50 vuotta sitten

KOONNUT MATTI KORJULA | TM:N SILLOINEN TOIMITUSPÄÄLLIKKÖ

TM 12• 1964

KIITÄMME vaihteistoa, tavaratilaa, käsijarrua ja näkyvyyttä eteen sekä moitimme vaihteistoa nopeassa ajossa, suurta kulutusta, raskaita jarruja ja lämmityslaitetta.
KIITÄMME vaihteistoa, tavaratilaa, käsijarrua ja näkyvyyttä eteen sekä moitimme vaihteistoa nopeassa ajossa, suurta kulutusta, raskaita jarruja ja lämmityslaitetta.

Daffodil Variomatic

AUTOMAATTINEN vaihteisto on laite, joka varmasti tulee joskus syrjäyttämään tavallisen vaihteiston. Vielä ei kuitenkaan olla niin pitkällä. Vaikka automaattivaihteisto onkin tosiasia – vieläpä monella eri periaatteella toimivat – ei lopullista rakennetta ole vielä kehitetty.

Ehkäpä lähimmäksi ihanneratkaisua on ulottunut hollantilainen DAF, joka 1959 esitteli ensimmäisen henkilöautomallinsa. Sen mallinimi Variomatic viittasi erikoiseen voimansiirtojärjestelmään; joka täyttää miltei kaikki ihannevaihteiston vaatimukset lukuun ottamatta mahdollisuutta hinauskäynnistykseen.

Nyt viisi vuotta myöhemmin DAF on edelleen ainoa henkilöauto, jossa käytetään tätä järjestelmää.

Daffodil on erikoislaatuinen auto. Siihen on vaikea suhtautua välinpitämättömästi – siitä joko pitää tavattomasti tai sitä halveksii. Se on tavallisuudesta poikkeava ja ajatus yksinkertaisesta ja halvasta automatiikasta on kiitettävä.

Perusidea tähtää helposti ajettavaan autoon sellaisille kuljettajille, jotka eivät ole kiinnostuneita autoilusta. Tässä pyrkimyksessä on onnistuttu vain puoliksi, sillä hyväksyttävään polttoaineenkulutukseen pääseminen edellyttää ”vippaskonsteja” samoin kuin hiemankin matelemista reippaampi nopeus maantiellä.

J.J. & E.P.

Daffodil oli 0,75 litran 30 hv:n moottorilla varustettu 3,61 x 1,43 x 1,38 metrin pikkuauto, joten koeajokulutus 7,4 l/100 km oli varsin suuri, Mitattu huippunopeus jäi juuri alle satasen. Myynti Suomessa pysyi korkeahkon hinnan vuoksi vaatimattomana. Tehdas siirtyi Volvolle 1975 ja myöhemmin Mitsubishille.

Uusi filmijärjestelmä

RAPID on nimeltään äskettäin markkinoitu uusi järjestelmä, joka lähinnä Agfan toimesta on tuotu vastineeksi Kodakin Instamatic-järjestelmälle. Tavoitteena on ollut amatöörikäyttöön helppo kameratyyppi.

Tärkeimmät edut ovat helppo filmin laitto kameraan, ei takaisinkelausta, filminherkkyyden säätyminen automaattisesti, lyhyemmät 12 otoksen (24x36 mm) ja 16 otoksen (24x24 mm) kasetit ja tuttu kinofilmimateriaali.

Filminsiirto tapahtuu kameran rungossa kuvaportin vieressä olevilla hammaspyörillä, jotka työntävät filmin kasetista toiseen. Kun filmi on kuvattu loppuun, se voidaan välittömästi poistaa kamerasta ilman takaisinkelausta.

Kyseessä oli siis yhdistetty kamera- ja filmikasettijärjestelmä, jossa olivat mukana tunnetuimmat kameratehtaat. Myös Itä-Saksan Agfa valmisti Rapidia.

Honda Monkey

MIKÄ on tuo huvittavan näköinen vekotin bussin vieressä? Potkulautako? Ei, vaan Hondan uusi lisä kaksipyörävalikoimaansa – Monkey eli apina.

Honda valmistaa yli 15 pyörätyyppiä, mikä on tämänkokoiselle tehtaalle paljon. Pienin ja erikoisin tuotteista on Monkey, joka edustaa pientä erikoiskulkuneuvoa.

