Vertailu

Huoltokorjaamot

Kahden tason huoltoa?

Vertailu

Huoltokorjaamot

Kahden tason huoltoa?

AD HS-Autopalvelu, Kutojantie, Espoo

Atoy Autohuolto, Ruukintie, Espoo

Autoasi Olari, Olarinluoma, Espoo

Fixus, Espoon Autohuolto ky, Nihtisillankuja, Espoo

Mekonomen, CarTech Oy, Martinsillantie, Espoo

Veho Olari, Piispankallio, Espoo (merkkihuolto)

Testiautot

Mercedes-Benz C 200 CDI vm. 2010

Skoda Superb 2,0 TDI vm. 2012

Saako samalta korjaamolta Mersulle samantasoista huoltoa kuin Škodalle? Entä onko merkkikorjaamon käytöstä mitään etua varaosaketjun korjaamoon verrattuna? Nämä kaksi kysymystä mielessämme veimme kaksi huoltoa kaipaavaa autoa kuuteen eri korjaamoon pääkaupunkiseudulla.

Merkkikorjaamojen ja merkeistä riippumattomien korjaamojen vertailu on meille jo tuttua touhua. Viimeksi kaksi vuotta sitten (TM 11/15) selvitimme laajasti, miten huoltotyö sujui kolmessa merkkikorjaamossa ja kahdessakymmenessä riippumattomassa korjaamossa pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa.

Tulokset olivat tuolloin selkeät. Joka paikkakunnalla merkkikorjaamo vei voiton, mutta parhaat varaosaketjujen korjaamotkin olivat kehittyneet lupaavasti. Valitettavasti moni korjaamo jäi kuitenkin kokonaan ilman tähtiä.

Tällä kertaa selvitimme merkkikorjaamon ja varaosaketjukorjaamoiden laatueron lisäksi sitä, saako samalla korjaamolla niin sanottu premium-merkki parempaa huoltoa kuin enemmän kansanautoksi mielletty automerkki. Premiumia valitsimme edustamaan C-sarjan Mercedes-Benzin, ja edullisempaa merkkiä edusti Škoda Superb. Molempia huolletaan Veholla, joten saimme ne saman merkkikorjaamon huomaan. Varaosaketjujen korjaamot huoltavat lähes kaikkia merkkejä, joten siellä tietysti molempien huoltaminen oli helppoa.

Otimme Vehon lisäksi testiin viisi varaosaketjujen korjaamoa. Korjaamot valitsimme siten, että mukana oli suurimpien ketjujen pääkaupunkiseudulla sijaitseva korjaamo. Suuruuden määrittelimme korjaamoiden lukumäärän perusteella, jotta mahdollisimman moni voisi viedä autonsa huoltoon kyseisten korjaamoketjujen johonkin Suomessa sijaitsevaan toimipisteeseen.

Vaikka testasimme vain yhtä ketjun edustajaa, ketjuuntuminen aikaansaa sen, että ketjun edustajat nousevat pikkuhiljaa laadullisesti samalle tasolle. Vara­osatukkureiden ketjuilla on omat laatuohjelmansa, joiden avulla korjaamoille annetaan koulutusta, ja niiden työn ja palvelun laatua seurataan. Jos korjaamo ei täytä ketjun laatuedellytyksiä, saattaa seurauksena olla pahimmillaan ketjusta lähtö. Vaikka ketjun jäsenyys säilyykin, niin todennäköisesti ainakin laatukoulutukseen painostetaan.

Selkeät testiviat

Valitsimme molempiin testiautoihin kymmenen testivikaa, jotka löytyivät autojen huolto-ohjelmasta. Nykyisin huolto-ohjelmat ovat melko suppeita. Öljyjen ja suodattimien vaihdon lisäksi niissä on ainoastaan erilaisia tarkastuksia. Niihin kuuluvat nestetasojen, rengaspaineiden ja usein myös renkaiden urasyvyyksien tarkastukset. Kun rengaspaineista puhutaan, ei pidä koskaan unohtaa vararengasta, sillä rengasrikon sattuessa on perin ikävää havaita vararenkaan olevan tyhjä.

Varapyörä vie tilaa ja lisää painoa, joten monesta automallista se on poistettu tarpeettomana, ja tilalla on paikkausainepullo. Pullossa on parasta ennen ­-päiväys, joka pitää tarkastaa huollossa. Vanhentuneesta aineesta pitäisi kertoa asiakkaalle.

Tärkeitä turvallisuusasioita ovat myös auton valojen ja lasinpyyhkimien sulkien kunto, joten niitä oli tietenkin myös testi­vikoinamme.

Teimme korjaamotestin juuri kevään rengassesongin aikaan, joten huomio kiinnittyi luonnostaan renkaisiin.

Škodan huollossa käytetyssä huollon tarkastuslistassa on kohta, jossa mekaanikon pitäisi mitata renkaiden urasyvyys ja kirjoittaa se listaan asiakkaan nähtäväksi. Kuitenkin ainoastaan Vehon mekaanikko oli merkinnyt urasyvyydet tarkastuslistaansa. Autoasi-liikkeessä oli mittakohtiin kirjoitettu vain ”OK”, eikä Atoy Autohuollon ja AD Autokorjaamon listoissa ollut paikkaa urasyvyystiedolle. Fixukselta ja Mekonomenilta ei annettu lainkaan huollon tarkastus­listaa, joten niiden osalta asia jää arvailujen varaan. Asiakkaan kannalta on aivan eri asia tietää, onko renkaissa jäljellä kulutuspintaa vaikkapa 6,5 millimetriä kuin lukea, että ne ovat ”OK”.

Ajanvaraus ohjataan nettiin

Merkkiriippumattomilla korjaamoilla saimme ajanvarauksen tehtyä puhelimitse melko nopeasti, mutta Veholla se ei ollutkaan niin yksinkertaista. Mercedes-Benzin huoltoa varatessamme jouduimme odottamaan puhelimessa 9 minuuttia 30 sekuntia ennen kuin puhelimeen vastattiin. Škodan tapauksessa saman liikkeen puhelinjonossa vietimme 13 minuuttia 20 sekuntia. Veho on selvästi panostanut johonkin muuhun yhteydenottomuotoon kuin puhelimeen. Vapaalle huoltoneuvojalle jonottaessamme kuulimmekin nauhoitteelta monia hyviä tapoja tehdä ajanvaraus. Puhelin ei kuulunut siihen joukkoon.

Internet on kätevä ajanvaraussysteemi sellaiselle, joka on siihen tottunut. Vehon tapauksessa huollon tilauksen yhteydessä voi rastitella lisätöitä, joita autolleen toivoo tehtävän. Esimerkiksi ilmastointilaitteen huollon, auton pesun tai renkaiden vaihdon voi rastittaa samalle kerralle. Myös sijaisauton tai sijaispolkupyörän saa varattua.

Nettivarauksessa on se hyvä puoli, että näkee helposti, mitkä lisäpalvelut huollon yhteyteen on saatavissa. Moni ei varmasti osaa edes ajatella, mitä kaikkea autolleen voi teettää huoltokäynnin aikana.

Nettiajanvarauksessa puuttuu kuitenkin puhelinvarauksen interaktiivisuus. Epäselvistä asioista ei voi kysyä lyhyesti muutamalla lauseella. Vehon ajan­varaussivuilla on kuitenkin palveleva Veho Chat, jossa huoltoon liittyviä asioita voi kysellä verkon yli. Valitettavasti Chat ei ole edes päivisin kokoaikaisesti käytössä, vaan joskus sen paikalla on teksti, joka kehottaa jättämään yhteystiedot, jotta Veho voi ottaa yhteyttä. Siinä tapauksessa asia ei tule välttämättä kerralla selväksi, ja ajanvaraus saattaa siirtyä myöhäisempään ajankohtaan.

