AJETTUA
Sea-Doo Spark 900 ACE

Edullinen ja hovikelpoinen

Perinteinen vesijetti on pahaääninen, kallis, kuluttaa paljon ja on hankala huoltaa. Sea-Doo ilmoittaa kumoavansa kaikki edellä mainitut asiat uudella Sparkillaan. Voiko näin tosiaan olla?

TERO KIIRA

Perinteiset, lähinnä vanhat kaksitahtisella moottorilla varustetut vesijetit ovat aiheuttaneet närää mökkinaapureissa – eikä syyttä. Jopa suurimmalla markkina-alueella, USA:ssa, on herätty vesijettien melukysymykseen. Sea-Doo ilmoittaa keskittyneensä Sparkissa erityisesti melun minimoimiseen.

Sparkin starttinapin painallus todistaakin, että laite on todella hiljainen – eikä ainoastaan vesijetiksi vaan ylipäätään kulkuneuvoksi. Se on hiljaisempi kuin nelitahtisella perämoottorilla varustettu pikkuvene. Sparkin nelitahtinen moottori on Rotaxin valmistama, ja se on lainattu moottorikelkasta. Siitä on kaksi tehoversiota: miedompi 44-kilowattinen ja ärjympi 66-kilowattinen.

Kampiakselin päässä on vesisuihkuvetolaite, joka ottaa veden sisäänsä jetin pohjasta. Vesisuihku työnnetään pumpun kautta ulos vesijetin takapäästä. Vetolaitteessa painetta muodostava impelleri on valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Perinteisesti vesijetit on valmistettu lasikuidulla lujitetusta polyesterihartsista, joka on kestävää, mutta laminointi on työvoimavaltaista hommaa. Eli materiaali on myös kallista. Sea-Doo onkin suunnannut uusille urille. Spark on nimittäin valmistettu polypropeenia ja pitkiä lasikuituja yhdistävästä lujitemuovista.

Ulkoisen tukirakenteen muodostava ratkaisu on kevyt ja toimiva. Normaalisti uusien vesijettien keskihinta on lähes 20 000 euroa. Vaihtamalla valmistusmateriaali ja siirtämällä Sparkin valmistus Meksikoon on sen hinta saatu putoamaan alimmillaan 6 490 euroon. Se on vähän uudesta vesijetistä.

Vesijeteissä on riehunut viime vuosina hevosvoimakilpailu. Hurjimmista lähtee reilusti yli 200 kilowattia. Ja nyt moni varmasti miettiikin, tekeekö tuollaisella 44-kilowattisella versiolla mitään. Kyllä tekee ja paljonkin, sillä Sparkin tehopainosuhde on hyvä. Sille ilmoitetaan kuivamassaksi vain 185 kiloa. Se on 261 kiloa vähemmän kuin esimerkiksi Sea Doon GTX 260 -mallissa.

Pieni omamassa tuntuu ajossa. Spark on paljon ketterämpi kääntymään kuin isot ja painavat vesijetit. Se muuttaa ajamisen hauskaksi, sillä Sparkia ei tarvitse vääntää kääntymään.

Toinen ajomukavuuteen vaikuttava asia on hiljaisuus. Spark ei herätä mökkinaapureissa pahennusta melullaan. Sillä kehtaa liikkua pienelläkin järvellä.

Jarrujärjestelmä on ollut Sea-Doon valikoimassa jo muutaman vuoden, ja se on turvallisuuden kannalta ihan ehdoton juttu. Jarrua käytetään etusormella jarruvivun kautta. Vipu vaikuttaa kauhaan, joka laskeutuu vesisuihkun eteen. Kauha muuttaa vesisuihkun suuntaa, eli jarru toimii samalla peruutusvaihteena. Helppoa.

KAIKEN kaikkiaan Sea-Doo Spark osoittautui hauskaksi ja mielenkiintoiseksi tuttavuudeksi. Valitettavasti sen polttoaineen kulutusta emme päässeet mittaamaan. Moottorikelkkakäytössä Sparkin moottori on kuitenkin osoittautunut kulutukseltaan säästeliääksi.

Tekniikkaa
Tekniikkaa