KOEAJO
Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI DSG Comfortline

Arkisen autoilun juhlaa

Golf Plussin paikalle tuleva Golf Sportsvan näyttää paremmalta kuin edeltäjänsä, mutta mikään kaunotar tai komistus se ei kuitenkaan ole. Onneksi siinä on paljon järkeä.

JUSSA NIEMINEN  •  PEKKA RANTANEN, tekninen avustus  •  JARI PITKÄJÄRVI, valomittaus  •  JARI KUJALA, kuvat

Sportsvanin esitteessä ihmiset ovat sivuosassa, mutta taustatarinassa esiintyy sentään nuori perhe. Heille Volkswagenin mallistosta löytyisi kyllä sopivampikin vaihtoehto, samassa hintaluokassa tärkeimpänä Golf Variant. Sportsvanin osuvinta ostajakuntaa, eli aktiivisia eläkeläisiä, ei mainita missään.

Kuten aiemman Golf Plussin, myös Sportsvanin vahvuus on helppo kulku sisään ja ulos. Autossa istutaan tavallista Golfia korkeammalla, joten istuma-asento on ryhdikkäämpi, autosta ei tarvitse kiivetä ulos eikä lantio mene jumiin ihan lyhyellä ajomatkalla. Näkökenttäkin paranee ajoasennon ansiosta hieman. Myös takapenkillä on ilmavat tilat, ja korkeaan sekä venyvään tavaratilaan mahtuu monenlaista.

Uutta ja päivitettyä

Sportsvan on aivan uusi auto, ja se pohjautuu rakenteellisesti vajaat kaksi vuotta sitten esiteltyyn Golfin viimeisimpään sukupolveen. Myynti on juuri alkanut, ja saman tien tarjolla on neljä bensiinimoottoria ja kolme dieseliä. Moottorit ovat tuttuja, mutta ne on seuraavaksi voimaan astuvien päästömääräyksien edellä päivitetty uusimpiin säätöihin, minkä näkee monilta osin kohonneina tehoarvoina.

Esimerkiksi 1,2 TSI ja 1,6 TDI ovat muuttuneet 77-kilowattisista 81-kilowattisiksi. Myös koeajoautomme 92-kilowattinen moottori on 2 kW edeltäjäänsä tehokkaampi. Automaattivaihteisto uupuu vaihtoehtona vain yhdestä moottorimallista, ja kahdessa tehokkaimmassa se on vakiovaruste.

Koeajoautomme voimanlähde on monista vaihtoehdoista houkutteleva kompromissi. Kulutus on auton isohkon otsapinta-alan huomioi­den maltillinen jopa moottoritienopeuksissa, eikä suorituskyvystä pääse valittamaan. Noin kymmenen sekunnin pyrähdys nollasta sataan kahden hengen kuormalla riittää varmasti.

Luonteeltaan moottori on enemmän vääntäjä kuin kiertäjä, ja kaksoiskytkinautomaatti hyödyntää moottorin ominaisuuksia hienosti.

Rajatapaus

Seuraavaksi pienemmän bensiinimoottorin valitsemalla säästäisi noin 1 600 euroa, mutta säästöön liittyy pieni mukavuusriski. Koeajoautossamme nimittäin on taka-akselin erillisjousitus, mutta pienempitehoisissa versioissa käytetään yksinkertaisempaa yhdystukiakselistoa.

Tällaisenaan Sportsvanin jousituksen toimintaa ei voi kuin kehua. Esimerkiksi mutkan ja kuoppien osuminen samaan paikkaan ei häiritse sen enempää autoa kuin matkustajiakaan. Röykyt eivät tunnu edes ohjauksessa, vaikka ohjaustunto muuten onkin hyvä. Tekisi jopa mieli moittia ohjausta hieman liiasta tarkkuudesta ja nopeudesta, onhan kyseessä sentään korkeah­ko tila-auto.

Ajo-ominaisuuksien isoin ryppy on onneton jarrupoljintunto. Poljin on jäykkä ja lyhytliikkeinen, eikä poljinvoiman säätely ole kovin helppoa. Myös tämän auton vakiovarustukseen kuuluva pitojarru tökkii, liikkeellelähdöt ovat superteräviä. Pitojarrua ei tietenkään ole pakko käyttää.

SPORTSVAN on vailla elämyksellisiä mielikuvia luovaa vetovoimaa, mutta analyyttisesti tarkasteltuna se on hieno auto. Se on tilava, siinä on loistavat ajo-ominaisuudet, ja moottori ja vaihteisto ovat ainakin tässä muodossaan erinomainen yhdistelmä niin suorituskyvyn kuin taloudellisuuden puolesta. Ehkä Sportsvan itse asiassa on se Volkswagenin markkinoinnissaan iskulauseena mainostama das Auto.

Ajovalot

TEKNIIKKAA

Moottori: eteen poikittain asennettu ahdettu bensiini­käyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 395 cm3 (74,5 x 80,0 mm), puristussuhde 10,5; teho 92 kW (125 hv)/5 000–6 000 r/min, vääntömomentti 200 Nm/1 400–4 000 r/min; kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, muuttuva imuventtiilien ajoitus; polttoaineen suorasuihkutus, turboahdin

Voimansiirto: etuveto, seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, ajonvakautus

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, ABS; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat ja massat: pituus 4,338 m, leveys 1,807 m, korkeus 1,563 m, akseliväli 2,670 m, raideleveys edessä 1,533 ja takana 1,504 m; omamassa 1 383 kg, kokonaismassa 1 900 kg, perävaunumassa 690/1 400 kg; polttoainesäiliö 50 l; renkaat 195/65 R15

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 200 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,2/4,5/5,2 l/100 km, CO2-päästö 121 g/km

Hinta: 29 281 € (koeajoauto lisävarustein 35 173 €)

Ajovalot

TEKNIIKKAA

Moottori: eteen poikittain asennettu ahdettu bensiini­käyttöinen nelisylinterinen rivimoottori; iskutilavuus 1 395 cm3 (74,5 x 80,0 mm), puristussuhde 10,5; teho 92 kW (125 hv)/5 000–6 000 r/min, vääntömomentti 200 Nm/1 400–4 000 r/min; kaksi sylinterikanteen sijoitettua nokka-akselia, neljä venttiiliä sylinteriä kohden, muuttuva imuventtiilien ajoitus; polttoaineen suorasuihkutus, turboahdin

Voimansiirto: etuveto, seitsenvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto, ajonvakautus

Alusta: edessä joustintuet, kolmiomaiset alatukivarret, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; takana monivarsituenta, kierrejouset, kallistuksenvaimennin; edessä jäähdytetyt levyjarrut, takana levyjarrut, ABS; sähkömekaanisesti tehostettu hammastanko-ohjaus

Mitat ja massat: pituus 4,338 m, leveys 1,807 m, korkeus 1,563 m, akseliväli 2,670 m, raideleveys edessä 1,533 ja takana 1,504 m; omamassa 1 383 kg, kokonaismassa 1 900 kg, perävaunumassa 690/1 400 kg; polttoainesäiliö 50 l; renkaat 195/65 R15

Suorituskyky (valm. ilm.): huippunopeus 200 km/h, kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 6,2/4,5/5,2 l/100 km, CO2-päästö 121 g/km

Hinta: 29 281 € (koeajoauto lisävarustein 35 173 €)