Nettivaraus on varmasti helpoin tapa huollon ajanvaraukseen heille, jotka ovat suunnitelleetkin autonsa nettipalvelussa. Aivan samoin kuin auton lisävarusteita, myös huollon lisätöitä rastitellaan mukaan, ja lopuksi katsotaan, mitä kaikkea tulikaan tilattua. Autoalan digitalisoituminen näkyy joka portaassa.

Myös Atoy Autohuollolla on käytössä nettiajanvaraus. Se ei ole aivan niin laaja kuin Veholla, mutta sillä voi varata ajan ja kertoa huollolle lisätietoja. Atoy Autohuollon nettisivuilla kerrotaan myös erikseen ne korjaamot, jossa juuri kyseisellä hetkellä on lyhyt jono huoltoon, eli autonsa saisi nopeasti työn alle.

Muilla testimme korjaamoilla ei ole aivan samanlaista nettiajanvarausta, mutta netin välityksellä voi jo lähettää huollon tarjouspyyntöjä. Mekonomenin tarjouspyyntölomakkeeseen voi laittaa toivotun huoltopäivän, mutta se ei ole vastaava ajanvarausjärjestelmä kuin Vehossa ja Atoy Autohuollossa.

Korjaamo päättää

Havaitsimme testissämme, että korjaamo tuntuu päättävän asiakkaan puolesta tehtävän huollon. Tilasimme korjaamoilta Škodaan sen huolto-ohjelman mukaisen 24 kk Long Life -huollon 48 kk -lisätöillä. Autoon piti siis tehdä huolto, joka tehdään periaatteessa neljän vuoden välein. Se kuitenkin muutettiin Vehon toimesta heidän Eco-merkkihuollokseen, joka on edullisempi, mutta ei aivan niin kattava.

Korjaamo näki sähköisestä huoltokirjasta auton huoltohistorian ja päätti, että nyt autolle riittää hyvin Eco-merkkihuolto. Asiakkaalle ei asiaa sen kummemmin selitelty, joten autoa huollosta haettaessa ei oikein tiedetty, tehtiinkö siihen kaikki tarvittavat tarkastukset. Jälkikäteen huollon tarkastuslistaa katsoessa näki, että korjaamo oli tehnyt oikean ratkaisun ja säästi tässä tapauksessa asiakkaan rahoja.

Tehdyn huollon laajuus ei kuitenkaan vastannut Autoasin, AD Autokorjaamon ja Atoy Autohuollon tekemää huoltoa. Fixuksen ja Mekonomenin huoltojen laajuudesta ei pysty puuttuvien huollon tarkastuslistojen vuoksi sanomaan oikein mitään. Hintataulukkomme olisi hieman toisen näköinen, jos Veho olisi tehnyt pyydetyn huollon. Nyt Eco-merkkihuolto maksoi 239 euroa, kun 24 kk -huolto 48 kk -lisätöillä olisi maksanut 386 euroa.

Eco-merkkihuolto on Vehon konsepti edustamilleen hieman vanhemmille autoille. Ikäraja Eco-merkkihuollossa on Mercedes-Benzille kuusi vuotta ja Citroënille, Fordille, Hondalle, Peugeotille ja Škodalle viisi vuotta. Eco-huolto on selvästi perinteistä merkkihuoltoa edullisempi, ja lisätyöt on myös hinnoiteltu edullisemmin. Jarrunesteen vaihto maksaa Veho-merkkihuollossa esimerkiksi vuosimallin 2012–2017 Fordeille 75 euroa, kun hinta on jo vuotta vanhemmalle Eco-ikäiselle Fordille 59 euroa. Oletettavasti työ on kuitenkin aivan sama ja Eco-merkkihuoltokonseptin tarkoituksena on vain pitää yhä vanhemmat autot merkkiliikkeen piirissä.

Myös Fixuksessa tilattu huolto muuttui toiseksi sen kummemmin selittelemättä. Laskulla luki, että autoon oli tehty 100 000 kilometrin huolto, jonka sisällöstä ei asiakkaalle annettu mitään vinkkiä. Toivottavasti se edes etäisesti muistuttaa tilaamaamme 24 kk Long life -huoltoa 48 kk -lisätöillä.

Huollot tarkastuslistan mukaan

Määräaikaishuoltoihin kuuluvat tietyt huolto- ja tarkastustoimenpiteet on tarkoitus tehdä auton huolto-ohjelman mukaisesti. Tässä tavoitteena on varmistaa auton kunnossa pysyminen. Usein joka toinen huolto on pienempi ja joka toinen kattavampi.

Huollon onnistumisen kannalta on tärkeää, että mekaanikko seuraa huollon tarkastuslistaa, jossa kerrotaan kyseisessä huollossa tehtäväksi kuuluvat toimenpiteet. Usein mekaanikko myös rastittaa listaan tekemänsä työt ja kun lista on täynnä, on huolto valmis. Autoa asiakkaalle luovutettaessa annetaan tarkastuslista yleensä mukaan, jotta asiakaskin voi nähdä, mitä hänen autolleen on tehty.

Tällä kertaa kuudesta korjaamosta neljä oli käyttänyt tarkastuslistaa huollon tukena. Myös Fixus ja Mekonomen saattavat niitä käyttää, mutta tehtyjä toimenpiteitä ei tuotu asiakkaan tietoon listan muodossa. Asiakas tiesi auton olleen huollossa, ja laskun mukaan siihen oli vaihdettu öljyt ja suodatin, mutta mitään muuta huollon sisällöstä asiakas ei oikein pysty päättelemään. Silloin on hieman hankala luottaa siihen, että huollossa on varmasti tehty kaikki samat toimenpiteet kuin merkkihuollossa.

Selkeä huollon tarkastuslista työmääräyksen ja laskun mukana antaa huomattavasti lisäluottamusta korjaamon toimintaan. Kun huolto kuitenkin maksaa satoja euroja, olisi kohtuullista edes tietää, mitä rahalla saa.

Vertailumme korjaamoiden käyttämissä huollon tarkastuslistoissa oli eroja. Veho ja HS-Autopalvelu käyttivät suunnilleen yhtä kattavaa listaa, joskin HS-Autopalvelun tarkastuslistassa oli erityisesti Mercedes-Benzin kohdalla muutama kohta enemmän.

Atoy Autokorjaamolla ja Autoasi-korjaamoilla oli tarkastuskohteiltaan kahta edellä mainittua laajemmat listat. Erityisesti Autoasi-liikkeen Škodan huollossa käyttämä Autodatan tarkastuslista tuntui kattavan koko auton läpikotaisin. Jos mekaanikko tekee huoltotyön sitä huolellisesti seuraten, ei autoon oikein voi jäädä mitään vikaa.

Eroja lähinnä korjaamoiden välillä

Suuri kysymys vertailun alussa oli se, saako Mercedes-Benz huollossa osakseen enemmän tai vähemmän huomiota kuin Škoda. Siihen on helppo vastata: Ei saa.

Missään korjaamossa Mercedes-Benzin tekniset pisteet eivät poikenneet selvästi Škodan pisteistä. Ainoastaan Fixuksessa Mercedes-Benz sai yhden pisteen Škodaa enemmän. Mutta kun siellä pistesaaliit olivat 5 ja 6 pistettä, ei oikein voi puhua minkäänlaisesta paremmuudesta.

