Ajettua

Volvo XC60

Ajettua

Volvo XC60

Ihan paras Volvo

On perusteltua sanoa, että Volvo XC60 on tämän vuoden odotetuimpia autouutuuksia. Se kuuluu niihin autoihin, joista moni asiakas on uskaltanut allekirjoittaa tilaussopimuksen jo ennen kuin on edes nähnyt autoa. Onnittelut heille rohkeudesta, sillä uusi XC60 on ehkä kaikkien aikojen paras Volvo, vaikka arvostelu onkin väkisinkin subjektiivinen.

Yhdeksän vuoden ikään ehtineen edeltäjänsä kanssa XC60:ssä ei ole muuta yhteistä kuin nimi. Sitäkin enemmän yhtäläisyyksiä on 90-sarjan Volvoihin, sillä taustalla on sama SPA-perusrakenne (Scalable Product Architecture). Käytössä on siis tuorein tekniikka.

SPA:ssa vain etuakselin ja polkimien välinen etäisyys on kiinteä, kaikki muut päämitat ovat suunnittelijoiden muokattavissa. Volvo on kertonut, että 60-sarjan autot ovat pienimpiä SPA-autoja, ja niiden alapuolelle tulee CMA-perusrakenne (Compact Modular Architecture). Ensimmäinen sitä käyttävä Volvo on vielä tämän vuoden aikana esiteltävä XC40, joka pyrkii jatkamaan katumaasturimenestystä pykälää pienemmässä sarjassa.

XC90:een verrattuna XC60 on selvästi kompaktimman kokoinen ja näköinen. Eroa on pituudessa suunnilleen 26, akselivälissä 12, leveydessä kolme ja korkeudessa seitsemän senttimetriä. Siinä missä XC90 on luotu ylelliseksi, mukavaksi ja tarvittaessa seitsenpaikkaiseksi isoksi katumaasturiksi, on XC60:n suunnittelussa tavoitteena ollut nuorekkaampi viisipaikkainen, lähempänä tietä istuva ja ajettavuudeltaan tarkempi auto.

Muotoilua voisi sanoa paremmin onnistuneeksi kuin 90-sarjassa. Mittasuhteet ovat kunnossa ja linjat ovat selkeät ilman turhia kikkailuja. Tällainen tyyli yleensä kestää aikaa – ja hyvä niin, jos elinkaari muodostuu yhtä pitkäksi kuin edeltäjällä.

Sisällä ilme on lähes identtinen 90-sarjan kanssa. Kosketusnäyttöön pohjautuva käyttöliittymä on tuttu. Päivityksistä huolimatta se vaatii edelleen jonkin verran kärsivällisyyttä, jotta käyttö olisi sujuvaa. Istuimetkin ovat samat, mutta ajoasento on matalampi ja henkilöautomaisempi kuin XC90:ssä.

Myös takana on selvästi enemmän tilaa kuin edeltäjässä. Asento on luonteva ja näkyvyys hyvä. Istuin on periaatteessa sama kuin V90:ssä. Pituussäätöjä tai selkänojan kallistussäätöä ei ole.

Uuden Volvo-mallin myötä on ollut tapana esitellä myös uutta turvatekniikkaa. Lisävarusteltu XC60 on hetken aikaa Volvojen ykkönen, ennen kuin kaikki uudet ominaisuudet saadaan myös 90-sarjaan.

XC60:ssä on kolme uutta ominaisuutta. Väistöavustin tehostaa auton kääntymistä, jos kuljettaja väistää estettä nopeudella 50–100 km/h. Toinen uutuus on järjestelmä, joka pyrkii estämään nokkakolarit. Se tunnistaa auton ajautumisen vastaantulijan kaistalle ja ohjaa automaattisesti takaisin. Kolmas ominaisuus on katvevahtia täydentävä lisävaruste. Ellei kuljettaja reagoi varoitukseen, auto ohjaa itse välttääkseen törmäyksen kuolleessa kulmassa tulevaan autoon. Lisäksi automaattinen hätäjarrutus toimii nyt 60 km/h:n nopeuteen saakka.

Tavallisimmat ajoavustimet ovat vakiona, ja kaikki 90-sarjaan saatavat turvavarusteet saa myös XC60:een.

Myös voimalinja- ja alustaratkaisut ovat tuttuja. Liikkuminen hoidetaan nelisylinterisillä kaksilitraisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla. Perusmallin saa käsivaihteisenakin, mutta käytännössä lähes kaikki XC60:t myydään kahdeksanvaihteisella automaatilla. Tällä hetkellä tarjolla on vain neliveto, mutta etuvetomalli seuraa aikanaan. Se on tärkeämpi Amerikan ja Aasian markkinoilla kuin Euroopassa.

Huipulla on lataushybridi T8, joka tulee tuotantoon välittömästi. Siinä takaveto hoidetaan 65-kilowattisella sähkömoottorilla, ja sähköllä voi ajaa noin 45 kilometriä. Suomen autoverotuksesta seuraa, että T8 jää yli 5 000 euroa halvemmaksi kuin T6, vaikka T8 on paremmin varusteltu ja siinä on ainoana versiona ilmajousitus vakiona.

Niinpä T8:sta odotetaan tulevan toiseksi suosituin versio heti D4:n jälkeen.