Pyörän tarkoituksen tajuaa pian: pienen ja kokoonkäärittävän rakenteensa vuoksi se voidaan sijoittaa auton tavarasäiliöön, jossa sen tehtävänä on toimia eräänlaisena pelastusveneenä.

Suurissa ”moottorimaissa” pyörää voidaan käyttää ”runkolinjamaisesti” paikoissa, joissa on pysäköintivaikeuksia. Yliopiston professori voi ajaa loppumatkan silinteri päässä Monkeyllä, nousta yliopiston portaita apina kainalossa ja nostaa sen katederin viereen luennon ajaksi…

Kun yli neljän hv nelitahtimoottori kehittää 9500 r/min., se on tämän kokoiseen pyörään liiankin tehokas.

KARI CRAELIUS

Monkey oli tosissaan pikkuruinen: Maasta satulaan oli 49 cm ja akseliväli 80 cm. Renkaat olivat viisituumaiset. Huippunopeus oli 60 km/h, mitä ei enää nykyään sallittaisi. Mallista kehittyi pitkäikäinen sarja eri sukupolvineen.

Minkä pariston valitsisin?

PARISTOJEN testaus on hankala asia. Monenlaiset käyttöolosuhteet aiheuttavat sen, että niitä on testattava usealla tavalla. Mittaustulokset ovat lähinnä keskiarvoja.

TM-testiin valittiin arvot käytännön kokemusten perusteella. Tarkasteltiin taskulampun polttimoiden kuluttamaa virtaa ja tehtiin mittauksia tavallisten matkaradioiden virrankulutuksesta.

Loppujännite, milloin pariston katsotaan olevan loppuun käytetty, aikaansai päänvaivaa. Valaistuksessa huomataan valon heikkenemisestä kuluneisuus. Toisin on transistoriradiossa. Tällöin todetaan paristojen kuluneisuus ensinnä ULA-alueella, jossa ääni vääristyy eikä viritys tahdo pysyä kohdallaan. Muut aaltoalueet saattavat toimia kauemmin.

Paristoja myydään kuukausittain ehkä kymmeniätuhansia pelkästään Suomessa. Voidaan oikeutetusti kysyä, onko testi luotettava. Yksityinen kuluttaja ostaa muutaman pariston suhteellisen pitkin väliajoin ja varmasti usein eri tyyppisiä. Testin suoritus vastannee tällaista tapausta.

REIJO R. LAINE

Paristot olivat TM:n testiohjelman uusi aluevaltaus. Mittaussarjoja oli kahdeksan, jotka täyttivät aukeaman. Oheisena esimerkkinä litteiden taskulamppujen paristojen mittaukset.

TM 12• 1964

Minkä pariston valitsisin?

PARISTOJEN testaus on hankala asia. Monenlaiset käyttöolosuhteet aiheuttavat sen, että niitä on testattava usealla tavalla. Mittaustulokset ovat lähinnä keskiarvoja.

TM-testiin valittiin arvot käytännön kokemusten perusteella. Tarkasteltiin taskulampun polttimoiden kuluttamaa virtaa ja tehtiin mittauksia tavallisten matkaradioiden virrankulutuksesta.

Loppujännite, milloin pariston katsotaan olevan loppuun käytetty, aikaansai päänvaivaa. Valaistuksessa huomataan valon heikkenemisestä kuluneisuus. Toisin on transistoriradiossa. Tällöin todetaan paristojen kuluneisuus ensinnä ULA-alueella, jossa ääni vääristyy eikä viritys tahdo pysyä kohdallaan. Muut aaltoalueet saattavat toimia kauemmin.

Paristoja myydään kuukausittain ehkä kymmeniätuhansia pelkästään Suomessa. Voidaan oikeutetusti kysyä, onko testi luotettava. Yksityinen kuluttaja ostaa muutaman pariston suhteellisen pitkin väliajoin ja varmasti usein eri tyyppisiä. Testin suoritus vastannee tällaista tapausta.

REIJO R. LAINE

Paristot olivat TM:n testiohjelman uusi aluevaltaus. Mittaussarjoja oli kahdeksan, jotka täyttivät aukeaman. Oheisena esimerkkinä litteiden taskulamppujen paristojen mittaukset.