Parhaiten suoriutuneen Vehon kohdalla pisteet olivat 19–18 Škodan hyväksi, joten sielläkään ei eroja löytynyt. Ainoa merkittävämpi ero automerkkien teknisissä pisteissä oli AD Autokorjaamossa, jossa Škoda sai peräti viisi pistettä Mercedes-Benziä enemmän.

Palvelun pisteet menivät automerkeittäin hieman ristiin. Mercedes-Benzin osalta oli onnistuttu hieman paremmin neljässä korjaamossa, kun taas Škoda otti voiton yhdessä eli Mekonomenissa.

Veho palveli molempien automerkkien asiakkaita täsmälleen saman pistemäärän arvoisesti. Palvelun arvosteluun automerkki vaikuttaa todennäköisesti melko vähän. Jos laskua tai työmääräystä ei läpikäydä Škoda-asiakkaan kanssa, tuskin niitä läpikäydään Mercedes-Benz-asiakkaankaan kanssa.

Korjaamoiden väliset erot olivat perinteiseen tapaan suuria. Merkkikorjaamona mukana ollut Veho on saanut prosessinsa hyvään iskuun, ja se keräsikin melkein täydet tekniset pisteet molemmista huolloista. Atoy Autohuolto oli yhtä selvä kakkonen ottamalla molemmista huolloista 13 pistettä. AD Autokorjaamo onnistui tyydyttävästi Škodan kanssa, mutta Mercedes-Benzin huollossa tuli turhan monta virhettä, ja pistesaalis jäi alle puoleen maksimista.

Autoasi keräsi molemmissa tapauksissa puolet maksimipisteistä ja Mekonomen hieman alle puolet. Peräpään valvojaksi jäi Fixus, joka sai 6 ja 5 pistettä. Se on aivan liian vähän, jotta huoltoa voisi kutsua laadukkaaksi.

Palvelu näytti sitten huomattavasti lohdullisemmalta. Autoasi keräsi palvelusta yhteensä yhden pisteen enemmän kuin Veho, ja myös AD Autokorjaamo kolkutteli aivan Vehon kannoilla.

Atoy jäi näistä muutaman pisteen lisää ja hännille jäivät tässäkin Fixus ja Mekonomen. Nyt niin päin, että Fixus oli selvästi parempi. Mekonomenin ongelmana oli se, että asiakkaalle annettiin hyvin vähän tietoa siitä, mitä autolle huollossa tehtiin. Tarkastuslistaa ei annettu mukaan eikä työmääräystä tai laskua läpikäyty asiakkaan kanssa.

Paljon on siis vielä tehtävä, jotta muutkin kuin merkkikorjaamot huoltaisivat autot laadukkaasti. Mutta merkkejä paremmasta on näkyvissä. Olemme testanneet merkkihuoltoja jo pitkään. Niiden laadun nousu tapahtui siten, että ensin parannettiin palvelun laatua ja sen jälkeen nousi myös tekninen laatu.

Varaosaketjujen korjaamot tuntuvat olevan juuri nyt siinä vaiheessa, että palvelun laatu paranee testi testiltä, ja teknisen laadun voi odottaa nousevan samoin kuin tapahtui merkkikorjaamoissakin. Koska merkeistä riippumattomilla korjaamoilla on pieni hintaetu puolellaan, siinä vaiheessa merkkikorjaamoidenkin on mietittävä hintojensa kilpailukykyä. Sitä hetkeä autoilevan kuluttajan kukkaro odottaa innolla.

Palvelun arvostelu

1. Henkilökunnan tavoittaminen puhelimitse

2 pistettä: Mikäli tavoitetaan alle minuutissa (keskuksesta työnvastaanottoon, keskukseen pääsyaikaa ei lasketa mukaan). Jos ei ole keskusta käytössä tai ajanvarauksen suorittava henkilö vastaa heti, lasketaan aika ensimmäisestä hälytysäänestä lukien.

1 piste: 1-3 minuutissa.

0 pistettä: Yli 3 minuuttia odotusta tai joudutaan soittamaan uudelleen.

2. Puhelinnumeron kysyminen

2 pistettä: Kysytään jo huoltoa varattaessa.

1 piste: Kysytään autoa huoltoon jätettäessä.

0 pistettä: Ei kysytä lainkaan.

Korjaamon tiedostoissa saattaa olla asiakkaan puhelinnumero, jolloin huoltoneuvoja voi ajatella numeron kysymisen turhaksi. Olisi kuitenkin tarpeellista tarkastaa numeron oikeellisuus.

3. Lupa lisätöihin

2 pistettä: Soitetaan lupa (johonkin/joihinkin lisätöihin, jotka on havaittu huollossa) tai kysytään lupa autoa jätettäessä. Soiton tai kysymisen pitää tapahtua 15 minuuttia ennen sovittua valmistumisaikaa.

0 pistettä: Ei kysytä lupaa lainkaan tai se kysytään vasta, kun autoa ollaan sovittuna aikana noutamassa (myös jos ei havaita mitään lisätyötä vaativia kohteita).

Huom! Lupa lisätöihin ei ole se, että huoltoneuvoja kysyy esim. ”oliko jotain muuta”. Suositukset kuten esimerkiksi jarrunesteiden vaihto katsotaan kuuluviksi huoltoon.

4. Huoltotilauksen kuittaus

2 pistettä: Asiakkaalta pyydetään kuittaus huoltotilaukseen.

0 pistettä: Ei pyydetä kuittausta tai se pyydetään vastaanottotilanteen jälkeen.

5. Huoltotilauksen läpikäynti

2 pistettä: Huoltotilaus käydään täydellisesti läpi, ja asiakkaalle näytetään se joko paperisesta versiosta tai tietokoneen näytöltä. Ajanvarauksessa sovitut asiat varmistetaan. Kysytään nimi ja puhelinnumero sekä varmistetaan oikea huolto ja lisätyöt.

1 piste: Huoltoa ei käydä läpi tulostetusta versiosta tai näytöltä. Pisteeseen riittää myös kun mainitaan jotakin huollosta tai tilatuista lisätöistä.

0 pistettä: Ei mainita huollosta mitään, eikä asiakas saa nähtäville työmääräystä.

6. Aikataulussa pysyminen

2 pistettä: Pysytään sovitussa aikataulussa tai myöhästyminen on alle 15 minuuttia. Jos annetaan myöhemmin lupa lisätöihin, sallitaan alkuperäisestä aikataulusta poikkeaminen. Ei kuitenkaan koske polttimoiden ja lasinpyyhkimien vaihtoa, jos ei kerrota selkeästi uutta aikaa.

1 piste: Ilmoitetaan myöhästymisestä vähintään 15 minuuttia ennen sovittua valmistumisaikaa.

0 pistettä: Ei ilmoiteta myöhästymisestä.

Sovittuna aikana käytetään pääsääntöisesti huoltoa varatessa saatua valmistumisaikaa. Jos autoa huoltoon viedessä tulee lisätöitä, tulee selvittää uusi aikataulu. Jos autoa jätettäessä annetaan ”nopeampi” aikataulu, käytetään sitä valmistumisaikana. Myöhäisemmän valmistumisajankohdan käyttöön pitää löytyä perusteltu syy, esimerkiksi työntekijän sairastuminen. Pelkkä ilmoitus auton valmistumisesta myöhemmin ei riitä.

7. Laskun läpikäynti

2 pistettä: Lasku käydään läpi kohta kohdalta joko paperisesta versiosta tai tietokoneen näytöltä.

