Video

AJETTUA
BMW 435iA Cabriolet

Kaksi kahden hinnalla

BMW:n kolmossarjasta tehty avomalli on nyt coupén tavoin mallimerkinnältään numeroa isompi.

VELIMATTI HONKANEN  •  HANNU HÄYHÄ, kuvat ja video

Kolmiosainen kovakatto paketoituu vajaan puolen minuutin mittaisen sähköhydrauliikka-akrobatian voimin tavaratilaan ja tekee ympärivuotiseen ajoon sopivasta umpiautosta tyylikkään nelipaikkaisen avoauton. Katon operointi sujuu myös ajon aikana, mutta ainoastaan alle 18 km/h -nopeudessa, joten parhaiden kangaskattoisten helppokäyttöisyyteen ei nelonen pääse.

Katto suljettuna linjat eivät ole aivan yhtä tyylikkäät kuin coupéssa. Cabriolet on 7 mm coupéa korkeampi, mutta muut päämitat ovat samoja. Enemmän eroa on sisätiloissa. Takana on selvästi tiiviimpää, ja selkänoja on ryhdikkään pysty, mutta kaksi 180-senttistä mahtuu edelleen istumaan peräkkäin.

Luonnollisesti myös tavaratila on kompromissi. Suurimmillaan se on 370-litrainen (coupé 445 l). Katto avattuna tila kutistuu 220 litraan, mutta kattopakettia voi nostaa sähköisesti kuormausta helpottamaan. Toimintaperiaate selviää nettisivuillamme nähtävästä videosta. Matkustamon puolelle laajennus onnistuu lisävarustelistan kautta (300 €).

Avoautotunnelmasta voi nauttia jo ennen helteitä, sillä sivulasit ylhäällä ja vakiovarusteinen tuulisuoja asennettuna kaksi henkilöä viihtyy lähes vedottomassa ohjaamossa vielä moottoritievauhdissakin. Tuulisuojalle on kätevä säilytystila takaistuimen selkänojan takana.

Ainakin pohjoismaisten ostajien kannattaa valita pitkältä lisävarustelistalta niskanlämmitin, joka puhaltaa lämmintä ilmaa pääntuen alta kolmella eri teholla.

Voimakkaan moottorin ja modernin automaattivaihteiston yhteistyön tuottamassa suorituskyvyssä ei ole huomautettavaa, vaikka kiihtyvyys 0–100 km/h onkin avomallin yli 200 kilon painolisän vuoksi 0,4 sekuntia coupéa hitaampi. Ellei välttämättä halua kuusisylinteristä moottoria, pienempienkin mallien kulku on kunnossa.

Moottorin ääni on hieman liiankin sivistynyt. Katto avattuna kuuluu vieno pakoääni, mutta muutoin ikävän sävyinen rengasmelu hallitsee jo kaupunkinopeudessa. Ilmeisen jäykkärunkoiset run-flat-renkaat aiheuttavat myös uraherkkyyttä ja ohjauksen vetelyä. Lisävarusteinen muuttuvavälityksinen ohjaus on sinänsä hieno, samoin alustan toiminta. Tämäkin BMW olisi makeimmillaan, jos matka koostuisi pelkistä moottoritien rampeista. Nopeaa ajoa edesauttaa kiitettävän jäykän oloinen kori.

Runsaasta lisävarustuksesta on syytä poimia vielä mukautuvat led-ajovalot (2 813 €). Ne on toteutettu heijastimin, ei siis linssein, kuten uudessa Mercedes C-sarjassa. Mittaustemme mukaan valoteho on hyvä mutta ei loistava. Lähivalokuviossa on läikikkyyttä, kaukovalot taas eivät osu kunnolla tiehen vaan suuntautuvat turhan ylös.

BMW 435iA Cabriolet on runsaat 10 000 euroa vastaavaa coupé-versiota kalliimpi. Ero ei ole suunnaton, kun muistetaan kahta peruskolmossarjalaista vastaava hintaluokka ja se, että avoversion valitseva saa tavallaan kaksi autoa samassa paketissa. Katto suljettuna avoautomahdollisuuden saattaa jopa unohtaa, avonaisena taas päinvastoin. Rengasvalintaan kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota ja led-valoistakin voi huoletta odottaa seuraavaa sukupolvea.

Ajovalot
Video

Tekniikkaa

Moottori: eteen pitkittäin asennettu bensiinikäyttöinen ahdettu kuusisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 2 979 cm3, (89,6 x 84,0 mm); puristussuhde 10,2; teho 225 kW (306 hv)/ 5 800 r/min, vääntömomentti 400 Nm/1 200-5 000 r/min; kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus ja imuventtiilien nosto, suorasuihkutus, kaksi turboahdinta, ahtojäähdytin

Voimansiirto: takaveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, alatukivarsiparit, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, ABS; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus; ajonvakautus

Mitat: pituus 4,638 m, leveys 1,825 m, korkeus 1,384 m, akseliväli 2,810 m, raideleveys edessä 1,545 ja takana 1,594 m, polttoainesäiliö 60 l; omamassa 1 815 kg; renkaat 225/50 R 17 (M Sport: edessä 225/45 R 18, takana 255/40 R 18)

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 250 km/h (raj.), kiihtyvyys 0-100 km/h 5,5 s; EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) 10,8/5,6/7,5 l/100 km, CO2-päästö 176 g/km

Hinta: 85 082 € (koeajoauto 112 081€)

Ajovalot
Video

Tekniikkaa

Moottori: eteen pitkittäin asennettu bensiinikäyttöinen ahdettu kuusisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 2 979 cm3, (89,6 x 84,0 mm); puristussuhde 10,2; teho 225 kW (306 hv)/ 5 800 r/min, vääntömomentti 400 Nm/1 200-5 000 r/min; kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, muuttuva imu- ja pakoventtiilien ajoitus ja imuventtiilien nosto, suorasuihkutus, kaksi turboahdinta, ahtojäähdytin

Voimansiirto: takaveto; kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto

Alusta: edessä joustintuet, alatukivarsiparit, kierrejouset, kallistuksenvaimennin, takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, ABS; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus; ajonvakautus

Mitat: pituus 4,638 m, leveys 1,825 m, korkeus 1,384 m, akseliväli 2,810 m, raideleveys edessä 1,545 ja takana 1,594 m, polttoainesäiliö 60 l; omamassa 1 815 kg; renkaat 225/50 R 17 (M Sport: edessä 225/45 R 18, takana 255/40 R 18)

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 250 km/h (raj.), kiihtyvyys 0-100 km/h 5,5 s; EU-kulutus (kaup./maant./yhd.) 10,8/5,6/7,5 l/100 km, CO2-päästö 176 g/km

Hinta: 85 082 € (koeajoauto 112 081€)