Ajettavuudeltaankin XC60 on kiitettävä. Tuntuma on heti ensi metreistä lähtien vakuuttava. Ohjaus on sopivan napakka, ja auto reagoi nopeasti. Suuntavakaus on junamaista, ja jousitus toimii hienosti. Tosin tähän voi suhtautua vielä varauksella, sillä kaikki koeajoautot oli varustettu lisävarusteisella ilmajousituksella ja 20-tuumaisilla pyörillä, eikä espanjalaisilla moottoriteillä näkynyt nastarenkaiden syömiä uria.

Vakiomalleissa jousitus hoidetaan edessä päällekkäisin tukivarsin ja kierrejousin. Takana on monivarsituenta ja poikittainen komposiittilehtijousi.

Ensimmäisessä koeajotilaisuudessa tarjolla olivat ainoastaan tehokkaimmat bensiini- ja dieselmallit eli D5 ja T6. Ohjauksen pitäisi olla identtinen, mutta T6:ssa tunto oli hieman heikompi, vaikka molemmista säädettiin tehostusasetus samaksi kolmesta vaihtoehdosta.

Molemmissa moottoreissa on riittämiin voimaa, ja T6:ssa vielä hieman räväkämmässä muodossa.

Pieni miinus kohdistuu erityisesti moottoritieajoon ajatellun Pilot Assist -ajoavustimen toimintaan. Sen tulisi pitää auto kaistalla 130 km/h:n nopeuteen saakka, pelkästään kaistamerkintöjä seuraamalla. Sen se tekeekin, mutta jokseenkin karkeasti, seilaten välillä kaistan laidasta toiseen ja tehden moottoritien mutkista kulmikkaita. Volvon insinöörien mukaan asia on tiedossa ja toimintaa hienosäädetään jatkuvasti.

Ajotilavalinnat ovat vakiona kalliimmissa versioissa, ja niihin sisältyy Off-road-asetus. Se vaikuttaa moottorin, vaihteiston ja luistonhallinnan asetuksiin, ja ilmajousimalleissa myös maavaraan 40 millimetrin verran. Normaaliksi maavaraksi tehdas kertoo 21 senttimetriä.

Vakiovarustus on hieman kattavampi kuin saksalaismerkeillä, mutta lisävarustelistakin on pitkä. Yksityiskohtiin kannattaa tutustua Volvon nettisivuilla.

Tuntuu melkeinpä siltä, että XC90 sekä S- ja V90 ovat olleet SPA-perusrakenteen harjoittelua, vaikka loistavia autoja ovatkin. XC60 on kuitenkin niin erinomainen ja turhaa ökyilyä välttävä yhdistelmä tilaa, ajettavuutta, suorituskykyä ja tyyliä, että järkiperusteet 90-sarjan Volvon hankintaan käyvät vähiin. Edeltäjän menestykselle on siis luvassa varmaa jatkoa, sillä todennäköisesti melko moni nykyisestä noin 11 000 suomalaisesta XC60:n omistajasta saa soiton automyyjältä. Suomessa XC60:n virallinen lanseeraus tapahtuu syyskuun alussa, mutta alussa mainitut ennakkotilaajat saavat autonsa jo kesällä.

Tekniikkaa

Hyvää

• erinomainen kokonaisuus

• turvavarustelu

Huonoa

• karkeatoiminen kaistalla pysymisen avustin

Hyvää

• erinomainen kokonaisuus

• turvavarustelu

Huonoa

• karkeatoiminen kaistalla pysymisen avustin

Tekniikkaa

TEKNIIKKAA

T5

T6

T8

D4

D5

Moottori

R4, bensiini

R4, bens. + sähkö

R4, diesel

Ahdin

turbo

turbo + mek. ahdin

2 x turbo

Iskutilavuus (cm3)

1 969

1 969

Teho (kW (hv)/r/min)

187 (254)/5 500

235 (320)/5 700

235 + 65

140 (190)/4 250

173 (235)/4 000

Vääntömomentti (Nm/r/min)

350/1 500–4 800

400/2 200–5 400

400 + 240

400/1 750–2 500

480/1 750–2 250

Voimansiirto

Vetotapa

neliveto

Vaihteisto

A8

A8

A8

M6

A8

A8

Mitat ja massat

Pituus x leveys x korkeus (m)

4,688 x 1,902 x 1,658

Akseliväli ja raideleveys e/t (m)

2,865 ja 1,653-1,668/1,657-1,673

Omamassa (kg)

1 814

1 868

2 115

ei ilm.

1 836

1 879

Perävaunumassa (kg)

750/2 400

750/2 400

750/2 100

750/2 400

750/2 400

Rengaskoko

varustuksesta riippuen 235/60 R18, 235/55 R19, 255/45 R20 tai 255/40 R21

Suoritusarvot

Huippunopeus (km/h)

220

230

230

ei ilm.

205

220

Kiihtyvyys 0–100 km/h (s)

6,8

5,9

5,3

ei ilm.

8,4

7,2

EU-kulutus (l/100 km) (maantie/kaup./yhd.)

9,2/6,1/7,2

9,7/6,6/7,7

2,1 (yhd.)

ei ilm.

5,8/4,7/5,1

6,1/5,2/5,5

CO2-päästö (g/km)

164

176

49

137

136

144

Hinta alkaen (€)

63 916

75 181

69 926

54 995

56 406

62 848