1 piste: Käydään läpi pääpiirteittäin.

0 pistettä: Ei käydä lainkaan.

8. Huollon Tarkastuslistan täyttö

2 pistettä: Asiakas saa tarkastuslistan, johon on täydellisesti kirjattu huollossa ilmitulleet seikat. Siitä tulee myös ilmetä, mikä huolto on kyseessä, auton rekisterinumero, päiväys sekä huollon suorittaneen mekaanikon nimi tai numero.

1 piste: Asiakas saa vajavaisesti täytetyn tai väärän tarkastuslistan (puuttuu esim. rekisterinumero tai mekaanikon allekirjoitus).

0 pistettä: Tarkastuslistaa ei saada lainkaan.

9. Kustannusarviossa pysyminen

2 pistettä: Pysytään annetussa kustannusarviossa 10 euron tarkkuudella. Huoltoaikaa varatessa on usein varattu pelkkä huolto, ja jälkikäteen on saatu auton omistajalta toivomus korjauttaa ”omaan piikkiin” myös joitain muita vikoja. Kustannusarviossa pysymistä pyritään arvioimaan ainoastaan huoltotyön osalta. Lisätyöt ja niihin käytetyt tarvikkeet, jotka on tehty lupaa kysymättä, lisätään huollon hintaan. Mikäli on annettu lupa lisätöille, vähennetään niiden osuus lopullisesta korjaamolaskusta, jotta voidaan arvioida huoltotyön pysymistä kustannusarviossa.

1 piste: Kustannusarvio ylittyy alle 15 %.

0 pistettä: Kustannusarvio ylittyy yli 15 % tai sitä ei ole saatu lainkaan.

Pientarvikelisä suhteutetaan huoltoon, sillä jos on annettu lupa tehdä kalliita korjaustöitä, voi niistä kertyä suurehko summa ja ilman pientarvikelisän suhteutusta kustannusarvio menisi yli annetun huollon hinnan. Eli jos pientarvikelisä on esimerkiksi 3 % osista, kerrotaan huoltotyöhön kuuluvat osat 1,03:lla.

10. Asiakaspalveluhenkinen toiminta

Arviointi on subjektiivinen, mutta kertoo korjaamon ilmapiiristä ja toiminnasta.

2 pistettä: Jää positiivinen mielikuva

1 piste: Jokin seikka jää “kaivelemaan”

0 pistettä: En menisi uudestaan

TARKASTUSKOHTEIDEN PISTEET
Palvelun pisteet
Hintaerittely
Loppuarvostelu

Vikakuvaukset

Mercedes-Benz

Ajovalojen korkeudensäätölaitteen tarkastus: Korkeutta säädetään ajovalokatkaisimen vieressä olevasta rullasta, jossa on asennot 1–4. Rulla asetettiin asentojen 0 ja 1 väliin, johon se ei normaalisti jää. Korjaamo sai kaksi pistettä, jos rullan asento oli muuttunut.

Huoltovälinäytön nollaus: Kaksi pistettä tuli jos huoltovälinäyttö oli nollattu.

Mittaristovalojen kirkkaussäädön tarkastus: Mittaristovalojen säätönuppi asetettiin sellaiseen asentoon, että pystyttiin näkemään tarkastus tehdyksi. Kaksi pistettä sai, jos nupin asento oli muuttunut eli tarkastus oli tehty.

Ohjaustehostimen nestemäärän tarkastus: ­Ennen huoltoa nestemäärää vähennettiin siten, ettei säiliön kannessa oleva mittatikku kastunut. Kaksi pistettä saadakseen piti nestemäärä olla ylärajalla. Yhden pisteen korjaamo sai, jos vajeesta mainittiin, mutta lisäystä ei ollut tehty.

Pesunesteen tarkastus: Lasinpesunestesäiliöstä otettiin huoltoon mennessä yksi litra nestettä pois. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon piti täyttää pesunestesäiliö.

Peruutusvalon tarkastus: Autoon vaihdettiin rikkoutunut oikean peruutusvalon polttimo. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus: Tuulilasinpyyhkimen sulat jättivät raitaa ja olivat repeytyneet päästä. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos pyyhkimet oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu, mutta pyyhkimiä ei ollut vaihdettu.

Varapyörän ilmanpaineen tarkastus: Vararengaspaineen suosituspaine on 3,0 baaria. Se laskettiin ennen huoltoa 1,6 baariin. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos paine oli huollon jälkeen maksimissaan 0,2 baaria liian matala tai korkea. Yhden pisteen korjaamo sai, jos paine oli maksimissaan 0,4 baaria väärä.

Renkaan paikkauspullon vanha päiväys: Autossa oli varapyörän lisäksi myös paikkauspullo. Sen päiväys oli mennyt vanhaksi maaliskuussa 2014. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos vanhentumisesta mainittiin asiakkaalle.

Sisäilmasuodattimen vaihto: Huoltoon kuului sisäilmasuodattimen vaihto. Kaksi pistettä korjaamo sai vaihtaessaan suodattimen.

Skoda

Akun tarkastus: Akkukotelon kansi merkittiin siten, että nähtiin onko kansi avattu huollossa. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon tuli tehdä kuormitustesti tai vähintään puhdistaa ja voidella navat.

Konepellin lukon voitelu: Konepellin lukko oli kuivattu ja pölytetty ennen auton viemistä huoltoon. Korjaamo sai kaksi pistettä, jos lukko oli voideltu.

Rekisterikilven valon tarkastus: Rekisterikilven vasen polttimo vaihdettiin rikkoutuneeseen. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Renkaiden kulutuspinnan tarkastus: Huolto-ohjelman mukaan renkaiden kulutuspinta tulee mitata. Mittaustulos tuli saattaa asiakkaan tietoon saadakseen kaksi pistettä. Pelkkä OK-merkintä huolto­selosteessa riitti yhteen pisteeseen.

Seisontavalon tarkastus: Autoon vaihdettiin rikkoutunut oikea etuseisontavalon polttimo. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Sisäilmasuodattimen vaihto: Huoltoon kuului vaihtaa sisäilmasuodatin. Kaksi pistettä korjaamo sai vaihtaessaan suodattimen.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus: Tuulilasinpyyhkimet jättivät raitaa ja olivat repeytyneet päästä. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos pyyhkimet oli vaihdettu. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu mutta pyyhkimiä ei ollut vaihdettu.

Varapyörän ilmanpaineen tarkastus: Varapyörän suosituspaine oli 3,2 baaria. Ennen huoltoa se laskettiin 1,7 baariin. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos paine oli huollon jälkeen maksimissaan 0,2 baaria liian matala tai korkea. Yhden pisteen sai, jos paine oli enintään 0,4 baaria väärä.

Äänimerkin toiminnan tarkastus: Äänimerkin sulake oli palanut. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon oli vaihdettava sulake. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu, mutta sulake oli edelleen vaihtamatta.

Koeajo: Koeajo mitattiin kirjaamalla matka- ja osamatkamittarin lukemat ennen ja jälkeen huollon. Täysiin pisteisiin edellytettiin kunnollista koeajoa, jonka aikana voidaan olettaa hallintalaitteiden ja ajettavuuden testaamisen olevan alkuunkaan mahdollista. Tällaiseksi matkaksi määritettiin yksi kilometri. Pisteen sai jos autolla oli ajettu sen verran että osamatkamittarin lukema oli muuttunut.

