AJETTUA
Lexus CT 200h Hybrid A Comfort Business

Omassa sarjassaan

Päivitys toi pienimpään Lexukseen tuoretta ilmettä ja myös muutamia tekniikkamuutoksia. Samalla hintoja on tarkistettu, ja tällä kertaa alaspäin.

VELIMATTI HONKANEN  •  HANNU HÄYHÄ, kuvat

Lexus CT:n kilpailuryhmä löytyy Audi A3:n, BMW 1-sarjan ja Volvo V40:n kaltaisesta kompaktien premium-autojen joukosta. Tässäkin ryhmässä Lexus on silti erilainen nuori, koska korimalli- ja moottorivaihtoehtoja on vain yksi, kun kilpailijoiden hinnastoista löytyy kymmeniä eri versioita.

Lexus CT onkin valtavirrasta poikkeava valinta, jossa ensisijaista on sen hybridivoimalinja eikä esimerkiksi äärimmäinen ajodynamiikka. Tämä kävi selväksi myös viiden auton vertailussa (TM 19/13), jossa CT jäi kolmeen tähteen ja viidennelle sijalle mutta sai kulutuksesta arvosanakseen kympin.

Päivityksen yhteydessä keulan ilme muuttui lähemmäs muuta Lexus-mallistoa. Sekä etu- että takapuskuri ovat alaosastaan aiempaa leveämmät, ja myös takavalot laitettiin uusiksi.

Ohjauspyörä on nyt samanlainen kuin Lexus GS:ssä, mittaristossa ajotietokoneen informaatio esitetään pienessä tft-näytössä, ja joitain materiaaleja on vaihdettu tasokkaammiksi.

Muutokset eivät rajoitu kosmetiikkaan, sillä korin jäykkyyttä on pyritty kasvattamaan hitsauspisteitä lisäämällä. Se taas on lähtökohtana jousitusmuutoksille, joilla on tavoiteltu lisää mukavuutta.

Käytännössä ajettavuuseroa on vaikea huomata, ja alusta tuntuu kaupungin kaduilla tekourheilulliselta. Ohjaustuntuma on etäisen oloinen, eikä ohjauspyörän liukas nahka helpota asiaa.

Maantiellä nämä piirteet kuitenkin unohtuvat, sillä suuntavakaus on kunnossa ja jousitusmukavuuskin asettuu sopivaksi. Myös etuistuimet ovat tiiviin mukavat ja tukevat.

Koeajoauton Comfort Business –varustetaso on hinnaston toiseksi edullisin. Business-paketin antina on älyavainjärjestelmä sekä pysäköintitutka molemmissa päissä.

Hybriditekniikka on edelleen Priuksesta tuttu, eli pakettiin kuuluvat 1,8-litrainen polttomoottori, sähkömoottori ja akku. Täyteen ladattuna voi ajella kuin sukkasillaan ja päästöttä parin kilometrin matkan. Kolmen eri ajo-ohjelman avulla voi vaikuttaa voimalinjan ja ohjauksen vasteeseen.

Hienosäätöjen avulla taloudellisuutta on saatu entisestään parannettua. Perusmallin CO2-päästö 15 tuuman vanteilla on nyt normi­syklissä 82 g/km. Comfort- ja Executive-varustuksen 16-tuumaiset pyörät nostavat päästön 88 grammaan, joka on 6 g/km vähemmän kuin ennen.

Päästömuutokset ovat samalla pääsyy hinnanlaskuun: perusmallin hinta on saatu painettua alle 30 000 euron.

Polttomoottorin toimintaa on säädetty, eikä sen omavaltainen toiminta pahemmin häiritse edes voimakkaissa kiihdytyksissä. Suorituskyvyltään CT 200h ei voi ylpeillä, sillä se vastaa alussa mainitun kilpailuryhmän kesyimpiä malleja. Sen sijaan kulutuksen osalta se on edelleen luokan ykkösenä. Lexus CT säilyy uudistuksenkin jälkeen autoluokan marginaalissa. Toisesta näkökulmasta tarkasteltuna se on luokkansa ainoa edustaja.

TEKNIIKKAA

Polttomoottori: eteen poikittain asennettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori, Atkinson-työkierto; iskutilavuus 1 798 cm3 (80,5 x 88,3 mm), puristussuhde 13,0; teho 73 kW (99 hv)/5 200 r/min, vääntömomentti 142 Nm/2 800–4 400 r/min

Hybridijärjestelmä: kestomagnetoitu tahtimoottori, nimellisjännite 650 V, teho 60 kW, vääntömomentti 207 Nm; kestomagnetoitu tahtigeneraattori, nimellisjännite 650 V, teho 42 kW; NiMH-akku, nimellisjännite 201,6 V, kapasiteetti 6,5 Ah; järjestelmän kokonaisteho 100 kW (136 hv)

Voimansiirto: etuveto; portaaton vaihteisto; ajonvakautus

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana erillisjousitus, päällekkäiset poikittaistukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, ABS; sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat ja massat: pituus 4,350 m, leveys 1,765 m, korkeus 1,440 m, akseliväli 2,600 m, raideleveys edessä 1,525 ja takana 1,520 m, polttoainesäiliö 45 l; omamassa 1 485 kg, perävaunumassa 0/0 kg; renkaat 205/55 R 16

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 180 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 3,8/3,8/3,8 l/100 km, CO2-päästö 88 g/km

Hinta: 32 992 €

TEKNIIKKAA

Polttomoottori: eteen poikittain asennettu bensiinikäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori, Atkinson-työkierto; iskutilavuus 1 798 cm3 (80,5 x 88,3 mm), puristussuhde 13,0; teho 73 kW (99 hv)/5 200 r/min, vääntömomentti 142 Nm/2 800–4 400 r/min

Hybridijärjestelmä: kestomagnetoitu tahtimoottori, nimellisjännite 650 V, teho 60 kW, vääntömomentti 207 Nm; kestomagnetoitu tahtigeneraattori, nimellisjännite 650 V, teho 42 kW; NiMH-akku, nimellisjännite 201,6 V, kapasiteetti 6,5 Ah; järjestelmän kokonaisteho 100 kW (136 hv)

Voimansiirto: etuveto; portaaton vaihteisto; ajonvakautus

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; takana erillisjousitus, päällekkäiset poikittaistukivarret, pitkittäistuet, kierrejouset ja kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, ABS; sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat ja massat: pituus 4,350 m, leveys 1,765 m, korkeus 1,440 m, akseliväli 2,600 m, raideleveys edessä 1,525 ja takana 1,520 m, polttoainesäiliö 45 l; omamassa 1 485 kg, perävaunumassa 0/0 kg; renkaat 205/55 R 16

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 180 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 10,3 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 3,8/3,8/3,8 l/100 km, CO2-päästö 88 g/km

Hinta: 32 992 €