykyaikaisemmalle tasolle.

Tekniikkaa

Tekniikkaa

Spaceback 1,0 TSI 95 Ambition

Moottori: kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori edessä poikittain; teho 70 kW (95 hv)/5 000–5 500 r/min, vääntömomentti 160 Nm/1 500–3 500 r/min

Voimansiirto: etuveto, viisivaihteinen käsivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet kolmiomaisilla alatukivarsilla, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostus

Mitat ja massat: pituus 4,304 m, leveys 1,706 m, korkeus 1,459 m, akseliväli 2,602 m; omamassa 1 265 kg, perävaunumassa 590/1 000 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 184 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 5,9/3,9/4,6 l/100 km, CO2-päästö 105 g/km

Hinta: 20 225 €

Autoedun verotusarvo: vapaa 485 €, käyttö 335 €

Hyvää

• reilut sisätilat

• ajo-ominaisuudet

Huonoa

• ohjaamon muovisuus

Tekniikkaa

Spaceback 1,0 TSI 95 Ambition

Moottori: kolmisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori edessä poikittain; teho 70 kW (95 hv)/5 000–5 500 r/min, vääntömomentti 160 Nm/1 500–3 500 r/min

Voimansiirto: etuveto, viisivaihteinen käsivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet kolmiomaisilla alatukivarsilla, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana yhdystukiakseli kierrejouset; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut; sähkömekaaninen ohjaustehostus

Mitat ja massat: pituus 4,304 m, leveys 1,706 m, korkeus 1,459 m, akseliväli 2,602 m; omamassa 1 265 kg, perävaunumassa 590/1 000 kg

Suoritusarvot: huippunopeus 184 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s; EU-kulutus (kaupunki/maantie/yhdistetty) 5,9/3,9/4,6 l/100 km, CO2-päästö 105 g/km

Hinta: 20 225 €

Autoedun verotusarvo: vapaa 485 €, käyttö 335 €

Hyvää

• reilut sisätilat

• ajo-ominaisuudet

Huonoa

• ohjaamon muovisuus

Tekniikkaa

TEKNIIKKAA

1,0 TSI 95

1,0 TSI 110

1,4 TSI

Moottori

R3, bensiini, turbo

R4, bensiini, turbo

Iskutilavuus (cm3)

999

1 395

Teho (kW(hv)/r/min)

70 (95)/5 000-5 500

81 (110)/5 000-5 500

92 (125)/5 000-6 000

Vääntömomentti (Nm/r/min)

160/1 500-3 500

200/2 000-3 500

200/1 400-4 000

Voimansiirto

Vetotapa

etuveto

Vaihteisto

M5

A7

M6

A7

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,304 x 1,706 x 1,459

Akseliväli ja raideleveydet (m)

2,602 x 1,463/1,500 (e/t)

2,602 x 1,457/1,494 (e/t)

Rengaskoko

175/70 R14

185/60 R15

Omamassa (kg)

1 165

1 199

1 185

1 231

Perävaunumassa (kg)

580/1 100

590/1 100

590/1 200

610/1 200

Suoritusarvot

Huippunopeus (km/h)

184

186

198

205

Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)

11,0

11,3

9,8

8,9

EU-kulutus (l/100 km)

(kaupunki/maantie/yhd.)

5,2/3,9/4,4

5,4/4,0/4,5

5,4/3,9/4,2

6,1/4,1/4,8

CO2-päästö (g/km)

101

105

104

113

Hinta alkaen (€)

18 092

21 790

21 338

24 272