Vikakuvaukset

Mercedes-Benz

Ajovalojen korkeudensäätölaitteen tarkastus: Korkeutta säädetään ajovalokatkaisimen vieressä olevasta rullasta, jossa on asennot 1–4. Rulla asetettiin asentojen 0 ja 1 väliin, johon se ei normaalisti jää. Korjaamo sai kaksi pistettä, jos rullan asento oli muuttunut.

Huoltovälinäytön nollaus: Kaksi pistettä tuli jos huoltovälinäyttö oli nollattu.

Mittaristovalojen kirkkaussäädön tarkastus: Mittaristovalojen säätönuppi asetettiin sellaiseen asentoon, että pystyttiin näkemään tarkastus tehdyksi. Kaksi pistettä sai, jos nupin asento oli muuttunut eli tarkastus oli tehty.

Ohjaustehostimen nestemäärän tarkastus: ­Ennen huoltoa nestemäärää vähennettiin siten, ettei säiliön kannessa oleva mittatikku kastunut. Kaksi pistettä saadakseen piti nestemäärä olla ylärajalla. Yhden pisteen korjaamo sai, jos vajeesta mainittiin, mutta lisäystä ei ollut tehty.

Pesunesteen tarkastus: Lasinpesunestesäiliöstä otettiin huoltoon mennessä yksi litra nestettä pois. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon piti täyttää pesunestesäiliö.

Peruutusvalon tarkastus: Autoon vaihdettiin rikkoutunut oikean peruutusvalon polttimo. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus: Tuulilasinpyyhkimen sulat jättivät raitaa ja olivat repeytyneet päästä. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos pyyhkimet oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu, mutta pyyhkimiä ei ollut vaihdettu.

Varapyörän ilmanpaineen tarkastus: Vararengaspaineen suosituspaine on 3,0 baaria. Se laskettiin ennen huoltoa 1,6 baariin. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos paine oli huollon jälkeen maksimissaan 0,2 baaria liian matala tai korkea. Yhden pisteen korjaamo sai, jos paine oli maksimissaan 0,4 baaria väärä.

Renkaan paikkauspullon vanha päiväys: Autossa oli varapyörän lisäksi myös paikkauspullo. Sen päiväys oli mennyt vanhaksi maaliskuussa 2014. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos vanhentumisesta mainittiin asiakkaalle.

Sisäilmasuodattimen vaihto: Huoltoon kuului sisäilmasuodattimen vaihto. Kaksi pistettä korjaamo sai vaihtaessaan suodattimen.

Skoda

Akun tarkastus: Akkukotelon kansi merkittiin siten, että nähtiin onko kansi avattu huollossa. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon tuli tehdä kuormitustesti tai vähintään puhdistaa ja voidella navat.

Konepellin lukon voitelu: Konepellin lukko oli kuivattu ja pölytetty ennen auton viemistä huoltoon. Korjaamo sai kaksi pistettä, jos lukko oli voideltu.

Rekisterikilven valon tarkastus: Rekisterikilven vasen polttimo vaihdettiin rikkoutuneeseen. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Renkaiden kulutuspinnan tarkastus: Huolto-ohjelman mukaan renkaiden kulutuspinta tulee mitata. Mittaustulos tuli saattaa asiakkaan tietoon saadakseen kaksi pistettä. Pelkkä OK-merkintä huolto­selosteessa riitti yhteen pisteeseen.

Seisontavalon tarkastus: Autoon vaihdettiin rikkoutunut oikea etuseisontavalon polttimo. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos polttimo oli vaihdettu. Yhden pisteen sai, jos vika oli huomattu mutta ei korjattu.

Sisäilmasuodattimen vaihto: Huoltoon kuului vaihtaa sisäilmasuodatin. Kaksi pistettä korjaamo sai vaihtaessaan suodattimen.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus: Tuulilasinpyyhkimet jättivät raitaa ja olivat repeytyneet päästä. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos pyyhkimet oli vaihdettu. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu mutta pyyhkimiä ei ollut vaihdettu.

Varapyörän ilmanpaineen tarkastus: Varapyörän suosituspaine oli 3,2 baaria. Ennen huoltoa se laskettiin 1,7 baariin. Kaksi pistettä korjaamo sai, jos paine oli huollon jälkeen maksimissaan 0,2 baaria liian matala tai korkea. Yhden pisteen sai, jos paine oli enintään 0,4 baaria väärä.

Äänimerkin toiminnan tarkastus: Äänimerkin sulake oli palanut. Kaksi pistettä saadakseen korjaamon oli vaihdettava sulake. Yhden pisteen se sai, jos vika oli huomattu, mutta sulake oli edelleen vaihtamatta.

Koeajo: Koeajo mitattiin kirjaamalla matka- ja osamatkamittarin lukemat ennen ja jälkeen huollon. Täysiin pisteisiin edellytettiin kunnollista koeajoa, jonka aikana voidaan olettaa hallintalaitteiden ja ajettavuuden testaamisen olevan alkuunkaan mahdollista. Tällaiseksi matkaksi määritettiin yksi kilometri. Pisteen sai jos autolla oli ajettu sen verran että osamatkamittarin lukema oli muuttunut.

TARKASTUSKOHTEIDEN PISTEET
Palvelun pisteet
Hintaerittely
Loppuarvostelu

Tarkastuskohteiden pisteet

Mercedes-Benz

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

1.

Ajovalojen korkeuden säädön tarkastus

2

0

0

0

0

0

2.

Huoltovälin osoittimen nollaus

2

2

2

2

2

2

3.

Mittarivalojen säädön tarkastus

2

0

0

0

0

2

4.

Ohjaustehostimen öljy alle alarajan

0

2

0

0

0

0

5.

Peruutusvalon tarkastus

2

0

2

2

2

2

6.

Paikkauspullo vanhentunut 3/14

2

0

2

0

0

0

7.

Pesunesteen täyttö

2

2

2

2

0

0

8.

Sisäilmasuodattimen vaihto

2

2

2

2

2

2

9.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus

2

0

1

2

0

0

10.

Vararenkaan ilmanpaineen tarkastus

2

0

2

0

0

0

Yhteensä

18

8

13

10

6

8

Tarkastuskohteiden pisteet

Škoda

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

1.

Akun tarkastus

2

2

2

2

0

2

2.

Moottoritilan kannen lukon voitelu

2

2

2

2

0

0

3.

Rekisterikilven polttimon tarkastus

2

2

2

2

2

2

4.

Renkaiden kunnon tarkastus

2

0

0

1

0

0

5.

Seisontavalon tarkastus

2

2

2

0

2

2

6.

Raitisilmasuodattimen vaihto

2

2

2

2

0

2

7.

Tuulilasinpyyhkimien tarkastus

2

0

0

0

0

0

8.

Vararenkaan ilmanpaineen tarkastus

2

0

0

0

0

0

9.

Äänimerkin toiminnan tarkastus

1

1

2

0

0

0

10.

Koeajo

2

2

1

1

1

1

Yhteensä

19

13

13

10

5

9

Palvelun pisteet

Mercedes-Benz

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

1.

Huoltoneuvojan tavoittaminen aikaa varatessa

0

2

2

2

2

2

2.

Puhelinnumeron kysyminen

2

2

1

2

2

2

3.

Lupa lisätöihin

2

2

0

0

0

0

4.

Työmääräyksen allekirjoitus

2

0

2

2

0

0

5.

Työmääräyksen läpikäynti

2

1

2

2

1

1

6.

Aikataulussa pysyminen

2

2

2

2

2

0

7.

Laskun läpikäynti

1

2

0

2

0

0

8.

Huollon tarkastuslistan täyttö

2

2

2

1

0

0

9.

