AJETTUA
Opel Combo 1,6 CDTI L2H2

Kamanat kohottukohon

Pieniä pakettiautoja korotettiin aikoinaan verotussyistä. Ratkaisut olivat harvoin silmää hiveleviä tai käytännöllisiä. Nyt peli on rehellistä ja korotettu pakettiauto hankitaan todelliseen tarpeeseen.

MARKKU LINDELL ja HENRIK WECKSTRÖM  •  JARI KUJALA, kuvat

Korotettu ja pidennetty Opel Combo tarjoaa kokoluokassaan suuren kuormatilavuuden.

Auton yksi kohderyhmä ovat yrittäjät, jotka tarvitsevat suuremman pakettiauton tilavuutta mutta eivät halua tai tarvitse kokoluokkaa suurempaa pakettiauton alustaa. L2H2:ssa kustannustehokkuus kiteytyy kuormatilan kokoon suhteessa käyttökuluihin.

Varjopuolina korotetussa ajoneuvossa ovat kasvanut tuulipinta ja sen myötä normaalikorista suurempi kulutus. Lisäksi on huomioitava korkeuden aiheuttama rajallinen pääsy mataliin autohalleihin, pysäköintitiloihin ja liiketilojen kellareihin.

Katon korotus on leivottu normaalin version pitkittäisistä yläpalkeista kaarien varaan. Hieno piirre on, että myös takaoviaukon yläkarmi on seurannut katon korotusta, joten aukon korkeus on 1,455 metriä.

Takaovet on jaettu leveydeltään noin 40:60-suhteessa. Kuljettajan puoleinen oven osa on kookkaampi ja avataan aina ensin peräpeilin kookkaasta kahvasta. Kapeampi oven siivu apumiehen puolella avautuu oven sisäsyrjään sijoitetusta kahvasta. Takaovet aukeavat tarvittaessa 180 astetta. Tavaratilan sivuovi on jätetty normaalikorkuiseksi.

Maantieajossa Combo on vakaa ja pitää hyvin kurssinsa. Sivutuulioloissa korkea kori toki ottaa tuulta ja auto huojahtelee puuskissa. Moottori vääntää sitkeästi jo kierrosluvulta 1 500 r/min alkaen, ja vaihtamistarve on vähäinen. Moottorin ääntely ajossa on vaimeaa ja erottuu vain vedättäessä, mikä on tyypillistä kokoluokan dieselajoneuvoille.

Ajotietokone ehdottelee ahkerasti vaihtamista suurempaan pykälään tavoitteena polttoainetaloudellisuus.

Varsinaista kulutusmittausta emme tehneet, mutta tankkauksien perusteella Combo kulutti koeajolla keskimäärin 6,8 l/100 km.

Kaupunki- ja taajama-ajossa Combo on kevyt käsitellä, mutta aivan henkilöautomainen ajettava se ei tietysti kuitenkaan ole. Pakettiauton näkyvyys ja ulottuvuudet on muistettava ottaa huomioon ahtaammissa paikoissa, eikä kääntyvyyskään ole yhtä hyvä kuin henkilöautoissa.

PIENTÄ korotettua pakettiautoa tarvitsevalla ei ole tällä hetkellä paljoa vaihtoehtoja, eivätkä niiden markkinat ole kovin suuret. Siksi onkin hyvä, että edes yhdellä merkillä on tarjolla kyseinen malli, ja tässä luokassa Opel Combo täyttää tehtävänsä varsin hyvin.

TEKNIIKKAA

Moottori: eteen poikittain sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 598 cm3 (79,5 x 80,5 mm), puristussuhde 16,5; teho 77 kW/4 000 r/min, vääntömomentti 290 Nm/1 500 r/min; kaksi sylinterinkanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen yhteispaineruiskutus; turboahdin, ahtojäähdytin

Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto; ajonvakautus

Alusta: edessä ja takana erillisjousitus; edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana pitkittäistukivarret, vinottain eteen suunnatut tukivarret ja ohjainvarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut, ABS; tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,740 m, leveys 1,832 m, kokonaiskorkeus 2,125 m, akseliväli 3,105 m, raideleveys edessä 1,510 m ja takana 1,530 m; omamassa 1 535 kg, kokonaismassa 2 505 kg; perävaunumassa jarruilla 1 300 kg ja jarruitta 500 kg, suurin yhdistelmämassa 3 500 kg, polttoainesäiliö 60 l; renkaat 195/60 R16 C

Tavaratila: pituus 2,174 m, leveys 1,714 m, pyöräkoteloväli 1,230 m,­ korkeus 1,550 m, tilavuus 5,0 m3 (väliseinällä); sivu­oviaukon leveys 0,700 m ja korkeus 1,175 mm, takaoviaukon leveys 1,231 m ja korkeus 1,455 m

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 159 km/h; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,4/5,3/5,7 l/100 km, CO2-päästö 150 g/km

Hinta: alkaen 24 992 €

TEKNIIKKAA

Moottori: eteen poikittain sijoitettu ahdettu dieselkäyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 598 cm3 (79,5 x 80,5 mm), puristussuhde 16,5; teho 77 kW/4 000 r/min, vääntömomentti 290 Nm/1 500 r/min; kaksi sylinterinkanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden; polttoaineen yhteispaineruiskutus; turboahdin, ahtojäähdytin

Voimansiirto: etuveto, kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto; ajonvakautus

Alusta: edessä ja takana erillisjousitus; edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana pitkittäistukivarret, vinottain eteen suunnatut tukivarret ja ohjainvarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana rumpujarrut, ABS; tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat: pituus 4,740 m, leveys 1,832 m, kokonaiskorkeus 2,125 m, akseliväli 3,105 m, raideleveys edessä 1,510 m ja takana 1,530 m; omamassa 1 535 kg, kokonaismassa 2 505 kg; perävaunumassa jarruilla 1 300 kg ja jarruitta 500 kg, suurin yhdistelmämassa 3 500 kg, polttoainesäiliö 60 l; renkaat 195/60 R16 C

Tavaratila: pituus 2,174 m, leveys 1,714 m, pyöräkoteloväli 1,230 m,­ korkeus 1,550 m, tilavuus 5,0 m3 (väliseinällä); sivu­oviaukon leveys 0,700 m ja korkeus 1,175 mm, takaoviaukon leveys 1,231 m ja korkeus 1,455 m

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 159 km/h; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,4/5,3/5,7 l/100 km, CO2-päästö 150 g/km

Hinta: alkaen 24 992 €