Kustannusarviossa pysyminen

1

2

2

2

2

0

10.

Asiakaspalvelun toiminta

2

2

2

2

2

2

Yhteensä

16

17

15

17

11

7

Palvelun pisteet

Škoda

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

1.

Huoltoneuvojan tavoittaminen aikaa varatessa

0

2

0

2

2

2

2.

Puhelinnumeron kysyminen

1

2

2

2

2

2

3.

Lupa lisätöihin

2

0

0

2

0

0

4.

Työmääräyksen allekirjoitus

2

0

2

2

0

0

5.

Työmääräyksen läpikäynti

2

1

2

1

0

0

6.

Aikataulussa pysyminen

2

2

2

2

2

2

7.

Laskun läpikäynti

1

2

0

0

0

0

8.

Huollon tarkastuslistan täyttö

2

2

1

1

0

0

9.

Kustannusarviossa pysyminen

2

2

1

2

2

1

10.

Asiakaspalvelun toiminta

2

2

2

2

2

1

Yhteensä

16

15

12

16

10

8

Hintaerittely Mercedes-benz

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

Huoltotyö

406,30 1)

90,00

157,50

115,70

154,05

147,00

Öljyt

-

142,98

136,50

105,37

120,60

113,42

Öljynsuodatin

-

15,00

17,25

31,60

21,36

19,55

Öljyproppu

-

3,20

5,83

1,02

-

-

Sisäilmasuodatin

-

49,00

50,37

53,05

59,40

48,65

Jätemaksu

-

3,00

5,00

1,22

-

-

Pientarvikkeet

13,71

1,81

-

-

1,11

-

Lisäalennus

-

-

-52,45

-

-

-

Huollon hinta

420,01

304,99

320,00

307,96

356,52

328,62

1) hintaa ei eritelty laskulla, sisältää huollon, osat ja pyyhinsulkien vaihtotyön

Hintaerittely Škoda

Veho

AD

Atoy

Autoasi

Fixus

Mekonomen

Huoltotyö

110,89

118,51

157,50

160,20

138,25

105,00

Sisäilmasuodattimen vaihto

10,08

-

21,00

-

-

-

Öljyt

88,59

94,59

88,20

69,70

81,00

79,42

Öljynsuodatin

12,38

12,00

10,35

14,59

13,68

11,45

Öljyproppu

2,94

3,20

4,22

1,02

-

-

Sisäilmasuodatin

11,91

16,00

12,23

13,11

-

25,95

Jätemaksu

2,22

3,00

5,00

1,22

-

-

Pientarvikkeet

-

5,20

-

5,00

4,76

-

Lisäalennus

-

-

-28,27

-

-

-

Huollon hinta

239,01

252,50

270,23

264,84

237,69

221,82

Vehon huollontyön hinnassa myös koritarkastus 0,01€

Veho Olari (merkkikorjaamo)

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 18/20

Pisteet palvelusta: 16/20

Mercedes-Benzin korjauksessa onnistuttiin mainiosti, ja lähes kaikki vikakohteet havaittiin. Ainoastaan ohjaustehostimen nestemäärä oli jäänyt tarkastamatta. Testivikojen lisäksi huollossa havaittiin muun muassa jarrunesteen vaihtotarve, sillä neste oli erittäin mustaa. Tästä, kuten muistakin huomioista oli maininta laskulla.

Palvelussa oli joitain virheitä, jotka pudottivat pisteitä. Aikaa varattaessa puheluun vastaaminen kesti lähes 10 minuuttia. Sinä aikana kuulimme nauhalta, millä muilla tavoilla kuin puhelimitse huollon voi varata. Myös kustannusarvio ylittyi hieman, eikä laskua käyty asiakkaan kanssa kunnolla läpi.

Merkkihuollon hinta oli kallein, mutta se sisälsi myös pyyhinsulkien vaihtotyön. Työ on yksinkertainen, joten tuskin se on summaa paljon nostanut. Hinta olisi voinut olla kalliimpikin, mutta työn luovuttaja sanoi viilaavansa hinnan Eco-huollon hinnaksi.

Hyvää

• lähes kaikki testiviat havaittu

• huolto tehtiin iltavuorona

Huonoa

• puhelinpalvelun hitaus

• kustannusarvio ylittyi hieman

Škoda

Pisteet huollosta: 19/20

Pisteet palvelusta: 16/20

Jos Vehon Mercedes-huolto onnistui hyvin, niin Škodan huoltaminen sujui lähes loistavasti. Kaikki muut vikakohteet oli huomioitu, mutta äänimerkkiä ei saatu kuntoon. Toimimattomuus oli kyllä havaittu, mutta viallista sulaketta ei. Sulakkeen sanottiin olleen ehjän, mutta ilmeisesti oli tarkastettu väärä sulake. Lisätutkimuksia kyllä tarjottiin.

Puhelimitse tavoittaminen tuntuu olevan Vehon heikkous. Škodan huoltoa varattaessa saimme odottaa yli 13 minuuttia. Ilmeisesti Veho haluaa opettaa ihmiset tekemään nettivarauksen. Myös puhelinnumeron kysyminen vasta autoa huoltoon tuotaessa ja laskun ylimalkainen läpikäynti veivät palvelun pisteitä.

Vehon hinta on erittäin kilpailukykyinen, sillä se on Eco-huoltokonseptin mukainen. Hinta on koko joukon kolmanneksi matalin. Hinta on viilattu alaspäin joka kohdasta, sillä sekä huoltotyö, että osien hinta on matalampi kuin normaalissa merkkihuollossa.

Hyvää

• melkein täydellistä huoltotyötä

• lähes seitsemän kilometrin koeajo

Huonoa

• äänimerkistä tutkittu väärä sulake

• tilattu huolto muuttui toiseksi

Vertailun ainoa merkkikorjaamo Veho oli selvä voittaja erityisesti työn laadussa. Heikkoutena oli puhelinpalvelu, mutta toisaalta huollon tilausmahdollisuus netissä kompensoi asiaa. Škodan huollon muuttuminen kevyemmäksi Eco-merkkihuolloksi ei ollut asiakkaan makuun.

★★★★★

Atoy Autohuolto Kivenlahti

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 13/20

Pisteet palvelusta: 15/20

Ei-merkkihuolloista Atoy Autohuolto onnistui selvästi parhaiten. Mercedes-Benzissä vaille huomiota jäivät vain ajovalojen korkeussäädön ja mittarivalojen säädön toiminnan tarkastus sekä ohjaustehostimen nestemäärä. Pyyhkimensulkiakaan ei ollut vaihdettu, mutta niiden huono kunto oli kirjoitettu ylös tarkastuslistaan. Pieni lisätarkkuus toisi mainion tuloksen.

Myös Atoy Autohuollon palvelu on melko hyvää. Lisätöihin ei huomattu pyytää lupaa, eikä laskua läpikäyty lainkaan, mutta muuten toiminta oli lähes esimerkillistä. Pieni miinus tuli myös siitä, että asiakkaan puhelinnumero varmistettiin vasta autoa huoltoon tuotaessa, ei ajanvarauksen yhteydessä.

Atoyn Mercedes-huollon hinta asettuu vertailun keskivaiheille. Huoltotyön ja moottoriöljyn hinnat ovat kovat, mutta edullinen öljynsuodatin laskee hintaa. Myös laskulla lukenut hieman epämääräinen ”lisäalennus” pudottaa hintaa.

Hyvää

• kiitettävästi täytetty tarkastuslista

• ilmainen sijaisauto huollon ajaksi

Huonoa

• valmistumisaika vasta kysyttäessä

• valmistumisesta ei ilmoitettu

Škoda

Pisteet huollosta: 13/20

Pisteet palvelusta: 12/20

Škoda sai Atoy Autohuollossa yhtä hyvää huoltoa kuin Mercedeskin. Vararenkaan ilmanpainetta ei tarkastettu, eikä renkaiden urasyvyydestä tullut tietoa asiakkaalle saakka. Myöskään rispaantunutta pyyhkimensulkaa ei huollossa huomattu. Myös koeajo oli jäänyt tekemättä, tai sen pituus oli alle sata metriä. Muut huoltokohteet oli tarkastettu mainiosti.

Škodan huollon palvelussa oli samat perusongelmat kuin Mercedes-Benzinkin. Lupaa lisätöihin ei kysytty, eikä laskua käyty läpi. Jostain syystä Škodan huoltoa varattaessa ei päässyt puhelimitse läpi, joten jouduimme kokeilemaan uudestaan toisena päivänä. Kustannusarvio ylittyi hieman.

Atoyn huolto osoittautui Škoda-huolloista niukasti kalleimmaksi. Kaikki huollon osa-alueet oli hinnoiteltu melko korkealle, joten edes ”lisäalennus” ei pelastanut asiaa.

Hyvää

• asiantunteva ajanvaraus

• viesti aikaisesta valmistumisesta

Huonoa

• kustannusarvio ylittyi

• urasyvyydestä ei kerrottu

Atoy Autohuollon voi nostaa Vehon ohessa vertailun toiseksi onnistujaksi. Tulos oli tasainen sekä huollossa että palvelussa, mutta vielä on varaa parantaa. Pieni lisätarkkuus muutamassa kohdassa voi nostaa Atoy Autohuollon laajoine huolto-ohjelmineen tulevaisuuden voittajaksi.

★★★

Autoasi Olari

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 10/20

Pisteet palvelusta: 17/20

Autoasi löysi vikakohteista puolet. Tekemättä jäivät ajovalojen korkeussäätö ja mittarivalojen säädön tarkastus. Takakonttiin ei ollut kajottu, sillä vararenkaan paine oli väärä ja vanha paikkauspullo jäi huomioimatta. Huoltoselosteessa oli viiva paikkapullon kohdalla, joten sen tarkastamattomuus myönnettiin. Nestemääristä unohtui ohjaustehostimen neste.

Palvelu sujuikin sitten paljon paremmin. Lähes kaikki tarkastuskohteet olivat kunnossa. Ainoastaan huollon tarkastuslistan täyttämisessä oli melkoisia puutteita. Esimerkiksi auton yksilöintitiedot puuttuivat täysin. Pistemenetyksiä tuli myös siitä, että lupaa lisätöille ei kysytty missään vaiheessa.

Autoasi oli Mercedes-Benz-huolloista selvästi halvin. Hinnan pitivät aisoissa edullinen huoltotyö ja erityisesti ylivoimaisesti halvin moottoriöljy. Näiden seikkojen rinnalla edes erittäin kallis öljynsuodatin ei nostanut hintaa liikaa.

Hyvää

• ripeä töiden vastaanotto

• laskun läpikäynti

Huonoa

• huolto siirtyi viikolla

• puutteellinen tarkistuslista

Škoda

Pisteet huollosta: 10/20

Pisteet palvelusta: 16/20

Myös Škodasta löydettiin puolet vikakohteista. Havaitsematta jäivät rikkoutunut seisontavalon polttimo, huonokuntoinen lasinpyyhin, viallinen äänimerkki ja liian alhainen vararenkaan paine. Renkaiden kunnosta oli vain maininta ”ok”, kun tarkastuslistaan oli tarkoitus kirjoittaa kulutuspinnan urasyvyys. Koeajon pituus oli jäänyt muutamaan sataan metriin.

Jostain syystä tarkastuslistassa oli jäänyt kokonainen osio täyttämättä. Muista kohdistaan se oli täytetty esimerkillisesti. Työmääräys käytiin vain suullisesti läpi, eikä laskua käyty lainkaan läpi. Asiakkaalle jäi hieman epäselvä kuva siitä, mitä huollossa oli tehty ja mistä tuli maksettua. Muuten palvelu oli hyvää.

Škodan huollossa Autoasi-korjaamon hinnoittelu oli koko joukon toiseksi kalleinta. Moottoriöljy oli nytkin ylivoimaisesti halvinta, mutta itse huoltotyö oli kaikista kalleinta. Se yhdessä keskimääräistä kalliimman öljynsuodattimen kanssa nostaa hintaa.

Hyvää

• auton vastaanottajan toiminta

• ajo-ohjeet korjaamolle

Huonoa

• ei tarkkaa valmistumisaikaa

• jäähdytinnestettä yli maksimitason

Molempien autojen vioista löytyi vain puolet, eli liian vähän. Sen sijaan palvelu toimi mainiosti, ja palvelun pisteet olivat vertailun korkeimmat. Palvelupisteiden pudotukset tulivat pitkälti huollon tarkastuslistan ylimalkaisesta täyttämisestä. Mekaanikon pieni lisäkoulutus korjaa asian.

★★★

HS-Autopalvelu (AD Autokorjaamo)

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 8/20

Pisteet palvelusta: 17/20

HS-Autopalvelu jätti korjaamatta yli puolet testivioista. Ajovalojen ja mittarivalojen säädöt jäivät huomioitta, samoin peruutusvalon rikkoutunut polttimo. Vararenkaaseen ei ollut koskettu, joten liian alhainen ilmanpaine ja vanhentunut paikkauspullo jäivät havaitsematta. Myös rispaantunut pyyhinsulka oli autossa vielä huollon jälkeenkin.

Palvelu toimi melko hyvin. Mercedes-Benzin osalta vielä Škodaakin paremmin. Työmääräykseen ei muistettu ottaa asiakkaan allekirjoitusta, eikä sitä juuri muutenkaan asiakkaalle esitelty. Lasku ja huollon tarkastuslista sen sijaan käytiin hyvin läpi, joten asiakkaalle jäi selvä kuva tehdyistä töistä.

Hinta oli koko Mercedes-Benz-huoltojen halvin. Hintaa laski erityisesti halpa huoltotyön hinta, sillä öljyt olivat koko joukon kalleimmat. Öljynsuodatin ja sisäilmasuodatin olivat halvimmasta päästä, mutta ero ei ollut merkittävä.

Hyvää

• töiden kertaus varauksen lopuksi

• huollon tarkastuslistan läpikäynti

Huonoa

• sisäilmasuodattimen vaihtotyö

• liikkeen löytäminen haastavaa

Škoda

Pisteet huollosta: 13/20

Pisteet palvelusta: 15/20

Škodan kohdalla HS-Autopalvelu onnistui huomattavasti Mercedes-Benziä paremmin. Ero autojen välillä oli koko vertailun suurin. Täysin huomiotta jäivät renkaat ja pyyhkimensulat. Viallinen äänimerkki oli huomattu, mutta vian ei ollut havaittu olevan sulakkeessa, vaan sitä väitettiin ehjäksi. Äänimerkin tarkempaan tutkimiseen tarjottiin uutta aikaa.

Aivan kuten toisenkin testiauton kanssa, myös Škodan huoltotapahtumassa jäi pyytämättä asiakkaan allekirjoitus työmääräykseen. Kun työmääräys läpikäytiin ylimalkaisesti eikä lupaa lisätöihin kysytty, voisi seurauksena olla erimielisyyksiä asiakkaan ja korjaamon välillä siitä, mitä olisi pitänyt tehdä.

Škodan huollossa HS-Autopalvelu laskutti hieman keskimääräistä enemmän. Itse huoltotyö on tässäkin melko edullista, mutta moottoriöljyn hinta on selvästi korkein. Sama koskee pientarvikkeiden ja jätemaksun summaa.

Hyvää

• ajo-ohjeet korjaamolle

• huollolle omat parkkipaikat

Huonoa

• soittopyyntöön vastaaminen

• tarkka huolto jäi epäselväksi

HS-Autopalvelun huollon tekninen tarkkuus poikkesi suuresti Mercedes-Benzin ja Škodan välillä. Johtuuko ero eri mekaanikkojen työn laadusta? Palvelussa ero oli pieni ja palvelu kaikkiaan kohtuullisen hyvällä tasolla. Huollon laatua erityisesti Mercedes-Benzin osalta on nostettava.

★★★

Espoon Autohuolto (Fixus)

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 6/20

Pisteet palvelusta: 11/20

Espoon Autohuolto teki Mercedes-Benz-huolloista huolettominta työtä. Testivioista vain rikkoutunut peruutusvalon polttimo oli vaihdettu, samoin kuin huoltoon kuulunut sisäilmasuodatin. Myös huoltovälin osoitin oli nollattu. Kaikki muut testiviat jäivät täysin vaille mekaanikon huomiota.

Myös palvelu oli vertailun keskitason alapuolella, mutta selvästi parempaa kuin tekninen osaaminen. Eniten ongelmaa oli työmääräyksen ja laskun erittäin ylimalkaisessa läpikäynnissä. Kun huollosta ei saatu mukaan tarkastuslistaa, jäivät tehdyt huoltotoimenpiteet hieman epäselviksi.

Hinta nousee selvästi varaosaketjujen korjaamoista kalleimmaksi. Hintaa on nostamassa erityisesti kallis huoltotyö, mutta myös moottoriöljy ja öljynsuodatin ovat kalleimmasta päästä. Sisäilmansuodatin on itse asiassa kaikista kallein.

Hyvää

• töiden kertaus varauksen lopuksi

• pyöränlaakerin välyksen säätö

Huonoa

• tarkastuskohteiden havaitseminen

• asiakas ei saanut tarkastuslistaa

Škoda

Pisteet huollosta: 5/20

Pisteet palvelusta: 10/20

Škodan huoltotapahtumassa oli hutilointia vielä Mercedes-Benziäkin enemmän. Pisteitä kertyi vain viisi. Pisteet tulivat kahdesta vaihdetusta polttimosta ja koeajosta. Koeajokin jäi vain parinsadan metrin mittaiseksi, joten siinä ei ehdi auton kuntoa juuri toteamaan. Liike oli ainoa, joka ei vaihtanut Škodan huolto-ohjelmaan kuulunutta sisäilmansuodatinta.

Puolet palvelun pisteistäkin jäi saamatta. Työmääräystä ja laskua ei käyty läpi, eikä asiakkaalle annettu huollon tarkastuslistaa. Asiakkaan on siten hieman vaikea päätellä, mitä autolle on tehty. Kun asiakkaalta ei pyydetty allekirjoitusta työmääräykseen, voisi asiakas halutessaan riitauttaa huoltotapahtuman.

Škodan kohdalla Espoon Autohuolto on yksi halvimmista, mutta se johtuu lähinnä siitä, että huoltoon kuulunutta sisäilmansuodattimen vaihtoa ei ollut tehty. Nyt hinta asettui keskitason alapuolelle. Suodattimen kanssa olisi varmaa noustu sen yläpuolelle.

Hyvää

• asiakaspalveluhenkisyys

• sujuva ajanvaraus

Huonoa

• tarkastuskohteiden havaitseminen

• huollon sisältö jäi epäselväksi

Espoon Autohuolto teki molempiin autoihin vertailun heikointa huoltotyötä. Palvelu oli pisteiden valossa parempaa, joskin sekin häntäpäässä. Laadukkaan huoltotapahtuman aikaansaamiseksi Fixus-ketjun on tehtävä selkeitä toimenpiteitä sekä huoltohallin että asiakastiskin puolella.

- 

CarTech (Mekonomen)

Mercedes-Benz

Pisteet huollosta: 8/20

Pisteet palvelusta: 7/20

Mekonomen keräsi Mercedes-Benz-huollossa hieman alle puolet pisteistä. Mittarivalojen säädön toimivuus oli tarkastettu, mutta ajovalojen säätö jäi tarkastamatta. Tavaratilan puolella ei ollut vierailtu, sillä sekä vararenkaan paine että paikkapullon päivämäärä jäivät huomiotta. Huoltoon kuuluva sisäilmansuodatin oli vaihdettu samoin kuin rikkoutunut polttimo.

Palvelussa liike jäi selvästi kaikista muista. Palvelu oli ystävällistä ja ajanvaraus sujui hyvin, mutta siihen hyvät puolet jäivätkin. Työmääräystä ja laskua ei käyty läpi, eikä lisätöihin kysytty lupaa. Kustannusarviota ei saatu lainkaan, ja huolto venyi tunnin luvatusta aikataulusta.

Mekonomenin Mercedes-Benz-huollon hinta asettui keskitasolle. Sekä huoltotyön hinta että lähes kaikkien varaosien hinnat ovat melko keskellä joukkoa. Sisäilmansuodatin oli niukasti halvin, eikä jätemaksua ja pientarvikelisiä laskutettu.

Hyvää

• uusi huoltokirja kadonneen tilalle

• ystävällinen henkilökunta

Huonoa

• lisätöitä ilman asiakkaan lupaa

• aikataulun venyminen

Škoda

Pisteet huollosta: 9/20

Pisteet palvelusta: 8/20

Škodalla ei mennyt juurikaan Mercedes-Benziä paremmin CarTechin käsittelyssä. Renkaiden urasyvyydet ja äänimerkki jäivät huomioimatta, samoin rispaantuneet pyyhkimensulat. Myös yksi voitelukohde jäi voitelematta. Vararenkaaseen oli kyllä lisätty ilmaa, mutta ei riittävästi, jotta ohjearvoon olisi päästy. Koeajo jäi parin sadan metrin mittaiseksi.

Myös Škodan huollossa oli pitkälti samat palveluongelmat kuin toisessakin testiautossa. Nyt huolto ei myöhästynyt, mutta työmääräystä ja laskua ei käyty kunnolla läpi. Kun huollon tarkastuslistaakaan ei annettu, jäi hieman epäselväksi mitä autolle oli tehty. Ikävä seikka, kun samalla kustannusarviokin ylittyi.

Mekonomenin Škoda-huolto oli koko joukon halvin. Erityisesti huoltotyön hinta oli matalampi kuin muilla, mutta myös moottoriöljy ja öljynsuodatin olivat halvimmasta päästä. Halvan moottoriöljyn huonona puolena oli se, ettei sen laatua kerrottu laskulla.

Hyvää

• nopea ja tehokas asiakaspalvelu

• nopea takaisinsoitto

Huonoa

• palvelu melko niukkasanaista

• moottoriöljyn laatu jäi epäselväksi

Vertailun viimeiseksi jäänyt CarTech ei saanut yhdestäkään alueesta yli kymmentä pistettä. Korjaavina toimenpiteinä suosittelemme huomioimaan asiakkaan, hankkimaan tarkastuslistan ja tekemään sen määrittelemät tarkastukset. Kilpailukyvyn kohotus ei ole kovin monimutkaista.

-